جاباما
۲۰۱۷۱۲
۵۶۶۰
۵۶۶۰
پ

امروز در تاریخ

۱۶ اردیبهشت - ۶ مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۶ اردیبهشت برابر با ۶ مِی تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۱۶ اردیبهشت برابر با ۶ مِی تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:


680 - مرگ معاويه ابن ابی سفیان

معاويه بن ابي سفيان سر سلسله امويان ششم ماه مي سال 680 ميلادي در 78 سالگي درگذشت.اين روز پس از تطبيق تقويم ها به دست آمده است. وي در سال 661 ميلادي پس از قتل علي (ع) به دست خوارج در كوفه، خود را خليفه اعلام كرده بود. معاويه كه از بستگان عثمان بود، قبلا از سوي عمر بن الخطاب حكمران سوريه شده بود تا در برابر دولت بيزانتاين (قسطنطنيه) ايستادگي كند. معاويه در سال 657 ميلادي در صّفين با علي (ع) وارد جنگ شده بود كه بعدا حل مسئله به داور واگذار شده بود. معاويه مقر خود را از دمشق تغيير نداد. از زمان او بود كه رهبري جهان اسلام به صورت سلطنت درآمد. معاويه در طول حكومت خود مصر را تسخير كرد.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
گور معاویه در دمشق

900 - شاه ساماني: نخست، زنده كردن زبان پارسي و بعد؛ جهانگشايي

شاه اسماعيل ساماني [که به نظر مي رسد کارهای او سرلوحه برنامه هاي جمهوری پارسی زبان و ایرانی تبار تاجیکستان قرارگرفته است] در ماه مي سال 900 ميلادي در شهر بخارا به خواست سران لشكرش كه اصرار داشتند به بغداد حمله كنند و به خلافت عباسيان پايان دهند پاسخ رد داد.

شاه ساماني براي توجيه پاسخ خود، در يك اجتماع عمومي (اصطلاحا؛ بارعام) گفت كه بزرگترين برنامه ما بايد احياء زبان فارسي و فرهنگ نياكان باشد نه وسعت بخشيدن به قلمرو. اگر پيش از رسيدن به اين هدف كه واجب محض است، دست به لشكركشي به نقاط دوردست زنيم از هدف اصلي (احياء فرهنگ ملي) دور خواهيم شد. به علاوه، ما با حمله نظامي به بغداد، دشمنان تازه براي خود خواهيم ساخت كه فعلا و در آغاز كار، به مصلحت ما نيست. پیامدهای یک جنگ قابل پیش بینی نست. [واحد پول تاجیکستان «سامانی» نام دارد. دولت تاجیکستان نام شاه اسماعیل سامانی را بر قلّه کوهی در این کشور استراتژیک و زادگاه نژاد آرین گذارده است.].

شاه اسماعيل ساماني ـ مردي كه پرچم زنده كردن زبان پارسي و فرهنگ ايراني را به دوش گرفت در ماه مي سال 849 ميلادي در فرغانه خراسان بزرگتر (منطقه فرارود) به دنيا آمده بود. وي بسال 907 ميلادي درگذشت.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
آرامگاه شاه اسماعيل ساماني در بُخارا

1775 - قیام پاتریک هنری در انگلستان

ششم ماه مي سال 1775 ، پاتريك هنري انديشمند و مبارز آمريكايي از مهاجر نشينان انگليسي اين سرزمين خواست كه بپاخيزند و آزادي و استقلال خود را از دولت انگلستان بگيرند ـ انگليسي كه با آنان پنج هزار مايل فاصله دارد و از چنين مسافتي حق حكومت كردن بر آنان را ندارد.

وي براي تحريك و ترغيب مهاجرنشينان به قيام، اين جمله مشهور خودرا كه در «تاريخ» باقي مانده است بيان داشت: "به من آزادي و استقلال بدهيد، و يا مرگ.".

پاتريك هنري كه 29 ماه مي 1736 به دنيا آمده و ششم ژوئن (جون) 1799 درگذشت يك خطيب راديكال بود.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

مورخان، هنري را كه از راه وكالت در دادگاه امرارمعاش مي كرد در رديف ساميوئل آدامس و توماس پين قرارداده اند. هنري كه در ويرجينيا (كلني قديمي انگليسي ها در آمريكاي شمالي) زندگي مي كرد برخلاف بيشتر همشهريان خود از آغاز كار ضد سلطنت بود، و يك جمهوريخواه. در آن زمان و در آغاز انقلاب استقلال، بيشتر مهاجر نشينان انگليسي تنها خواهان استقلال امور خود بودند، ولي برضد سلطنت انگلستان نبودند. پاتريك هنري در عين حال عضو مجلس محلي ويرجينيا بود. در آن زمان بابت عضويت در شوراها و پارلمانها دستمزد پرداخت نمي شد و كاري داوطلبانه و خدمت به جامعه به حساب مي آمد.


1882 - كشف ميكروب سِل به دست «رابرت كُخ» آلماني

«رابرت كُخ Koch» زيست شناس آلماني ششم ماه مي سال 1882 كشف خود، ميكروب سِل (توبركل باسيلوسTubercle Bacillus ـ باسيل دو كُخ) را اعلام داشت. وي 24 مارس (دو هفته پيش از آن) اين ميكروب را كه در طول تاريخ بيش از يك ميليارد انسان را كوته عمر كرده است، كشف كرده بود. پروفسور كخ بعدا راه ايزوله كردن اين ميكروب را به دست آورد كه در برابر داروها مقاومت مي كرد و مي توانست سالها درگوشه اي كمين كند و درفرصت مناسب (ضعيف شدن بدن براثر بيماري هاي ديگر و يا قحطي، بدغذايي و زحمت زياد) دست به فعاليت بزند. پروفسور «كخ» علاوه بركشف عامل بيماري سل، با مسافرت به مصر و هند، ميكروب كلرا (وبا) را نيز كشف كرد و همچنين در سال 1906، آتوكسيلAtoxyl را برضد مالاريا ساخت كه مشابه «كنينQuinine» است. «كُخ» كه در 27 ماه مي 1910 درگذشت در سال 1905 برنده جايزه نوبل شد. او در 11 دسامبر 1843 در بادن بادن آلمان به دنيا امده بود.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت كُخ

بيماري سل تا كشف «استرپتوماسينStreptomycin» در سال 1943 توسط دكتر شاميوئل واكسمن اوكرايني Shamuel Waksman درمان نداشت، تنها بيماران را در آسايشگاهها، تقويت جسماني مي كردند و استراحت مي دادند تا مرگشان را به تاخير اندازند. براي تكميل درمان بيماري سل، در سال 1946 داراي پارا آمينو سالسيليك اسيد، در سال 1952 ايزونيازيدIsoniazid، درسال 1967 رفامپيسينRefampicin و در سال 1972 پيرازياميدPyrazinamide ساخته شده است. همچنانكه بر تكامل داروهاي درمان سل افزوده مي شود، مقاومت باسيل دو كُخ هم سخت تر مي شود، لذا افراد بايد بموقع واكسن بزنند و از محيط پراكندگي اين ميكروب هوابُرد دوري جويند تا درامان بمانند.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
Waksman

1889 - روزي كه برج ايفل براي بازديد عموم باز شد

برج ايفل در پاريس و در كنار رود سن، از ششم ماه مي سال 1889 به روي مردم و بازديد كنندگان باز شد. اين برج پولادين به نام سازنده آن «گوستاو ايفل»، La Tour Eiffel ناميده شده است. در قرن 21 هر سال بيش از شش ميليون نفر از اين برج معروف در جهان ديدن مي كنند. بر فراز اين برج يك آنتن 24 متري هم قرار دارد. ارتفاع ساختمان برج 324 متر است. وزن برج كه در سال 1887 در دست ساخته شدن بود هفت هزار و سيصد تن است. با وجود اين، بادهاي شديد مي توانند قسمت بالاي برج را هفت ـ هشت سانتيمتر تكان دهند. در سال 1902، صاعقه به قسمت بالايي اين برج آسيب زد.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۲۹۱ - شكست نيروهاي دولتي از سالارالدوله و كشته شدن يپرم خان

شانزدهم ارديبهشت سال ۱۲۹۱ هجري خورشيدي در زد و خورد نيروهاي دولتي با افراد مسلح سالارالدوله پسر مظفرالدين شاه كه ادعاي سلطنت داشت در نزديكي همدان، نيروهاي دولتي شكست خوردند و با برجاي گذاردن مقدار زيادي اسلحه و مهمات فراركردند.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
سالارالدوله

در پي اين شكست، از تهران يپرم خان رئيس نظميه (پليس) كه از مجاهدان مشروطيت بود و در شكست دادن محمدعلي شاه مشاركت فعال كرده بود، با افرادش عازم جنگ با مدعيان سلطنت شد.

پيرم 29 ارديبهشت در نبرد با هواداران مسلح سالارالدوله كشته شد. سالارالدوله سال ها در مناطق غرب ايران با نيروهاي دولتي زد و خورد مي كرد و تا شهر ساوه هم پيشروي كرده بود كه بالاخره شكست خورد. يپرم از ارامنه بود.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
یپرم خان

1340 - درپي اعتصاب معلمان، علي اميني نخست وزير شد

در پي اعتصاب و تظاهرات خياباني معلمان تهران و كناره گيري شريف امامي از نخست وزيري، شانزدهم ارديبهشت 1340 دكتر علي اميني مأمور تشكيل كابينه شد و ضمن نطقي كشور را در وضع بد اقتصادي و در آستانه ورشكستگي مالي توصيف كرد كه تحت تأثير اين اظهارات، بهاي زمين و خانه ظرف چند روز به كمتر از نصف قيمت سابق پايين آمد.

برخي مدعي شده بودند كه تظاهرات معلمان به اشاره آمريكا صورت گرفته بود تا با تغيير كابينه، اصلاحاتي كه از شاه خواسته شده بود عملي شود. دولت آمريكا مي خواست كه با انجام يك رشته اصلاحات در ايران، بهانه تبليغات از دست كمونيست ها و شوروي خارج شود.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
علي اميني

1357 - امام خمینی (ره) طی یک مصاحبه با روزنامه لوموند در مورد وقایع ایران اعلام کرد که:... این شورشها مقدمه انفجار عظیمی استکه نتایجش غیرقابل محاسبه است. هدف از تظاهراتی که پلیس در مقابله - با شرکت افراد مزدور ترتیب داده است و هدف از کشتارهائی که در هر شهر و روستا پیش می آید این است که مانع از سرنگون شدن شاه گردد، - کمال مطلوب به ایجاد یک دولت و حکومت اسلامی است. مع ذلک نخستین اشتغال خاطر سرنگون کردن این رژیم خودسر و خودکامه است.

1971 - امیرعباس هویدا و موضوع استقلال بحرین

طبق سندی که در سال 1387 انتشار یافت، امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت در جلسه غیر علنی سران حزب ایران نوین که 16 اردیبهشت 1350 (ماه مي 1971) برگزار شده بود در پاسخ به برخی از شرکت کنندگان درجلسه که درباره «بحرین» و عدم رضایت عمومی ایرانیان از جداشدن آن از خاک وطن پرسیده بودند تنها به گفتن این جملات بسنده کرده بود: "بحرین به مثابه یکی از دختران ما بود که این دختر شوهر کرد و رفت و چون عضوی از خانواده ما بوده باید بمانند بزرگ هرخانواده از او پشتیبانی کنیم و خواهیم کرد!.".

اعتراض ایرانیان به تصمیم شاه و عدم رضايت از اين بابت بود که پس از سالها حمایت از خواست ملت که بحرین گوشه ای از وطن است که دولت لندن آن را به گروگان گرفته بود و امضای قانون استان چهاردهم شدن این مجمع الجزایر، ناگهان [و به نظر پاره اي از مورخان و مفسران رويدادها، تحت فشار واشنگتن] در یک مصاحبه عمومی مطبوعاتی در هند گفت که وضعیت بحرین در یک رفراندم روشن شود ولی این رفراندم تنها در بحرین برگزار شد! نه در سراسر ایران. نارضايي ايرانيان از بابت جداشدن بحرين هیچگاه از ميان نرفته و بعدا که امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت برغم اعتراض ملت و استیضاح نمایندگان پارلمانی حزب پان ایرانیست موضوع جداشدن بحرین را به مجلس داد و براي تصويب آن پافشاري کرد شریک این جرم شاه شد که عملی خلاف قانون اساسی و سوگندی بود و هردو قبلا یادکرده بودند که حافظ حدود و ثغور ایران باشند. این دو اختیار تجزیه کردن وطن را نداشتند.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
نتيجه حمايت از تجزيه ايران: اعدام

پس از پیروزی انقلاب، یکی از اتهامات وارده به امیرعباس هویدا همین موافقت با تجزیه وطن بود که در بهار 1358 محاکمه و اعدام شد. این اتهام در پرونده شاه باقی بود که در تابستان 1359 در مصر درگذشت. از آن زمان هیچیک از مقامات کشور جدایی بحرین را لفظا تایید نکرده است. از آغاز قرن 21 و هزاره سوم و بویژه پس از پیشرفت در فعالیت های اتمی ایران و سر ازخواب برداشتن ناسیونالیسم ایرانی، سخن گفتن علني از استقلال بحرین در برابر ایرانیان دل شیر می خواهد.

1976 - یک زمین لرزه شدید منطقه فریولی Friuli در شمال شرقی ایتالیارا تکان داد و ویراني سنگین به بار آورد. تلفات این زلزله بیش از نهصد مقتول و مجروح بود.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۷۵۸ - زادروز ماکسیمیلیان روبسپیر انقلابی فرانسوی
۱۸۵۶ - زادروز زیگموند فروید فیزیولوژیست و عصب‌شناس اتریشی و بنیان‌گذار مکتب روانکاوی

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
زیگموند فروید

۱۹۱۵ - زادروز اورسن ولز کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، هنرپیشه و تهیه‌کنندهٔ فیلم، تئاتر، رادیو و تلویزیون
۱۹۵۳ - زادروز تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
تونی بلر

۱۹۶۱ - زادروز جرج کلونی بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی برندهٔ جایزه اسکار
۱۲۹۰ - ذبیح‌الله صفا از استادان ایرانی ادبیات فارسی

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
جرج کلونی

۱۳۵۰ - سعید شهروز، خواننده‌ی اهل ایران

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ذبیح‌الله صفا

مرگ‌ها

۱۸۵۹ - درگذشت الکساندر فون هومبولت بنیان گذار جغرافیای نوین
۱۸۶۲ - درگذشت هنری دیوید تورو فیلسوف آنارشیست آمریکایی

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
الکساندر فون هومبولت

۱۹۱۰ - درگذشت ادوارد هفتم پادشاهی متحده بریتانیای کبیر، ایرلند و مستعمرات بریتانیا و امپراتور هندوستان
۱۹۴۹ - درگذشت موریس مترلینک نویسنده، شاعر و فیلسوف بلژیکی ، برنده جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۱۱

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
موریس مترلینک

۱۹۵۲ - درگذشت ماریا مونته سوری نخستین پزشک زن ایتالیایی
۱۹۹۲ - درگذشت مارلنه دیتریش هنرپیشه آلمانی-آمریکایی

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
بدیع‌الزمان فروزانفر

۱۳۴۹ - بدیع‌الزمان فروزانفر، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و ادیب
۱۳۸۳ - حسین منزوی، یکی از بزرگترین غزل سرایان معاصر در اثر آمبولی ریوی و سرطان در تهران درگذشت و در زادگاهش زنجان به خاک سپرده شد.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
حسین منزوی

۱۳۸۸ - پیمان ابدی، بدلکار ایرانی، در حین ایفای یک صحنهٔ اکشن، جان خود را از دست داد.

16 اردیبهشت - 6 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
پیمان ابدی

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج