۱۹۹۸۷۶
۴۷ نظر
۵۲۱۹
۴۷ نظر
۵۲۱۹
پ

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

شهرهای تاریخی جنبه های مثبت و منفی مراحل رشد بشر، تمدن های مختلف و داستان و افسانه های حیرت انگیزی را به شما نشان خواهند داد که ما در اینجا به تعدادی از آنها اشاره کرده ایم.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟


برترین ها: شهرهای تاریخی می توانند بسیار جذاب تر از معماری های باشکوه مدرن باشند. آنها جنبه های مثبت و منفی مراحل رشد بشر، تمدن های مختلف و داستان و افسانه های حیرت انگیزی را به شما نشان خواهند داد که ما در اینجا به تعدادی از آنها اشاره کرده ایم.

۱. دمشق، سوریه

دمشق پایتخت و بزرگ ترین شهر سوریه است که جمعیتی حدود ۴.۵ میلیون نفر دارد و تاریخ آن به ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. این مکان به مرور زمان به عنوان کهن ترین شهر قابل سکونت شناخته شد و به دلیل این که میان آفریقا و آسیا واقع شده، از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

دمشق از همان ابتد دارای فرهنگ غنی، مراکز بازرگانی و اداری بود، به همین دلیل هنرمندان و بازرگانان خارجی و محلی بسیاری را به خود جذب کرد. این شهر تمدن های بسیاری از جمله تمدن هلنیستی، رومی، بیزانس و اسلامی را در خود جای داده است. دیوارهای قدیمی و باریک، حیاط های سبز و خانه های سفید آن معماران را به تحیر وا می دارد.

2. آتن، یونان

آتن پایتخت یونان، جمعیتی حدود 3 میلیون دارد. طراحی این شهر که به مدت 7000 سال بدون سکونت مانده، برگرفته از طراحی عثمانی، بیزانس و تمدن روم است. فیلسوف، نویسنده، نمایشنامه نویس و هنرمندان مشهور بسیاری در این مکان متولد شدند.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

آتن کنونی مرکز صنعتی، سیاسی، آموزشی، فرهنگی و رسانه ای یونان است. مرکز تاریخی این شهر نیز به آکروپولیس (شهر مرتفع) شهرت دارد که دارای تپه ها و ساختمان های بلند است و منظره زیبایی از شهر را می توان در آنجا مشاهده کرد. از آنجا که این شهر مرکز تحقیقات باستانی است، موزه های تاریخی بسیاری مانند موزه باستان شناسی ملی، موزه بیزانس و موزه جدید آکروپلیس در آنجا وجود دارد. هنگام سفر به این مکان، بازدید از پیره را از یاد نبرید، مکانی که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن بسیار زیبا و دیدنی است.

3. بیبلس، لبنان

بیبلس یکی از قدیمی ترین شهرهای فنیقی‌ها است که تمدن های زیادی را به خود دیده و از حدود 5000 سال پیش مورد سکونت انسان ها قرار گرفته است. مراحل رشد الفبای فنیقی‌ها در این شهر کاملا مشهود است. نکته جالبی که درباره کلمه انگلیسی Bible وجود دارد این است که ریشه آن از نام این شهر- Byblos- گرفته شده زیرا بیبلس در آن زمان، محل صادرات پاپیروس بوده است.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

امروزه نیز این مکان توریست های زیادی را به خود جذب می کند. معابد و قلعه های باستانی، مناظر مشرف به دریای مدیترانه و خرابه های منحصر به فرد از جاذبه های این مکان است. اگر چه این شهر تبدیل به شهری مدرن با ساختمان های شیشه ای شده اما هنوز هم رد پای روزگار باستان را می توان در آن مشاهده کرد.

4. بیت المقدس ، فلسطین اشغالی

بیت المقدس یکی از پربازدیدترین شهرها و از مهمترین مناطق مذهبی جهان است. این مکان مذهبی، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان زیادی را به خود جذب می کند و امروزه حدود 800000 ساکن دارد که بیش از 60 درصد آن را یهودیان تشکیل می دهند. در طول سالهای متمادی، این شهر حوادث متعددی از جمله حملات پی در پی و ویرانی را به خود دیده است.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

بیت المقدس حدود 4 هزار سال پیش تاسیس شده و به 4 بخش تقسیم می شود: محله مسیحی ها، محله مسلمان ها، محله ارمنی ها و محله یهودی ها. در سال 1981 نام این شهر به فهرست مکان های تاریخی در حال نابودی اضافه شد.

۵. بنارس، هند

هند محل تولد تمدن های باستانی و مذهبی و همین طور دارای یکی از کهن ترین شهرهای جهان است. تنها شهر مقدس هند، بنارس نام دارد که در ساحل رودخانه گنگ قرار گرفته است. هندی ها معتقدند که این شهر توسط الهه شیوا ساخته شده و تاریخ آن به قرن ۱۲ قبل از میلاد باز می گردد. بنارس که به واراناسی نیز شهرت دارد، مسافران زیادی را به خود جذب می کند. مارک تواین درباره زیبایی این شهر چنین گفته: «سابقه بنارس از تاریخ، تمدن حتی افسانه ها هم پیشی گرفته است.» این شهر، مرکز فرهنگی و مذهبی است که شاعران، نویسندگان و موسیقیدانان بسیاری در آن جای دارند.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

از دیگر جذابیت های بنارس هنر و صنایع دستی آن است. شما می توانید ابریشم، فرش، اسباب بازی، شیشه، جواهرات و آثاری ساخته شده با عاج را از این مکان تهیه کنید. پارچه، عطر، مجسمه و عاج های آن نیز از اهمیت زیادی برخوردارند.

6. چولولا، مکزیک

بیش از 2500 سال قبل، شهر چولولا- به معنی محل پرواز- از پیوند چندین روستا به وجود آمد و مکانی برای سکونت فرهنگ های آمریکای لاتین مانند اولمک، و تولتک و ازتک ها شد. این شهر زمانی که توسط اسپانیایی ها فتح شد، رونق گرفت. کورتس درباره آن چنین می گوید: «زیباترین شهر حومه اسپانیا».

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

چولولا اکنون حدود ۶۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد و جذاب ترین بخش آن هرم بزرگ چولولا است که به بزرگ ترین بنای دست ساز بشر شهرت یافته است. این مکان تعداد زیادی تونل و غارهایی به طول ۸ کیلومتر دارد، اگر چه تنها ۸۰۰ متر آن برای عبور عموم آزاد است.

7. اریحا، فلسطین

اریحا که در کتاب مقدس عبری به «شهر درختان نخل» معروف است، شهر کوچکی است که حدود 20000 نفر جمعیت دارد. حفاری ها نشان می دهد که حدود 11000 سال قبل، انسان ها در این مکان سکونت داشتند. این شهر که در مرکز فلسطین واقع شده، از نظر حمل و نقل و تجارت مکانی بسیار مناسب است. از طرف دیگر زیبایی آن مردم بسیاری را به خود جذب کرده است.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

قرن ها پیش اریحا توسط رومی ها نابود سپس به دست بیزانسی ها بازسازی شد. در قرن ۲۰ نیز اردنی ها و اسرائیلی ها آن را اشغال کردند. اریحا در سال ۱۹۹۴ بخشی از پاکستان شد.

8. حلب، سوریه

حلب یکی از بزرگ ترین شهرهای سوریه است که بیش از 2 میلیون جمعیت دارد. این مکان که در مرکز جاده ابریشم واقع شده، از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی برخوردار است. حفاران، سکونت مردمان این منطقه را متعلق به 13000 سال قبل می دانند. حلب در دوره های مختلف توسط رومی ها، بیزانسی ها و عثمانی ها رهبری می شده، به همین دلیل سبک های مختلف معماری را می توان در آن مشاهده کرد.

قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

این شهر قدیمی تعداد زیادی مدرسه، کاروانسرا، حمام و کلیساهایی متعلق به قرن ۱۳ و ۱۴ دارد. برخلاف کوچه های باریک و قدیمی آن، مناطق جدید حلب از جاده هایی پهن و میدان هایی بزرگ برخوردار است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      بیچاره دمشق و حلب دیگه ازش چیزی باقی نمودنده

    • امیر ربیع

      باسلام کاشان را فراموش کردید شهری با قدمت بیش از 7000سال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه فقط کاشان بود که فراموش کردن یه چیزی اینا کلا ایران رو فراموش کردن

    • سفر

      اریحا جز فلسطینه چطور جزیی از پاکستان شده!!!!!!

    • mahan

      یعنی واقع شوش تو این لیست نیست؟!!!!!!!!

    • Amin

      اخه من موندم که چرا یه شهر از ایران قرار ندادن اینجا تمدن ایران از این فلسطین و این و اون خیلی بیشتره
      افسوس

    • محسن

      یعنی یه مشت بیسوادید که تحقیق میکنید
      حداقل از اسکلت هفت هزارساله تهران خجالت بکشید حالا بقیه هیچ

    • لارستان

      لارستان را فرامووش کرده اید با 4 هزار سال سابقه تاریخی و البته دارای سکونت و با آثار تاریخی متعدد و البته در حال نابودی!

    • بدون نام

      اایران چی شد پس ،ی شهر از ایران نیست تو لیست شاید خیلی قدیمی هست نزدن تو لیست

    • اریادخت

      پس شوش کو!!!!!!!!!!!!!!!

    • ستار

      كساني كه باتاريخ اشنايي كامل دارندمي دانندقديمي ترين شهرجهان نهاوند هست،ساكنان اين كهن شهر،اقوامي بومي ايراني قبل ازاريايي هابوده اند،لطفا بريدتحقيق كنيد.

    • امین

      سلام قدیمی ترین شهر ایران ویکی ازقدیمی ترین شهرهای دنیا نهاوند که بیش از ۹۰۰۰ سال قدمت داره .این موضوع رو خود
      سازمان ملل تایید کرده .باتشکر

    • علیرضا

      سلام دوستان.حالا ک همتون متعصب هستین پس باید بدونید اون قدیما شهر شما روستا بوده البته یک روستای قدیمی.ولی شیراز از روزی ک بوجود اومده شهر بوده...ب قول عمو سعدی چ شام و چ روم و چ شرق و چ غرب همه روستا هست و شیراز شهر

    • سپهر

      قدمت هيچ كدوم از اين شهرها به قدمت خرم اباد لرستان نميرسه.40تا60هزار سال قدمت خرم اباد هست.

    • علی

      دوستان من متاسفم برا کسایی که یه مشت اطلاعات دروغ رو به مردم تحویل میدن بیسوادی تا این حد شما تو سایت وکی پدیا یا آمار گینس یه سرچ بکنید.به چرند بودن مطالب پی میبرین.اونجا شهر سوخته و شوش به عنوان قدیمی ترین شهر ثبت شده یونسکو هست.

    • بدون نام

      شهر شوش خوزستان وملایرو نهاوندازهمدان قدیمیترین شهر دنیا است لطفا تحقیق کنید

    • بدون نام

      همگيتان خجالت بکشن او زماني که شهرهي شما شهر بود مشهد مر کز ايران بود

    • پیمان

      سلام دوستان عزیز میدونم همتون ازین امار ناراحت شدید دیگه همه میدونن که همه شهرهای ایران قدیمی و قابل احترام هستن ولی چرا شهر های ایرانی جز این لیست نیست خدا میدونه

    • بدون نام

      بدون شک شوش قدیمی ترین شهر جهان است و واقعا جای تاسف داره که اسمی از این شهر در صدر لیستتون نیست....

    • سامان

      ارمنی‌هاوترک ها ازجمله اقوامی هستند که به ایران رنگ ولعاب دادند

    • عباس

      جاهای قدیمی زیادی در جهان وجود دارد ولی قدیمی ترین جاها ....بین النهرین(که بیشتر شامل عراق میشود)...مصر....تمدن عیلامیان(شامل جنوب شرقی عراق،بخشهایی از ایلام و خوزستان که میتوان شهرهای شوش دزفول شوشتر اهواز و... و قسمتهای شمالی بوشهر)...منطقه شام(شامل سوریه..فلسطین..اردن...شمال عراق..لبنان ) ..این مناطق در اولین مناطق تمدن بشری هستند..و هر جای قدیمی دیگر در هر جای جهان هرقدر هم قدیمی باشد بعد از این تمدنها وجود داشته......

    • بدون نام

      واقعانمیدونین شهرتاریخ تمدن ایران کجاست.
      اگه همدان رفته باشید ورودیش نوشته همدان پایتخت تاریخ تمدن ایران خوش آمدید

    • بدون نام

      پس گرگانو چرا نفتی بیش از8000سال قدمت داره

    • فرشاد

      سلام کارشناس ارشد تاریخ هستم.قدیمی ترین شهر جهان شوش ثبت شده اما اثار شهر نهاوند نشان دهنده قدمت بالای 10000 است ب نظر کارشناسان نهاوند با تمدن تر است.

    • مراد علی

      اقا کازرون و شاهپور فراموش شده

    • M m rz

      یزد صفهان همدان کلهم اجمعين کشک بودند

    • شهریار

      به نظر نگارنده این مطلب آنزان(ایذه کنونی) و پارسوماش (مسجدسلیمان ) دارای چه قدمتی هستند ؟؟؟؟؟

    • ایران وطنم

      سلام.در مورد نهاوند تحقیق کنید شهر زیر زمینی 18 کیلومتری نهاوند قدمتی بالای 10000 قبل از میلاد داره.فیلم در اپارات موجود است

    • حبیب

      اگه میگی قدیمیترین شهر پس باید بدونی تمدن شهرنشینی منظورته نه روستا نشینی و بکجا نشینی .... چون بیشتر شهر هایی که نام بردی میری به ده هزار سال هشت هزار سال که اینها شهر نشینی نیست بر میگرده به موضوع های دیگه نه واژه شهر .... شوش رو هم مد نظر داشته باش

    • بدون نام

      سلام دوستان با توجه به تحقیقات صورت گرفته شهر ایذه یا همان آنزان وباتوجه به مدارک به دست آمده که به زودی اعلام خواهد شد بدلیل اینکه محققین هنوز نتونستن قدمت این شهر را بدست بیاورند با تخمین حدود بیش از دوازده هزار سال پیش از میلاد آن را شهر سنگ پاره هایا همان جایی که انسان های اولیه زندگی میکردند نامیدند و قدیمی ترین شهر جهان میدانند .لطفا در مورد شهر ایذه تو گوگل سرچ کنید

    • سارا

      سلام
      دوستان در مورد نهاوند اطلاعاتی دارید؟اصلا کجاس
      راهنمایی کنید ممتون

    • محمد

      اینای ک شما دارین میگین باید ب ثبت جهانی برسه نه اینکه یه سری چیز پیدا کردن و گفتن مربرط ب چند هزار سال پیشه نه اینکه بحث کتیبه و اینا باشه
      باید اسم شهر ظما تو کتابای تاریخی مطرح دنیا امده باشه ک اصلا اسمی از شهرهای ایران تو این کتابا نیست پس خودتونو جر ندین

    • علی

      واقعا این آمار مزخرفو از کجا آوردی برید وکی پدیا آمار رسمی جهانی کشورهای مختلف هست و ایران و شوش رو اولین کشور و شهر جهان معرفی کرده.بعد یه مشت آنار من درآوردی مینویسید.واقعا متاسفم

    • آرین

      خسته نشدید اینقد اطلاعات غلط به مردم میدید... یه خورده تحقیق کنید.

    • علی

      قدیمی ترین شهردنیاشیرازهست

    • اریایی

      چقدررررر الکییییییی.....بابا ایران قدیمی ترین کشور جهان هست قربونش بشم......تاریخ ایران از همه ی کشورها قدیمتره و هست و باقی خواهد ماند....درود بر کوروش و داریوش و خشایار و ......بزرگ مردان ایران و پدران ایران....خیلی مسخره بود این خبر

    • sameer adeeb

      در باره بلخ باستان افغانستان هم چیزی بنوسید

    • امیر

      قدیمترین شهر نهاوند

    • مجمد

      همدان(هگمتانه)،
      شهر سوخته با جيرفت
      رى
      و از همه مهمتر شوش..

    • محمد

      سلام دوستان تحقیق زیاد کردم نهاوند اول نوح اوند بوده و با تحقیقاتی که صورت گرفته کشتی نوح در قسمتی از کوه گرین نهاونده که به گفته خیلیا همون کوه جودی در قرآنه اگه تحقیق کنید متوجه میشید نهاوند چه تاریخ وسیعی داره

    • بدون نام

      بلخ باستان

    • ضحی تهرانی

      درتاریخ ایران شوش به عنوان قدیمیترین شهر ایران ثبت شده ولی در شهر نهاوند واقع در استان همدان آثاری پیدا شده که خیلی قدیمی تر از تاریخی ترین شهرهای ایران و جهانه
      و امکان میره که کشتی نوح در کوه گرین نهاوند باشه،امیدواریم که اینطور باشه چون در این صورت ایران میشه بزرگترین قطب جهان گردی دنیا

    • حامد مینا

      قدیمی ترین شهر قوچان بوده

    • سارا

      سلام نمی خوام بگم اطلاعاتتون غلطه ولی ما باید اول کشور خودمونو بشناسیم تاریخشو بشناسیم بعد بریم سراغ کشورای دیگه مثلا همدان که تاریخ بسیار دوری داره یا نهاوند یا شهر سوخته و جاهای دیگه

    • محمد

      یعنی تمدن جیرفت و شهر سوخته و کاشان و سیلک مارلیک و حسنلو و شوش و هگمتانه و ...................................... غیره و غیره و غیره و غیره وغیره تو این لیست نیست.خونه ادمو به جوش میارین

    • فاطمه

      قدیمیترین شهر ایران که خرم آباد لرستان بوده از روی آثار تاریخی بدست امده محققین حدس میزدند قدمت این شهر هزاران سال با بقیه شهرها فاصله داره

    • محمد

      آثار یافته شده از شهر خرم آباد لرستان قدمت این ناحیه و شهر را به ۴۰ تا ۶۰ هزار سال پیش میرسونه و خایدالو یا همان خرم آباد کنونی در کنار شوش و شهر سیمره مهم ترین شهرهای عیلام باستان بوده اند که به دستور آشور بانیپال با خاک یکسان شد و شاپور ساسانی بر خرابه های آن شهر خرم آباد را بنا کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج