۲۰۳۹۴۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

هیچ نهادی حق جمع‌آوری کتاب‌ها را ندارد

سخن‌گوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مداخله مستقیم نهادهایی غیر از وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب را مناسب نمی‌دانیم و هیچ نهادی حق جمع‌آوری کتاب‌ها را ندارد.

ایسنا‌: حسین نوش‌آبادی در نشستی که امروز ۲۲ اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه کتاب در مصلا برگزار شد‌، با ارائه آماری درباره پنج روز نخست نمایشگاه کتاب گفت: در پنج روز نخست نمایشگاه به نسبت پنج روز نخست دوره گذشته ۵۰ درصد افزایش فروش داشته‌ایم.

او همچنین آمارهای دیگری ارائه داد که همگی حاکی از بهبود وضعیت نمایشگاه کتاب امسال بود‌.

نوش‌آبادی اظهار کرد: در نمایشگاه امسال ۲۴۵۰ ناشر داخلی‌ شرکت کرده‌اند که این آمار در نمایشگاه سال گذشته ۲۱۰۰ ناشر بود. در بخش بین‌الملل نیز ۲۸ کشور دنیا با ۱۷۰ هزار عنوان کتاب خارجی شرکت کرده‌اند. همچنین کتاب‌های سه‌هزار ناشر خارجی از سوی نمایندگان آنان در نمایشگاه عرضه شده است.

او در ادامه به اقدامات و فعالیت‌های جنبی نمایشگاه این دوره اشاره کرد و آن‌ها را مثبت خواند.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره اقدامات صورت‌گرفته برای دخالت نکردن نهادها و سازمان‌هایی غیر از وزارت ارشاد در جمع‌آوری کتاب‌های مجوز‌دار عرضه‌شده در نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب یک نمایشگاه معتبر مقدس با مولفه‌های فرهنگی است و ما همواره به مسوولان بخش‌های انتظامی گفته‌ایم که اگر در این زمینه نقطه‌نظری دارند باید آن را از طریق مسوولان نمایشگاه پیگیری کنند؛ چون ما مداخله مستقیم این نهادها را در نمایشگاه مناسب نمی‌دانیم. مسوولیت برگزاری نمایشگاه برعهده وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد در نمایشگاه هیات رسیدگی به تخلفات ناشران دارد و اگر کتاب‌هایی در نمایشگاه عرضه شود که چارچوب‌های عرفی ما را نداشته باشد خودمان با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

سخن‌گوی وزارت ارشاد افزود: در این چند روز هم مشاهده شده برخی از کتاب‌ها که مجوز داشته‌اند به خاطر این‌که بخشی از بخش‌ها و فصل‌های آن‌ها قابل دفاع نبوده‌، جمع‌آوری شده‌اند. ما در این زمینه به ناشرانی که کتاب‌های‌شان واجد شرایط کافی برای عرضه در نمایشگاه نیست تذکر می‌دهیم و به آن‌ها اعلام می‌کنیم که این کتاب‌ها را از غرفه‌های‌شان جمع‌آوری کنند.

او یادآور شد: در طول روزهای گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی از نهادها با ناشران برخورد کرده‌اند اما ما اجازه ادامه این موضوع را نمی‌دهیم. البته این موارد بسیار محدود بوده است. تا به حال گزارش‌هایی از سوی برخی نهادها در رابطه با برخی کتاب‌ها به ما رسیده است که ما از آن‌ها مستندات خواسته‌ایم و اگر این مستندات کافی بوده به تذکرات آن‌ها ترتیب اثر داده‌ایم و اگر نبوده ترتیب اثر نداده‌ایم.

نوش‌آبادی تاکید کرد: تصمیم‌گیرنده درباره این‌که چه کتاب‌هایی در کشور عرضه شود‌، وزارت ارشاد است و سایر نهادها می‌توانند نظرشان را در رابطه با کتاب‌ها به ما اعلام کنند اما هیچ نهادی حق جمع‌آوری کتاب‌ها را ندارد. اگر در این زمینه موضوعی وجود دارد اقدامات در این مورد باید توسط وزارت ارشاد انجام شود.

سخن‌گوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اخباری مبنی بر تخلف ۱۰ ناشر قرآنی در عرضه قرآن‌های بدون مجوز در نمایشگاه کتاب اظهار کرد: ما با کتاب‌های فاقد مجوز در تمام نقاط کشور برخورد می‌کنم و این تنها مربوط به نمایشگاه کتاب نیست. اگر ناشری به هر شکل به عرضه آثار بدون مجوز اقدام کند‌، ما با او برخورد می‌کنیم و اگر این اتفاق درباره انتشار قرآن رخ دهد برخوردها سنگین‌تر است. در این موضوع هم مستندات در حال بررسی و رسیدگی است و ما حتما با این مورد برخورد می‌کنیم.

او اضافه کرد: البته برخی قرآن‌ها در برخی کشورها چاپ و از سوی ناشران خارجی عرضه شده است. این قرآن‌ها معمولا با توجه به قواعد و قوانین خود آن کشورها که بیش‌تر کشورهای عربی و اسلامی هستند چاپ شده و ممکن است ایراداتی در آن‌ها وجود داشته باشد که ما مسئول دخالت در آن‌ها نیستیم.

نوش‌آبادی همچنین درباره فعالیت‌های انجام‌شده در راستای پیوستن ایران به کپی‌رایت گفت: ما در پنجمین همایش ملی کپی‌رایت موضوع ضرورت پیوستن به کنوانسیون برن را مورد بررسی قرار دادیم و الان صاحب‌نظران و اهالی فن به همراه مسوولان عالی‌رتبه وزارت ارشاد در حال بررسی این موضوع هستند که آیا در حال حاضر پیوستن ایران به این کنوانسیون‌ بین‌المللی به ضرر ماست یا به نفع ما.

او در ادامه گفت: با توجه به این‌که در حال حاضر فعالیت‌های فرهنگی و ادبی ما در جهان به شکل محدودی پیگیری می‌شود پیوستن به این قوانین می‌تواند پشتیبانی در عرصه بین‌المللی و به‌وجودآورنده صیانت از آثار هنری فرهنگی و ادبی ما در جهان باشد که ما هم‌اکنون در حال پیگیری و بررسی این موضوع هستیم.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا آثار ضدانقلاب‌ها هم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند مجوز بگیرند اظهار کرد: بحث صدور مجوز آثار با افراد و صاحب آثار متفاوت است. ممکن است افرادی افکارشان با ایده‌های نظام منطبق نباشد و التزامی به قانون و سیاست‌های نظام نداشته باشند. این افراد قطعا جایی برای فعالیت نخواهند داشت اما چنان‌چه اثری داشته باشند که بی نقص باشد و مطابق با ضوابط و هنجارهای شرعی و قانونی باشد‌ و این موارد را رعایت کنند ممکن است ما به آن‌ها مجوز داده باشیم یا بدهیم اما این مجوز به معنی تایید آنان نیست.

او در ادامه گفت: دین ما هم می‌گوید ببینید چه گفته می‌شود نه این‌که چه کسی می‌گوید. بر همین مبنا افرادی ممکن است افکارشان با سیاست‌ها و ارزش‌های جمهوری اسلامی مطابقت نداشته باشد اما آثار هنری که تولید می‌کنند ضرری برای جامعه نداشته باشد و آثاری هنری تولید کرده باشند که مخل سیاست‌های جمهوری اسلامی و جامعه نباشد. ممکن است این آثار مجوز عرضه هم پیدا کند. ما باید این دو را از همدیگر جدا کنیم و اقدامات ما در این زمینه هم در همین راستا بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج