جاباما
۲۰۰۳۸۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

مخالفان و موافقان طرح جنجال برانگیز مجلس

تعدادی از موافقان و مخالفان طرح استانی شدن انتخابات در برنامه مناظره به بحث درباره این طرح پرداختند.

خبرگزاری ایرنا: تعدادی از موافقان و مخالفان طرح استانی شدن انتخابات در برنامه مناظره به بحث درباره این طرح پرداختند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت :چنانچه حزب فراگیر در کشور وجود داشته باشد ، انتظار می رود حزب به عنوان یک بستر ،انتخابات را فعال کند و بنابراین باید نخست قانون انتخابات را بررسی و با فراهم سازی بسترلازم ، انتخابات به شکل حزبی برگزار شود.

عضو هیات رئیسه مجلس:برگزاری انتخابات به شکل حزبی نیاز به بستر سازی دارد

حسینعلی حاجی دلیگانی عصر جمعه در برنامه تلویزیونی مناظره با موضوع استانی برگزار شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هر کاری از جمله قانونگذاری بدون مطالعه، کاری بیهوده است، از موافقان طرح استانی شدن انتخابات مجلس خواست تا پیشینیه پژوهشی این طرح را ارائه کنند و چنانچه این طرح موضوعی جدید نیست، مبانی و سوابق آن را مطرح کنند.

وی با طرح این سوال که چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین سال نمایندگی خود این طرح را ارائه می کنند در حالی که همان اولین سال نمایندگی خود می توانستند این طرح را تصویب کنند.

دلیگانی این پرسش را نیز مطرح ساخت ،آیا طراحان این طرح اجرای آن را سازمان یافتن احزاب و شکل گیری شوراهای شهر و روستا می دانند و مدیریت سازمان های شهری و روستایی در کشور ما به درستی شکل نگرفته است و تصریح کرد: اجرای این طرح در شرایط فعلی مناسب نیست.

به گفته وی با اجرای این طرح دسترسی نقاط محروم به نمایندگان کم می شود ،درحالی که افراد نخبه در جامعه با شکل فعلی انتخابات شانس حضور در عرصه نمایندگی را دارند، اما با این طرح وضعیت پیشین از بین می رود و ضمن شکل گرفتن اشرافی گری، انگیزه های مردم برای شرکت در انتخابات کم می شود.

دلیگانی افزود: چنانچه انتخابات استانی شود، فردی که در شهر خود ۷۰ درصد آرا را به دست آورد و فرد دیگری در همان شهر ۱۵درصد رای بیاورد، اما در سطح استان فردی که در این شهر آرای کمتری کسب کرده ، انتخاب شود، تبعات سیاسی و اجتماعی در بین مردم ایجاد می کند و انگیزه را بسیار پایین می آورد.

به اعتقاد این نماینده مجلس درصورتی که حزب فراگیر وجود داشته باشد ، درست است و انتظار می رود حزب به عنوان یک بستر ،انتخابات را فعال کند و بنابراین باید نخست قانون انتخابات را بررسی و با فراهم سازی بسترلازم ، انتخابات به شکل حزبی برگزار شود.

دلیگانی گفت :اکنون ائتلاف های یک هفته ای و ماهیانه وجود دارد و بعد از انتخابات ،خبری از ائتلاف نیست و نمی توان کسی را مسوول دانست که از نماینده طرح های حزب را مطالبه کند.

رییس کمیسیون شوراها:نمایندگان از وظایف اصلی غافل و وارد مسایل حاشیه ای شدند

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مردم در مجلس از وظایف اصلی خود غافل شده و به کارهای حاشیه ای و فرعی پرداخته اند.
امیر خجسته افزود: نمایندگان طبق اصول 72، 84 و 90 که وظیفه اصلی آنها را قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون معین کرده است، توجه نمی کنند.

نمایندگان وارد امور اجرایی شدند

وی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نماینده یک منطقه فکر نکند هنر او این است که برای شهر خود پشتیبانی و امتیاز بگیرد، گفت: نمایندگان بدنبال گرفتن امتیاز برای حوزه انتخابیه خود هستند.

خجسته با تاکید براینکه نماینده باید بر اجرای قانون نظارت داشته باشد، اظهار داشت: نمایندگان وارد کار اجرایی شدند درحالی که باید بر اجرای کار نظارت کرده و در صورت اجرا نشدن قانون با مقام آن شهرستان فرماندار، شهردار و برخورد کند.

12 ماده قانون احزاب در کمیسیون تصویب شد

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی از وجود 30 حزب فعال در کشور خبر داد و گفت: از این 30 حزب فعال دعوت و پنج حزب را انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: تا کنون 12 ماده قانون احزاب در کمیسیون احزاب تصویب شد و درحال حاشر در دستور صحن مجلس است. به گفته وی، قانون احزاب بستر اجرایی شدن انتخابات است.

یکی از دلایل مفاسد اقتصادی عدم نظارت نمایندگان است

خجسته با تاکید بر درنظر گرفتن مصلحت نظام، گفت: اگر مسوولیت مان را انجام می دادیم و قدرتمند در سطح کلان و شهرستان در برابر مفاسد اقتصادی می ایستادیم، الان این اختلاسها روی نمی داد.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مخالفان مبنی بر فراموش شدن محرومان با استانی شدن انتخابات، گفت: با استانی شدن انتخابات نه تنها محرومان فراموش نمی شوند، بلکه مجموعه نمایندگان استانها برای تمام شهرهای استان خود نه فقط حوزه انتخابیه خاص امتیاز می گیرند.

خجسته در پاسخ به این سوال که آیا استانی شدن انتخابات رقابت را از بین می برد، گفت: رقابت برمحور برنامه است و نه افراد و احزاب باید برنامه داشته و فعال باشند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: احزاب باید پاسخگو باشند که طی چهار سال گذشته چه کردند و به مردم فکر کنند.

نماینده لنگرود: 70 درصد نمایندگان در تصویب قوانین نقشی ندارند

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق طرح استانی شدن انتخابات با بیان اینکه وظیفه اصلی نمایندگان مجلس قانونگذاری و نظارت است، گفت: 60 درصد از قوانین مجلس اصلاح قانون است و 70 درصد نمایندگان در تصویب قوانین نقشی ندارند. مهرداد لاهوتی عصر جمعه در برنامه تلویزیونی مناظره با موضوع استانی شدن مجلس افزود: بر اساس اصل 84 قانون اساسی نماینده هر شهرستان نماینده همه ملت ایران است و همه مردم ایران از این قانون بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر نمایندگان به جهت نگاه محلی که انتخاب می شوند وقت خود را بیشتر به امتیاز گرفتن حوزه انتخاباتی خود صرف می کند.

لاهوتی با بیان اینکه در هر حوزه انتخابیه، نماینده حوزه انتخابیه نماینده همان حوزه نیز است و علاوه بر آن از استان نیز می تواند رای بگیرد و چه بسا مردم شهر خود فرد در دیگر شهرستانهای استان نیز حضور داشته باشند.

با این طرح منافع ملی، استانی و منطقه ای را گره می زنیم

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی سه وظیفه اصلی نمایندگان را ملی، استانی و منطقه ای عنوان کرد و گفت: چون با نگاه محلی وارد مجلس می شویم نگاه ملی مغفول می شود. این در حالی است که ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسیر حرکت قوه مجریه را مشخص می کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: هر نماینده ای که لابی و قدرت بیشتری دارد امتیاز بیشتری از مجلس می گیرد؛ در حالی که شهرهایی داریم که حتی یک بیمارستان ندارند و به اندازه مورد نیاز خطوط ریلی نیز نداریم.

نماینده مردم لنگرود با انتقاد از رسیدگی به امور پیش پا افتاده از طرف نمایندگان گفت: بیشتر مراجعات مردمی نادرست است و حتی برای انتقال دانشجو به نماینده مجلس متوسل می شوند.

جلیلی : استانی شدن انتخابات مجلس ابهامات و ایرادات جدی دارد

اسماعیل جلیلی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس ابهامات و ایرادات جدی دارد. وی گفت: انتخابات همواره مورد تاکید مردم و جناح های سیاسی بوده و مردم در تمام انتخابات های گذشته مانند انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و سایر انتخابات ها همواره حضور داشته اند ولی در این طرح، ایرادات و ابهامات جدی وجود دارد که یکی از آنها این است که ارتباط مردم را با وکلای خودش دچار اختلال جدی خواهد کرد.

وی افزود: این طرح رویکرد انتخابات را با فاصله حضور گروه های میانجی در قالب ائتلاف ها و گروه های جناحی و سیاسی مواجه خواهد کرد.

30 ایراد در طرح استانی شدن انتخابات

جلیلی با اشاره به ابهامات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: تاکنون 30 ایراد از سوی کمیسیون مربوطه در مجلس به این طرح وارد شده است.

به اعتقاد جلیلی دلیل عقب ماندگی برخی طرح های عمرانی و نیمه تمام مرتبط با بحث استانی شدن انتخابات نیست.

وی گفت: آیا احتمال انتخاب افراد مورد نظر از سوی مردم وجود دارد درحالی که هنوز قانون احزاب و شوراها تصویب نشده است؟

با اجرای این طرح لابی های انتخاباتی افزایش می یابد

نماینده مردم مسجد سلیمان با اشاره به تاثیر لابی در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس تعداد لابی های انتخاباتی از 10 لابی به 100 لابی افزایش می یابد.

به نطر وی ابتدا باید بستر کار احزاب فراهم می شود و سپس به سمت اجرای طرح استانی شدن انتخابات می رفتیم.

جلیلی با بیان این که عنوان طرح ایراد دارد، اظهار داشت: با تصویب این طرح امکان شناخت برای نامزدهایی که نه عضو حزب هستند و نه در ائتلافی شرکت دارند و نه حتی پول پاکی دارند وجود ندارد و حق آنان ضایع می شود.

این نماینده مجلس در ادامه این سوال را مطرح کرد: آیا تصویب این طرح افزایش هزینه های انتخابات را برای کاندیداها به دنبال نخواهد داشت؟ و آیا انگیزه های مردم را کاهش نخواهد داد؟

به گفته وی با استانی شدن انتخابات یک نماینده مجلس شورای اسلامی که شاید فقط باید پاسخگوی 200 یا 500 هزار نفر باشد در صورت استانی شدن باید حداقل به یک میلیون نفر پاسخ دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج