۲۰۱۵۸
۳ نظر
۵۰۱۴
۳ نظر
۵۰۱۴
پ

اظهار نظر جدید فراستي درباره‌ اسكار فرهادي

من قبلا هم گفته‌ام كه به شخص آقاي فرهادي براي دريافت اين جوايز تبريك مي‌گويم اما به مردم و سينماي ايران خير.

ایسنا: علي سرتيپي گفت: در آخر هفته جاري مراسمي براي تجليل از اصغر فرهادي با هماهنگي سازمان سينمايي و بنياد فارابي برگزار خواهد شد.

در ابتداي برنامه «هفت» در ـ ۱۹ اسفندماه ـ فريدون جيراني ضمن تبريك جايزه اسكار اصغر فرهادي بيان كرد: معتقدم اين جايزه به سينماي داستان‌گوي ما تعلق گرفته است و شايد اين جايزه بتواند سينماي مبتني بر داستان‌مان را پررنگ‌تر كند.

در ادامه اين برنامه، گزارشي درباره فيلم‌هاي اكران نوروز ۹۰ پخش شد و فريدون جيراني با بيان اينكه «قرار بود در ادامه بحث‌هاي گذشته در خدمت آقاي سيد ضياء هاشمي باشيم كه ايشان نيامدند» از اين موضوع گلايه كرد.

اظهار نظر جدید فراستي درباره‌ اسكار فرهادي

سپس علي سرتيپي ـ تهيه‌كننده و مديرعامل دفتر پخش «فيلميران» ـ روي خط آمد، جيراني در مطلبي خطاب به وي پرسيد كه «آقاي هاشمي تركيب پيش‌بيني شده مطبوعات كه دقيقا همين تركيب بود را رد كرده و آقاي سجادپور هم اعلام كرده بود با آن مخالفم.

حال چه اتفاقي افتاده است كه همين فيلم‌ها براي اكران نوروزي انتخاب شده‌اند؟»؛ سرتيپي پاسخ داد: به هر صورت ۱۵ فيلم اعلام شد كه فيلم‌هاي اصلي آن ليست همان پنج، شش همان عنوان هستند. بايد اين موضوع را مدنظر داشت كه نمي‌توانستند چند فيلم پرفروش را كنار هم بگذارند.

جيراني در ادامه سوال انتقادگونه‌ خود را با اين جمله كه «آيا اين ليست اكران، ليست دولت است؟ البته من با اكران اين فيلم‌ها مخالف نيستم اما بايد تكليف‌مان با يكديگر روشن شود كه مرجع نظر شوراي صنفي است يا اداره كل نظارت و ارزشيابي؟ » ادامه داد و از سرتيپي خواست كه نظرش را در اين زمينه اعلام كند.

سرتيپي نيز در پاسخ اظهار كرد: من در شوراي صنفي نمايش عضو نيستم كه جواب اين سوال را بدهم. سال‌هاي قبل تركيب نوروزي بر اساس توافق سينمادار با دفتر پخش انجام مي‌شد اما امسال وضعيت كمي متفاوت شده است، به نظرم بايد شما اين سوال را از اعضاي شوراي صنفي نمايش بپرسيد.

اين پخش‌كننده سپس در پاسخ به سوالي درباره بندي از آيين‌نامه جديد شوراي صنفي نمايش كه تعداد فيلم‌هاي هر دفتر در سال را به هشت فيلم محدود كرده است، بيان كرد: من موافق اين سهميه‌بندي نيستم. اين كار در صورتي درست است كه براي دفاتر پخش ديگر بسترسازي شده باشد.

وي ادامه داد: يكي از مشكلات اين طرح اين است كه اكنون چند فيلم خوب به فيلميران و چند فيلم خوب به هدايت فيلم مي‌رسد. در حالت قديمي ما در كنار فيلم‌هاي خوب‌مان چند فيلم متوسط را هم اكران مي‌كرديم اما با اين وضع طبيعتا يك سري فيلم‌هاي متوسط در گيشه نصيب پخش‌هايي مي‌شود كه براي آن‌ها بسترسازي نشده است و اين موضوع مشكل‌ساز خواهد شد.

در ادامه مرتضي شايسته عضو كانون پخش‌كنندگان سينماي ايران و مديرعامل هدايت فيلم به عنوان موافق اين بند از آيين‌نامه روي خط تلفن آمد و در پاسخ به سرتيپي اظهار كرد: اين قانون ۸ ـ ۹ ماه قبل ابلاغ شده است. دوستان در شورا به اين نتيجه رسيدند كه با اين قانون ضد انحصار عمل كنند تا باعث رونق دفاتر پخش ديگر شوند.

وي خاطرنشان كرد: اين قانون ماه‌ها قبل با رأي اكثريت اعضاي شورا تصويب شد. آقاي سرتيپي ۱۰ ماه قبل اصلا صحبتي نكرد اما بهتر بود كه اگر موردي بود همان زمان اشاره مي‌كردند، من با اين قضيه موافقم چون حيات بسياري از دفاتر پخش ما به اين حركت وابسته است.

سرتيپي هم در پاسخ به شايسته يادآور شد: آن زمان هم مصاحبه كرديم كه مخالف اين بند هستيم و هم نامه‌هايي را به مراكز مختلف نوشتيم. نمي‌دانم آن زمان كه هدايت فيلم، پخش اكثر فيلم‌هاي سينمايي را بر عهده داشت و دفاتر پخش زيادي بسته شدند چرا چنين موضوعاتي نبود.

آن زمان موسساتي مانند ميلاد فيلم تعطيل شده و ما در مشورت با دوستان و حتي برخي از مسئولين به اين نتيجه رسيديم كه موسسه‌اي تخصصي كه كارش پخش فيلم‌هاي سينمايي است را تاسيس كنيم.

مدير عامل فيلميران تصريح كرد: اين عادلانه نيست كه يك دفتر پخش با سيستم اداري مناسب و ۲۰ ـ۳۰ نفر پرسنل و چند نفر كارشناس پخش، مانند دفتري كه با دو نفر اداره مي‌شود سهميه اكران داشته باشد.

پخش‌كننده داخلي «جدايي نادر از سيمين» در پايان سخنانش در پاسخ به پرسشي درباره مراسم تجليل از اصغر فرهادي نيز بيان كرد: ايشان جمعه شب به ايران رسيدند ما با ارشاد و فارابي هماهنگ كرديم تا مراسمي را با هماهنگي آن‌ها در پايان هفته جاري برگزار كنيم.

در ادامه برنامه سينمايي «هفت»، علي معلم به نقد و بررسي وضعيت سينماي ايران در سال گذشته پرداخت.

وي در بخشي از سخنانش با بيان اينكه دو نوع نگاه نقادانه و مسئولانه مي‌توان به سينماي ايران داشت اظهار كرد: در نگاه منتقدانه سينماي ايران موقعيت بسيار بدي دارد. به نظرم در جشنواره فجر امسال جريان سينماي دولتي شكست كاملي را تجربه كرد.

اين موضوع از فقدان تصميم‌گيري در نهادهاي مربوطه نشأت مي‌گيرد. اين تهيه‌كننده سينما تصريح كرد: به نظرم جشنواره فجر امسال نشان داد كه سينماي ايران بدون تهيه‌كننده به جايي نمي‌رسد؛ چرا كه اكثر فيلم‌ها در ابعاد مختلف از فيلمنامه تا بودجه مشكل داشتند.

علي معلم در بخش ديگري از سخنانش به موضوع قانون جديد آيين نامه دفاتر پخش اشاره كرد و گفت: نمي‌دانم چه اتفاقي افتاده است كه همه مي‌خواهند براي هم تصميم بگيرند. همه جاي دنيا قوانين ضد انحصار وجود دارد.

طبيعي است كه نمي‌شود همه فيلم‌شان را براي پخش به آقاي سرتيپي و مجموعه‌شان بدهند، اما اين هم نمي‌شود كه براي خارج كردن پخش از انحصار، چند نفر كه نه حال كار كردن دارند و نه مجهز به كارشناساني در اين زمينه هستند را وارد جرگه كرد.

اين تهيه‌كننده در ادامه سخنانش درباره اكران فيلم‌هاي نوروزي و نحوه اعلام نام پنج فيلم اين اكران انتقاداتي را مطرح و همچنين درباره ساختار آينده سينماي ايران با توجه به تشكيل سازمان سينمايي صحبت كرد.

در ادامه مصاحبه‌اي ويديويي با عباس كيارستمي درباره كارهايش پخش شد و پس از آن مسعود فراستي و نيما حسني‌نسب درباره روند فيلم‌سازي اين كاركردان صحبت كردند.

در اين بخش مسعود فراستي در برابر درخواستي باز هم نسبت به دريافت جايزه اسكار اصغرفرهادي واكنش نشان داد و گفت: من قبلا هم گفته‌ام كه به شخص آقاي فرهادي براي دريافت اين جوايز تبريك مي‌گويم اما به مردم و سينماي ايران خير.

وي همچنين خاطرنشان كرد: يكي از مسئولين در برنامه تقدير از دست‌اندركاران جشنواره فجر گفت ما به اين جايزه افتخار مي‌كنيم. عرضم اين است كه من، فريدون جيراني و ... به هيچ جايزه‌اي افتخار نمي‌كنيم مگر آنكه آن اثر مماس با مردم باشد. نكته مهم آن است كه ما نبايد به جوايز افتخار كنيم و اين لفظ غلطي است.

سوال برنامه «هفت» درباره اين موضوع بود كه آيا تركيب «انتهاي خيابان هشتم»، «قلاده‌هاي طلا»، «زندگي خصوصي»، «فيتليه و ماه پيشوني» و «گشت ارشاد» براي عيد مناسب هستند يا خير؟ كه در پايان، مخاطبان با ۶۱،۵ درصد به گزينه «خير» و ۳۸،۵ درصد به گزينه «بلي» رأي دادند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ببین حسادت و کوته بینی چه می کنه!!! آقا این اسکار یه افتخار ملی و باید بهش بالید.

    • armin

      kasi k mitone misaze kasi k nemitone enteghad mikone!!
      ferasati behtare bere ghaz becherone!!

    • محمدرضا

      اگه این فراستی و جیرانی و ... نبودن خنده بازاری هم نبود که ما به اینا بخندیم.خدا برای ملت نگهشون داره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج