جاباما
۲۰۰۶۷۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

کار آفرینی دیجیتالی

نکته های مهم در طراحی وب برای وب مسترها!

در این مطلب، ده ها نکته کلیدی در موضوع طراحی سایت های موفق و کاربردی ارائه می شود که استفاده از آن ها میتواند نقشه راهی برای راه اندازی سایت های پر مخاطب موفق شود.

نکته های مهم در طراحی وب برای وب مسترها!





برترین ها: برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کارآفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کارآفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان " آی تی ایران در هفته ای که گذشت" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

نکته های مهم در طراحی وب برای وب مسترها!

در بخش نخست سلسه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها، به اهمیت چشم انداز و ماموریت سازمانی و در دسترس بودن برای یک سایت موفق و ارزنده اشاره کردیم. در بخش دوم، به موضوع چند زبانه بودن و توجه به نیازهای مخاطبان در طراحی و به روز رسانی پرتال اشاره کردیم. در سومین بخش، راه حل های کاربردی برای سایت هایی با موضوعات مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و دولتی ارائه می شود تا وب مستر چنین پرتال هایی، از حداقل انتظارات مخاطبان از این گونه سایت ها آگاه باشند و این نکات را در طراحی رعایت کنند. در ادامه این مطلب، ده ها نکته کلیدی در موضوع طراحی سایت های موفق و کاربردی ارائه می شود که استفاده از آن ها میتواند نقشه راهی برای راه اندازی سایت های پر مخاطب موفق شود.

پرتال اينترنتي بايد ابزارهاي تعامل با کاربران را داشته باشد.

در بخش قبلی به این موضوع اشاره شد که یک سایت اینترنتی موفق، باید با کاربران و مخاطبان خود در تعامل سازنده باشد. عین یک سازمان یادگیرنده که با مخاطبان سازمانی در تعامل است تا بتواند به صورت بهینه نیازهای آن ها راشناسایی و برطرف کند. یک پرتال نیز در چشم انداز خود باید چنین تصویری را طراحی و به عرصه ظهور برساند. برای شناسایی نیازهای کاربران و ارتباط با آن ها، یک پرتال باید از ابزارهای مختلفی استفاده کند. یکی از این ابزارها در دنیای امروزی، شبکه های اجتماعی می باشند. شبکه های اجتماعی می تواند بهترین راه و آسان ترین شیوه برای تعامل با یک پرتال باشد. کاربران می توانند نظرات و پیشنهادات خود را به مطالب و محتوای یک پایگاه به صورت کامنت نویسی یا ارسال پیام های عمومی و اخصتاصی به اطلاع مدیران سایت برسانند. همچنین، از طریق ابزارهای ارتباط الکترونیکی مانند فرم های آنلاین، نظرات خود را منتقل کنند و فیدبک دریافت کنند.

از طرف دیگر، کاربران از طریق خبرنامه ها، مسنجرها، سامانه پیامک و مسائلی از این دست می توانند با پرتال در ارتباط باشند. اکنون رسم است تا کاربران از طریق موبایل خود به پرتال ها متصل می شوند. بنابراین طراحان پرتال ها باید به این مساله توجه کافی داشته باشند که بخشی از مخاطبان ها از طریق موبایل به سایت متصل می شوند و باید نسخه بهینه شده موبایلی در اختیار این دسته از مخاطبان باشد. محدودیت در اتصال موبایلی به یک سایت زیاد است. این محدودیت ها باید شناسایی و برای رفع آن ها تلاش شود تا مخاطب را از دست ندهد. قطعا ارتباط با کاربران از طریق موبایل و دریافت نظرات ها و نیاز سنجی مربوطه، شیوه های خاص خود را دارد که برنامه نویسان application های موبایل، باید این فرصت را در اختیار وب مسترها قرار دهند.

نکته های مهم در طراحی وب برای وب مسترها!

پرتال اينترنتي بايد در توليد محتوا حرفه اي باشد.

تولید محتوا (content generation)چه به صورت متنی و چه مالتی مدیا، مهم ترین وظیقه یک پرتال در دهکده جهانی امروز است. پرتالی که محتوای خوب و متنوعی در اختیار مخاطب قرار ندهد، نمیتواند به حیات بلند مدت خود امیدوار باشد. همواره پرتال هایی که توانسته اند درتولید محتوا در عرصه های مختلف بر اساس وظیفه و مامورتی خود موفق و اثربخش عمل کنند، از بازدید بیشتری برخوردار بوده و کسب و کار آنلاین موفق را تجربه کرده اند. پرتال های خبری معروف اینترنت را مشاهده کنید. آیا معروفیت تنها دلیل مخاطب بالای چنین پرتال هایی هست؟ آیا معروفیت و برند سازی، تصادفی اتفاق افتاده است؟

بی شک پرتالی در دنیای چند میلیون سایتی امروز اینترنت موفق است که بتواند در زمینه تولید محتوا و به اشتراک گذاری اطلاعاتی به صورت مالتی مدیا موفق و به روز عمل کند. مهم نیست در چه عرصه ای و برای چه تیپی از مخاطبان فعالیت دارید. مهم آن است که بتوانید از پتانسیل دنیای ابر متن ها و پهنه جهانی وب به طور کامل و بهینه استفاده کنید تا محتوای تولیدی به طرز مطلوبی در اختیار مخاطب قرار بگیرد. مساله تولید محتوا برای کلیه سایت های اینترنتی در هر موضوعی که فعال هستند، نقش حیاتی ایفا می کند. تولید محتوا می تواند موتورهای جست و جو را نسبت به صفحات مختلف پرتال شما حساس و آگاه کند. این حساسیت سبب میشود تا بر روی key word های خاص، مطالب پرتال شما همواره در فهرست ۱۰۰ نتیجه جست وجوی موتورهای جست و جو گر معروف مانند گوگل و یاهو قرار بگیرد.

بر اساس تحقیقات، بیش از ۴۰ درصد مخاطبان سایت ها از طریق موتورهای جست و جو به سمت پرتال ها هدایت می شوند و تبلیغات مستقیم تاثیر کم تری در جذب مخاطب دارد. بنابراین در دنیایی که روز به روز در زمینه تولید محتوا پرتال ها از یکدیگر گوی سبقت را می ربایند، شما باید به عنوان وب مستر پرتال، تنها به مساله دیزاین کلی اکتفا نکنید و در تولید محتوا نیز نظارت فعالانه داشته باشید. چرا که این تولید محتوا و کیفیت ارائه ان در پرتال و صفحات مختلف، می تواند مشتری جذب کند و فرصت آفرین و کارآفرین و در نهایت خلق ارزش و ثروت کند. در ادامه این مطلب ، مثال هایی ارائه می شود تا وب مسترهای جوان پرتال های ایرانی در موضوعات گوناگون، با نکات کلیدی و مهم در این عرصه آشنا شوند:

اگر سایت خبری دارید:

تلاش کنید تا نقاط ضعف اطلاع رسانی سایت های مشابه و رقیب را تحلیل و ارزیابی کنید و سعی کنید این نقاط ضعف در پرتال شما مشاهده نشود. مثلا کم تر سایت خبری یا هفتگی، جلد یا صفحه اول نشریات و مجلاتی که هر هفته یا هر ماه یا هر روز منتشر می شوند را در اختیار مخاطبانش قرار میدهد. این روش بسیار آسان و رایگان و کم هزینه است. اما مخاطب مدار است. همواره کاربران دوست دارند ظرف نیم ساعت، روی جلد خیلی از روزنامه ها و مجلات داخلی و خارحی را ببینند. این کار را شما انجام دهید. یا برای برخی از اخبار خود، شماره تعیین کنید و از مخاطبان بخواهید برای هر شماره نظر خود را اعلام کنند و هر ماه به بهترین نظرات درباره اخبار و محتوای منتشر شده جوایزی بدهید.

اگر سایت شرکتی دارد:

تلاش کنید برای محصولات و خدماتی که عرضه می کنید، اطلاعات تکمیلی بگذارید. اگر فروشنده چراغ های خورشیدی هستید، گزارش و مقالاتی آسان و ساده درباره لزوم استفاده از چراغ های خورشیدی و بهینه سازی مصرف انرژی های فسیلی در کنار این بخش قرار دهید تا خوانند اول مطلع شوند و سپس ترغیب شود و بعد خرید کند از سایت شما. فرقی نمی کند چه محصول و خدماتی ارائه می کنید، مهم آن است که اطلاعات تکمیلی ارزنده ای در کنار آن قرار بدهید تا طیف های مختلف کاربران پرتال شما (چه آن ها که تصادفی به سایت آمده اند و چه مخاطبان ثابت)، درباره محتوای تولیدی به اجماع برای خرید برسند. این مهم است که شما کاربران را ترغیب کنید و این امر با فرصت سازی از طریق محتوا آفرینی اثربخش ایجاد می شود.

اگر سایت هنری دارید:

تلاش کنید تا اطلاعات هنری منتشر شده در سایت های دیگر را نیز در قالب RSS ها دریافت کرده و مداوم بر روی پرتال خود به اشتراک بگذارید. همه درباره یک هنرمند، یک اثر هنری، یک موضوع هنری، یک اتفاق هنری و مسائلی از این دست ، تولید محتوا می کنند. اما کمتر پرتالی درباره مسائل فوق الذکر، تصویر و ویدئویی تهیه و تولید و در سایت بارگذاری می کند. فراموش نکنید که ماموریت یک پرتال، خیلی وسیع تر و گسترده تر از یک مجله می باشد با محدودیت های سنتی. بنابراین در تولید محتوا در عرصه های هنری، به قابلیت مالتی مدیا بهتر و بیش تر توجه کنید.

اگر سایت ورزشی یا فرهنگی دارید:

تلاش کنید تا اخبار ورزشی و فرهنگی با لینک های تکمیلی و مرتبط همراه باشد. اگر خبری از فلان باشگاه یا مدیر ورزشی یا رویداد ورزشی میگذارید، لینکی برای اطلاع از تاریخچه آن رویداد نیز در اختیار مخاطب قرار دهید. چرا که همه کاربران نسیت به یک موضوع، اشراف اطلاعاتی یکسان ندارند. این تولید محتوای تکمیلی سبب میشود تا حجم اطلاع رسانی و تولید محتوای پرتال شما افزایش یابد و موتورهای جست و جو را بهتر و بیشتر به محتوای تولیدی سایت خود علاقمند کنید. موضوعات فرهنگی، موضوعاتی هستند که نیاز به اطلاعات جانبی دارد. یه دایرکتوری محتوای فرهنگی، دیکشنری اصطلاحات یا لینک هایی به پرتال های داخلی و خارجی مشهور در حوزه های مختلف فرهنگی و ورزشی، می تواند در جذب مخاطب در راستای تولید محتوای مرتبط بسیار اثربخش باشد. به این موضوع توجه کنید که مخاطبان پرتال های ورزشی و فرهنگی، از فایل های ویدئویی و دانلود آن خیلی لذت می برند. مثلا لحظه به ثمر رسیدن یک گل. لحظات اهدای جوایز به فلان شخصیت فرهنگی و هنری. بخش هایی از رویدادهای فرهنگی و ورزشی خاص داخلی و خارجی و از این دسته از مسائل. بنابراین در تولید محتوا، به تولید محتوای ویدئویی هم روی بیاورید و فایل های ویدئویی درست کنید و در سایت خود و پرتال های مربوط به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی به اشتراک بگذارید. این کار سبب تبلیغ غیر مستقیم برای پرتال شما در سایت های دیگر می شود. موضوعی که خیلی از وب مسترهای پرتال های ورزشی و فرهنگی ایرانی از آن غافل هستند. شما به این برگ برنده بیش تر توجه کنید.

اگر سایت آموزشی دارید:

تلاش کنید تا برای موضوعات معرفی شده، فایلهای صوتی و تصویری و ویدئویی مرتبط نیز تولید کنید. کاری کنید تا کاربران بتوانند اطلاعات را در فرمت های مختلف مشاهده و حتی الامکان ذخیره کنند و در مکان های مختلف از آن بهره برداری کنند. نگاه مالتی مدیا به تولید محتوای آموزشی نقش بسیار موثری در جذب مخاطب، اطلاع رسانی گسترده و حتی یادگیری غیر مستقیم (informal learning) دارد که وب مسترهای جوان باید به این موضوع توجه کنند. فراموش نکنید در دنیایی هستیم که رقبا بسیار حرفه ای و هوشمندانه عمل می کنند و برای موفقیت در این رهگذر، باید از برگ های برنده استفاده کرد. با امتیاز رقابتی (competitive advantage) استفاده کرد. امتیاز رقابتی چیست؟ امتیاز رقابتی یعنی خلاقیت دیجیتالی و توجه به نیاز مخاطبان با راهکارهای جدید . مثلا:

- قرار دادن محتوای تولیدی بر اساس فایل های پی دی اف

- قراردادن محتوای تولیدی بر روی فایل های صوتی قابل نصب روی موبایل

- دریافت نظرات کاربران مختلف نسبت به محتوای آموزشی تولید شده و قابل دسترس برای دیگران

- قابلیت به اشتراک گذاری محتوای آموزشی در شبکه های اجتماعی

و مسائلی دیگر . . .

اگر سایت دولتی دارید:

تلاش کنید تا راه حل هایی برای ارتباط صمیمی و دو طرفه مخاطبان با مسدولان صف و ستاد ایجاد کنید. مخاطب یک سازمان بسیار علاقمند است تا فراخور نیازهای خود، با مدیران ارشد در تعامل باشد. این که سایت های دولتی ایران چنین ظرفیت هایی را نمی توانند ایجاد کنند یا از ان غافل هستند، مغایر با شعار دولت الکترونیک موفق است. بنابراین در صورتی که وب مستر پرتال های دولتی هستید به این موضوع توجه کنید. هیچ گاه فلش و مطالب پر حجم در ایندکس قرار ندهید و حتما کلیدهای ناوبری، لینک English و موضوعات اصلی را با بارگذاری کم حجم در اختیار مخاطبان قرار دهید. نسخه موبایلی برای کلیه سایت های دولتی الزامی است و باید به ان توجه شود. راه اندازی سایت های دولتی، اسلوب و ضروریات خاص خود را دارد که برای اطلاع از ان ها می توانید در موتورهای جست وجو ، کاوش کرده و اطلاعات تکمیلی ارزنده ای به دست آورید.

نکته های مهم در طراحی وب برای وب مسترها!

پرتال اينترنتي بايد از ميزباني حرفه اي استفاده کند.

پذیرفته نیست که پرتالی در اینترنت موفق باشد و مخاطب بالایی از آن استفاده کنند، اما میزبانی ضعیفی در اختیار داشته باشد. پرتال های موفق، میزبان های موفق نیز دارند. باید تلاش کنید تا از شرکت های معتبر ارائه دهنده خدمات میزبانی برای بارگذاری و مدیریت محتوای پرتال خود استفاده کنید. نباید گول تبلیغات شرکت هایی را بخورید که ده ها گیگا بایت فضای وب را بر روی سیستم عامل های مختلف با قیمت های ناچیز ارائه می کنند. در واقع قیمت ۱۰۰ گیگابایت فضا بر روی سیستم عامل ویندوز یا لینوکس، ۵۰ دلار نیست که امروزه در نشریات و نیازمندی های مشاهده می کنیم ! باید برای میزبانی حرفه ای و کارآ، نه در حد میزبان هایی که رایانش ابری (cloud computing) روی آن ها پیاده سازی و اجرا می شود، سراغ شرکت ها و نمایندگی های شناخته شده رفت. مجموعه هایی که دست اول خدمات میزبانی را به مخاطبان ارائه می دهند و در این حوزه صاحب تخصص و تجربه هستند.

تجربه در مدیریت میزبانی پرتال های وب، از اهمیت بالایی برخوردار است. نیم ساعت عدم دسترسی به پرتال های معروف، بعضا خسارت های زیادی را میتواند برای مخاطبان و صاحبان این پرتال ها به همراه داشته باشد. بنابراین امر میزبانی و مدیریت ارزنده آن از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار است که برخی از وب مسترها به این مساله اشراف ندارند. میزبان حرفه ای میزبانی است که قرارداد حقوقی معتبر و شفاف را با خریدار منعقد می کند و از نسخه پشتیبان (back up) برای زمان های ضروری در فرمت های مذاکره شده با خریدار، استفاده می کند. معمولا نسخه mirror پرتال های پر مخاطب، نسخه ای است که اگر سرور اول به هر دلیل فنی از دسترس خارج شد، سریعا سرور جایگزین وارد عمل شده و از down شده پرتال یا پرتال های مربوطه جلوگیری کند. بعضا یک پرتال از مکان های مختلف توسط اپراتورهای مختلف به روز رسانی می شود و حجم این به روز رسانی میتواند متغیر باشد. برای یک سایت شرکتی شاید ۱ مگ در روز باشد و برای یک خبرگزاری، ۱ گیگ در روز. بنابراین باید تلاش کرد تا به موضوع میزبانی و مدیریت آن، نگاه حرفه ای داشت و از دید مخاطبان، به موضوع بالا بودن دائم و همشگی پرتال نگاه کرد.

پرتال اينترنتي بايد نقشه سايت و کليدهاي ناوبري داشته باشد.

نقشه سایت یا Site map نقشه راهنمای یک گردشگر در شهری بزرگ و شلوغ است. آیا یک گردشگر می تواند بدون راهنما و نقشه مناسب، وارد مکانی شود؟ در کم ترین زمان، بیش ترین سطح بازدید را داشته و به نقاط مختلف مراجعه کند؟ قطعا پاسخ منفی است. بنابراین نقشه اهمیت خوبی در راهبری برای کاربر دارد. نقشه سایت این فایده را دارد که نمای کلی پرتال و قابلیت های مختلف زیر بخش های آن را به مخاطبان در هر سطحی از سواد ارائه می کند. اگر ما بدانیم که فلان بخش از پرتال، حاوی چه اطلاعاتی است و چه ماموریتی را دنبال می کند، وقت خود را بیهوده در آن بخش برای مشاهده اطلاعات سپری نمی کنیم. مثلا سایت سازمان های دولتی که با مخاطبان میلیونی مواجه هستند، نقشه سایت باید بسیار حرفه ای عمل کند. در نقشه سایت هست که متوجه می شویم :

۱- مناقصات و مزایدات در چه بخشی قرار دارد

۲- فرم خام بیمه و مالیات و گواهی های مربوطه مورد نیاز مخاطبان کجا قرار دارد

۳- مشخصات نمایندگی ها و شعب مربوطه در کجا قابل دسترس است

۴- مشخصات مسئولان و کارکنان صف و ستاد در مرکز و خارج از مرکز کجاست

۵- برای ارتباط با مسئولان به کدام بخش مراجعه کنیم

۶- ارائه پیشنهادات به سازمان از چه طریقی قابل حصول است

۷- پیگیری های مربوطه از چه طریق قابل رصد می باشد

۸- فلان دستورالعمل، بخشنامه، قانون یا نامه جدید صادره از چه طریق قابل دانلود می باشد

۹- دسترسی به سوابق اطلاعاتی در زمینه های مربوط به سازمان مذکور چگونه امکان پذیر است

۱۰- و صدها مساله دیگر.

برخی از پرتال ها مانند پرتال های دانشگاهی، سازمانی و شرکتی مشهور، که با حجم بالایی از مخاطب و پرسش از سوی مخاطبان رو به رو هستند، بخش جداگانه ای به نام پاسخ به سوالات متداول یا FAQ را نیز در کنار نقشه سایت قرار میدهند تا در صورتی که در یافتن نیاز خود از طریق نقشه سایت موفق نبودید، با بررسی پاسخ به پرسش های متداول، تا حدودی نیازهای اطلاعاتی شما برطرف شده و به بخش مربوط مراجعه کنید. کلیدهای ناوبری در پرتال سبب می شوند تا کاربر بتواند در هر صفحه، با لینک های مهم در ارتباط بوده و به راحتی از آن ها برای رسیدن به مقصد نهایی استفاده کند. قرار دادن این لینک ها در هدر پایینی سایت ها معمولا متداول و مرسوم است که باید به آن توجه نمود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج