۲۰۲۳۳۵
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

روایتی از اخلاق پزشکی و پزشکان ۵ ستاره

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی گفت: اخلاق‌گرایی حرفه‌ای مبتنی بر تشویق و ترویج اعتماد در جامعه به ویژه بین پزشکان و بیماران حلقه مفقوده به شمار می‌رود، این در حالی است که این مهم، ریشه در آموزه‌های دینی و ملی ما دارد که باید مورد بازبینی قرار گیرد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی گفت: اخلاق‌گرایی حرفه‌ای مبتنی بر تشویق و ترویج اعتماد در جامعه به ویژه بین پزشکان و بیماران حلقه مفقوده به شمار می‌رود، این در حالی است که این مهم، ریشه در آموزه‌های دینی و ملی ما دارد که باید مورد بازبینی قرار گیرد.

دکتر علیرضا زالی در مراسم تجلیل از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به شخصیت شهید مطهری، اظهار کرد: شهید مطهری شخصیتی از بطن مردم بود و نگرش نوینی که ایشان برای بازگو کردن مسائل دینی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... با مردم داشت سبب شد به چهره‌ای ماندگار در جامعه تبدیل شود، به همین جهت ما نیز باید رفتار این شخصیت بزرگوار را سرمشق قرار دهیم، چرا که شهید مطهری به زبان خود مردم با آن‌ها سخن می‌گفت که اثرگذاری بیشتری را در پی داشت.

وی با بیان این مطلب که در آستانه هزاره سوم با سه چالش اساسی مواجه هستیم، افزود: اولین چالش پیش رو شیشه‌ای شدن مرزهای جغرافیایی است. به همین خاطر اساتید امروزه در دانشگاه‌ها باید خود را به علم نوین مسلح کنند، زیرا نقیصه اصلی موجود در آموزش بحث تولید ثروت بر مبنای علم است، چرا که علمی که در دانشگاه‌ها محبوس باشد و در سطح جامعه مورد بهره‌گیری قرار نگیرد، دردی از جامعه دوا نمی‌کند، لذا نیاز است دقت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

زالی تصریح کرد: امروز توجه به مقوله آموزش و نخبه‌پروری ضرورت دارد و اساتید باید سعی کنند ارتباط هیجانی مثبتی با دانشجویان ایجاد کنند، اما متاسفانه شاهد یک نگاه مکانیکی صرف هستیم که باعث ایجاد ارتباطی غیرقابل انعطاف شده است، به همین جهت باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا حس مشارکت در بین دانشجویان جاری شود و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه در حوزه سلامت را منطبق با مدل‌های آموزشی قرار دهیم.

این مسوول یادآور شد: حرفه پزشکی از قداست خاصی برخوردار است که ریشه در ارتباط با مردم دارد، زیرا مردم پزشکان را محرم واقعی و اجتماعی خود می‌دانند که این موضوع غیرقابل انکار است، لذا این امر موجب می‌شود پزشکان خود را به خصلت مسوولیت‌پذیری مسلح کنند که به چنین پزشکانی پزشک پنج ستاره گفته می‌شود. در واقع این پزشکان علاوه بر داشتن تبحر در حرفه خود، مهارت لازم برای ایجاد ارتباط با مردم را نیز دارند. در حال حاضر سطح فرهنگ شهروندی به سرعت افزایش یافته است، به همین خاطر ارتباط سنتی در بین مردم کمرنگ شده و جای خود را به خوداتکایی و خودباوری داده است.

رییس‌ کل سازمان نظام پزشکی در خصوص وضعیت کشور در حوزه سلامت نیز خاطرنشان کرد: ما امروز به مراتب زودتر از تاریخ مقرر شده به سند فرادستی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی دست یافته‌ایم که مرهون تلاش بی‌وقفه جامعه پزشکی و توکل بر خدا هستیم، به گونه‌ای که تاکنون ایران رتبه ۱۷ در تولید علم را کسب کرده است. این در حالی است که جایگاه اول را در این زمینه بین ۲۶ کشور منطقه مدیترانه شرقی داریم.

در ادامه این مراسم، رییس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با اشاره به ثمرات طرح تحول سلامت در کشور متذکر شد: این طرح که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری اجرایی شد، برکات زیادی برای جامعه به دنبال داشت. البته در این موفقیت نمی‌توان از نقش مثمرثمر سازمان نظام پزشکی غافل شد. این طرح باعث کاهش پرداختی از سوی مردم به سه تا شش درصد و تجهیز و ترمیم ۵۶۰ بیمارستان در کشور شد، چرا که ما در سیستم درمانی حوزه سلامت نیاز به تغییر داشتیم. همچنین سیستم آموزشی در این حوزه نیز نیاز به بازنگری دارد که از هفته آینده کلید خواهد خورد.

علیرضا بیگلری تاکید کرد: تاکنون این دانشگاه توانسته با شش دانشکده، پذیرش دانشجو در ۵۷ رشته و ۳۰۰ هیئت‌علمی به عنوان دانشگاه تیپ یک شناخته شود که امیدواریم بتواند با تجمیع دانشکده‌های خود در پردیس اصلی جایگاه و هویت واقعی خود را بیابد. همچنین با توجه به توسعه سریع در رشته‌ها نیاز به بازبینی در چارت تشکیلاتی دانشگاه احساس می‌شود که امیدواریم این اتفاق‌ها به زودی محقق و وضعیت فضای فیزیکی دانشگاه بیش از پیش بهتر شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر وزیر بهداشت از سواد و معرفت و راهکارهای خانم دستجردی استفاده کند ایران در جنبه ها مختلف بهداشت سرامد خواهد شد.بسیاری از پزشکان اینقدر عشوه گر شده اند که بیمار احساس میکند در دیسکو بسر میبرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج