۲۰۳۳۸۴
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (۵)

سال ۲۰۱۰ بود که ب‌ام‌و دنیا را با مفهوم جدید شاسی‌بلند کوپه آشنا کرد و دیری نپایید که X۶ به واسطه ظاهر زیبا و جذابش به یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و تبدیل شد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)
مجله تخت گاز:

ب ام و X6

سال ۲۰۱۰ بود که ب‌ام‌و دنیا را با مفهوم جدید شاسی‌بلند کوپه آشنا کرد و دیری نپایید که X6 به واسطه ظاهر زیبا و جذابش به یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و تبدیل شد.

در طراحی ب‌ام‌و X6، از آناتومی‌بدن کرگدن الهام گرفته شده است. گلگیرهای ورم کرده و بدنه عضلانی، به همراه چراغ‌های عبوس جلو، از X6 یک شاسی‌بلند با صلابت و جذاب ساخته‌اند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

فرم خاص قسمت عقب و شیب سقف نقطه تمایز X۶ با سایر شاسی‌بلندهاست، که البته مورد پسند هر سلیقه‌ای نیست. نمونه فیس‌لیفت شده X۶ مدتی است که وارد کشور شده و ظاهر آن دستخوش تغییرات ‌اندکی شده است. از جمله تغییرات این مدل می‌توان به گرافیک جدید چراغ‌های جلو و طراحی جدید سپر جلو اشاره کرد، که روی ظاهر خودرو تاثیر بسزایی گذاشته‌اند. هم‌چنین طراحی دیفیوز و سپر عقب نیز دستخوش تغییراتی شده است. برجستگی روی کاپوت جلو نیز نقش مهمی‌ در القای حس قدرت دارد و به خوبی با بدنه عضلانی این ب‌ام‌و درشت هیکل هماهنگی دارد. فضای کابین X۶ مانند نمای بیرونی آن زیبا و جذاب است و شباهت زیادی با سایر محصولات ب‌ام‌و دارد. استفاده از سیستم انحصاری idrive در این مدل، باعث شده تا از شلوغی کنسول جلو خبری نباشد و طراحی کلی کابین ساده به نظر برسد.

سرنشینان صندلی‌های جلو از نظر فضا سر و پا و راحتی مشکلی احساس نمی‌کنند، اما با وجود فرم خاص طراحی عقب خودرو و شیب زیاد سقف، سایش سر افراد قد بلند با سقف اجتناب ناپذیر است. ردیف عقب مدل‌های ۶سیلندر موجود در کشور به علت وجود کنسول وسط ۲ نفره است، اما با حذف شدن کنسول از ردیف عقب که در برخی از مدل‌های ۸سیلندر دیده می‌شود، سه نفر در این قسمت جای می‌گیرند. البته به علت محدودیت فضای ردیف عقب، نفر سوم دچار مشکل می‌شود.

فهرست بلند بالای آپشن‌ها و هم‌چنین ارتقا سطح تجهیزات در مدل فیس‌لیفت باعث می‌شود تا کمبود فضای کابین را فراموش کنید. از نظر فهرست امکانات، X6 فیس لیفت با ب‌ام‌و سری۵ مقایسه می‌شود.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

از امکانات جالب توجه X۶ می‌توان به سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو(Head Up Display) ، سیستم ناوبری حرفه‌ای با نقشه ۳بعدی و صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن اشاره کرد. البته کمبود امکاناتی هم‌چون ماساژور صندلی‌ها در X۶ احساس می‌شود.

هنگام سواری با X۶ باید از قابلیت آفرود آن صرف نظر کنید، اما فراموش نکنید با یکی از اسپرت‌ترین و قوی‌ترین شاسی‌بلندهای بازار روبه‌رو هستید. تعلیق X۶ هم‌چون خودروهای اسپرت خشک است و تکان‌های مسیر کاملا داخل کابین احساس می‌شوند. البته سیستم تنظیم ارتفاع خودکار تا حدودی X۶ را با مسیرهای مختلف تطبیق می‌دهد و سواری آن را بهبود می‌بخشد.

نقطه قوت X۶ در پیشرانه ۸سیلندراش نهفته است. قدرت موتور ۴۰۷اسب بخاری، شتاب حدود ۵ثانیه‌ای و جعبه دنده ۸سرعته استپ‌ترونیک هوشمند در کنار فرمانی تیز و دقیق و هندلینگ عالی، همه چیز را برای یک رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیز مهیا ساخته‌اند. هم‌چنین هماهنگی و عملکرد جعبه دنده نیز در این میان بی‌نظیر است.از این نظر، X۶ می‌تواند از پس برخی کوپه‌های اسپرت پر ادعا هم برآید و یکی از پرشتاب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار لقب بگیرد. البته دید محدود عقب، راننده را دچار مشکل می‌سازد که سنسورهای عقب و سیستم کمکی پارک، تا حدودی این مشکل را مرتفع کرده‌اند.

رقبای داخلی و خارجی

Benz ML

Porsche Cayenne

Lexus LX۵۷۰

پیشنهاد نهایی

خیلی ها X۶ را خودروی بلاتکلیفی می دانند، نه قابلیت آفرودی یک شاسی بلند را دارد، نه ارتفاع و فرم بدنه یک خودروی عادی را دارد. تنها دو نکته خریداران با این بودجه را به سمت X۶ جذب می کند. اول طراحی ظاهری فوق العاده اش و دیگری هم قابلیت های فنی خیره کننده، که از این جهت بی شباهت به کوپه های اسپرت ب ام و نیست. با خرید X۶ بسیار در خیابان ها جلب توجه خواهید کرد و می توانید پوست اکثر شاسی بلند های بازار را در اتوبان ها بکنید، اما در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار آفرودی، باید از سر راه شاسی بلندهای بسیار ارزان تر نظیر پرادو و یا حتی کیا سورنتو کنار بروید!

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

تویوتا لندکروزر 2013

تویوتا لندکروزر در تمام دنیا، به عنوان نماد شاسی‌بلندها و خودروهای بیابانی به شمار می‌آید. در سال ۲۰۱۲ تویوتا به منظور به روزرسانی ظاهر لندکروزر، طراحی این شاسی‌بلند غول پیکر را دستخوش تغییراتی کرد، که این تغییرات جزیی به زیباتر و لوکس‌تر شدن ظاهر لندکروزر کمک شایانی کرده‌اند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

گرافیک داخلی چراغ‌های جلو وعقب تغییر کرده است و استفاده از لامپ‌های LED در آنها تاثیر بسزایی روی زیبایی خودرو گذاشته است. جلوپنجره در مدل جدید جای خود را به نمونه تمام استیل داده است. البته در مدل‌های پایه، از جلوپنجره مشکی رنگ استفاده شده است. هم‌چنین زه کرومی ‌اضافه‌شده روی در‌های جانبی و سپر جدید جلو با مه‌شکن‌های مربعی شکل، از دیگر تغییرات اعمال شده در مدل فیس‌لیفت محسوب می‌شوند. اکثر لندکروزرهای ۲۰۱۳ وارد شده به کشور از نوع سفارش امارت هستند که به سپر بلند معروف شده‌اند. این مدل‌ها از فلپ‌های اضافی در زیر سپرهای جلو و عقب بهره می‌برند.

به لطف ابعاد بزرگ بدنه فضای داخلی بسیار جادار و بزرگ است و هفت نفر به راحتی در آن جای می‌گیرند. کیفیت قطعات داخل کابین در سطح یک SUV ۴۰۰ میلیونی نیست. روکش صندلی‌ها در مدل GXR استاندارد پارچه‌ای است و این مورد در این بازه قیمتی کمی ‌عجیب به نظر می‌رسد. البته صندلی‌های چرمی ‌با تنظیمات برقی با پرداخت مبلغی بیشتر برای آن قابل سفارش است. صندلی‌ها نرم و راحت هستند و از فضای مناسب پا و سر بهره می‌برند. طراحی کابین ساده است و شاید تنها قسمت هیجان‌انگیز کابین، کنسول جلو و صفحه کیلومترشمار باشد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

لندکروزر هم‌چون اکثر مدل‌های تویوتا در مقایسه با رقبا از فهرست امکانات محدود رنج می‌برد. به طوری که حتی صندلی‌های برقی در مدل استاندارد آن دیده نمی‌شوند و تهویه مطبوع به صورت دستی برای ردیف عقب قابل تنظیم است. البته برای مدل GXR Plus سیستم ناوبری، صندلی‌های چرمی ‌با قابلیت تنظیم برقی، مانیتور برای صندلی‌های ردیف عقب و سنسور پارک عقب به لیست امکانات مدل معمولی اضافه می‌شوند.

سواری عالی لندکروزر باعث می‌شود کم و کاستی‌های آن را فراموش کنید و به شدت به آن علاقه‌مند شوید. وزن زیاد و ارتفاع بلند از زمین باعث شده‌اند تا سواری لندکروزر بسیار نرم باشد و ناهمواری‌های مسیر کمتر داخل کابین احساس شوند. ولی ابعاد بزرگ بدنه و نرمی‌کمک فنرها از لندکروزر یک SUV با هندلینگ نسبتا پایین ساخته است. به گونه‌ای که وقتی با سرعت بالا وارد پیچ‌های تند می‌شوید، کمی ‌نامتعادل و غیر قابل اطمینان نشان می‌دهد.

هم‌چنین موتور۶سیلندر ۴۰۰۰سی‌سی در مدل GXR با قدرت ۲۴۰اسب بخار باعث شده لندکروزر به هیچ عنوان SUV چالاکی نباشد. پس فکر کورس گذاشتن با سایر خودروها را از ذهنتان بیرون و تنها به کشش بالای این خودرو بسنده کنید. اما برگ برنده این خودرو قابلیت آفرود عالی آن است، که باعث می‌شود در بیابان کمتر خودرویی بتواند پا به پایش حرکت کند و از این نظر زبان‌زد است. از طرفی دیگر ابعاد بزرگ و مصرف سوخت بالای لندکروزر چندان مناسب مسیرهای شهری نیست. مدل ۲۰۱۲ فقط در نمونه GXR وارد کشور می‌شود و جای خالی مدل VXR با موتور ۸سیلندر و فهرست امکانات کامل‌تر احساس می‌شود.

رقبای داخلی و خارجی

Kia Mohave

Ssangyong Rexton W

Benz ML۳۵۰

پیشنهاد نهایی

لندکروزر برای عاشقان سفر و آفرود طراحی شده است و از آن می توان به عنوان یک شاسی بلند لوکس و شکیل هم استفاده کرد.اما توجه داشته باشید ابعاد بزرگ آن و مصرف سوخت بالا چندان مناسب شهرهای شلوغ نیست و فهرست امکانات رفاهی لندکروزر،افرادی که به دنبال آپشن های متنوع و هیجان انگیز هستند را ناامید می کند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

تویوتا اف.جی. کروزر

اگر توانایی خرید شاسی‌بلندهای لوکس تویوتا نظیر پرادو و لندکروزر را ندارید، FJ کروزر با قیمتی کمتر از این دو، می‌تواند لذت پیمودن مسیرهای آفرودی را به شما هدیه دهد.FJ کروزر از ظاهری نزدیک به هامر بهره می‌برد و خیلی‌ها به آن لقب هامر ژاپنی یا هامر کوچولو را داده‌اند. اتاق این خودرو به صورت جعبه‌ای طراحی شده است، که این مساله و فرم عمودی شیشه جلو باعث شده تا در سرعت‌های بالا صدای باد به داخل کابین نفوذ کند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

ظاهر خاص و بیابانی FJ یکی از عواملی است که باعث شده تا این روزها در بازار خودرو کشور و در میان جوانان از محبوبیت قابل توجهی برخوردار باشد. FJ در حقیقت یک شاسی‌بلند ۳درب به شمار می‌رود. اما ۲ درب باریک برای قسمت عقب کابین طراحی شده که به صورت خلاف جهت باز می‌شوند. رنگ‌های خاص قابل سفارش برای FJ و تنوع زیاد لوازم جانبی اسپرت و افتر مارکت برای آن، از دیگر عواملی هستند که سبب تمایز FJ از سایر شاسی بلند‌های بازار می‌شوند.

سبک و سیاق طراحی کابین و فرم قطعات، بیشتر با ذات اسپرت و بیابانی FJ هم‌خوانی دارد تا یک شاسی‌بلند لوکس شهری. کیفیت ادوات داخل کابین مطلوب است، اما نمی‌توان از آن انتظار کابین لوکس پرادو و یا لندکروزر را داشت. مهم‌ترین ضعف FJ به فهرست محدود امکانات و آپشن‌های رفاهی بازمی‌گردد، که این مساله به هیچ عنوان قیمت بالای ۲۰۰ میلیونی آن را توجیه نمی‌کند. پس اگر به دنبال لذت بردن از آپشن‌های مختلف و فضای لوکس و راحت کابین هستید، FJ انتخاب مناسبی برای شما نیست. فضای کابین FJ بزرگ و جادار است. البته ارتفاع نسبتا کوتاه سقف و ارتفاع بلند داشبورد افراد قد بلند و قد کوتاه را دچار مشکل می‌کند. هم‌چنین فضای محدود صندلی‌های ردیف عقب دلچسب نیست و این مشکل با عقب دادن صندلی راننده پررنگ‌تر نیز می‌شود.

مهم‌ترین توانایی FJ که این روزها اکثر آفرود سواران کشور را به سوی خود جذب کرده، قابلیت بیابانی و آفرود آن است. موتور ۶ سیلندر ۲۶۰ اسب‌بخاری با گشتاور ۳۶۸ نیوتن‌متر، در مسیرهای خارج جاده و صعب‌العبور به خوبی خود را نشان می‌دهد. البته مصرف ۱۶ لیتری FJ کابوس افرادی است که مصرف سوخت برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

همان‌طور که اشاره شد، FJ خودرویی هیجان‌انگیز برای بالا و پایین پریدن در مسیرهای بیابانی است، اما سواری آن در مسیرهای شهری نسبتا خشک است و تکان‌های مسیر به خوبی داخل کابین احساس می‌شوند. هم‌چنین ابعاد بزرگ خودرو، رانندگی با آن را در مسیرهای شلوغ شهری دشوار می‌کند. یک صفحه نمایش کوچک روی آینه FJ، هنگام پارک فضای عقب را نمایش می‌دهد، اما جای خالی مانیتور بزرگ‌تر روی کنسول میانی احساس می‌شود.

FJ کروزر کاملا مطابق با سلیقه افرادی طراحی شده که به دنبال طبیعت‌گردی و آفرود هستند. پس در این تویوتا جعبه‌ای شکل و زمخت، به دنبال راحتی آنچنانی و کابینی لوکس نباشید.

رقبای داخلی و خارجی(هاچ‌بک)

Kia Mohave

Mitsubishi Pajero

Toyota Fortuner

پیشنهاد نهایی

اگر روياي جولان دادن با هامر را در سر مي پرورانيد، مي توانيد با مقدار زيادي ارفاق سراغ يک FJکروزر که در ايران موجود است برويد!

اگر از آن دسته افرادی هستید که بیشتر در مسیرهای صعب العبور و آفرود به سر می‌برید، FJ یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شماست. همچنین ظاهر خاص آن و رنگ‌بندی جذاب بدنه، افراد تمایز طلب را نیز به سوی خود جلب می‌کند. نکته منفي اين که مصرف سوخت بالا، ابعاد بزرگ بدنه و محدودیت آپشن‌ها، از قابلیت استفاده شهری و روزمره FJ کاسته‌اند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (5)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      فقط پول داشته باشی... فقط پول...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج