۲۰۴۸۶
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

روانشناسی

چطور بفهميم شخصي به حرف‌هاي‌مان گوش مي‌دهد؟

نشانه‌هايي وجود دارند كه با آن‌ها متوجه مي‌شويم مخاطب‌مان حرف‌هاي‌مان را مي‌شنود

چطور بفهميم شخصي به حرف‌هاي‌مان گوش مي‌دهد؟

چطور بفهميم شخصي به حرف‌هاي‌مان گوش مي‌دهد؟

برترین ها: ما انسان‌ها با ۲ گوش براي شنيدن به دنيا مي‌آييم اما متاسفانه كمتر از گوش‌هاي‌مان براي شنيدن حرف‌هاي ديگران استفاده مي‌كنيم! آيا تا به حال براي شما اتفاق افتاده است كه هنگام صحبت كردن با كسي حس كنيد به حرف‌هاي‌تان توجه نمي‌كند؟ تشخيص اين‌كه كسي به حرف‌تان توجه مي‌كند يا نه، بسيار ساده است. تصور كنيد با دوست‌تان در حال صحبت هستيد و او به شما نگاه نمي‌كند يا به كسي سلام مي‌كنيد ولي بي‌توجه از كنار شما رد مي‌شود. بي‌شك اينگونه موارد براي همه ما پيش آمده است. در اين موقعيت‌ها به اين‌كه ناديده گرفته شده‌ايد توجه نكنيد و به صحبت خود ادامه دهيد. هميشه اين بي‌توجهي به معني بي‌احترامي به شما نيست، زيرا معمولا مسائلي وجود دارد كه ذهن افراد را درگير خود مي‌كند و در كنترل فرد نيست. نگران نباشيد. راه‌هاي بسياري وجود دارد تا مطمئن شويد كه ديگران واقعا به شما گوش مي‌دهند.


حالت بدن

حالت بدن افراد به‌خوبي ميزان توجه آن‌ها را نشان مي‌دهد. اگر حين صحبت‌تان به چشمان‌تان نگاه نمي‌كنند، احتمالا به شما توجه ندارند البته زماني كه از كسي انتقاد مي‌كنيد، حالت طبيعي اين است كه از روي شرم به شما نگاه نكند و سر خود را پايين بيندازد. بنابراين اين مورد را نبايد با بي‌توجهي اشتباه بگيريد. افرادي كه به حرف‌هاي شما توجه دارند، معمولا به نشانه توجه به شما، گهگاهي سر خود را تكان مي‌دهند يا اگر در حالت نشسته هستند، بدن خود را قدري به جلو خم مي‌كنند.


كلمات تكراري نشانه خوبي نيست

استفاده از صوت‌هايي مانند «آهان» يا كلمه‌هايي مانند «بله» از سوي مخاطب به‌خوبي نشان مي‌دهد، مخاطب به صحبت شما تا چه اندازه توجه دارد. اگر مخاطب صوت يا كلمه‌اي را چند بار به نشانه توجه داشتن يا تاييد، تكرار كند ممكن است به حرف شما توجه لازم را نداشته باشد. چون معمولا كساني كه به درستي به سخن شما توجه مي‌كنند از صوت‌ها و كلمه‌هاي متفاوتي استفاده مي‌كنند. همچنين گاهي افراد گفته شما را دوباره به زبان خود بيان مي‌كنند و اين از ديگر نشانه‌هاي درست گوش دادن است. در اينگونه موارد كاملا مطمئن باشيد كه همه حواس مخاطب به شماست.


جواب‌هاي غيرمنتظره

در احوال‌پرسي به جاي جواب‌هاي هميشگي و كليشه‌اي مانند «خوبم، ممنون» جوابي جديد و دور از انتظار بدهيد، مثل «خيلي خوب نيستم». اگر به صحبت شما توجه كرده باشند دليل خوب نبودن‌تان را جويا مي‌شوند يا از شما مي‌خواهند كه صحبت‌تان را تكرار كنيد. در غير اين صورت مكالمه به پايان مي‌رسد و شما درك مي‌كنيد به حرف شما توجه نكرده‌اند. همين مسئله درباره بحث‌هاي گروهي نيز صادق است. براي اين‌كه حين گفت‌وگو از توجه ديگران به‌خود مطمئن شويد، مي‌توانيد جمله‌اي بي‌ارتباط با موضوع گفت‌وگو بيان كنيد تا عكس‌العمل آن‌ها را ببينيد. اگر توجه‌شان به شما بود با تعجب به شما نگاه مي‌كنند و مي‌خواهند ارتباط آن جمله را با موضوع بدانند اما اگر بدون هيچ واكنشي به گفت‌وگو ادامه دادند، مطمئن باشيد به صحبت‌هاي قبلي‌تان گوش نكرده‌اند و در افكار خود غرق بوده‌اند.


سوال‌هاي ناگهاني

راه ديگر اين است كه مخاطب‌تان را با سوال‌هاي ناگهاني غافلگير كنيد. معمولا اگر به حرف شما گوش نداده باشند، متوجه سوال شما نمي‌شوند و از شما مي‌خواهند سوال را دوباره تكرار كنيد يا سكوت مي‌كنند. البته سكوت كردن براي كساني كه در بيشتر اوقات ساكت و خجالتي هستند، نشانه بي‌توجهي نيست. همچنين مي‌توانيد از آن‌ها بخواهيد بخشي از گفته قبلي شما را تكرار كنند. اگر صحبت‌هاي قبلي شما را اصلا به خاطر نداشتند به اين معناست كه به شما گوش نداده‌‌اند.


شوخ باشيد

كاري كه در سخنراني‌ها براي جلب توجه مخاطب مي‌توانيد انجام دهيد، اين است كه در نحوه شروع سخنراني و انتخاب كلمه‌ها دقت و حساسيت به خرج دهيد اما هر كسي بايد روش مخصوص خود را پيدا كند. وقتي حس مي‌كنيد مخاطبان توجه كافي به شما ندارند، انتخاب كلمه يا عبارتي غيرمعمول، زيبا و گاهي طنزآميز به شما كمك مي‌كند كه تشخيص دهيد چه كساني به شما توجه كافي دارند.

از به كارگيري روش‌هاي بالا براي تشخيص اين‌كه ديگران به حرف‌تان گوش مي‌دهند يا نه، هراس نداشته باشيد. هميشه به واكنش‌هاي مخاطبان دقت كنيد تا بتوانيد متوجه شويد كه آيا آن‌ها به حرف‌تان توجه دارند يا نه و نيز از روش‌هاي متفاوتي براي جلب توجه ديگران استفاده كنيد. اگر معمولا در شرايطي قرار مي‌گيريد كه ديگران به حرف شما توجه ندارند و روش‌هاي ذكرشده براي شما كارساز نبوده است، بهتر است نوع صحبت كردن خود را بررسي و اصلاح كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج