۲۰۳۳۸۹
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

«قصه ها»، فیلمی در ستایش از فتنه‌گران؟!

«قصه ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، بعد از چهار سال توقیف و همه سر و صداهايي كه در مورد آن ايجاد شده بود سرانجام در سینماهای تهران و شهرستان‌ها به روی پرده رفت.

روزنامه قانون: «قصه ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، بعد از چهار سال توقیف و همه سر و صداهايي كه در مورد آن ايجاد شده بود سرانجام در سینماهای تهران و شهرستان‌ها به روی پرده رفت.«قصه‌ها» در سال ۱۳۹۰ ساخته شد اما به خاطر مضمون اجتماعی و انتقادی آن و به اتهام «سیاه نمایی» تا امروز اجازه نمایش نداشته است. اين فيلم مانند ديگر آثار بنی اعتماد، مضمونی اجتماعی دارد و بازتاب شرایط جامعه امروز ايران و معضلات اقتصادی و اجتماعی آن است. «قصه ها» در واقع، ادامه سرنوشت شخصیت‌های فیلم‌های قبلی بنی اعتماد مثل «روسری آبی»، «گیلانه» و «خون‌بازی» است و فیلمساز، تغییرات زندگی آنها را در سایه تحولات سیاسی و اجتماعی ایران تصویر کرده است. رخشان بنی اعتماد قبلا گفته بود که «قصه ها» در واقع وصیت نامه هنری اوست.

او در جلسۀ نقد و بررسی این فیلم در جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه کیهان،‌ مبنی بر این‌که آیا بهتر نبود نام این فیلم «بیانیه» گذاشته می‌شد، گفته بود:« این فیلم براساس اتفاق‌های واقعی است و اگر درباره مسائل غیرواقعی باشد، شاعرانه می‌شود. پس اگر شما اسم این فیلم را بیانیه می‌گذارید، من ترجیح می‌دهم همچنان بیانیه بسازم.»اما به هر روي شوراي اكران با نمايش عمومي اين فيلم موافقت كرده است. فيلمي كه جایزه بهترین فیلمنامه هفتادویکمین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد و همين چندی پیش با حضور بنی‌اعتماد در دانشگاه ايالتی نيومکزيکو در آمريکا نيز به نمايش درآمد و با استقبال شايان توجهي مواجه شد.حالا ولي اين مسئله به مذاق برخي چهره هاي سياسي مجلس خوش نيامده است و با واکنش‌های منفی برخی رسانه‌های محافظه کار مواجه شده است. سال گذشته بود که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار توقیف هشت فیلم سینمایی، ‌از جمله «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد شدند.این فیلم هم به خاطر فشارهای وارد شده به مجموعه ارشاد و سازمان سینمایی‌ و با وجود این‌که قرار بود پاییز سال گذشته اکران شود، ‌برای چند ماهی کنار گذاشته شد.

«قصه ها»، فیلمی در ستایش از فتنه‌گران؟!

حالا هم اين فشارها ادامه دارد و چند روز پيش یک روزنامه اصولگرا «قصه ها» را فیلمی در ستایش از فتنه‌گران توصیف کرد و اکران آن را تابوشکنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعادی شدن اکران فیلم‌هایی دانست که به دلیل محتوای نامناسب در توقیف به‌سر می‌برند.اين روزنامه در گزارش مفصلي نوشت:« اکران فیلم حامی فتنه «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد از هفته گذشته در سینما‌های کشور آغاز شد تا بار دیگر مهر ناکارآمدی بر کارنامه ارشاد جنتی ثبت شود.» در اين ميان انتشار خبري مبني بر اينكه كميسيون فرهنگي مجلس قرار است رئيس سازمان سينمايي را براي ارائه توضيحاتي در مورد اكران اين فيلم فرا بخواند، نگراني هايي را براي اهالي سينما ايجاد كرده است. زهره طبیب‌زاده، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به «نسیم» گفته: «با توجه به تماس‌های نمایندگان به آقای ایوبی درباره اکران «قصه‌ها»، وی قرار است این فیلم را برای ما اکران کند تا بعد از دیدن فیلم، اظهار نظر قطعی انجام ‌شود». همچنین جعفرپور ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص اکران اين فیلم سینمایی اعلام کرده است: «کمیسیون فرهنگی مجلس حتما آقای ایوبی را احضار می‌کند تا پاسخگوی دلایل اکران این فیلم باشند و بعد درباره ادامه اکران پاسخ خواهیم داد».همچنين لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «برنا» گفت: موضوع حضور رئیس سازمان سینمایی برای توضیح به نمایندگان درباره اکران فیلم سینمایی قصه‌ها امروز ( دیروز) در جلسه مجلس مطرح نشد، شاید دوشنبه یا سه شنبه جلسه اضطراری با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی برگزار شود و تصمیم نهایی درباره حضور حجت ا... ایوبی برای توضیح درباره مسئله اکران فیلم سینمایی قصه‌ها گرفته می‌شود.

ايرج نديمي: نمايندگان مجلس نمي توانند تعيين كنند كدام فيلم اكران بشود يا نشود

ايرج نديمي، عضو كميسيون فرهنگي مجلس در اظهاراتي پيرامون دعوت برخي از نمايندگان از ايوبي براي حضور و پاسخگويي درباره اكران اين فيلم به «قانون» گفت:« كميسيون فرهنگي مجلس برنامه هفتگي مشخصي دارد و دعوت كميسيون از مسئولان دولتي بايد به تاييد هيات رئيسه برسد و پس از آن در دستور كار هفتگي كميسيون براي اطلاع اعضا قرار بگيرد كه اين مسئله در مورد حضور آقاي ايوبي هنوز اتفاق نيفتاده است.» سخنگوي فراكسيون رسانه و هنر درباره مخالفت برخي نمايندگان با اكران فيلم «قصه‌ها» گفت:« نمايندگان مجلس حق نظارت دارند اما حق مداخله ندارند و نمي توانند تعيين كنند كدام فيلم اكران بشود يا اكران نشود.اگر هم نظري مي دهند صرفا نظري ارشادي است.»نماينده مردم لاهيجان در مجلس تاكيد كرد:« من معتقدم محدوده مداخلات نمايندگان تعريف شده است و ما خارج از آن وظيفه اي نداريم و اگر هم قرار است در رابطه با اين فيلم اتفاقي بيفتد خود دستگاه هاي اجرايي بايد درباره آن تصميم بگيرند.»

«قصه ها»، فیلمی در ستایش از فتنه‌گران؟!

شجاعی کیاسری: دستگاه‌های دیگر نمی توانند در این خصوص تصمیم بگیرند

رمضان شجاعی کیاسری از جمله نمايندگان مجلس است كه سابقه مديدي در عرصه فعاليت هاي فرهنگي دارد و سال‌ها به عنوان رئيس صداوسيماي شبكه طبرستان مشغول به فعاليت بود.از اين رو مي توان وي را يكي از معدود نمايندگان مجلس دانست كه تجربه مديريتي در عرصه فرهنگي و هنري دارد و در بيان مواضعش نگاهي دوسويه به موضوعات دارد.اين عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت وگو با« قانون» احتمال دعوت از رئيس سازمان سينمايي براي اداي توضيح نسبت به اكران فيلم «قصه ها»را بعيد دانست و درباره احتمال فشار مجلس به شوراي اكران براي جلوگيري از اكران آن گفت:« مسئول نمایش عمومی فیلم‌ها، شورای اکران است و نظرش لازم الاجرا ست. دستگاه‌های دیگر نمی توانند در این خصوص تصمیم بگیرند یا در کار یکدیگر دخالت کنند.» سید رمضان شجاعی کیاسری همچنين اظهار نظر برخی اعضای کمیسیون فرهنگي مجلس درباره فیلم «قصه ها» را نظر شخصی آنها دانست و تاكيد كرد: «شورای اکران فیلم‌ها مرکب از نمایندگان دستگاه‌ها، سازمان‌ها و افراد صاحب نظر دارای تعهد هستند؛ لذا من معتقدم تصمیم شورای اکران برای نمایش عمومی فیلم‌ها حتما تصمیم درستی است».

«قصه ها»، فیلمی در ستایش از فتنه‌گران؟!

حمله به سازندگان فیلم‌ها با نگاه سیاسی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه نباید فضا را بسته نگه داشت و با نقدی غیرسازنده به تولیدکنندگان فیلم حمله کرد، معتقد است به هنرمند باید اجازه داد در چارچوب قانون، معضلات جامعه را به تصویر بکشد. حسین نوش‌آبادی در جدیدترین اظهاراتش در گفت وگو با «خانه ملت» با انتقاد از هجمه‌های وارده علیه فیلم «قصه‌ها» گفت: «عده‌ای می‌خواهند این فیلم را سیاسی نشان دهند، در حالی که اصلا ماهیت سیاسی نداشته و حتی اگر داشته باشد نیز هنجارهای قانونی در آن رعایت شده است». وي با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم به خاطر نمایش فیلمی که مطابق سلیقه بعضی افراد نیست به اصول مدنی تعرض شود، خاطرنشان کرد: «اصلاحات لازم روی فیلم «قصه‌ها» صورت گرفته و اینکه کسی بخواهد به آن از زاویه‌ای سیاسی نگاه کند درست نیست و نظر این وزارتخانه فصل الخطاب قانونی است». با همه اين تفاسير بايد ماند و ديد آيا اين تقابل برخي نمايندگان مجلس با مسئولان دولتي وزارت ارشاد قرار است يك بار ديگر فيلمي را كه داراي پروانه نمايش است را در نيمه راه از اكران باز بدارد يا خير. هرچند همين حالا هم در میان سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم،‌ سینماهای زیرمجموعه شهرداری تهران و حوزه هنری وجود ندارند و «قصه‌ها» از سوی این دو نهاد تحریم شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فیلم قشنگیه. سیاسی نیست.نگاه اجتماعی به جامعه داره . هر کی انتقاد کرد که نباید بهش انگ سیاسی زد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج