۲۰۳۷۸۸
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

شکست عاطفی دردناک است اما... (۱)

تجربه شکست عاطفی، تجربه ای دردناک با عوارضی متعدد است؛ اما دردناک بودن این تجربه و یا گستردگی عوارض به این معنا نیست که نمی توان برای مدیریت این وضعیت اقدامی انجام داد.

شکست عاطفی دردناک است اما... (1)





مجله سپیده دانایی - نرگس عزیزی، کارشناس ارشد مشاوره: تجربه شکست عاطفی، تجربه ای دردناک با عوارضی متعدد است؛ اما دردناک بودن این تجربه و یا گستردگی عوارض به این معنا نیست که نمی توان برای مدیریت این وضعیت اقدامی انجام داد. به صورت کلی می توانیم در دو بُعد، اقداماتی را که لازم است بعد از چنین تجربه ای انجام دهید، خلاصه کنیم: مدیریت هیجانات و مدیریت مسائل شناختی.

مدیریت هیجانات به ویژه در ماه اول، اهمیت دوچندان دارد، در مقابل اما مدیریت مسائل شناختی را می توان تا حدود یک ماه به تاخیرانداخت؛ اما به هر صورت توجه داشته باشید که اگر می خواهید این شکست را تبدیل به فرصتی برای رشد خود کنید، لازم است در هر دو بُعد اقداماتی را انجام دهید.

شکست عاطفی دردناک است اما... (1)

مدیریت هیجانات

بعد از هر شکست در رابطه ی عاطفی، افراد دچار نوعی شوک شده و هیجانات شدیدی را تجربه می کنند. هرچند زمان در همه موارد می تواند مسکنی برای این وضعیت باشد اما شاید بهتر باشد به جای درپیش گرفتن انفعال، با کمک روش هایی هیجانات خود را بهتر مدیریت کنید.

فرصتی برای نمایش

گریه کردن طبیعی ترین واکنش شماست. در روزهای اول و به صورت کلی در ماه اول، گریه پیش از خواب، در زمان تنهایی، در حمام، سر سجاده و... نه تنها هیچ ایرادی ندارد که نشان می دهد شما واکنشی طبیعی و متناسب با وضعیت خود دارید. در یک ماه اول تلاش نکنید مانع گریه کردن خود شوید. چرا که شما نیاز دارید تا ناراحتی خود را به این صورت نشان دهید؛ گریه کم عارضه ترین روش برای نمایش ناراحتی است!

شکست عاطفی دردناک است اما... (1)

البته ممکن است علاوه بر گریه، شما احوال دیگری نیز برای تخلیه هیجانات خود اعم از ناراحتی، عصبانیت و یا احساس گناه تجربه کنید. به عنوان مثال برخی مطالعات نشان می دهد بعد از شکست عاطفی میزان خریدکردن در زنان و مردان افزایش می یابد، صرف استفاده از خریدکردن برای کسب آرامش به خودی خود ایرادی ندارد اما یادتان باشد زیاده روی در استفاده از هر روشی جهت کسب آرامش می تواند عوارض خاص خود را داشته باشد. پس سعی کنید برای تخلیه ی هیجانی از روش های متنوع استفاده کرده، در هیچ کدام افراط نکنید و البته اگر بعد از گذشت حدود یک ماه هنوز بسیار برافروخته و یا به شدت ناراحت و غمگین هستید، به دنبال یافتن روش هایی کارآمدتر برای مدیریت هیجانات خود باشید.

پیشنهاد رفتن به سفری کوتاه بعد از مواجه شدن با این شکست می تواند گزینه ی مناسبی باشد. چرا که اگر در سفر در کنار طبیعت باشید، آرامش بیشتری پیدا می کنید. در عین حال سفرهای زیارتی نیز می تواند فرصت مناسبی را برای درنظر گرفتن ابعاد دیگری از زندگیتان فراهم کند.

نظم زندگی را جدی بگیرید

افسردگی یکی از مشکلات احتمالی بعد از شکست عاطفی است. اما جدای از موارد حاد که فرد از نظر بالینی افسرده شده و البته نیازمند کمک گرفتن از متخصص جهت درمان است، در بسیاری از موارد افراد برای مدتی دچار خُلق افسرده می شوند. بد نیست بدانید داشتن برنامه ای منظم برای خواب و غذاخوردن می تواند مانع تشدید این وضعیت شود. سعی کنید به اندازه بخوابید و از شب بیداری و یا ماندن زیاد در رختخواب در طی روز خودداری کنید. نکته ی دیگر این که تا حد امکان سعی کنید برنامه منظم ورزشی برای هر روز خود ترتیب دهید. این کار هم به تنظیم خواب شما کمک می کند و هم سیستم داخلی بدن و ترشح هورمون ها را زودتر به حالت عادی بر می گرداند.

مدیریت عاقلانه

علاوه بر ابعاد هیجانی، شما در بُعد شناختی نیز نیازمند بازسازی و انجام برخی اقدامات هستید، برای این منظور بهتر است به چند مورد توجه داشته باشید و البته فراموش نکنید که انجام اقدامات لازم در بعد شناختی، نیاز به انگیزه ای قوی دارد. شاید توجه به این نکته که فواید این اقدامات می تواند تا سال های همراه شما بوده و البته مانع از تکرار شکست برای شما شود، بتواند به شما انگیزه بیشتری برای پیگیری این بخش بدهد.

شکست عاطفی دردناک است اما... (1)

سوالات بی پاسخ

به احتمال زیاد تا مدتها شما دائم خاطرات خوب و بد خود را مرور می کنید و شاید بارها بخش هایی از رابطه خود را در ذهن بازسازی کنید. این کار از نظر هیجانی شما را در وضعیت آشفته ای نگه خواهد داشت و اگر شما به این کار ادامه دهید، ممکن است تا مدت ها برافروختگی اولیه در شما باقی بماند.

برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است در چند مسیر اقداماتی را انجام دهید. روزهای اولیه مواجهه با این وضعیت، تا می توانید خود را مشغول نگه دارید، از تنها ماندن برای زمان طولانی و قطع ارتباط با دیگران اجتناب کنید، از فعالیت هایی که وقت شما را پر می کند اما ذهن شما را درگیر نمی کند، مانند رانندگی در مسیرهای تکراری، بپرهیزید.

مدیریت یادآورها

مدیریت نشانه هایی که شما را به یاد رابطه قدیمیتان می اندازد، یکی دیگر از کارهایی است که انتظار می رود در همان ماه اول اقداماتی را در این راستا انجام دهید. جمع آوری هدایایی که گرفته بودید، یکی از اولین قدم ها در این زمینه است. شاید لازم باشد بخشی از آن ها را به سطل زباله بیاندازید، بخشی را به خیریه ببخشید و بخشی را برای تعیین تکلیف در آینده داخل جعبه گذاشته و در انبار قرار بدهید.

اگر عادت به استفاده از عطر خاصی داشتید و حالا آن عطر نقش یادآور را برای شما دارد، بهتر است آن را عوض کنید. در نحوه ی لباس پوشیدن خود در صورت لزوم تغییراتی دهید. اگر در شبکه های ارتباطی عضو هستید، از گروه های مشترک خارج شوید. او را از لیست دوستان خود در فضاهایی مانند فیسبوک و غیره خارج کنید و خلاصه این که رد پاهای احتمالی را تا حد امکان کاهش دهید.

ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مردونه

      جمع کنید بابا

    • محمد

      سلام٬باتشکرازمطالب مفیدوکاربردی که برای همگان می تواندمغیدباشد٬بایدعرض کنم اصلأنتونستم بعدازگذشت دومین شکست عاطفی خاطرات رافراموش کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج