یک برنامه خوب برای روز اول سرماخوردگی
۱۹۸۸۴۶
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
۲۲۱۲۷ 
سخت بيمار هستيد نمي‌توانيد از روي تخت بلند شويد؟ پس بايد استراحت كنيد، اما شايد شرايط شغلي و تحصيلي شما به گونه‌اي است كه فقط مي‌توانيد يك روز مرخصي بگيريد يا سركلاس نرويد، از همين حالا هم نگران هستيد كه پس از يك روز مرخصي چطور با حال بد سر كار برويد.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله سیب سبز: سخت بيمار هستيد نمي‌توانيد از روي تخت بلند شويد؟ پس بايد استراحت كنيد، اما شايد شرايط شغلي و تحصيلي شما به گونه‌اي است كه فقط مي‌توانيد يك روز مرخصي بگيريد يا سركلاس نرويد، از همين حالا هم نگران هستيد كه پس از يك روز مرخصي چطور با حال بد سر كار برويد. اما نگران نباشيد، اينجا به شما مي‌گوييم چطور با يك برنامه‌ريزي 24ساعته حال خودتان را خوب كنيد و آماده برگشتن سر كار (يا كلاس) شويد.

خودتان را معاينه كنيد

مرخصي مي‌خواهيد يا نه؟

شك داريد كه امروز استراحت كنيد يا سر كار برويد؟ دكتر جيسون جوناس، متخصص داخلي در بيمارستان ليرز نافيلد مي‌گويد: «اگر تب داريد (درجه حرارت شما بيشتر از 5/37 درجه است) يا به‌شدت سرفه مي‌كنيد يا به شدت دچار ضعف و بي‌حالي و درد بدن و سردرد هستيد يا اگر اسهال داريد به خودتان مرخصي بدهيد و استراحت كنيد. همه اينها نشانه اين هستند كه بدن شما مشغول جنگيدن با ميكروب‌ها و عفونت است. اگر به خودتان استراحت ندهيد اوضاع را بدتر خواهيد كرد و حتي ممكن است به چند روز استراحت نياز پيدا كنيد. استراحت امروز مي‌تواند باعث شود كه شما شرايط بهتري براي فردا داشته باشيد.»

یک برنامه خوب برای روز اول سرماخوردگی

مايعات بنوشيد

با آب پرتقال شروع كنيد

بايد سعي كنيد تا مي‌توانيد بدن‌تان را هيدراته كنيد. در واقع رساندن مايعات كافي به بدن يكي از بهترين راهبردهاي ممكن براي مقابله با سرماخوردگي و آنفلوآنزاست.  دكتر استيون لاكر، متخصص عفوني در پنسيلوانيا مي‌گويد: «بهترين كار اين است كه با يك ليوان آب پرتقال شروع كنيد تا به بدن تان ويتامين C برسانيد، اينگونه سيستم ايمني‌تان تقويت مي‌شود. سپس يك ليوان آب بخوريد، طي روز هم حداقل 8 ليوان ديگر مايعات بخوريد. مايعات سم‌ها را از بدن شما دفع مي‌كند و به شما كمك مي‌كند با عفونت بجنگيد. اگر تب داريد چون با تعريق و تنفس آب از دست مي‌دهيد ميزان نوشيدن‌تان را بيشتر هم كنيد.»

از قرص‌ها كمك بگيريد

يار كمكي استفاده كنيد

يادتان باشد كه قرص نخوردن هميشه كار خوبي نيست، بايد بدانيد كه به تنهايي نبايد با عفونت بجنگيد. دكتر جوناس مي‌گويد: «داروهايي مثل پاراستامول و ايبوپروفن مي‌تواند تب شما را پايين بياورد و در عين حال باعث شود شما كمتر مايعات از دست بدهيد. در عين حال اين داروها سيستم ايمني شما را هم تقويت مي‌كند و اينگونه بدن‌تان بهتر مي‌تواند با بيماري بجنگد. مي‌توانيد يك قرص را در ساعت 10 صبح و يك قرص ديگر را 4 تا 6 ساعت بعد بخوريد. در كل روزي 3 عدد از اين داروها را مصرف كنيد.»

سوپ بخوريد

سوپ مادربزرگي

احتمالا آنقدر كم‌اشتها هستيد كه اصلا دوست نداريد غذا بخوريد اما مطمئن باشيد بدن‌تان به انرژي نياز دارد. دكتر جوناس مي‌گويد: «شما بايد به سيستم ايمني‌تان ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز را برسانيد. باور كنيد در اين يك مورد خاص بايد به نصيحت‌هاي مادربزرگ‌تان گوش كنيد و سوپ مرغ بخوريد.» پروتئين مرغ به بازسازي سيستم ايمني كمك مي‌كند، سير و پياز داخل اين سوپ هم با ميكروب‌ها مبارزه كرده و كل سوپ هم باعث مي‌شود سلول‌‌هاي مرده و ميكروب‌ها از بدن خارج شود. اگر معده‌تان حتي سوپ مرغ را هم تحمل نكرد، مي‌توانيد يك موز بخوريد كه منبعي غني از پتاسيم است و سيستم ايمني بدن‌ را تقويت مي‌‌كند.

یک برنامه خوب برای روز اول سرماخوردگی

بيدار بمانيد

خوابيدن به نفع شما نيست

اگرچه بدن‌تان به استراحت نياز دارد، اما اگر تمام روز را بخوابيد شب نمي‌توانيد بخوابيد و اينگونه روز بعد حال بدتري خواهيد داشت. اگر بدن‌تان به استراحت نياز دارد چرت بزنيد اما اين چرت نبايد بيشتر از 45 دقيقه باشد. اينگونه مي‌توانيد شب خوب استراحت كنيد و براي فردا انرژي بيشتري داشته باشيد. اگر خسته هستيد دراز بكشيد اما نخوابيد، خودتان را سرگرم كنيد، اما سعي كنيد كار نكنيد كه خسته شويد.

پياده‌روي كنيد

يك توصيه نسبتا عجيب

اگر احساس مي‌كنيد نسبت به صبح بهتر هستيد، مي‌توانيد براي يك پياده‌روي 10 دقيقه‌اي اقدام كنيد. دكتر آنجلا چاملرز، متخصص بهداشت و سلامت در دانشگاه وست‌مينستر مي‌گويد: «يك پياده‌روي كوتاه مي‌تواند به بدن شما كمك كرده و درواقع عملكرد بدن‌تان را تنظيم كند. بهتر اين است كه مثلا با پوشيدن يك لباس و كفش مناسب تا مغازه نزديك برويد و برگرديد، سرعت راه رفتن شما بايد نه زياد باشد و نه كم.»

برنامه‌هاي كمدي تماشا كنيد

خنده بر هر دردي دواست

تا به حال شنيده‌ايد كه خنده براي آدم سرماخورده خوب است؟ خب، اگر نشنيده‌ايد حالا بشنويد. دكتر جوناس مي‌گويد: «خنديدن فقط حال روح‌تان را خوب نمي‌كند، بلكه در بدنتان آنتي‌بادي‌هايي ترشح مي‌كند كه عليه ميكروب‌ها مي‌جنگد، در ضمن باعث ترشح سروتونين هم مي‌شود كه حالي بهتر را در شما به وجود مي‌آورد. داشتن خنده و شادي همين‌طور باعث ترشح اندورفين‌ها در بدن مي‌شود كه آنها هم گرفتگي و كوفتگي عضلات را برطرف مي‌كنند، براي همين به تماشاي يك فيلم يا نمايش كمدي بنشينيد يا مطالب كمدي بخوانيد تا خوب شويد.»

یک برنامه خوب برای روز اول سرماخوردگی

بخوابيد

در خواب خوب شويد

دكتر چاملرز مي‌گويد: «زود به تختخواب برويد و استراحت كنيد، البته نه آنقدر زود كه خواب‌تان نبرد يا وسط شب بيدار شويد، حداكثر يك تا 2 ساعت قبل از وقتي كه به طور معمول مي‌خواهيد بخوابيد تا يك خواب خوب داشته باشيد و طي خواب بيدار نشويد، بهترين كار اين است كه حداقل 8 ساعت بخوابيد، اينگونه بدن شما فرصت خواهد داشت تا هورمون‌هاي لازم مثل ملاتونين و هورمون رشد را ترشح كند و اينطوري فردا صبح كه بيدار مي‌شويد ديگر بيمار نيستيد.»
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج