جاباما
۱۹۷۷۳۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

منزل جدید مردگان تهرانی کجاست؟

یکی ازدغدغه‌های مهم مسٔولان شهری و البته شهروندان تهرانی پرجمعیت‌تر شدن تهران و به دنبال آن نیاز به گورستان‌های جدید است به طوری که درچند سال گذشته بازگشایی فاز دوم بهشت زهرا که به نام قطعه های جدید شناخته می‌شود نیز نتوانست این نگرانی را رفع کند و این روزها تبدیل به اولویت‌های مدیران شهری برای ساماندهی مردگان شده است.

خبرگزاری ایسکا نیوز: یکی ازدغدغه‌های مهم مسٔولان شهری و البته شهروندان تهرانی پرجمعیت‌تر شدن تهران و به دنبال آن نیاز به گورستان‌های جدید است به طوری که درچند سال گذشته بازگشایی فاز دوم بهشت زهرا که به نام قطعه های جدید شناخته می‌شود نیز نتوانست این نگرانی را رفع کند و این روزها تبدیل به اولویت‌های مدیران شهری برای ساماندهی مردگان شده است.

در این نکته که باید گورستان‌های جدید شهر مشخص باشد و شهروندان دغدغه پرشدن فضای گورستان را نداشته باشند شکی نیست در این مورد هم شورای شهر به شهرداری تذکر و حتی مهلت داده بود تا مکانی را برای گورستان جدید مشخص کند با این وجود به نظر می‌رسد که افزایش دفن اموات در بهشت زهرا و گورستان‌های محلی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز اموات تهرانی‌ها باشد و مدیران شهری باید با خرید و تملک زمین‌های مجاور گورستان ها این مشکل را تا حدی حل کنند.

سال گذشته موضوع تا جایی ‍‍پیش رفت که موضوع دفن مردگان در بوستان‌های تهران در شورای شهر مطرح شد اما با مخالفت اعضای شورای شهر به فراموشی سپرده شد اما این روزها شاهد طرح دوباره این موضوع هستیم.

فقط جنوب تهران شرایط لازم را دارد

سال گذشته بود که زمزمه‌هایی مبنی بر تکمیل شدن ظرفیت بهشت زهرا تا فروردین سال ۹۵ شنیده شد. در همان روزها علیرضا دبیر گفته بود که باید در شمال شرق و غرب تهران به دنبال ایجاد گورستان‌های جدید باشیم و قرار شد در غرب تهران در محدوده گرمدره دومین گورستان تهران ایجاد شود که در این محدوده به دلیل توسعه ساخت وسازها انجام نشد.

درهمان روزها شمال شرق تهران هم به گزینه‌ها اضافه شد اما به دلیل وجود دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در آن منطقه کان لم یکن تلقی شد و یکی از اعضای شورای شهر تهران در این مورد گفته بود که مطالعات زیادی برای گورستان تهران انجام شد اما متاسفانه در چهار سوی تهران فقط جنوب تهران حائز شرایط شناخته شد چون شمال تهران به علت کوهستانی بودن شرایط مناسبی ندارد. غرب تهران هم به‌دلیل وزش باد شهریار مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست نبود و شرق تهران هم به‌دلیل وجود مکان‌های نظامی لغو شد.

محمد حقانی گفته بود: قرار بر این شد که مطالعاتی درباره محل مناسبی در جنوب تهران شروع شود تا با دولت و منابع طبیعی برای تملک زمین هماهنگ شود تا کار‌های اجرایی دیگر انجام شود.

جایگاه گورستان‌های محلی در شهر

برای بسیاری از شهروندان مهم است که محل دفن عزیزان از دست رفته‌شان به محل زندگی‌شان نزدیک باشد و بتوانند تند تند به مزار اموات خود سر بزنند.

یکی از این گورستان‌های محلی گلزار شهدای یافت‌آباد است که در محله قدیمی یافت‌آباد قرار دارد و همه پیشینیان خانواده‌های بزرگ زندیه، کلهر و زهره‌وند در آنجا به خاک سپرده شده‌اند.

اما به اعتقاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر احیای قبرستان‌های محلی عملاً به جایی نرسید و در حد حرف باقی ماند.

سالاری با اشاره به اینکه درجنوب تهران به سمت فرودگاه امام(ره) زمین‌هایی وجود دارد که شهرداری می‌تواند طی هماهنگی‌هایی از ‌آنها استفاده کند.

محمد سالاری به فارس گفت: سال گذشته شهرداری مکلف شد اقداماتی انجام دهد ولی کاری صورت نگرفت و متاسفانه ایده شورا درخصوص ایجاد گورستان‌‌های شرقی و غربی عملی نشد.

محمد سالاری با بیان اینکه شهرداری تاکنون اقدام قابل‌توجهی انجام نداده است، گفت: اوایل سال گذشته دوباره این موضوع مطرح و قرار شد شهرداری ظرف حداکثر سه ماه اقداماتی انجام دهد و گزارش ارائه کند که باز کاری انجام نگرفت و گزارشی هم ارائه نشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمبود گورستان تهدید بالقوه‌ای با توجه به مرگ‌ومیرها برای شهر است. او با بیان اینکه در هفته‌های کنونی مجدداً این موضوع در دستور کار شورا قرار می‌گیرد، گفت: باید شهرداری در این زمینه تعلل نکند چراکه ۳ تا ۵ سال وقت کمی برای پرشدن گورستان است.

اگر همه اطلاعات در مورد پر شدن گورستان بهشت زهرا را کنارهم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که برای ساخت گورستان جدید در تهران زمان کم داریم و باید از همین امروز به فکر ساخت و تجهیز گورستانی دیگر باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج