جاباما
۲۰۳۰۶۸
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

«بازی تاج و تخت» حاشیه ها دارد

حالا که فصل پنجم از راه رسیده، رده بندی مجموعه از قبل هم بهتر شده: با وجود لو رفتن چهار قسمت از فصل پنجم، تنها در آمریکا و از طریق شبکه ی تولید و توزیع کننده ی «بازی تاج و تخت»، ۹ مییون نفر برای دیدن قسمت اول فصل پنجم، پای تلویزیون های شان نشستند.

«بازی تاج و تخت» حاشیه ها دارد





مجله صدا:

این سریال رکوردشکن

حالا که فصل پنجم از راه رسیده، رده بندی مجموعه از قبل هم بهتر شده: با وجود لو رفتن چهار قسمت از فصل پنجم، تنها در آمریکا و از طریق شبکه ی تولید و توزیع کننده ی «بازی تاج و تخت»، 9 مییون نفر برای دیدن قسمت اول فصل پنجم، پای تلویزیون های شان نشستند. طبق اعلام شبکه ی اچ.بی.او، قسمت آخر فصل چهارم را 18.6 میلیون بیننده تماشا کردند؛ رکوردی که پیش تر و با 18.4 میلیون بیننده، متعلق به سریال پرطرفدار «سوپرانوز» بود. دیوید بنیاف و دنیل برت وایس، سازندگان و نویسندگان اصلی «بازی تاج و تخت» در سال 2005 برای طرح پیشنهاد ساختن مجموعه ای تلویزیونی، سراغ جوج آر.آر. مارتین رفتند: نویسنده ی آمریکایی مجموعه ای به نام «ترانه ی یخ و آتش» که نخستین جلدش، سال 1996 منتشر شده بود.

«بازی تاج و تخت» حاشیه ها دارد

آن ها نه فقط نویسنده، که شبکه ی اچ.بی.او را هم باید قانع می کردند که مجموعه کتابی که نازک ترین جلدش هزار صفحه دارد، می تواند به سریالی تلویزیونی تبدیل شود؛ به یک موفقیت تاریخ ساز. مشهور است که مارتین در نخستنی دیدارش با سازندگان، از آن ها امتحان گرفته تا مطمئن شود این دو کتابش را نه تنها خوانده اند، که زیر و بمش را می شناسند. ده سال بعد از آن نخستین دیدار، «بازی تاج و تخت» پرطرفدارترین و سودآورترین مجموعه تلویزیونی تاریخ نام گرفته است.

بده بستان نویسنده با هواداران

در چند سال اخیر پدیده ای اجتماعی شکل گرفته به نام جمعیت شیفتگان یا هواداران دو آتشه. این پدیده یا همه گیرشدن اینترنت و دسترسی آسان و پرسرعت به وب سایت ها و شبکه های اجتماعی خصوصا در قرن حاضر، به اوج رسید. در حسدی که واژه ی Fandom در بیشتر واژه نامه های مهم زبان انگلیسی، مدخلی جدید با تعریف جدید یافته است. این جمعیت شیفتگان علاوه بر هواداری، یک کار دیگر هم می کنند.

«بازی تاج و تخت» حاشیه ها دارد

داستان هایی براساس داستان یا فیلم یا سریال موردعلاقه شان می نویسند، فیلم کوتاه می سازند، وب سایت راه می اندازند، جلسه می گذارند و صدای شان را هرطور شده به گوش هنرمند مورد علاقه شان می رسانند. در مورد جورج آر.آر مارتین اما ماجرا به شکل دیگری است. مجموعه کتاب های «ترانه ی یخ و آتش» از سال ۱۹۹۶ منتشر می شود و نوجوان های امروزی آن را با دیدن سریال شناختند؛ یعنی از «بازی تاج و تخت» به «ترانه یخ و آتش» رسیدند.

از آنجا که دو جلد دیگر از مجموعه کتاب ها هنوز منتشر نشده و پایان کتاب هم معلوم نیست و داستان سریال هم قرار است از فصل ششم از کتاب جدا شود، این هواداران شروع کردند به پست کردن پیش بینی های شان از سرنوشت شخصیت های اصلی کتاب. نویسنده در جلسه ای بیشتر این پیش بینی ها را رد کرد، و در دو مورد خاص، سکوت کرد. از آنجا که احتمال صحیح بودند این دو پیش بینی وجود دارد، به اشاره ای غیرمستقیم رضایت می دهیم: پیش بینی در مورد پدر و مادر واقعی جان اسنو و ارتباطش با دِنِریس تارگرین یا همان مادر اژدها.

بودجه در برابر سود

در زمان پخش قسمت های سریال (بازی تاج و تخت) مثل هر سریال دیگری شبکه ی اچ.بی.او، هیچ تبلیغاتی پخش نمی شود. این نکته پرسش های بسیاری را در مورد سودآوری و جبران بودجه ی هنگفت ساخت هر قسمت از این سریال به وجود آورده است. سریالی که هزینه ساخت هر قسمتش به طور متوسط ۸ تا ۱۰ میلیون دلار است. (اگر صحنه های جنگ مثل جنگ بلک واتر هم در آن باشد که دوبرابرش کنید) چطور بدون تبلیغات تلویزیونی، به سوددهی هم می رسد؟ نخستن اینکه اج.بی.

«بازی تاج و تخت» حاشیه ها دارد

او یک شبکه ی کابلی است؛ یعنی برای دیدن برنامه هایش ماهانه مبلغی بین ده تا پانزده دلار باید بدهید. این شبکه برای سریال «بازی تاج و تخت» سی تا چهل میلیون بیننده دارد. این از بخش عضویت در شبکه اچ.بی.او. یک مسئله ی دیگر هم هست که فرانشیز «بازی تاج و تخت» نام دارد و بخشی از آن، فروش آن لاین محصولات جانبی مربوط به سریال، بازی ویدیویی و موسیقی متن آن در آی تونز و مواردی از این دست است. از طرف دیگر، هر پک دی وی دی های مربوط به یک فصل سریال «بازی تاج و تخت» در وب سایت اچ.بی.او ۶۰ دلار قیمت دارد.

البته این حجم عظیم سودآوری، یک مسئله ی دیگر هم دارد: سریال «بازی تاج و تخت» دزدی شده ترین محصولی است که در دنیای سرگرمی دانلود می شود. دانلود غیرمجاز این سریال که بیشتر از همه از طریق تورنت انجام می گیرد، در مقایسه با سریال ها و حتی فیلم ها و موسیقی های دیگر، رکورددار است. در سال ۲۰۱۴، ده ساعت پس از پخش قسمت آخر فصل چهارم، ۲۵۰ هزار کاربر در سایت تورنت فریک فایل را به اشتراک گذاشتند و ۲.۵ میلیون نفر آن را دانلود کردند. جف بیوکس، یکی از مدیران ارشد شبکه ی اچ.بی.او در واکنش به این ارقام گفت: «به نظرم این حجم مخاطب، از برنده شدن در جایزه ی تلویزیونی امی هم مهم تر است.»

باز هم تاریخ انگلستان

به نظر می رسد جورج آر.آر مارتین، ایده ی «هفت اقلیم» یا «هفت پادشاهی» یا «هفت سرزمین» اش را از «هفتس الاری» یا «هپت آرکی» در تاریخ انگلستان الهام گرفته است. هفت سالاری به ابتدای قرو وسطی و خروج لژیون روم از انگلستان امروزی مربوط می شود که در آن اتحادی میان سرزمین های آنجلیای شرق، اِسِکس، کنت، مِرسیسا، تورت آمبریا، ساسِکس و وِسِکس شکل گرفت. در اثر مارتین هم هفت سرزمین شمال، جزیره های آهنین، وِیل، وِسترلند، استورم لند، ریچ و دورن در کنار هم، پادشاهی هفت اقلیم را تشکیل داده اند و در ظاهر، همه از پادشاهی که در کینگرلندینگ، پایتخت، بر تخت آهنی می نشیند، پیروزی می کنند.

«بازی تاج و تخت» حاشیه ها دارد

یکی از دو خانواده ی اصلی که در شمال ساکن اند و دم و دستگاه حکومت برای خودشان راه انداخته اند، خانواده های استارک و لَنیستِر است. این دو خانواده خصومتی تاریخی دارند که حتی با وجود صلح ساختگی حاکم بر سرزمین ها و اتحادشان تحت پادشاهی رابرت برتیون، همیشه آتش این اختلاف فروزان است. این هم اشاره ای دیگر به رخدادهای تاریخ انگلستان: نبرد گل های سرخ یا جنگ رُزها بین یورک ها و لنکسترها که در نهایت در سال ۱۴۸۵ با پیروزی لنکسترها پس از سی سال، به پایان می رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیرحسین

      بهترین سریال تاریخ...
      به کسانی که تا به حال تماشا نکرده اند توصیه می کنم حتما نگاه کنند چون بار علمی بالایی دارد

    • Aryan

      اميرحسين برا چى از خودت حرف ميزنى؟بار علمى كجا بود؟!!!!!!من كه به نظرم اصلا بار علمى نداره.

      پاسخ ها

      • رضا

        سریال زیبایی خستش .
        البته منظور امیر حسین از برا علمی ، بار جنسیه !!
        خخخ
        اما گذشته از شوخی/ شخصیتهای سریال همه میخوان سر همو کلاهه بزارن و برن بالا/ دقیقا مثل ایران که هم جا شده کلاه برداری.

      • سارا

        بستگی داره شما علم رو چی تعریف کنی. از نظر من روانشناسی این سریال بی نظیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج