۲۰۳۰۴۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

«قصه ها»؛ ترکیبی از شخصیت های فیلم های قبلی بنی اعتماد

قصه «قصه ها» از کجا شروع شد...

«قصه ها» ترکیبی از قصه های شخصیت های فیلم های قبلی بنی اعتماد است؛ فیلم هایی که هر کدام روی محور زندگی یک یا چند شخصیت جلو رفت و آن زمان به سرانجام هایی رسید.

قصه «قصه ها» از کجا شروع شد...





روزنامه هفت صبح: «قصه ها» ترکیبی از قصه های شخصیت های فیلم های قبلی بنی اعتماد است؛ فیلم هایی که هر کدام روی محور زندگی یک یا چند شخصیت جلو رفت و آن زمان به سرانجام هایی رسید.

بنی اعتماد حالا پایه و اساس اصلی فیلم جدیدش را روی همین شخصیت ها بنا کرده. از نوبر «روسری آبی» و حلیمی «خارج از محدوده» گرفته تا عباس و طوبای «زیر پوست شهر» و سارای «خون بازی»!

همه این شخصیت ها دور هم جمع شده اند تا ادامه قصه ملال آور زندگی شان را بعد از چند سال تعریف کنند؛ وضعیتی که گذشت زمان نه تنها آن را بهتر نکرده که پررنگ ترش هم کرده.

* شخصیت ها: حلیمی/ مهدی هاشمی

* از کدام قصه آمده؟ خارج از محدوده

* داستانش چه بود؟ مهدی هاشمی در این فیلم نقش کارمندی به نام «محمد جواد حلیمی» را برعهده دارد، یک کارمند باوجدان که سال ها با پس انداز بخشی از حقوق کارمندی اش توانسته در بیرون از شهر در محله ای به نام «هرت آباد» خانه ای بخرد. خانه ای خارج از محدوده و حوزه استحفاظی شهر.

قصه «قصه ها» از کجا شروع شد...

او هنوز در این محله جاگیر، پاگیر نشده که در شب دوم دزد به خانه اش می زند. او دزد را دستگیر می کند اما از آنجایی که هرت آباد در حوزه استحفاظی نیست، کلانتری سارق را تحویل نمی گیرد. او بعد از کلی بالا و پایین کردن به نتیجه نمی رسد، در نتیجه تصمیم می گیرد تا با کمک اهالی محله یک زندان در هرت آباد بسازد.

* کی ساخته شد؟ ۱۳۶۶

* الان چه سرنوشتی دارند؟ حلیمی حالا بعد از سی سال و هشت ماه خدمت، کاملا به چم و خم دوندگی ها و عریضه نویسی در اداره ها وارد شده و حتی می تواند بنشیند و برای بقیه ارباب رجوع ها هم عریضه بنویسد. او همچنان برای راه افتادن کارهایش در اداره های مختلف دوندگی می کند. این بار برای رفع مشکل بیمه برای بیماری اش سر از اداره ای درآورده و ...

* شخصیت ها: نرگس/ عاطفه رضوی

* از کدام قصه آمده؟ فیلم نرگس

* داستانش چه بود؟ نرگس، دختر جوانی بود که بعد از ازدواج با عادل متوجه می شود پای زنی به اسم آفاق در میان است. آفاق از بچگی عادل را بزرگ کرده و به خاطر علاقه زیادی که به او دارد مجبورش کرده تا صیغه اش کند و حالا از ازدواج او با نرگس خوشحال نیست.

قصه «قصه ها» از کجا شروع شد...

عادل و آفاق سالیان سال کارشان دزدی بوده و حالا نرگس هم از این قضیه سردرمی آورد. در آخرین دزدی، نرگس تصمیم می گیرد پول های دزدی را پس بدهد تا اینکه بین آفاق با عادل و نرگس درگیری پیش می آید و آفاق تصادف می کند و می میرد.

* کی ساخته شد؟ سال ۱۳۷۰

* الان چه سرنوشتی دارند؟ از ماجرای نرگس و مرگ آفاق ۲۰ سال می گذرد. حالا نرگس زن میانسالی است. تکه صورتش کاملا سوخته و در کمپ اعتیاد آشپزی می کند. قصه از جایی شروع می شود که شوهر معتادش دنبالش آمده و تهدید می کند که اگر در را باز نکند آن را می شکند. نرگس می گوید که بعد از مرگ عادل با بچه هایش تنها مانده و مجبور شده با این معتاد ازدواج کند اما شوهرش آدم متعادلی نیست و اصلا سوختگی صورتش هم به خاطر این است که آب جوش رویش ریخته.

* شخصیت ها: نوبر کردانی/ فاطمه معتمد آریا، رضا/ فرهاد اصلانی

* از کدام قصه آمده؟ روسری آبی

* داستانش چه بود؟ رخشان بنی اعتماد در «روسری آبی» یکی از ماندگارترین کاراکترهای سینما را خلق کرد: نوبر کردانی. نوبر دختری فقیر در حومه شهر بود که سرپرستی خانواده ای را برعهده دارد. همزمان باید فکر برادر کوچک و پدر معتادش باشد و از آن سو آیندهاش را با رضا رقم بزند.

قصه «قصه ها» از کجا شروع شد...

برای رهایی از رنج و فقر زندگی، به مزرعه رسول رحمانی (عزت الله انتظامی) می رود تا برای این مالک متمول مزرعه گوجه فرنگی کار کند. رحمانی چند سال پیش همسرش را از دست داده و حالا تنها زندگی می کند. خیلی زود مهر نوبر به دلش می نشیند اما دخترانش او را سرزنش می کنند. در نهایت هم به خاستگاه اصلی اش بازمی گردد تا با رضا ازدواج کند.

* کی ساخته شد؟ ۱۳۷۳

* الان چه سرنوشتی دارند؟ نوبر و رضا ازدواج کرده اند اما نوبر همچنان نان آور خانه است؛ رضا هم خیلی این در و آن در می زند اما گره کور زندگی اش باز نمی شود. او برای گرفتن حقش با جماعتی از کارگران اعتصاب می کند. بخش بامزه داستان را نمی توانیم لو بدهیم!

* شخصیت ها: طوبی/ گلاب آدینه، عباس/ محمدرضا فروتن، معصومه/ مهراوه شریفی نیا

* از کدام قصه آمده؟ زیر پوست شهر

* داستانش چه بود؟ رخشان بنی اعتماد در «زیر پوست شهر» باز هم زنی از بطن جامعه را محور داستانش قرار داد. طوبی با زندگی محقرانه اش دست و پنجه نرم می کند و همزمان باید مواظب باشد خانه قدیمی شان توسط همسر و فرزندش عباس (محمدرضا) فروخته نشود.

قصه «قصه ها» از کجا شروع شد...

عباس قصد دارد از طریق فروش خانه به خارج برود. همزمان نگران فعالیت سیاسی فرزندش علی (ابراهیم شیبانی) هم هست که به خاطر شرکت در فعالیت های انتخاباتی مجلس ششم پایش به کلانتری باز شده.

از آن طرف دختر همسایه و همکار طوبی (مهراوه شریفی نیا) به خاطر دیر آمدن به خانه کتک خورده و از خانه فرار کرده. عباس خانه را می فروشد اما نارو می خورد و ... ماندگارترین تصویر جایی است که طوبی روز انتخابات جلوی دوربین تلویزیون حرف می زند و می گوید که بهتر است از درون قلب او تصویربرداری کنند.

* کی ساخته شد؟ سال ۱۳۷۹

* الان چه سرنوشتی دارند؟ عباس بعد از شکستی که برایش پیش آمد روی تاکسی کار می کند. پی به سرنوشت معصومه می برد و مادرش هم دغدغه تازه علی را دارد؛ جزییاتش در فیلم هست؛ ببینید.

* شخصیت ها: دکتر/ شاهرخ فروتنیان، صدای گیلانه/ فاطمه معتمد آریا

* از کدام قصه آمده؟ گیلانه

* داستانش چه بود؟ باز هم یک زن قهرمان اصلی «گیلانه» است. فیلم روایت رخشان بنی اعتماد است از سرنوشت مادرانی که در زمان جنگ شرایط سختی را تجربه کردند و پس از آن شدند پرستار فرزندان معلول شان.

قصه «قصه ها» از کجا شروع شد...

این فیلم نگاهی به اوایل جنگ و اعزام نیروهای جوان به جبهه دارد. ننه گیلانه به همسراه پسر و دختر جوانش در کوران جنگ و در بمباران های تهران، زندگی دشواری را می گذرانند. بعد هم فرزندش (بهرام رادان) جانباز می شود و او هر روز تر و خشکش می کند.

بنی اعتماد این فیلم را به طور مشترک با محسن عبدالوهاب ساخته که البته واکنش های متضادی به همراه داشت. برخی آن را در ستایش از زنان این سرزمین دانستند و برخی گفتند فیلم ضد جنگ است.

* کی ساخته شد؟ ۱۳۸۳

* الان چه سرنوشتی دارند؟ ننه گیلانه حضوری کم اما تاثیرگذار و تکان دهنده در فیلم «قصه ها» دارد. دکتر (شاهرخ فروتنیان) که گاه و بی گاه به فرزند ننه گیلانه سر می زد، حالا مسئول کمپ ترک اعتیاد شده. روزی صدایی آشنا از آن طرف خط خبری به او می دهد. ننه گیلانه چه می گوید؟

* شخصیت ها: سارا/ باران کوثری

* از کدام قصه آمده؟ فیلم خون بازی

* داستانش چه بود؟ سارا دختر معتاد یک خانواده کاملا متلاشی بود که با پسری آن طرف آب قرار ازدواج داشت. اعتیاد شدید او در حدی بود که حتی نمی توانست مدتی بدون مواد سر کند. پسر همیشه از راه دور او را می دید و متوجه تغییر چهره اش به خاطر اعتیاد نمی شد.

قصه «قصه ها» از کجا شروع شد...

چند وقت قبل از مراسم ازدواج، مادر سارا مجبورش می کند تا ترک کند. آنها راهی شمال می شوند تا سارا در خانه خاله اش بتواند اعتیادش را کنار بگذارد. آخر فیلم هم معلوم نمی شود که بالاخره مواد را کنار می گذارد یا همچنان به اعتیادش ادامه می دهد.

* کی ساخته شد؟ ۱۳۸۵

* الان چه سرنوشتی دارند؟ سارا حالا بعد از پنج سال، در کمپ معتادان به بیماران بی کس و کاری که اعتیاد بالایی دارند و برای ترک به آنجا آمده اند کمک می کند. حالت چهره اش برگشته و معلوم است که کاملا ترک کرده. با اینحال اما در دیالوگ هایی که با راننده ون برقرار می کند متوجه می شویم که اعتیاد آنطور که باید هم دست از سرش برنداشته و عواقب آن تمام زندگی اش را تحت الشعاع قرار داده. او به اچ آی وی مثبت مبتلاست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج