۱۹۸۷۵۴
۱۲ نظر
۱۶۳۵۱
۱۲ نظر
۱۶۳۵۱
پ

۱۰۰ کارتون خاطره انگیز دهه شصتی‌ها

از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان

کارتون زیبای بینوایان که اقتباسی از اثر شاهکار ویکتور هوگوی فرانسوی است را باید یکی از سلسه کارتون های جذاب و خاطره انگیز بچه های دهه شصتی دانست که همراهی و همگامی با شخصیت های برجسته ان نظیر کوزت و ژان وال ژان، حس زیبایی را به فکر کودکان ایرانی از این داستان فرانسوی مبادرت می نمود.

از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان





برترین ها: کارتون زیبای بینوایان که اقتباسی از اثر شاهکار ویکتو هوگوی فرانسوی است را باید یکی از سلسه کارتون های جذاب و خاطره انگیز بچه های دهه شصتی دانست که همراهی و همگامی با شخصیت های برجسته آن نظیر کوزت و ژان وال ژان، حس زیبایی را به فکر کودکان ایرانی از این داستان فرانسوی مبادرت می نمود.

از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان

کلاه بلند و تیره ژان وال ژان با دوبله زیبایی که بر روی آن قرار گرفته بود و حس یک حامی و یاور را به کوزت و مخاطبان خردسالی که این برنامه زیبا را به تماشا نسته بودند منتقل میکرد، در کنار ماجراهایی که برای کوزت فقیر پیش می آمد، همگی در خلق داستانی مهیج برای بچه ها تاثیر گزار بود.

از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان

کارتون بینوایان، با آن تیتراژ دیدنی که با به تصویر کشیدن گرافیکی از سردی و سرما و بدبختی مردمان روزگار جنگ در فرانسه قرن نوزدهم میلادی، پیام آور مهربانی، صلح و نشاط و امید به مخاطبان خردسالش هم به شمار می رفت. این کارتون، به هر حال، اقتباسی بود از شاهکار ویکتو هوگو. نویسنده ای که او را افتخار ادبیات اروپا می دانند و خالق گوژپشت نتردام است.

از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان

کارتون دیدنی بینوایان، اگر چه با گرافیک ها و تصویرسازی‌های مدرن امروزی طراحی و ساخته نشده بود، اما توانست به عنوان کارتون ساخته و پرداخته کمپانی نیپون ژاپن، جای خود را به دلیل گرافیک دوست داشتنی و روایی و کشش ارزنده داستان برای مخاطبان خردسال، پیدا کند. پیش از ساخت مجموعه کارتونی بینوایان، شبکه تلویزیونی مانگا سئاکی ژاپن (Manga Seaki)در سال ۱۹۷۹ میلادی، یک برنامه تلویزیونی درباره بینوایان طراحی و تولید کردند، اما این کارتون، در واقع نخستین تجربه کمپانی انیمیشنی نیپون در طراحی و ساخت این مجموعه بود. کارتون بینوایان را باید تا حد زیادی متکی بر شخصیت های با نفوذش دانست. ژان وال ژان، فردی قوی، خوش اندام و تنومند است که در فرانسه با بی عدالتی در حال ستیز می باشد.

از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان

برخورد تصادفی وی با کوزت، دخترک فقیر و یتیمی که در خانواده ثروتمند تناردیه در حال کار است، مسیر داستان را روشن می کند. همسفر شدن کوزت با ژان وال ژان و اتفاقاتی که برای آن ها در این مسیر می افتد، خالق صحنه های شیرینی از گرافیک زیبا، دوبله های خاطره انگیز و روایتی جذاب از تضاد خیر و شر در فرانسه قرن هجدهم است. روزگاری که بینوایان برای بچه های دهه شصتی پخش می شد، نه صدها شبکه تلویزیونی بود و نه شبکه های اجتماعی و وایبر و اینستاگرام. شاید جذابیت این مجموعه ها و کشش ممتازش هم به خاطر یونیک بودن آن ها در زمان خود در مقایسه با دیگر رسانه های موجود بود که فضایی جاودانه را برای مخاطبانش رقم زده است.

از اواخر دهه هفتاد میلادی، طراحی و ساخت کارتون هایی از رمان های مشهور جهان، در دستور کار بزرگ ترین کمپانی های انیمیشن ژاپن مانند نیپون قرار گرفت که با همکاری DOX INTERNATIONAL نیز همراه گشت. طبق بررسی ها، نخستین کارتون انیمیشن بینوایان در اوسط دهه شصت میلادی و در زمان شوری سابق ساخته شد ولی مهم ترین و بین المللی ترین انیمیشنی که از داستان بینوایان بیرون آمد، کار ژاپنی در اواخر دهه هفتاد میلادی بود. البته در یک دهه اخیر نیز، کارتون ها و فیلم هایی از این شاهکار ویکتور هوگو طراحی و ساخته شده است.

از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان

اگر به یاد داشته باشید، کارتون بینوایان، همان طور که از نام بخش اول آن معلوم است، از تنهایی و بیچاره گی فانتین، مادر کوزت، قهرمان دوست داشتنی کارتون بینوایان آغاز می شود. فانتین، با گرافیک تیره و در حالت زار و بدبختی به تصویر کشیده می شود تا اوج بی عدالتی فرانسه قرن هجدهم را مخاطب درک کند. فانتین که در شرایط سختی زندگی می‌کند برای تأمین راحتی تنها فرزندش کوزت، او را به صاحب یک مهمانخانه می‌سپارد و راهی یک زندگی پر مشقت و سختی با کار زیاد می‌شود، به این امید که کوزت کوچک در کنار دختران تناردیه با شادی و سلامت رشد کند، اما کوزت گرفتار طمعکاری تناردیه‌ها شده و بسختی زندگی می‌کند تا این‌که شهردار مادلنیا همان ژان والژان، که مرد نیکوکار و مردم‌داری است، فانتین مادر کوزت را قبل از مرگ می‌بیند و به او قول می‌دهد دخترش را از خانواده تناردیه پس بگیرد و حساب‌هایش را با آنها تسویه کند تا دخترک بتواند در آرامش زندگی کند. داستان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ژان والژان موفق به فرار از دست ژاور شده و زندگی خوبی را با کوزت آغاز می‌کند.پس از آن سال ۱۹۷۹ بود که شبکه انیمیشن‌سازی توئی ژاپن مجموعه انیمیشن مستقلی را با عنوان داستان ژان والژان یا ژان والژان مونوگاتاری (در زبان ژاپنی به معنای داستان) ساخت که یکی از معروف‌ترین اقتباس‌های تصویری در دنیای انیمیشن از این داستان به شمار می‌آید.

پیام نسخه های مختلف کارتون جذاب بینوایان، تحمل، صبر و استقامت در کنار مشکلات بود. موضوعی که واتوواتو تلاش کرد با خلاقیت تصویری، راه حلی برای حل مسائل را کودکانه و خنده دار به ما یاد دهد و بارباپایا، آن مشکلات را با صبوری و نوآوری، قابل تغییر و حل شدنی جلوه داد. به هر حال، کتاب کارتون دیدنی بینوایان را همه کسانی که دهه شصتی هستند باید بخوانند و از دوران سیاسی و اجتماعی اروپای قرن هجدهم آگاه شوند. اگر حوصله خواندن کتاب را ندارید، به شما توصیه میکنیم کتاب صوتی آن را از نشانی زیر دانلود کنید. گوش دادن به این داستان زیبا، فقط ۱۴ ساعت زمان شما را می گیرد. از این فرصت استفاده کنید.
از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان
(تصویر کتاب بینوایان - Les Miserable - شاهکار ویکتور هوگوی فرانسوی - قرن هجدهم)

نگاهی به شخصیت های کارتون

شخصیت های کارتون و کتاب بینوایان بسیار است، اما مشهورترین آن ها که برای خیلی از ما ها یادآور خاطرات شیرین است، این افراد هستند :

ژان وال ژان. اصلی ترین شخصیت داستان کارتون است که به خاطر دزدیدن یک تکه نان برای سیر گردن شکم هفت بچه گرسنه، به مدت 5 سال زندانی می شود و بعد از 19 سال آزاد می شود و بعدا در فرانسه شهردار می شود.

از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان

ژاور - یک بازرس پلیس سخت گیر و خشن است که همیشه در پی دستگیری ژان وال ژان است.

فانتین - مادر کوزت است که دختر خود را پیش تناردیه، صاحب مهمان خانه ای مجلل رها می کند اما دخترش توسط خانم تناردیه به عنوان برده استفاده می شود.

کوزت - شخصیت تاثیر گذار کارتون بینوایان است که همواره با موهای طلایی - نارنجی و دوبله زیبا ، با استقبال کودکان مواجه شده است. بعد از مرگ مادرش، ژان وال ژان او را از خانواده تناردیه میخرد و مانند دختر خودش به او توجه میکند.

دانلود تیتراژ کارتون به یادماندنی بینوایان

از کوزت تا ژان وال ژان، کارتون زیبای بینوایان

قسمت اول از مجموعه کارتونی قدیمی بینوایان (دوبله شده)



قسمت آخر مجموعه کارتونی قدیمی بینوایان (دوبله شده)



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الینا

      خیلی داستان خاطر انگیزی بود دخترم از این کارتون بسیار خوشش اومده خدا بیامرزه ویکتور هوگوی

    • نیاز

      به نظر من خیلی برنامه خوبی است . من واقعن دوست دارم,

    • آنیسا

      ععععععالی کوزت

    • آیسان

      سلام.ببخشید به کارتون بینوایان دیگه هم بود که من یادمه اول اون پخش شد بعد این بینوایان که یک آهنگ خیلی زیبا وملایمی هم داشت و تصویرش هم خیلی زیباتربود.اصلا نمیتونم پیداش کنم کسی هست یادش بیاد؟

    • آیسان

      تو اون کارتون بینوایان شب عیدبود که زن تناردیه داخل کفش دو.دخترش یه سکه میذاره ولی برای کوزت چیزی نمیذاره.
      قیافه تناردیه هم خیلی خبیثت ازین بود.ویه جا تناردیه به یه تابلو نگاه میکنه که یه سرباز درجنگ درحال کمک به یه سرباز زخمیه.بعد البته دقیق یادم نیست فکرکنم خودش بود که چون چشمش به ساعت طلای اون سرباز زخمی افتادخ بود به بهانه کمک میره سراغش و طلای اون سرباز زخمی رو میدزده.اگه اسمش یا سازندش رو میدونید بگید.ممنون.

    • سلنا

    • کاترین مارچ

      من کوزت رو دوست دارم من 15 سال دارم

    • بدون نام

      بینوایان در همه ی ما اثر بسیاری گذاشت

    • هدیه مثل کوزت

      سلام من مانند کوزت هستم اولش کمی با زندگی کوزت فرق می کند بابام وقتی من 3 ساله بودم تصادف کرد وحالا 10 سال است که بی کار بود و تازه یه جایی مشغول بود عید که میشه ما نمی توانیم لباس نو بپوشیم وبچه های همسایه من را مسخره میکنند

    • بهارک

      اسم دخترای تناردیه چی بود؟

    • یاسمن

      سلام خیلی دوست دارم سری کامل بینوایان رو بگیرم الان فصل اول تا قسمت ۱۳ رو دانلود کردم ولی باقیشو نمیدونم باید کجا پیدا کنم لطفا هر کی میدونه بگه بهم ممنون

    • ...

      این خیلی قدیمیه جدیدش یکم روشنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج