۱۹۸۷۸۶
۱ نظر
۵۰۲۹
۱ نظر
۵۰۲۹
پ

هزار نکته برای تحصیل رایگان در خارج از ایران

راهکارهایی برای دانشجویانی که معدل پایین دارند!

دراین گفتار برای آن دسته از عزیزانی که معدل پایین دارند اما قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، مطالبی کاربردی ارائه میشود.

راهکارهایی برای دانشجویانی که معدل پایین دارند!





برترین ها: بخش سبک زندگی مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد. با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتوا ها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

راهکارهایی برای دانشجویانی که معدل پایین دارند!

در سیزده گفتار قبلی ، درباره مقدمات اخذ پذیرش وآشنایی با منابع علمی و شیوه ها و فرآیندهای آن مطالبی ارائه شد. در این گفتار برای آن دسته از عزیزانی که معدل پایین دارند اما قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، مطالبی کاربردی ارائه میشود. البته این ها فقط توصیه است و قطعیتی در آن وجود ندارد!

راهکارهایی برای دانشجویانی که معدل پایین دارند !

این که شما از معدل پایینی در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود برخوردار بوده اید و از آن به عنوان یک ضعف بزرگ در راه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور نام ببرید، برداشت نادرستی است. داوطلبان زیادی هستند که معدل پایینی دارند اما توانسته اند از دانشگاه های معتبر اروپایی، پذیرش تحصیلی و حتی بورس دریافت کنند. معدل پایین قطعا شانس شما را برای اخذ پذیرش در رشته های پر مخاطب که رقابت شدیدی بین آن ها همواره در میان متقضیان از سراسر جهان است، کاهش خواهد داد و اساتید دانشگاه ها را برای سرپرستی پایان نامه شما در مقاطع دکترا و اعطای کمک های تحصیلی، تشویق نخواهد کرد.

اما آیا همه رشته های دانشگاهی، جراحی مغز و اعصاب، دندانپزشکی، روان شناسی بالینی، حقوق، مهندسی هوا فضا، انرژی هسته ای یا MBA هست؟ یا همه دانشگاه ها به آکسفورد و کمبریج انگلیس، یا اوپسالا و KTH سوئد و سوربن و لیون فرانسه خلاصه می شود؟ قطعا این طور نیست و صدها رشته ای که در هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی قاره سبز در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس می شود، فرصت های زیادی را برای متقاضیان به این رشته ها در سراسر جهان فراهم کرده اند که بر اساس توان مندی و قابلیت های فردی و علمی داوطلبان، میتواند مورد انتخاب آنان قرار گیرد. با همه این اوصاف، راه حل های زیادی برای کم کردن اثر منفی معدل پایین در پرونده تحصیلی شما موجود است که برای رفع این نقیصه بهتر است به توصیه هایی که در ادامه ارائه شده است، توجه کنید:

راهکارهایی برای دانشجویانی که معدل پایین دارند!

نکته ۲۲۲: نه معدل بالا و نه معدل پایین، شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در اروپا و اخذ بورس تحصیلی نیست. معدل دوره هایی که گذرانده اید، تنها یک عنصر از عناصر مورد نیاز برای قبولی می باشد. در هیچ حالتی، با اتکای صرف به معدل خود، پرونده تحصیلی ناقص را به دانشگاه ها ارسال نکنید. دانشگاه باید به یک جمع بندی درست از پرونده تحصیلی شما برای اعطای پذیرش به شما برسد و این جمع بندی، معدل مدار نیست!

نکته ۲۲۳: قطعا متقاضیانی که معدل ۴ از ۵ یا ۱۷ از ۲۰ در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارند، شانس بیش تری برای مجاب کردن دانشگاه مورد نظر خود برای اعطای پذیرش تحصیل دارند، اما در برخی از رشته ها و دانشگاه های اروپا که رقابت بسیار شدیدی بین متقاضیان وجود دارد، معدل ۱۹ از ۲۰ هم نمی تواند به تنهایی برگ برنده ای محسوب شود. همواره سعی کنید پرونده تحصیلی خود را بر اساس سیزده گفتار قبلی، قوی و حرفه ای به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید تا پرونده قابل دفاعی از شما در دانشگاه ها ثبت شود.

نکته ۲۲۴: اگر در هر مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معدل پایینی کسب کرده اید و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا دارید، در انتخاب رشته و دانشگاه بیش تر دقت کنید تا زمان و هزینه زیادی را برای ارتباط با دانشگاه ها جهت اخذ پذیرش از دست ندهید. چون دانشگاه ها معمولا هزینه ۱ ای بابت بررسی مدارک شما اخذ می کنند، با توجه به افزایش نرخ ارز در سال های اخیر، صرفه جویی ارزی را فراموش نکنید. دانشگاهی که بابت تحصیل شما شهریه ۲ دریافت می کنند ،معمولا مخاطب کم تری دارند و شانس شما در این نوع دانشگاه ها بالا می باشد.

نکته ۲۲۵: داوطلبانی که معمولا چندین مقاله در جورنال های نمایه شده در ISI منتشر کرده اند یا از تجربه کاری مستدل و حرفه ای برخوردار هستند، می توانند تاثیر معدل پایین خود را با رزومه قوی و توصیه نامه های مستند و دقیق کاهش دهند.

نکته ۲۲۶: شرکت فعالانه در کنفرانس های بین المللی و انتشار مقالات خود در جورنال ها و CD های این رویدادها، فرصت خوبی است برای نشان دادن روحیه تحقیقاتی و پژوهش محور شما در زمینه تخصصی خود به دانشگاه های اروپا و کاهش ذهنیت منفی آن ها نسبت به معدل ضعیف شما. گفتار قبلی را دوباره به دقت بخوانید.

نکته ۲۲۷: اگر شما قصد دارید در زمینه روانشناسی بالینی یا مدیریت زنجیره تامین یا تربیت بدنی در مقطع فوق لیسانس یا دکترا پذیرش بگیرید و از معدل پایین رنج می برید، تلاش کنید در دوره های تخصصی کوتاه مدت یا بلند مدت در داخل یا خارج از کشور در زمینه های روان شناسی در یک مرکز تحقیقی پزشکی، مدیریت خدمات یا مدیریت عملیات یا مربی گری حرفه ای در یک رشته خاص ورزشی، شرکت کنید و یا مدیریت کارگاه های آموزشی را در کنفرانس های داخلی یا خارجی بر عهده بگیرید. شرکت ها یا انجمن های معتبر بین المللی زیادی در سه زمینه فوق الذکر در دنیا فعال هستند که برنامه های مختلف و متنوعی را برای علاقمندان در قابل کنفرانس، کارگاه، دوره آموزشی مشترک، فرصت های کارآموزی و غیره برگزار می کنند. این رویدادها، فرصت های آرمانی برای شما جهت کاهش ضریب تاثیر معدل پایین در پرونده تحصیلی می باشد.

نکته ۲۲۸: قطعا داوطلبی که ماه ها با گروهی از اساتید در یک دانشگاه خاص بر اساس زمینه مورد علاقه خود، در تعامل علمی و تبادل اطلاعاتی هست، شانس بیش تری برای متقاعد کردن یکی از این اساتید برای سرپرستی پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکترای خود در آینده خواهد داشت، هر چند که از معدل پایین برخوردار باشد. این موضوع مهم اما ساده را فراموش نکنید.

نکته ۲۲۹: برخی از اساتید، فرصت زیادی برای باز کردن ای میل های متعددی که روزانه از سوی دانشجویان برای آنان ارسال می شود را نداشته و یا علاقه ای به پاسخ دادن به پرسش ها و درخواست های روتین دانشجویان ندارند. شما بهتر است در صورتی که قصد دارید با مجموعه ای از اساتید هدف خود در تعامل باشید برای اهداف آینده !، درخواست های خود را هدفمند کرده و آن ها را به نشانی اساتید مورد نظر پست کنید. شما با این کار، هزینه ای متقبل شده اید، اما مخاطب خود را متقاعد کرده اید که در برنامه و هدف خود جدی هستید و مستند و مستدل سخن می گویید. از سوی دیگر، شانس دیده شدن کار شما و مطالعه برنامه کاری شما برای مخاطب، قویا افزایش می یابد. چرا که همه نامه مکتوب ارسالی را مطالعه می کنند، اما پست الکترونیک ارسال شده ای که از بد حادثه در فولدر ۳ spam ذخیره شده است خیر! همه این ها ترفندی برای کاهش ضریب تاثیر معدل ... .. است. البته نه شرط کافی است، نه شرط لازم!

نکته ۲۳۰: تصور کنید داوطلبی در رشته کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی، دارای معدل ۱۳ از یک دانشگاه متوسط در ایران است اما ۵ مقاله در نشریات معتبر علمی منتشر کرده است و یکی از آن ها نیز ۱۰ بار توسط دیگر مقالات، استناد شده است. داوطلب دیگری نیز در همین رشته، مدرک کارشناسی ارشد با معدل ۱۹ از بهترین دانشگاه ایران دارد اما از یک مقاله علمی برخوردار است. سن و سطح زبان هر دو نیز یکسان است. به نظر شما شانس کدام یک برای اخذ پذیرش تحصیلی دکترا در یک فضای رقابتی بیش تر است؟

نکته ۲۳۱: تصور کنید داوطلبی با مدرک کارشناسی مهندسی فرآیند، دارای ۴ سال تجربه کار عملی در پروژه الفین در منطقه آزاد پتروشیمی جنوب کشور است که در زمره ۵ پروژه عظیم خاورمیانه در یک دهه اخیر می باشد و از معدل ۳۴/۱۲ از دانشگاه دور افتاده نیز برخوردار است و با ۴ نرم افزار تخصصی این رشته سابقه فعالیت حرفه ای دارد. فرد دیگری هم در همین رشته، از بهترین دانشگاه ایران با معدل ۲۰/۱۹ فارغ التحصیل شده است و یک سال سابقه کار در دفتر فنی یا نظارت یک شرکت دارد. هیچ کدام هم مقاله و رزومه استثنایی ندارند. به نظر شما شانس کدام یک برای پذیرش در یک دانشگاه خوب اروپایی بالاتر است؟

نکته ۲۳۲: برای بسیاری از دانشگاه های معتبر اروپایی، تجربه کار عملی و سابقه فعالیت پژوهشی مستند در رشته و گرایشی که داوطلب خواهان ادامه تحصیل است، از معدل ۲۰ هم مهم تر می باشد. حتی اگر دو شرط بالا را دارا باشید و از شرایط معدل کافی برخوردار نباشید، این ضعف را می توانید با رایزنی با مسئولان دانشگاه مقصد تا حدودی بر طرف کنید.

نکته ۲۳۳: ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی فرصتی است برای افرادی که خواهان تحقیق حرفه ای و پژوهش گسترده در رشته خاص در مراکز علمی دنیا هستند. شما باید روحیه پژوهش محوری خود را به دانشگاه مقصد ابراز کنید و این روحیه برای دانشگاه احراز شود. فرق نمی کند برای دانشگاه ملی سنت پترزبورگ روسیه اپلای می کنید برای مقطع دکترا یا دانشگاه سوربن فرانسه یا پلی تکنیک بارسلون. احراز روحیه پژوهش محور شما با مستندات مشوقانه، بسته ارسالی شما را به سمت و سوی پذیرش سوق می دهد. حتی اگر دانشگاه شهریه داشته باشد، با نشان دادن قابلیت ها و ظرفیت های پژوهشی و تجربی خود، اگر بورس هم نگیرید، از پرداخت شهریه معاف می شوید و می توانید ار سال دوم به بعد، فرصت هایی برای گرفتن کمک های مالی بیابید. کاری که همه می کنند و به شما نو نشده است!؟

نکته ۲۳۴: همانند هند و مالزی و بنگلادش و فیلیپین و اکراین، در اروپا هم دانشگاه های زیادی وجود دارد که حتی با معدل ۱۲ و آیلتس ۵ و سواد کم، به شما پذیرش تحصیلی در مقاطع عالی می دهند. اما همواره لیست دانشگاه های قابل ارزیابی اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم را در نظر داشته باشید تا ره به ترکستان نبرده باشید! معدل پایین نباید سبب شود تا شما در دانشگاه هایی که پول را فدای هر چیزی می کنند، عمر خود را به بطالت سپری کنید.

نکته ۲۳۵: انجمن های فارسی یا غیر فارسی زبان زیادی در اینترنت راه اندازی شده است که توسط کاربران بی صلاحیت، مدیریت و مشاوره آنلاین می شود. هیچ گاه بر اساس محتواهای موجود در چنین محیط های غیر علمی و آماتور، به جمع بندی درباره ارسال یا عدم ارسال پرونده خود به دانشگاه خاص با وجود معدل پایین اقدام نکنید. همواره نکته های پیشین را در دستور کار داشته باشید و فعالانه برای حصول به اهداف خود تلاش کنید، چرا که در نا امیدی، بسی امید است !

نکته ۲۳۶: چو تو خود کنی اختر خویش را بد، مدار از فلک چشم نیک اختری را.

نکته ۲۳۷: پرونده ارسالی برای حضور در مقاطع تحصیلات تکمیلی در قاره اروپا یا هر جای دیگر، باید مانند لایحه حقوقی در یک دادگاه، محکمه پسند باشند و کمیته داوری را متقاعد کند برای پذیرش حقوق متقاضی برای موضوعی که اقدام کرده است. در یک لایحه حقوقی، نقاط ضعف و قوت زیادی موجود است، مهم آن است که ماهیت و کلیت این لایحه، کمیته های حقوقی مربوطه را مجاب به پذیرش حق آن کند. برای پرونده دانشجویی هم جنین رویه ای تقریبا حاکم است. کل پرونده شما باید کمیته پذیرش را به این درک برساند که شما صاحب صلاحیت علمی و فردی لازم برای تحصیل در مقطع مورد تقاضا هستید و معدل ۱۲ یا معدل ۲۰، حرف نهایی را نمی زند.

نکته ۲۳۸: حتی اگر شما خیلی مسر هستید تا در مقطع دکترای یکی از برترین دانشگاه های اروپا تحصیل کنید و ظرفیت های علمی خوبی نداشته و رزومه قابل دفاعی را در اختیار ندارید، بد نیست که با تجربه ای که در اختیار دارید، دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنید. یا تلاش کنید در مجلات معتبر علمی، مقاله تحقیقاتی انفرادی یا مشترک منتشر کنید و یا در دوره های کوتاه مدت تخصصی دانشگاه مزبور شرکت کنید.

نکته ۲۳۹: دنیا، دنیای افراد خلاق و تیزهوش و فرصت شناس هست. کسب این سه خصیصه نیز به معدل دانشگاهی و نژاد و ملیت ارتباطی ندارد.

نکته ۲۴۰: در رشته مورد علاقه شما، هزار دانشگاه در اروپا وجود ندارد. همه دانشگاه ها هم به زبان خارجی که شما تسلط دارید، تدریس نمی کنند و همه دانشگاه ها هم در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا ۴ نیستند. بنابراین می بینید که انتخاب شما خیلی زیاد نیست و اساتیدی که در زمینه مورد علاقه شما در این قاره فعال هستند نیز میلیون ها نفر نمی باشند! پس تلاش کنید فهرستی از دانشگاه ها و اساتیدی که در زمینه تحقیقاتی مورد علاقه شما فعال هستند را جمع آوری، طبقه بندی و مطالعه کنید تا در زمان لازم بتوانید ارتباط اثربخشی را با آن ها ایجاد کنید. بعد از مدتی درخواهید یافت که شاید کم تر از ۲۰۰ استاد و کم تر از ۵۰ دانشگاه در رشته و گرایش تحصیلی شما در این قاره، به موضوع مورد علاقه شما نزدیک هستند و می توانید بر اساس شرایط خود، با آن ها تعامل کنید.

اکنون در میان این جامعه هدف، اولویت سنجی کنید و پس از انجام یک امکان سنجی واقع بینانه، به رایزنی با این مجموعه ها اقدام کنید. این رایزنی نباید دو ماه قبل از deadline ارسال پرونده تحصیلی باشد. اگر روزمه ضعیفی دارید، بهتر است از ماه ها قبل، برنامه هایی هدفمند را برای مجاب کردن اساتید دانشگاه های هدف خود جهت صدور پذیرش تحصیلی در دستور کار قرار دهید. یکی از این برنامه ها، نوشتن مقالات مشترک، استفاده از نظرات اصلاحی آنان روی کارهای تحقیقاتی شما، نظر دادن روی مقالاتی که این افراد قبلا منتشر کرده اند و تعامل مثبت و محترمانه با آنان و مسائلی از این دست. همه این ها سبب می شود که نکته ۲۲۳ شکل بگیرد!

نکته ۲۴۱: بی شک، فردی که سطح زبان انگلیسی وی به نسبت فرانسوی یا آلمانی ضعیف تر است و دوره کارشناسی وی با مقطع کارشناسی ارشدش در یک راستا نیست و از معدل بالایی هم برخوردار نیست، ارسال پرونده تحصیلی به دانشگاه های اروپا که در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند، کار عبثی تلقی می شود. برای چنین متقاضیانی، بر اساس آشنایی به زبان خارجی مورد نظر، دانشگاه های درجه دوم یا سوم اروپا انتخاب خوبی خواهد بود.

۱- Application fee

۲- Tuition fee

۳- folder

۴- http://www.shanghairanking.com/ARWU۲۰۱۲.html
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاپیتان

      وااااااااااای چقد شما عالی هستین...
      خیلی ای راهکارا ب دردم میخوره و اینترنتو زیرو رو کردم ولی اطلاعات کاملی پیدانکرده بودم تازه با این صفحه از برترین ها اشنا شدم...واقعا خیلی خوب بود..مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج