۱۹۸۳۸۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

حکم اعدام دو ایرانی در اندونزی لغو شد

در حالی که دادگاه شهر باندونگ استان جاوای غربی حکم اعدام دو ایرانی را به حبس ابد کاهش داد، هفته جاری دولت اندونزی ۹ شهروند خارجی و یک اندونزیایی را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام می کند.

خبرگزاری ایرنا: در حالی که دادگاه شهر باندونگ استان جاوای غربی حکم اعدام دو ایرانی را به حبس ابد کاهش داد، هفته جاری دولت اندونزی ۹ شهروند خارجی و یک اندونزیایی را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام می کند.

رسانه های محلی اندونزی اعلام کردند در حکم تخفیف دادگاه عالی شهر باندونگ آمده است که مجازات برای انتقام گرفتن نیست، بکله شکلی از آموزش است که در آینده فرد اقدامی انجام ندهد که شایسته تنببه باشد.

دادگاه منطقه ای سوکابومی در استان جاوای غربی اندونزی ماه ژانویه سال گذشته میلادی (بهمن ماه سال ۹۳) این دو ایرانی را به اتهام قاچاق ۴۰ کیلو و ۱۰۰ گرم مواد روانگردان به اعدام محکوم کرد.

هاشم ۳۶ ساله و م.ع ۳۲ ساله دو ایرانی بودند که ماه فوریه سال ۲۰۱۴ (اسفند ماه ۹۲) با اقدام به قاچاق مواد مخدر، از قوانین مرتبط با مواد مخدر اندونزی تخطی کردند.

شاکیان این پرونده در ابتدا از دادگاه درخواست حبس ۱۵ تا ۲۰ سال را داشتند، اما یوریس راواندو رییس بخش جرائم عمومی دفتر دادستانی سیباداک اندونزی شهریور ماه سال گذشته گفته بود این دو نفر در خطر مواجه شدن با حکم اعدام قرار دارند.

این افراد در حالی که قصد داشتند این مواد مخدر را در مجموعه طبیعی تانکوبان پراهو در منطقه سوکابومی استان جاوای غربی در زیر خاک پنهان کنند توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر اندونزی بازداشت شدند.

هاشم یکی از متهمین گفته بود به دعوت ایرانی دیگر از تهران عازم جاکارتا شده و سپس در منطقه ای به نام پلابوهان راتو با وی دیدار کرده است.

این جوان ۳۶ ساله گفت که در ابتدا انتظار داشته است دوستش زمینه اعزام وی به استرالیا را از طریق قایق به صورت قاچاق فراهم کند.

م.م ۳۲ ساله متهم دیگر پرونده پیش از این در دادگاه از وجود هر نوع مواد مخدر اظهار بی اطلاعی کرده و گفته بود فرد دیگری قصد داشته نقشه یک گنج را برای آنها ترسیم کند.

براساس گزارش برخی رسانه های اندونزی حکم اعدام این دو ایرانی در دادگاه تجدیدنظر شهر باندونگ استان جاوای غربی لغو و به حبس ابد کاهش یافت.

این در حالی است که دادستان کل اندونزی روز جمعه دستور آمادگی برای اجرای حکم اعدام ۱۰ نفر از جمله ۹ قاچاقچی خارجی از استرالیا، فیلیپین، برزیل و چند کشور دیگر را صادر کرد.

مقامات اندونزی از سال ۲۰۰۸ میلادی اجرای حکم اعدام را متوقف کرده بودند، اما از سال گذشته میلادی اجرای این احکام در میان مخالفت برخی گروه ها بار دیگر آغاز شد و چهار نفر در سال ۲۰۱۳ میلادی و شش نفر نیز اوایل سال ۲۰۱۵ (دی ماه سال ۱۳۹۳) اعدام شدند.

حدود ۱۳۰ قاچاقچی مواد مخدر در این کشور در انتظار اجرای حکم اعدام هستند. در بین افراد خارجی محکوم به اعدام، اتباعی از کشورهای استرالیا، چین، ایران، فرانسه، غنا، انگلیس، هند، مالزی، مالاوی، هلند، نیجریه، پاکستان، سنگال، سیرالئون، آمریکا، ویتنام و زیمبابوه وجود دارند.

گفته می شود هم اکنون حدود ۱۰۰ ایرانی در اندونزی به اتهام قاچاق موادمخدر و اقامت غیرمجاز در زندان بسر می برند و سه زن اندونزیایی نیز در زندان های ایران متهم به قاچاق موادمخدر هستند.

براساس قانون اندونزی حکم اتباع خارجی که بیش از پنج گرم مواد مخدر به اندونزی حمل کنند، اعدام یا حبس ابد است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج