جاباما
۲۰۴۸۶۱
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

جریمه توقف خودرو در تعمیرگاه تعیین شد

جریمه هر روز توقف (بیش از موعد) خودروهای سواری در تعمیرگاه‌های خودروسازان و واردکنندگان خودرو، معادل پانزده ۱۰ هزارم قیمت خودرو تعیین شده است.

ایسنا: جریمه هر روز توقف (بیش از موعد) خودروهای سواری در تعمیرگاه‌های خودروسازان و واردکنندگان خودرو، معادل پانزده ۱۰ هزارم قیمت خودرو تعیین شده است.

براساس آیین‌نامه فعلی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کنندگان خودرو موظفند در صورتی‌که خودروی سواری تحت گارانتی (به غیر از خودروهای تصادفی) به دلیل کمبود قطعه و ناتوانی در تعمیر، به مدت بیش از ۴۸ ساعت در تعمیرگاه‌های رسمی متوقف شود، جریمه خواب خودرو را به صورت روزشمار به مالک آن پرداخت کنند.

در اصلاحیه این آیین‌نامه، شمول پرداخت جریمه توقف خودرو در تعمیرگاه‌ها گسترش یافته است به‌گونه‌ای که خودروهای سواری قرار داشته در دوره وارانتی (ضمانت) نیز اگر به عللی چون کمبود قطعه و غیره بیش از یک هفته در تعمیرگاه متوقف شوند، مشمول دریافت جریمه خواب خودرو خواهند شد.

طبق ماده ۳۳ این قانون، میزان جریمه خواب خودرو برای خودروهای سواری معادل روزانه پانزده ۱۰ هزارم قیمت خودرو تعیین شده است. جریمه خواب خودروهای عمومی شامل تاکسی، وانت و ون نیز معادل دو هزارم، خودروهای سنگین شامل مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده معادل یک هزارم و موتورسیکلت معادل روزانه یک هزارم قیمت آن تعیین شده است.

به این ترتیب میزان جریمه خواب (بیش از موعد) یک دستگاه تندر ۹۰ روزانه حدود ۶۰ هزار تومان، یک دستگاه پژو ۴۰۵ حدود ۴۵ هزار تومان و یک دستگاه پراید حدود ۳۰ هزار تومان است. بنابراین در صورت توقف یک ماهه خودروی تندر ۹۰ در تعمیرگاه جریمه خواب آن حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، در پژو ۴۰۵ حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و در خودروی پراید حدود ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود که باید از سوی خودروساز پرداخت شود.

جریمه خواب بیش از موعد یک دستگاه سوناتا نیز روزانه حدود ۲۵۰ هزار تومان، یک دستگاه سراتو روزانه حدود ۱۸۵ هزار تومان و لکسوس RX نیز روزانه حدود ۸۸۰ هزار تومان است. جریمه توقف یک ماهه سوناتا در تعمیرگاه نیز حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سراتو حدود پنج میلیون و پانصد هزار تومان و لکسوس RX نیز حدود ۲۶ میلیون تومان خواهد بود که باید از سوی واردکننده خودرو پرداخت شود.

طبق تبصره ۲ ماده ۳۳ این قانون، به منظور تسریع در ارائه خدمات، عرضه‌کننده (خودروساز یا واردکننده) موظف است ظرف مدت زمان کمتر از ۱۵ روز از زمان ترخیص خودرو، نسبت به پرداخت جریمه خواب آن اقدام کند.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرهاد

      ای کاش یه فکری هم برای صاحب خانه های بی انصاف میشداینقدراجارخانه هاروخودسربالانمی بردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج