نگاهی به نمایشگاه دیترویت، مهم‌ترین اتفاق صنعت خودرو در آمریکا
۱۹۶۹۵
۲۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۸
۷۳۳۱ 
جولانگاه اسپرت‌ها
دیترویت بی‌شک پررونق‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ ماشین در قاره آمریکا است، در بین پنج نمایشگاه مطرح خودرو جهان هم قرار دارد. خیلی‌ها آن را جدی‌ترین رقیب نمایشگاه با شکوه پاریس می‌دانند.
برترین ها:  دیترویت بی‌شک پررونق‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ ماشین در قاره آمریکا است،  در بین پنج نمایشگاه مطرح خودرو جهان هم قرار دارد. خیلی‌ها آن را جدی‌ترین رقیب نمایشگاه با شکوه پاریس می‌دانند. نمایشگاه دیترویت دو سال یک‌بار ، با کشاندن آخرین و بهترین دستاوردهای کارخانه‌های معتبر اتومبیل‌سازی سراسر جهان به ایالت میشیگان تمام نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. قدمت این نمایشگاه بیش از یک قرن است. اولین نمایشگاه ماشین دیترویت در سال 1907 برگزار شد و از آن زمان به جز وقفه‌ای که در زمان جنگ جهانی دوم داشت ، هر سال پذیرای بهترین‌هاست. ابتدا فقط کارخانه‌های آمریکایی در آن شرکت می‌کردند ولی چندی است که آسیایی‌ها و اروپایی‌ها هم هر سال آخرین مدل‌های‌شان را به مرکز کوبو ، محل برگزاری نمایشگاه در شهر دیترویت می‌رسانند. امسال هم نمایشگاه از تاریخ 9 ژانویه ، 19 دی به مدت 13 روز درهایش را گشود.  بنز ، بی‌ام‌و ، پورشه و خیلی از غول‌های دیگر دنیای خودرو سازی آخرین ماشین‌های​شان را رو کردند.علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی امسال، سال خوبی برای دیترویت بود. اینجا می‌توانید بهترین مدل‌هایی را که امسال به دیترویت آمدند ببینید و درباره آن‌ها بخوانید.





Dodge Dart

  دارت در ایستگاه اول

یکی از خبرسازترین ماشین‌های این دوره مدل «دارت» دوج بود. خبر این ماشین قبل از نمایشگاه بیرون آمده بود و عکس‌هایی با دوربین‌های مخفی از آن گرفته شده بود ولی دیترویت اولین ایستگاه برای رونمایی از دارت بود. این ماشین در سال 2013 عرضه خواهد شد. طراحی آن با الهام از آلفا رومئو انجام شده است. این ماشین با سه موتور متفاوت عرضه می‌شود که خریداران به این ترتیب با توجه به توان و مصرف هر کدام از موتورها که کار کرایسلر هستند می‌توانند سیستم پیشران ماشین‌شان را انتخاب کنند. یکی از موتورها 2 لیتری است، دیگری یک توربوشارژ 4/1 لیتری و سومی هم 4/2 لیتر حجم دارد. برای اطلاعات دقیق سیستم فنی این ماشین باید بیش‌تر صبر کرد ولی موتور 4/2 لیتری چیزی حدود 200 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. دو موتور دیگر 173 و 150 اسب توان دارند. سیستم تعویض دنده این ماشین هم  سه نوع متفاوت دارد و توسط خریداران انتخاب می‌شود. یک گیربکس با تعویض دنده دستی که 6 دنده دارد، دیگری جعبه دنده‌ای مشابه است که تنها یک دنده کم‌تر دارد و حالت سوم تعویض دنده خودکار دارد. مثل جولیتای آلفا رومئو این ماشین هم دیفرانسیل جلو است. البته عرضش از ژیولیتا پهن‌تر است و طول بیش‌تری هم دارد. ظاهر این ماشین اگرچه فوق‌العاده نیست ولی جذابیت‌های خودش را دارد و می‌تواند خوب بفروشد. هر چه نباشد ادعای دوج که می‌گوید مدلی کاملا اسپرت طراحی کرده است را تایید می‌کند. چراغ‌های ال‌ای‌دی عقبش که با خطی به هم متصل هستند تا حدی به طراحی شرقی‌ها می‌کشد.





برای اطلاعات دقیق سیستم فنی این ماشین باید بیش‌تر صبر کرد ولی موتور 4/2 لیتری چیزی حدود 200 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. دو موتور دیگر 73/1 و 5/1 اسب توان دارند. ظاهر این ماشین هر چه نباشد ادعای دوج که می‌گوید مدلی کاملا اسپرت طراحی کرده است را تایید می‌کند





S Cabriolet Carrera

   خانواده 911

911 که در نمایشگاه فرانکفورت از آن رونمایی شد محصول پرطرفداری از کارخانه پورشه است که در سال 2012 میلادی بیرون می‌آید ولی پیش از آن‌که این اتفاق بیفتد و خریداران بتوانند سوار این محصول شوند پورشه می‌خواهد قدم‌های بعدی را هم بردارد. آن‌ها می‌خواهند یک خانواده شلوغ از 911ها داشته باشند. اعضای بعدی این خانواده «911 کاررا» و «911 کاررا اس کابریولت» هستند. که در نمایشگاه دیترویت حضور داشتند و 911های بعدی خواهند بود. سقف جمع شدنی‌اش را اگر کنار بگذاریم، 911 کابریولت تفاوت‌های کوچکی با 911 کوپه دارد. که قسمت جلوی ماشین و طراحی داخلی بین صندلی‌ها از جمله این تفاوت‌ها هستند. در 911 جدید هم‌چنین ارتفاع سقف پایین‌تر است و همین‌طور فضای بیش‌تری به موتور و متعلقاتش اختصاص داده شده است. در سیستم پیشران کاررا و کاررا اس کابریولت بیش‌تر از این‌ها فرق دارند. کاررا معمولی یک موتور 4/3 لیتری دارد که برایش 350 اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی حجم موتور اس کابریولت 400 سی‌سی بیش‌تر است که همین 400 سی‌سی توان آن را 50 اسب بخار بیش‌تر می‌کند. هر دو این ماشین‌ها گیربکسی 7 دنده با سیستم تعویض دستی دارند. اما سیستم پی‌دی‌کی در کلاچ دوتایی اختیاری است و خریداران می‌توانند آن را انتخاب کنند. پورشه ادعا می‌کند صفر تا صد کاررا 4/4 ثانیه است و حداکثر سرعتش به 285 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این در حالی است که صفر تا صد اش کابریولت 3/0 ثانیه کم‌تر است و حداکثر سرعتش 16 کیلومتر بر ساعت بیش‌تر. مدل ارزان‌تر 94 هزار دلار و مدل گران‌تر 108 هزار دلار قیمت خواهد داشت.

کاررا معمولی یک موتور 4/3 لیتری دارد که برایش 350 اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی حجم موتور اس کابریولت 400 سی‌سی بیش‌تر است





Mercedes Benz SL550

اس‌ال شتاب می‌گیرد

مسئولان کارخانه بنز می‌گویند سبک است و اسپرت. مدل‌های اس‌ال همیشه ماشین‌های‌سنگین و زمختی بودند ولی حالا بعد از گذشت نیم قرن شاید فروش این ماشین‌ها به مرسدس فهمانده باشد که چه تغییراتی باید در آن ایجاد کند. نسل جدید اس‌ال که قرار است از همیشه سبک‌تر، قوی‌تر و به‌صرفه‌تر باشد اولین ماشین‌اش را بیرون داد. «اس‌ال 550» محصولی بود که کارخانه مرسدس به دیترویت آورده بود. اگر بگویند محصول قدرتمندی است ادعای بيهوده​اي نکرده‌اند. بنز در آن از موتور خورجینی8 دوتوربو جدیدش استفاده کرده است. این موتور که 7/4 لیتر گنجایش دارد با روش تزریق مستقیم کار می‌کند. بنز از این موتور در محصولات دیگرش هم استفاده کرده است. در اس‌ال 550، 429 اسب بخار قدرت بیرون می‌دهد و نیروی گشتاوری معادل 516 نیوتن‌متر تولید می‌کند. گیربکس این ماشین 7 دنده دارد که به طور خودکار تعویض می‌شوند. مرسدس صفر تا صدش را 5/4 ثانیه اعلام کرده است که اگر درست باشد از قبلی 8/0 ثانیه بهتر است. این ماشین شتاب و سرعتش را بیش از هر چیز دیگری مدیون کاهش چشم‌گیر وزنش است. این اولین محصول کارخانه مرسدس است که بدنه آن تماما از آلمینیوم ساخته شده است. مسئول پروژه ساخت این ماشین می‌گوید هدف‌شان این است که نمونه الکتریکی آن را به زودی تولید کنند. طراحی داخلی این ماشین کاملا کلاسیک است ولی جذابیت خاصی دارد. ترکیب رنگ قرمز و مشکی و دیگر ترکیب رنگ‌هایی که می‌توانید برای آن انتخاب کنید هم زیبایی‌اش را بیش‌تر می‌کند. این ماشین هم مانند اس‌ال‌کی جدید مرسدس در دو نوع عرضه می‌شود، یکی با سقف شیشه‌ای و دیگری با سقف متحرک معمولی. فروش این ماشین در سال 2013 شروع خواهد شد.



 این ماشین شتاب و سرعتش را بیش از هر چیز دیگری مدیون کاهش چشم‌گیر وزنش است. این اولین محصول کارخانه مرسدس است که بدنه آن تماما از آلمینیوم ساخته شده





GTC V8 Bentley Continental

  ماشین پیرمردها

کارخانه‌های قدیمی تولید کننده ماشین‌های تجملاتی هم‌چنان سعی می‌کنند خودشان را در کنار دیگران حفظ کنند. یکی از دلایلش شاید این باشد که خریداران اکثرا پا به سن گذاشته آن‌ها زیاد طرفدار تغییر نیستند.‌ بنتلی کونتینانتال یک چنین داستانی دارد.

‌ البته بقای هر کارخانه اتومبیل‌سازی به تنوع نسل‌های ماشینی که تولید می‌کند بستگی دارد و تغییر در این ماشین‌ها تا حدی اجتناب‌ناپذیر است. بنتلی دو محصول جدید به دیترویت آورده بود که هر دو در سال 2013 میلادی بیرون می‌آیند؛ کانتیننتال جی‌تی و کانتیننتال جی‌تی‌سی وی8. شرایط اقتصادی این روزها به گونه‌ای است که بنتلی می داند باید قدم‌های بعدی را با احتیاط بر دارد. خبر تولید این دو محصول البته بیش از یک سال است که منتشر شده است ولی اطلاعات تکمیلی کمی قبل از حضور این دو ماشین در دیترویت منتشر شد. موتور دوتوربو وی8 این ماشین در کارخانه آئودی طراحی شده است. از این موتور در مدل‌های اس‌6، اس‌7 و اس‌8 هم استفاده شده بود. این موتور 4 لیتری است، 500 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و 487 نیوتن‌متر نیروی گشتاوری دارد. جعبه دنده بنتلی کانتیننتال جی‌تی‌سی، 8 دنده دارد و سیستم‌اش خودکار است. هنوز این ماشین آزمایش نشده ولی ادعای مهندسان سازنده‌اش این است که صفر تا صدش زیر 5 ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعتش را هم 290 کیلومتر در ساعت عنوان کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های مهم این ماشین آن است که سوخت را بهینه مصرف می‌کند. به طراحی داخلی بنتلی ولی هیچ ایرادی نمی‌شود گرفت. اتاقی آرامش‌بخش و راحت. مثل همه بنتلی‌های دیگر کاملا بی‌صدا است آن‌قدر که بتوانید راحت بگیرید بخوابید.



 بنتلی کانتیننتال موتوري 4 لیتری و 500 اسبي دارد  و 487 نیوتن‌متر نیروی گشتاوری بیرون می‌دهد. جعبه دنده جی‌تی‌سی، 8 دنده دارد و سیستم‌اش خودکار است





Lexus Concept LF - LC

  یاغی ژاپنی

شکل مدل مفهومی لکسوس چنان هیجان‌برانگیز بود که همه می‌خواستند زودتر از آن رونمایی شود و محصول جدید کارخانه ژاپنی را ببینند ولی لکسوس همه را جان به لب کرد تا بالاخره بتوانند تنها چند روز مانده به گشایش دیترویت که در آن از لکسوس «ال‌اف-ال‌سی» رونمایی شد عکس‌های این اسپرت دوست‌داشتنی را ببینند.

 از رو به رو واقعا یک یاغی واقعی است. انگار که جلوی صورتش یک نارنجک ترکانده باشند. طراحی پشتش را بعضی‌ها نپسندیدند. شاید به زیبایی جلویش نباشد ولی اگر بگوییم زشت است بی‌انصافی کرده‌ایم. این مدل مفهومی هنوز مورد آزمایش‌های رسمی قرار نگرفته است و اطلاعات کاملی درباره سیستم فنی و پیشرانه‌اش نداریم. احتمالا این ماشین هیبریدی خواهد بود. برخی هم گفته‌اند تولید قدرت در آن به عهده یک موتور بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی است.

 خبر تایید نشده‌ای حاکی از این است که مجموع قدرتی که موتور یا موتورهای ترکیبی این ماشین تولید می‌کند 438 اسب بخار است. البته تعدادی از صاحب‌نظران گفتند این ماشین طبل توخالی است و قدرت‌اش مثل چهره‌اش نخواهد بود.

طبق گفته مسئولان لکسوس این ماشین یک الگو برای زبان طراحی ماشین‌های جدید کارخانه است. آن‌ها مژده دادند که به زودی مدلی از روی این کوپه مفهومی ساخته می‌شود که برای فروش تولید خواهد شد. البته با این کمی فرق خواهد داشت. قیمت این ماشین بین 300 تا 350 هزار دلار خواهد بود.





Chevrolet Sonic RS

 ساده و دوست‌داشتنی

مدل «سونیک آراس» شورولت یکی از مدل‌هایی بود که باعث شد همه این کارخانه را تحسین کنند. از آن مدل‌هایی است که بدون سر و صدا و در عین ساده بودن و قیمت ارزان کارآمد است و راست کار زندگی شهری است. در مسابقه‌ای که برای انتخاب بهترین ماشین‌های شهری برگزار شد سونیک آراس رتبه دوم را به دست آورد. در طراحی داخلی هم بین همنوعانش اول شد. از مدل سونیک اسپرت‌تر است. طراحی داخلی ماشین هم کاملا اسپرت و راست کار جوان‌ها است. بر خلاف تفاوت‌هایی که در طراحی ظاهری‌اش دارد سیستم فنی‌اش چندان متفاوت نیست. موتورش دقیقا مانند قبل است و هیچ قدرت بیش‌تری تولید نمی‌کند؛ یک توربوشارژ 4/1 لیتری است که 138 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن‌متر نیروی گشتاوری تولید می‌کند. بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در این ماشین مورد استفاده قرار گرفته است عینا از روی مدل مفهومی آوئو آراس برداشته شده است. پیشرفت مهمی که این ماشین نسبت به مدل‌های پیشین داشته است سیستم ترمزش است که خیلی قوی‌تر شده است. درجا به زمین میخ می‌شود. امکانات مختلف الکترونیکی هم در این ماشین وجود دارد که به وسیله مانیتور لمسی 20 سانتی‌متری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این ماشین در دو سری به فروش خواهد رسید که هر دو گیربکس 6 دنده‌ای دارد و تفاوت تنها در دستی یا خودکار بودن سیستم تعویض دنده است. صفر تا صدش در آزمایشی که انجام شد 8 ثانیه بود. در عوض قیمت این ماشین کم‌تر از 20 هزار دلار خواهد بود.



خطوط  برجسته کاپوت حس داینامیک را به اوج می رسانند تا حدی که حتی در سکون هم جریان حرکت را در اتومبیل حس می کنید





 Smart For Us

 از دیگر فانتزی‌های اسمارت

معمولا در دیترویت از این مدل‌های مفهومی عجیب و غریب کم می‌بینیم. این ماشین‌ها راست کار نمایشگاه توکیو هستند که همیشه پر است از این جور مدل‌های فضایی. کارخانه اسمارت ولی سنت‌شکنی کرده بود و مدل مفهومی «فور-اس» را به دیترویت آورده بود. البته ساختن چنین مدلی برای اسمارت اصلا تازه نیست چون این کارخانه آلمانی در ساختن این ماشین‌های کوچک و به اصطلاح شهری خبره است.

 این مدل‌ هم مانند بقیه محصولات کارخانه آلمانی برای خودش یک فانتزی بانمک بود. تعداد سرنشین‌های این ماشین هم مانند تعداد درهایش دو تا است. فور-اس از فورتو، مدل قبلی اسمارت 90 سانتی‌متر طویل‌تر و 15 سانتی‌متر هم بلندتر است. علی‌رغم کوچک بودن ماشین پشت صندلی دو سر نشین فضای خالی زیادی وجود دارد که برای حما وسایل مختلف می‌شود به عنوان صندوق عقب از آن استفاده کرد. اگر این قسمت خالی باشد صندلی‌های ماشین می‌توانند کاملا به شکل 180 درجه باز شوند که به این ترتیب به صورت یک تخت در می‌آید. مسئولان اسمارت روی این نکته که این ماشین برای خوابیدن بسیار مناسب است. خیلی تاکید کرده‌اند. گفتند: «می‌توانید در این ماشین بخوابید و بیدار شوید و زندگی کنید» فور-اس یک الکتریکی است و به راحتی از پریز برق شارژ می‌شود. باتری‌اش از جنس یون لیتیوم است. این باتری 74 اسب بخار قدرت و 96 نیوتن‌متر نیروی گشتاوری دارد. حداکثر سرعت این ماشین کمی بیش‌تر از 120 کیلومتر در ساعت است.

مسئولان اسمارت روی این نکته که این ماشین برای خوابیدن بسیار مناسب خیلی تاکید کرده‌اند. گفتند: «می‌توانید در این ماشین بخوابید و بیدار شوید و زندگی کنید»
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج