۲۰۴۴۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

این موزه ها را در عید از دست ندهید !

ما ايراني‌ها در كل زياد اهل موزه رفتن نيستيم، اين را لازم نيست آمارها بگويند واقعيتي است كه مي‌بينيم و مي‌شنويم.

این موزه ها را در عید از دست ندهید !

این موزه ها را در عید از دست ندهید !

برترین ها: ما ايراني‌ها در كل زياد اهل موزه رفتن نيستيم، اين را لازم نيست آمارها بگويند واقعيتي است كه مي‌بينيم و مي‌شنويم. اين در حالي است كه به واسطه تاريخ چند هزارساله سرزمين‌مان و تنوع آب و هوايي و تعدد اقوامي كه در ايران زندگي مي‌كنند، موزه‌هاي ايران گنجينه‌هاي شگفت‌انگيز، زيبا، قيمتي و غرور آفرين هستند كه تماشاي‌شان احساس خوبي به بازديدكننده‌ها مي‌دهد. اين ۵ موزه تنها ۵ پيشنهاد است براي مسافران نوروزي ۵ شهر، اما شمار موزه‌هاي ديدني ايران بسيار بيشتر از اين ۵ موزه است.


این موزه ها را در عید از دست ندهید !

گنجينه‌اي از هداياي عاشقان

مشهد؛ موزه آستان قدس رضوي

بيشترين تعداد گردشگران داخلي، در ايام نوروز مسافر مشهد هستند. گردشگراني كه نام زيباتري براي‌شان هست؛ «زائر». زائران حرم رضوي زمان حضورشان را در اين شهر بيش از هر چيز صرف زيارت مي‌كنند كه اساسا هدف‌شان از اين سفر همين بوده اما بازديد از موزه آستان امام رضا(ع) در خلال يك زيارت شيرين مي‌تواند سفر را براي‌شان كامل‌تر كند؛ موزه‌اي كه گنجينه‌اي‌ است از هداياي گران‌بهايي كه عاشقان به امام‌شان هديه كرده‌اند. از آنجا كه اين موزه تماما با همت مومنانه جمع‌آوري و بنا شده، به معنويت اين سفر مي‌افزايد. موزه‌هاي آستان قدس‌رضوي شامل موزه‌هاي قرآن، فرش و منسوجات، ساعت، گنجينه سلاح، گنجينه تمبر، اسكناس و مسكوكات، گنجينه مدال، گنجينه تاريخ مشهد، گنجينه نقاشي، گنجينه صدف و حلزون، گنجينه ظروف و‌... است. در موزه قرآن، قرآن‌هايي است به دست‌خط امام‌علي(ع)، امام‌حسن(ع)، امام‌حسين(ع) و حضرت ثامن‌الحجج امام رضا(ع) و همچنين نسخ خطي و نفيس ديگري نيز از قرآن موجود است. در موزه فرش مجموعه متنوعي از فرش‌هاي نفيس و قديمي است. در موزه ساعت، ساعت‌هاي آفتابي، كره‌هاي جغرافيايي، ساعت‌هاي شني، آتشي و ... ديده مي‌شود. در گنجينه سكه، سكه‌هاي متعلق به عصر پادشاهان مختلف و البته سكه ولايت عهدي علي‌بن‌موسي‌الرضا‌(ع) به نمايش گذاشته شده است.


این موزه ها را در عید از دست ندهید !

اسكلت‌هاي 4 هزار ساله

تبريز؛ موزه عصر آهن

يكي از ديدني‌هاي بسيار زيباي تبريز، مسجد كبود است با كاشي‌هاي لاجوردي و گنبد آجري‌اش كه بي‌همتاست. مسجد كبود در محدوده تاريخي شهر واقع شده. اين‌كه اين محدوده تا چه حد ريشه در دل تاريخ دارد را هيچ‌كس تا چند سال پيش نمي‌دانست اما در جريان گودبرداري براي ساخت يك پاساژ در محدوده شمال شرقي مسجد كبود، آثاري با قدمت ۳۵ قرن يافت شد؛ جايي كه به نام «گورستان عصر آهن» معروف است و يك سايت باستان‌شناسي بوده كه حالا تبديل به موزه شده است. شما با ورود به اين موزه، نواري را مي‌بينيد كه به‌طور عمودي به ديوار نسب شده و با مشخص كردن عمق حفاري روي آن آثاري كه در آن عمق مربوط به يك دوره تاريخي كشف شده، مشخص شده است. با نگاه به اين راهنما متوجه مي‌شويد كه هيچ دوره تاريخي بر اين سرزمين نگذشته مگر آن‌كه اثري از آن‌را در اين محوطه كشف كرده‌اند؛ از دوران معاصر در اعماق كمتر از نيم متر تا گورستاني ۳۵۰۰ ساله متعلق به عصر آهن در اعماق نزديك به ۴ متري كشف كرده‌اند. همه اسكلت‌هاي كشف شده در اين محل به‌صورت جنيني يا چمباتمه‌‌اي مدفون شده‌اند كه جهت بدن و صورت‌شان متفاوت است. در اين كاوش‌ها در مجموع ۳۸ گور، متعلق به نوزاد، نوجوان، زن و مرد كشف شده كه اجساد با انواع زيورآلات فلزي و ظروف سفالي به خاك سپرده شده‌اند.

این موزه ها را در عید از دست ندهید !


این موزه ها را در عید از دست ندهید !

به شكل سنتي زندگي كنيد

رشت؛ موزه ميراث روستايي گيلان

بعيد به‌نظر مي‌رسد كه مسافران نوروزي شمال، به فكر تماشاي ديدني‌هاي اين منطقه -البته به جز جنگل و دريا- بيفتند. اگرچه در سال‌هاي اخير همه دوست دارند در روستا زندگي كنند و آشكارا ميل به تجربه زندگي در طبيعت و فضا‌هاي بكر در بين مردم افزايش يافته اما حقيقت اين است كه براي همه، امكان تجربه زندگي روستايي وجود ندارد. پس گشتن در اين موزه براي شما بسيار جالب و تازه خواهد بود. موزه ميراث روستايي گيلان را مي‌شود يك روستاي بزرگ ناميد كه در زميني به مساحت ۲۶۰ هكتار در پارك جنگلي سراوان، در كيلومتر ۱۸ جاده رشت - تهران قرار دارد. اين موزه نخستين اكو موزه‌اي است كه در رابطه با معرفي تاريخچه، نوع فرهنگ و زندگي مردم در فضاي باز ايجاد شده است و در آن معيشت، كار، مسكن، صنايع‌دستي و انواع فضاهايي كه در يك حوزه خانوادگي وجود دارد، بازسازي و به نمايش در آمده است. فكر تاسيس موزه، پس از زمين لرزه‌ خرداد، سال ١٣٦٩‌ گيلان كه روند تخريب بناهاي سنتي را شدت بخشيد، شكل گرفت. حالا اين موزه، نمونه‌اي كوچك اما واقعي، از نحوه‌ زندگي و فرهنگ سنتي روستاهاي گيلان است. در طراحي سايت، محل‌هاي جداگانه براي رستوران‌ها، چاي‌خانه‌ها، بازارها، مسجدها، مزارع و باغ‌هاي چاي، شاليزار، كارگاه‌هاي آموزش و توليد صنايع‌دستي، محوطه بازي‌ها و نمايش‌هاي سنتي براي برگزاري كشتي‌گيله‌مردي، ورزاجنگ، لافندبازي و...، مراكز تحقيقات كشاورزي و دامپروري، پژوهشگاه معماري و مردم‌شناسي، پارك كودك، باغ‌هاي پرورش گياهان دارويي و درختان بومي، اردوگاه تفريحي و ۲ مجموعه‌ مهمان‌پذير با الهام از معماري روستايي به ظرفيت ١٥٠ واحد ٣ تا ٥ نفر در نظر گرفته شده كه مي‌تواند اقامت دلپذير روستايي را براي‌تان فراهم كند.


این موزه ها را در عید از دست ندهید !

تاريخ قوم كرد اين‌جاست

سنندج؛ خانه كرد

اگرچه استان كردستان ديدني‌هاي بسياري دارد و زيباتر از همه آن‌ها طبيعت زاگرس است‌ اما شايد ندانيد در اين استان بناهايي با قدمت ۵۰۰ سال موجودند كه خانه كرد يا همان عمارت آصف يكي از آن‌هاست. احتمالا تازه بعد از ديدن موزه مردم‌شناسي كردستان كه بزرگ‌ترين موزه اقوام در ايران است، مي‌فهميد تمدن در سرزمين كردستان به ماقبل تاريخ بازمي‌گردد. خانه كرد در مركز شهر سنندج در خيابان امام خميني و به فاصله بسيار كمي از ميدان انقلاب قرار دارد. يكي از قديمي‌ترين بناهاي موجود در شهر سنندج است و براساس شواهد و شيوه معماري احتمالا ساخت بناي اوليه آن‌كه ضلع شمالي عمارت را در برمي‌گيرد، مربوط به دوره صفويه است و قسمت‌هاي ديگر آن در دوره قاجاريه و اوايل پهلوي تكميل شده است. مجموعه عمارت حدود ۴۰۰۰ متر مربع عرصه و اعياني دارد و علاوه بر سر در و دالان ورودي و اتاق تقسيم آب ۴ حياط شامل حياط بيروني، حياط اندروني، حياط مستخدمان و حياط مطبخ دارد كه زيبايي هر كدام آن‌ها حيرت‌انگيز است. از جمله فضاها و غرفه‌هاي خانه كرد سنندج، نگارخانه و حياط ورودي، حمام، غرفه‌هاي زندگي شهري، مكتب خانه، قالي بافي، آثار چوبي استاد بهزاديان، غرفه‌هاي مشاغل و فنون، بخش اسناد و عكس‌هاي تاريخي، اتاق خان، بخش پوشاك، زيورآلات، غرفه‌هاي صنايع‌دستي، غرفه‌هاي زندگي روستايي و مركز اسناد است.

این موزه ها را در عید از دست ندهید !


این موزه ها را در عید از دست ندهید !

جايي براي كتاب‌هاي نفيس

اصفهان؛ موزه كليساي وانك

بي ترديد يكي از ديدني‌هاي اصفهان، محله جلفاست كه در قرن يازدهم هجري وقتي تعدادي از ارامنه ساكن در ارمنستان فعلي به اصفهان منتقل شدند و در آن اقامت گزيدند، دهكده‌اي در جنوب غربي اصفهان بود و حالا يكي از محله‌هاي تاريخي در دل شهر است. افرادي كه براي سفر نوروزي اصفهان را انتخاب مي‌كنند، در پي تماشاي جلفا و كليساهاي زيبايش، اگر موزه كليساي وانك را نبينند، فرصت ارزشمندي از دست‌شان رفته است. اين موزه بيش از ۱۰۰‌سال پيش در كليساي وانك ساخته شد و از آن وقت محل نگهداري اجناس گران‌قيمت و نايابي است كه در دنيا نظير آن‌ها وجود ندارد و بايد گفت، بيشتر اين اموال گران‌قيمت و ناياب به وسيله مردم هديه شده‌اند. در اين موزه انجيل‌هاي زيبايي نگهداري مي‌شوند كه يكي از آن انجيل‌ها كوچك‌ترين انجيل دنياست كه با ۷ زبان نوشته شده و ۷ گرم وزن دارد. از جمله آثار بسيار نفيس موزه مجموعه نسخه‌هاي خطي آن است كه حدود ۷۱۰جلد كتاب خطي در آن موجود است. حدود ۲۰۰ جلد از اين آثار تورات، انجيل مقدس و كتاب‌هاي مذهبي‌ هستند و از اين مجموعه باارزش تعداد محدودي به نمايش گذاشته شده است. در ميان آن‌ها قرآني است كه در قرن ۱۸ ميلادي، حدود ۳۰۰سال قبل ترجمه شده است. نمونه‌هايي از تابلوهاي گچ‌بري به جا مانده از كاخ‌هاي صفوي را هم در اين موزه مي‌بينيد كه از ديگر اشياي گران‌بهاي اين موزه‌اند كه حتي در موزه ايران هم كمتر مشابه آن‌ها را مي‌توان يافت. يكي از غرفه‌هاي آشناي اين موزه مربوط به يپرم خان ارمني است؛ از سرداران بزرگ انقلاب مشروطه. اين غرفه شامل وسايل شخصي، عكس‌ها و مكاتبات شخصي يپرم خان است كه در سال ۱۹۷۴ ميلادي به موزه اهدا شده‌اند.

این موزه ها را در عید از دست ندهید !
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج