۱۹۶۹۳۵
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

مذهبی ها بیشتر بچه دار می شوند

نه تنها جمعیت بشر افزایش تصاعدی ندارد بلکه در حال کاهش است. در طی سی سال گذشته از تعداد فرزندان به دنیا آمده توسط زنان جهان کاسته شده است. در مقیاس جهانی، زنان معاصر به اندازه نصف مادران خود بارور می شوند.

مذهبی ها بیشتر بچه دار می شوند





مجله صدا - ترجمه پگاه مقدم: نه تنها جمعیت بشر افزایش تصاعدی ندارد بلکه در حال کاهش است. در طی سی سال گذشته از تعداد فرزندان به دنیا آمده توسط زنان جهان کاسته شده است. در مقیاس جهانی، زنان معاصر به اندازه نصف مادران خود بارور می شوند.

نگاهی دقیق تر به اعداد و آمار تاییدکننده این واقعیت مستند خواهدبود. چهل سال پیش هر مادر به طور متوسط بین 5 تا 6 کودک به دنیا می آورد. ولی در حال حاضر به نصف مقدار قبلی رسیده است.

همانطور که در کتابم «زلزله مردم» توضیح دادم نصف دنیا از رشد منفی جمعیت برخوردار است و این نصف جهان شامل اروپا، اکثر مناطق کارائیب و کشورهای شرق دور نظیر ژاپن، ویتنام، تایلند، استرالیا،کانادا، سری لانکا، ترکیه، الجزیره، قراقستان و تونس می گردد. این درصد منفی تولد برای چین هم صدق می کند؛ هم برای چین بزرگ که به خاطر قوانین سخت گیرانه تولید بیش از یک بچه را ممنوع اعلام کرده است و هم برای چین مهاجرت کرده و آزاد در سراسر جهان از جمله در تایوان، سنگاپور و حتی هنگ کنگ.

محققین می گویند که زنان به خاطر بالارفتن سواد و بهترشدن شیوع معیشت، فرزندان کمتری می خواهند. این روند حتی برای زنان یکی از فقیرترین کشورها یعنی بنگلادش هم صدق می کند. در حال حاضر خانواده های بنگلادشی بیشتر از سه فرزند ندارند. همین ماجرا در هند و به ویژه برزیل که کاتولیک هستند هم اتفاق افتاده است. انگار حرف کشیشان هم خریدار ندارد.

مذهبی ها بیشتر بچه دار می شوند

زن ها برای اولین بار در طول تاریخ تمدن های بشری پی می برند که مرگ و میر نوزادان و بچه ها به خاطر بهداشت بهتر آنقدر پایین آمده که نیازی به تعداد بیشتر برای تولیدمثل خود ندارد. از این به بعد لازم نیست زن ها تعداد زیادی بچه داشته باشند تا از میان آن ها چند نفری هم باقی مانده باشند.

بی شک هنوز نقاطی از آفریقا وجود دارد که زنان، متوسط اولادشان پنج بچه به بالا است و بله، خاورمیانه ای هم وجود دارد که سنت و مذهب جایگاه قوی تر در اذهان مردم دارد. ولی به جز قبایل پراکنده در یمن یا افغانستان و سایر مراکز کوچک مذهبی، بقیه نقاط خاورمیانه هم پذیرفته است که با بچه های کمتر، شانس موفقیت خانواده نیز بیشتر خواهدگشت. از جمله آن ها ایران است که از متوسط هشت اولاد به میانگین دو بچه در خانواده رضایت داده است. به نظر می آید فرقی نمی کند که مردم کشورها فقیر یا ثروتمند، سوسیالیست یا کاپیتالیست، بی خدا یا مومن باشند چون اکثر آن ها در مسیر کاهش تولید مثل هستند.

با این وجود نباید تصور کرد که رشد جمعیت زمین متوقف شده است. بر جمیعت زمین هر سال ۷۰ میلیون نفر افزوده می گردد ولی این مهم را باید درنظر گرفت که به فاصله یک نسل جمعیت زمین رابطه متعادلی برقرار خواهدکرد با تعداد مرگ و میرها در زمین. زمینی که دیگر نه جنگ های بزرگ جهانی دارد و به بیماری های واگیردار کشنده که هر بار ده ها میلیون انسان را به کام مرگ بکشاند.

لطمه ای که رشد مصرف بر پایه های حیات و محیط زیست زمین می زند اصلا قابل مقایسه با تاثیرات رشد جمعیت نخواهدبود. نصف کربن و دودهای سمی جهان در بخش کوچکی از زمین تولید می شود، جایی که فقط هفت درصد جمعیت زمین را در بر گرفته است. تولید کربن سمی رهاشده در هوا برای هر آمریکایی برابر با چهار چینی، بیست هندی،سی پاکستانی، چهل نیجریه ای و دوست و پنجاه اتیوپیایی است. حقیقت زیانبار مصرف زیاد، مدت هاست که دیگر قادر به یافتن توجیه و دلیل برای تمدید و بازسازی افسانه ناگوار جمعیت زیاد نیست.

مذهبی ها بیشتر بچه دار می شوند

آمارهای جدید جمعیت شناسی در جهان معاصر حاکی از آن است که خانواده های مذهبی با شدت و حدتی بی نظیر در حال برپایی خانواده های بزرگ هستند در صورتی که جمعیت سکولار جهان یا دست از تولیدمثل کشیده، یا نسبت بسیار پایینی از آمار تولد انسان جدید را به خود اختصاص داده است. روند زایش جهانی با سرعتی غیرقابل کنترل در سه دهه آینده، انسان هایی را وارد اجتماع جهانی خواهد کرد که در خانواده های بسیار مذهبی به ویژه ادیان دره نیل (یهودی، مسیحی و اسلام) پرورش یافته اند.

پرجمعیت ترین خانواده های آمریکایی را باید در بنیادگراترینشان سراغ گرفت. این اواخر در آمریکا، جمعیت پروتستان های محافظه کار تقریبا دو برابر شده است. «آمیش ها» متوسط تعداد اعضای خانواده شان ۶.۲ است. در اسرائیل آمار فرزند در خانواده های یهودیان ارتدوکس بسیار بالاست.

بنیادگراترین گروه یهودی «هاردیم» که تا این اواخر فقط ۳.۲ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال کشور را تشکیل می دادند در حال حاضر ۱۶ درصد از بچه های تازه متولدشده اسرائیل را در اختیار خود دارند. کشورهای مسلمان و «هندو» نیز با همان شتاب و آمار بالای خانوار، در حال افزایش انسان های مذهبی به جامعه آینده هستند.

به نظر می رسد ارزش های سکولاریسم نظیر آزادی، ذهن انتقادی، حساسیت ها و ارزش های فردی و به ویژه احترام به خود «فرزند کمتر، زندگی بهتر» منجر می گردد. روندی که با همه درستی و حقانیت، قادر به ادامه بقا نخواهدبود. آینده برطبق آموزه های تکامل بیولوژیک چاره ای ندارد جز اینکه در برابر جمعیت اصلی و ارزش های مذهبی آن سر تعظیم فرود آورد.

با این اوصاف رشد کلی جمعیت در سرتاسر جهان کمتر شده است و درواقع این به دلیل تولد و زادوولد کمتر است. در کنارش البته کنترل مرگ و میر به دلایل مختلف از جمله بیماری های واگیردار خطرناک یا جنگ های بزرگ همه دست به دست هم داده است که رشد جمعیت به یک تعادل نسبی برسد و روندی آرام را طی کند. در این میان جوامع مذهبی تر به مراتب بیش از جوامع غیرمذهبی شاهد رشد جمعیت هستند. کشورهایی که هنوز ارزش های سنتی و مذهبی دارند بیشتر بچه دار می شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج