۱۹۷۹۶۶
۵۰۳۳
۵۰۳۳
پ

ریتالین، گل، زنان معتاد و HIV!

در سالی که گذشت ۵۵۵ تن مواد مخدر کشف شد که ۸۷ درصد این مواد تریاک، ۱۴ درصد حشیش، ۵ درصد هروئین، یک درصد شیشه و ۲درصد سایر مواد بوده است.

ریتالین، گل، زنان معتاد و HIV!





هفته نامه امید جوان - عبدالله خلیلی:

آمارهای جدید اعتیاد و مواد مخدر؛ گفت و گو با دکتر سعید صفاتیان:

ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: در سالی که گذشت 555 تن مواد مخدر کشف شد که 87 درصد این مواد تریاک، 14 درصد حشیش، 5 درصد هروئین، یک درصد شیشه و 2درصد سایر مواد بوده است.

بر این اساس 76 درصد کشفیات در مرزها و حاشیه مرزها صورت گرفته که 43 تن آن را سگ های موادیاب کشف کرده اند.

ریتالین، گل، زنان معتاد و HIV!

در سال۹۳ همچنین ۲۷۱ هزار قاچاقچی و فروشنده مواد مخدر دستگیر و ۸۲ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر در گزارش خود خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو هزار و ۲۶۸ مورد مرگ و میر معتادان مرد و ۷۲۹ مرگ مربوط به معتادان زن ثبت شده که این رقم ۳ درصد کاهش در مردان و ۳۳ درصد رشد در زنان را نشان می دهد!

از نکات تاسف بار گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر این که در حال حاضر ۲.۶درصد دانشجویان در آخرین آمار مصرف کنندگان مواد مخدر هستند که از این رقم ۱.۱ درصد شیشه مصرف می کنند. همچنین یک درصد دانش آموزان نیز مصرف کننده مواد مخدر هستند.

در گفت و گو با دکتر سعید صفاییان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی وضعیت مواد مخدر در ایران پرداخته است:

ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است در سال گذشته ۱۵۰ پروفایل اینترنتی که اقدام به آموزش و انتشار تصاویر مواد مخدر در فضای مجازی می کردند، شناسایی شده اند. منظور از سایت های آموزش مواد مخدر چیست؟

سایت های آموزش موادمخدر، علاوه بر یاددادن استعمال و خرید و فروش مواد به تبلیغ مواد مخدر می پردازند و به دروغ به کاربران خود می گویند که استفاده از موادچه ویژگی های مثبتی دارد و می تواند مشکلات روحی و روانی فرد را برطرف کند. در حالی که اشاره ای به مضرات این مواد ندارند.

درواقع این سایت ها، بُعد اطلاع رسانی قاچاقچیان مواد مخدر را شکل می دهند؟

بله، به طور مثال می گویند اگر شما فلان ماده را مصرف کنید، شب ها بی خوابی تان برطرف می شود. یا به دانشجویان و دانش آموزان آدرس غلط می دهند و می گویند با مصرف ماده مخصوص علاوه بر کنترل خواب در شب امتحان می توان حافظه را تقویت کرد. حتی در موراردی دیده شده که این سایت ها در زمینه مسایل جنسی هم ورود کرده اند! یکی از کارکردهای بد این سایت ها تبلیغ در مورد لاغری خانم هاست که آنها را به سمت مصرف مواد سوق می دهند.

گزارش هایی هم داده شده که فروش مواد از طریق ایمیل، وایبر و اینستاگرام در حال انجام است که ستاد مبارزه با مواد مخدر با پلیس فتا همکار های لازم را به عمل آورده تا جلوی این کار را بگیرند.

ریتالین، گل، زنان معتاد و HIV!

دانشجویان و دانش آموزان از هم اکنون خود را برای امتحانات آخر سال آماده می کنند. درباره سوءاستفاده هایی که از «ریتالین» می شود، بگویید.

متاسفانه حتی دانشجویان پزشکی که خودشان اطلاعات خوبی دارند در مواردی به سمت «ریتالین» کشیده می شوند. این نشان می دهد که ما در حوزه مهارت های زندگی و آموزش آن غفلت کرده ایم به گونه ای که جوانان و نوجوانان ما وقتی از عوارض ماده ای اطلاع دارند اما قدرت «نه» گفتن به آن را ندارند.

«ریتالین» چگونه به دست جوانان و نوجوانان می رسد؟

«ریتالین» دارویی است که مصرف روان پزشکی دارد و در مواردی حتی روان پزشکان آن را برای کودکان تجویز می کنند. سوءمصرف این دارو به صورتی است که فرد ۵ تا ۱۰ برابر مصرف عادی از آن استفاده می کند به گونه ای که بی خوابی به سراغ او می آید. در این روند مصرف کننده بدون آن که بداند، حافظه خود را به طرز عجیبی از دست می دهد.

مرگ زنان معتاد در سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است. دلیل این مساله چیست؟

ریتالین، گل، زنان معتاد و HIV!

دلیل عمده این مساله تغییر الگوی مصرف است. درواقع معتادان زن ما از مخدرها و به سمت روان گردان ها آمده اند و در این روند عمرشان بسیار کوتاه می شود. ما خیلی از افراد را در روستاها و شهرها می شناسیم که با مصرف تریاک از طول عمر نسبی برخوردار بوده اند. این روان گردان ها هستند که توهم می آورند و فرد را به سمت خودکشی و بیماری های روان سوق می دهند. در حال حاضر می گویند فلان فرد در سن ۳۰ سالگی سکته قلبی کرده است. اما وقتی گزارش پزشکی در مورد او را مطالعه می کنیم متوجه می شویم که سابقه مصرف روان گردان دارد. در خانم ها چون وزن شان کمتر و فشار خون شان پایین تر است آمار مرگ و میر بالا می رود.

«گُل» که به عنوان یک ماده مخدر جدید مطرح شده است چه عوارضی دارد؟

ریتالین، گل، زنان معتاد و HIV!

«گُل» به صورت مصنوعی ساخته می شود و قدرت آن ۱۵۰ برابر حشیش، بنگ و گراس است. موارد مرگ و میر این ماده در میان دختران بالاست، این ماده را به صورت های مختلف از جمله اسپری در بازار روی حشیش می پاشند و قدرت این ماده را خیلی بالا می برند. جوانان هم تصور می کنند با مصرف آن دچار سرخوشی می شوند در حالی که حالت به وجود آمده، توهم است. این توهم سبب می شود که زن یا مرد خیال کنند همسرشان به آنها خیانت کرده که مواردی از خودکشی و دگرکشی در این زمینه گزارش شده است. «گُل» ماده بسیار خطرناکی است که بایستی در مورد آن به جوانان اطلاع رسانی کرد.

این ماده، چگونه خرید و فروش می شود؟

متاسفانه دسترسی به این ماده خیلی ساده است و مشتریان آن افراد ۱۶ تا ۳۰ ساله هستند.

آمارهای رسمی می گوید ۶۷ درصد بیمارانی که به «HIV» مبتلا شده اند معتاد بوده و از سرنگ مشترک استفاده می کرده اند. خبر بدتر هم این که بیماری های ناشی از رابطه جنسی از ۱۲ به ۳۶ درصد افزایش یافته است. در این باره برای ما بگویید.

بیماری های مقاربتی مانند سفلیس و غیره در افرادی که نظافت را رعایت نمی کنند، وجود دارد. در معتادان این مساله به صورت حادتر بروز می کند که مسوولان بهداشتی کشور برنامه های ویژه ای را در این زمینه به اجرا گذاشته اند.

ریتالین، گل، زنان معتاد و HIV!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج