جاباما
۲۰۰۶۳
۵ نظر
۵۳۶۳
۵ نظر
۵۳۶۳
پ

معرفی خودرو های وارداتی

لیفان ۶۲۰ مسافری از چین

صنعت خودروسازی در ایران سابقه‌ای در حدود ۵ دهه دارد و در چند سال اخیر توانسته‌ایم درهای بازارهای خودرو منطقه را به روی خود باز کنیم.

لیفان 620 مسافری از چین

لیفان 620 مسافری از چین

برترین ها: صنعت خودروسازی در ایران سابقه‌ای در حدود ۵ دهه دارد و در چند سال اخیر توانسته‌ایم درهای بازارهای خودرو منطقه را به روی خود باز کنیم. در این بین خریداران خودرو در کشورمان هم چندسالی است سبد خریدشان متنوع‌تر از قبل شده و اکنون بسته به میزان سطح درآمد و اندوخته مالی می‌توانند نمونه‌هایی بین ۷ تا ۶۰۰ میلیون تومان را انتخاب کنند. ( صرف نظر از قیمت چند برابر این خودروها در کشورمان نسبت به بازار جهانی ) کرمان خودرو یکی از کارخانه‌های خودروسازی کشور است که تا امروز با تولید دو مدل سی یلو و ماتیز از خانواده دوو و گل از شرکت معظم فولکس واگن، اعتباری در بین خریداران داخلی برای خود پیدا کرده است. با قطع تولید محصولات دوو فولکس واگن گل، این شرکت به تازگی تولید خودروهای شرکت چینی لیفان را آغاز کرده، محصولی که از کرمان خودرو در اختیارمان گذاشته شده بود و طی ۲ روز و ۳۰۰ کیلومتر تست کردیم، مدل لیفان ۶۲۰، جدیدترین نمونه تولیدی این شرکت بود.


لیفان 620 مسافری از چین

آشنایی

لیفان ۶۲۰ که در دنیا با نام Solano هم شناخته می شود به جز کارخانه اصلی در چین در ایران و روسیه هم خط تولید دارد. نمونه مورد استفاده در ایران از موتور ۱۶۰۰ سی سی تحت نام TRITEC بهره می‌برد که طراحی‌اش توسط بی‌ام‌و انجام شده و در نسل جدید MINI استفاده می‌شود و در بخش فنی به معرفی مشخصاتش می‌پردازیم. این سدان نیمه لوکس سایز متوسط، طولی برابر ۴۵۵۰ م م دارد و عرض و ارتفاعش هم به ترتیب ۱۷۰۵ م م و ۱۴۹۵ م م هستند. وزن خالص این مدل که گنجایش حمل ۵ سرنشین دارد هم دقیقا برابر ۱۱۵۰ کیلوگرم است.


لیفان 620 مسافری از چین

ملاقات

در یک روز سرد دی ماه ۹۰ پس از انجام هماهنگی‌های لازم، به دفتر مرکزی کرمان خودرو مراجعه کرده و پس از پشت سر گذاشتن مراسم معمول تحویل خودرو که البته بسیار سریع انجام شد، یک نمونه آلبالویی رنگ با کارکرد حدود ۳۵۰۰ کیلومتر تحویل گرفتم که می‌توان گفت کارکرد مناسب و کمی داشت و مرحله به اصطلاح آب‌بندی را پشت سر گذاشته بود. در نگاه اول، نمای جلویی این خودرو از طراحی نسبتا متناسب برخوردار بوده و نگاه بیننده را به خود جذب می‌کند. چراغ‌های جلو به وضوح از روی BMW سری ۳ اطاق E۹۰ کپی برداری شده و البته زیبا هستند. این چراغ‌ها از یک ردیف LED بهره می‌برند که نمایی زیبا در تاریکی به بخش جلویی خودرو می‌دهد و متشکل از یک لنز برای نور پایین و یک کاسه چراغ برای نور بالا است. میزان پرتاب و پوشش نور آن‌ها در شب بر خلاف بسیاری از خودروهای تولید داخل بسیار خوب بوده و با وجود پوشش مناسب، آزاری برای رانندگان رو به رو ایجاد نمی‌کند. روشن شدن اتوماتیک این چراغ‌ها بر حسب نور محیط هم مورد جالبی است که از سوی سازنده تدارک دیده شده.

جلوپنجره این مدل را می‌توان تنها نکته منفی در نمای جلو به حساب آورد که اگر طرح آن با نمونه‌ای مناسب‌تر عوض شود مطمئنا به لطف سپر زیبا با حالت اسپرتش می‌تواند این بخش را بسیار بهتر کند.


فضای داخلی

با باز کردن در این مدل از لیفان، فضایی نسبتا بزرگ در بخش جلو خواهید یافت که از طراحی مدرنی سود می‌برد و در این محدوده قیمت نمی‌توان برایش رقبای چندانی بر شمرد. طرح اصلی داشبورد به سرعت شما را به یاد سری 5 بی ام و وغربیلک فرمان تلسکوپی آن هم مرسدس بنز را در ذهن‌تان تداعی می‌کند البته از کنسول وسط و خطوط عمودی زیر داشبورد که شباهت بسیار با سوناتا دارد هم صرف نظر می‌کنیم. در این بین نباید وجود 2 ایربگ جلو برای راننده و سرنشین را فراموش کرد. یکی دیگر از نکات مثبت در این بخش وجود فضای زیاد برای راننده و سرنشین جلویی است که باعث می‌شود افرادی با قد بیش از 190 سانتی‌متر هم بدون مشکل بتوانند فضای پای مناسبی داشته باشند. مجموعه کنترل تهویه مطبوع هم که طراحی زیبایی دارد به راحتی در دسترس است اما کلید سیستم پخش صوت کمی دور از دسترس بوده که البته کلیدهای کنترلی آن بر روی فرمان قرار دارد. سیستم پخش صوتی که قابلیت پخش CD با فرمت‌های MP3 و WMA را نیز دارد، ورودی USB داشته که می‌توان از قابلیت‌های آن استفاده کرده و موزیک مورد علاقه خود را از طریق 6 بلندگو که کیفیت متوسطی دارند گوش کرد. آینه‌های جانبی که چراغ راهنما بر روی خود دارند از تنظیم برقی بصورت استاندارد برخورد هستند اما دید جانبی آن‌ها کمی کم‌تر از حد انتظار است و میدان دید کافی را ایجاد نمی‌کند.


لیفان 620 مسافری از چین

صندلی‌های جلو و عقب که روکش چرم مصنوعی با کیفیتی دارند از نوع سوزنی انتخاب شده‌اند ولی روکش شیری رنگ و زیبای آن‌ها با وجود کارکرد کم‌تر ۴۰۰۰ کیلومتری خودرو کمی کثیف شده بودند که از مشکلات رنگ‌های روشن است. صندلی راننده به اهرم‌های دستی تنظیم کننده گودی کمر و هم‌چنین ارتفاع لبه زیرین ران پا مجهز است اما در کمال تعجب دیدیم در سمت سرنشین کناری خبری از این اهرم‌ها نیست .


لیفان 620 مسافری از چین

صفحه کیلومتر تا ۲۲۰ کیلومتر در ساعت مدرج شده و نمایشگر دور موتورهم ۸۰۰۰ دور دارد که البته شروع ردلاین آن از دور ۶۵۰۰ است.

آمپرهای دمای آب و میزان سوخت هم بصورت دیجیتالی طراحی شده‌اند که در این بخش دیجیتالی، شمارنده مسافت طی شده، نمایشگر سنسور دنده عقب و نمایشگر باز بودن هر کدام از ۴ در خودرو نیز قرار دارند.


با توجه به برقی بودن هر 4 شیشه، کنترل قفل کودک هم بر روی در سمت راننده قرار گرفته است. تمام درهای خودرو به چراغ‌های پایین در مجهزند که کارایی بسیاری در هنگام سوار و پیاده شدن در تاریکی دارند. صندلی‌های ردیف عقب در صورت نشستن 2 نفر برای افرادی با قد حدود 185 سانتی‌متر مناسب هستند اما در صورت وجود 3 فرد بزرگ‌سال در این قسمت، کمی باید دوستانه و با محبت بنشینند .


لیفان 620 مسافری از چین

بخش فنی

همان‌طور که در ابتدای بحث اشاره شده، موتور لیفان ۶۲۰ از نوع TriTec است که حجم دقیقش برابر ۱۵۹۶ سی سی، قدرت خروجی آن ۱۱۴ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ و نهایتا تورک آن نیز ۱۴۹ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور که نام طراحی بی ام و را یدک می‌کشد، ۱۶ سوپاپ داشته و از سیستم پاشش چند نقطه‌ای سوخت به همراه نسبت تراکم ۱۰.۵ به ۱ بهره می‌برد. یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این خودرو همین موتور TriTec است که علاوه بر قدرت مناسب، گشتاور خوبی در دورهای میانی تولید می‌کند که در بخش‌های بعدی و تست رانندگی به آن اشاره خواهد شد. سوخت‌رسانی به این موتور که استاندارد آلایندگی یورو ۳ را یدک می‌کشد و مصرف میانگین آن طبق تست در مسافت ۲۰۰ کیلومتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برابر ۸.۵ لیتر بوده، از طریق باک ۵۸ لیتری انجام می‌شود.

انتقال این قدرت به زمین از طریق گیربکس ۵ دنده جلو انجام می‌شود. فاصله میان دنده‌ها در این خودرو بسیار مناسب بوده و برخلاف خودروهایی چون خانواده پژو و سمند با سهولت و سرعت بیش‌تری تعویض شده و از دقت بالایی هم برخوردارند. نهایتا رینگ و لاستیک‌های آن که آخرین بخش انتقال قدرت به زمین هستند سایزی ۱۵ اینچی داشته و پهنا و ارتفاع لاستیک آن هم به ترتیب ۲۰۵ و ۶۰ است.

سیستم تعلیق در محور جلو از نوع حلقوی مارپیچ مجزا با ستون مک فرسون و در بخش عقب بصورت یک تکه با فنر حلقوی است که سواری نسبتا خشک و اسپرتی را پدید می‌آورد.

سیستم فرمان هم‌دندانه شانه‌ای با کمک هیدرولیک انتخاب شده که دقت و فرمان‌پذیری مناسبی دارد. نگه داشتن لیفان ۶۲۰ هم از طریق دیسک‌های ونتد ( خنک شونده دو لایه ) در جلو و دیسک‌های تک لایه در عقب انجام می‌شود که ABS و EBD آن‌ها را همراهی می‌کنند.


لیفان 620 مسافری از چین

تست در پیست، جاده و خیابان

برای تست این خودرو، ابتدا آن‌را به پیست اختصاصی برده تا از قابلیت‌های حرکتی‌اش مطلع شویم. ابتدا با باک نیمه پر و اطاق خالی خودرو برای ثبت شتاب صفر تا صد اقدام شد که نهایتا پس از ۵ بار تست بهترین زمان به دست آمده برابر ۱۲.۳۰ ثانیه بود که می‌توان بزرگ‌ترین دلیل آن‌را به ضرایب نامناسب گیربکس نسبت داد. متاسفانه گیربکس انتخاب شده برای این مدل ضرایب بلندی دارد که برای موتورهایی قدرتمند‌تر مثل نمونه‌های ۱.۸ یا ۲ لیتر مناسب‌تر بوده و یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف این خودرو براي يک رانندگي اسپرت و سريع است. دیگر نکته‌ای که هنگام تست و در کمال تعجب به آن برخوردیم، کات آف موتور در ۶۰۰۰ دور در دقیقه بود در حالی که ردلاین آن در نمایشگر دور موتور از ۶۵۰۰ دور شروع می‌شود و به جرات می‌توان گفت تاکنون با خودرویی که قبل از شروع ردلاین، کات آف کند برخورد نداشته ام ( قابل ذکر است در نمونه‌های تندر ۹۰ تولید شده در داخل، ردلاین بطور کلی وجود ندارد). این امر در حالی صورت می‌گرفت که موتور به وضوح توانایی دور خوردن بیش‌تر را داشت. قابل ذکر است این مشکل مهم به راحتی و بدون هیچ هزینه اضافی، هنگام تولید خودرو و زمان برنامه‌ریزی ECU و حتی پس از آن قابل رفع بوده و می‌تواند سبب افزایش چشم‌گیر توان حرکتی ۶۲۰ شود.


لیفان 620 مسافری از چین

گيربکس نامناسب

با توجه به گیربکس بسیار بلند و هم‌چنین کات آف کردن موتور در دور ۶۰۰۰، در دنده ۱ می‌توان عقربه را به سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت، در دنده ۲ به ۹۵ کیلومتر در ساعت، در دنده ۳ به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت و در دنده ۴ به ۱۷۰ کیلومتر در ساعت رساند، گرچه به دلیل ضریب نامناسب گیربکس و تاخیر زیادش در شتاب‌گیری نتوانستیم نه در پیست و نه در تست شهری، دنده ۵ را به انتها رسانده و نهایت سرعت این خودرو را ثبت کنیم. تست ترمز‌گیری با توجه سیستم ABS و همچنين EBD مشکل چندانی نداشت و پس از ۳ مرتبه تست توسط GPS و در بهترین حالت ( البته هر ۳ مرتبه عدد‌هایی بسیار نزدیک به هم ثبت شد ) ۴۶ متر را نشان داد، این میزان که رقم قابل قبولي تلقی می شود، مطمئنا با تعویض لنت دیسک‌های چهار چرخ با نمونه‌های بهتر، کاهش يافته و باز هم بهتر مي شود. همان‌طور که قبلا اشاره شد، سیستم تعلیق این مدل نسبتا خشک بوده ولی به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح زمین و هم‌چنین استفاده از لاستیک‌های نه چندان با کیفیت داخلي، هندلینگ آن در حد انتظار نبوده و در بهترین حالت نتوانستیم به رقمی بالاتر از ۰.۸۸G دست یابیم.

لیفان 620 مسافری از چین

مسلما در صورت استفاده از لاستیک‌های با کیفیت خارجی و هم‌چنین کاهش ارتفاع در حد معقول می‌توان به اعداد بالاتری در شتاب جی دست پیدا کرد. در تست جاده، لیفان هندلینگ قابل قبولی داشت ولی در صورت داشتن قصد انجام یک رانندگی سریع و بالاتربردن سرعت از حد معمول باید علاوه بر کاهش ارتفاع خودرو، لاستیک‌های آن‌را نیز با نمونه‌های خوب خارجی حتما تعویض کرد. در عین حال لنت‌های ترمز را نیز بهتر است با نمونه‌های با کیفیت‌تر جايگزين کرد، چراکه در صورت رانندگی در مسیرهای پیچ در پیچ که نیاز به ترمزگیری‌های پیاپی دارند، پس از مدتی لنت‌های فابریک داغ شده و قابلیت ترمزگیری‌شان کاهش پیدا می‌کند.


لیفان 620 مسافری از چین

لیفان 620 مسافری از چین

لیفان 620 مسافری از چین

جمع بندی

در یک جمع بندي کلی می‌توان لیفان ۶۲۰ را یک خودروی خانوادگی سایز متوسط نسبتا لوکس با ظاهری معقول و زیبا معرفی کرد که توانایی حرکتی‌اش نسبت به مشخصات فنی، مناسب است. رقبای این مدل در این رنج قیمت نمونه‌هایی چون پژو ۲۰۶ اس دی، هیوندای ورنا و پژو پارس ELX هستند که با توجه به حضور چند ساله و موفق‌شان در بازار می‌توان گفت امکانات رفاهی مدل ۶۲۰ از تمام آن‌ها بیش‌تر است و می‌تواند با خودروهایی چون مگان ۱۶۰۰ سی سی و هیوندای آوانته مقایسه شود. اما در این بین ضعف‌هایی چون ضریب گیربکس و کات آف در دورهای اصلی که موتور تازه به حدنهایی توانایی‌اش نزدیک می‌شود نیز وجود دارند که البته قابل رفع هستند. ظاهر متفاوت و رنگ زیبای این مدل در هنگام تست شهری، بارها سبب شد تا جذب شدن نگاه عابرین را ببینیم که مشخص بود در ذهن خود به دنبال نام این مدل می‌گردند و چند بار نام آن را سوال کردند. نهایتا با توجه به نکات مثبت و منفی این مدل که در گزارش به آن‌ها اشاره شد و البته برچسب قیمت زیر ۲۰ میلیون تومان این خودرو «عرضه کارخانه» می‌تواند رقیبی سر سخت برای خودروهایی باشد که چند سالی پیش از آن بر روی خط تولید قرار گرفته‌اند و شاید ظاهرشان برای چشم بینندگان تکراری شده باشد. نهایتا ازهمکاری شرکت کرمان خودرو به جهت در اختیار قرار دادن این خودرو برای تست تشکر می‌کنیم و قابل ذکر است ساير شرکت هاي خودروسازي براي تست محصولاتشان و چاپ گزارش آن مي توانند با مجله «تخت گاز» تماس حاصل فرمايند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لیلی

      ممنون از توضیحات خوبتون، ای کاش در مورد مصرف سوختشم اطلاعاتی میذاشتین

      پاسخ ها

      • شاهین

        از نظر سوخت داخل شهر هر 100 کیلومتر 9 لیتر جاده 8

    • اکبر

      سلام خدمت شما ما یکی خریدیم قرار 15مرداد تحویل بدن من شنیدم که بعد از مدتی داخل اتاق آن صدا میوفتد آیا واقعیت دادرد

    • شاهین

      سلام دوستان از نظر صدا که بعد از مدتی بیشتر ماشین ها به صدا میوفتن که به احتمال زیاد از درهاست که با ریگلاژ مشکل حل میشه

    • حسین

      من لیفان۶۲۰ روخیلی دوست دارم میگن خیلی صدا توی ماشین میا ددرسته یانه لطفا سوال من راجواب بدین ممنون میشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج