جاباما
۲۰۱۹۲۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

لجبازی عرب‌ ها با هندوانه‌ های ایرانی

معاون سازمان حفظ نباتات از برگشت خوردن شش محموله هندوانه از امارات خبر داد و اعلام کرد: تا کنون هیچ گزارش رسمی مبنی بر علت برگشت خوردن هندوانه‌ به ایران اعلام نشده و به نظر می‌رسد این جنجال‌های رسانه‌ای به دلیل لجبازی سیاسی یا رقابت تجاری باشد.

خبرگزاری ایسنا: معاون سازمان حفظ نباتات از برگشت خوردن شش محموله هندوانه از امارات خبر داد و اعلام کرد: تا کنون هیچ گزارش رسمی مبنی بر علت برگشت خوردن هندوانه‌ به ایران اعلام نشده و به نظر می‌رسد این جنجال‌های رسانه‌ای به دلیل لجبازی سیاسی یا رقابت تجاری باشد.

حسین ایزدی تصریح کرد: با توجه به این وضعیت، نامه اعتراض‌آمیز رسمی به امارات در حال تهیه است تا به آن‌ها متذکر شویم که باید علت برگشت خوردن هندوانه‌های ایرانی را با ادله رسمی و علمی بیان کنند و با ارسال نامه‌ مشابهی به کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات اعلام می‌کنیم که واکنش اماراتی‌ها و کشورهای عربی حاشیه‌ساز هیچ سنخیتی با قوانین و دستورالعمل‌های بین المللی ندارد.

وی اظهار کرد: بر اساس قوانین و مقرارت بین‌المللی قرنطینه‌ای، کشور مقصد باید دلیل برگشت خوردن محموله‌های غذایی مانند محصولات کشاورزی را پیش از ترخیص از قرنطینه کشور خود به کشور مبدأ یا ارسال کننده اعلام کنند که محموله مورد نظر به دلیل آفت‌زدگی، بالا بودن باقی‌مانده‌های شیمیایی یا رعایت نشدن کدام استاندارد برگشت خورده‌ است اما تا کنون هیچ گزارش رسمی و مکتوبی از کشورهای عربی همسایه‌ که طی این مدت جنجال‌آفرینی کردند به ایران ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه تا کنون شش محموله هندوانه ایرانی از امارات برگشت خورده‌ است، افزود: جالب‌تر اینکه همه محموله‌های برگشتی هندوانه که مربوط به امارات بوده‌اند از قرنطینه این کشور ترخیص شده و نهایتا از بازار امارات به مقصد ایران برگشت خورده‌ است در حالیکه این مسئله خلاف قوانین بین المللی است، چرا که ماموران قرنطینه‌ هر کشوری موظفند پیش از ترخیص محموله‌ وارداتی از قرنطینه، همه استانداردها و کیفیت‌های اعلامی خود را به کشور مبدأ بررسی کنند.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: کشورهای عربی مانند امارات، کویت و قطر همواره به شایعاتی مانند تزریق مواد شیمیایی از سوی ایرانی‌ها به داخل هندوانه یا آفت زدگی این محصول مطرح می‌کنند اما هیچ کدام از این شایعات مبنای درستی ندارد، چرا که پس از برگشت خوردن این محموله، هندوانه‌های برگشتی در قرنطینه گمرک شهید رجایی مورد بررسی قرار گرفت اما هیچ آثاری از آفت در هیچ مرحله‌ رشدی در خود محصول مشاهده نشد. فقط به دلیل اینکه برخی از آن‌ها سوراخ شده احتمال وجود آفت سر خرطومی جالیز روی پوست این محصول وجود دارد که البته در هیچ کدام از میوه‌ها نفوذ نکرده بود.

ایزدی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تا کنون اماراتی‌ها هیچ دلیل و عاملی را به صورت رسمی به ایران برای برگشت دادن محموله‌های هندوانه گزارش نکرده‌اند، این جنجال‌ها با هدف لجبازی سیاسی یا رقابت تجاری با هندوانه‌ ایرانی که رقابت‌پذیری مناسبی در منطقه دارد، ایجاد شده است تا بازار صادراتی هندوانه ایرانی را با خلل مواجه کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج