۲۰۴۹۲۸
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

چوب حراج بر آبادانی کشور

در حالی که صادرات سیب‌زمینی جزو کم ارزش‌ترین کالاهای صادراتی از نظر اقتصاد آب است، صادرات این محصول در نخستین ماه امسال با افزایش ۱۴۷۹ برابری نسبت به مدت مشابه پارسال به ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن رسید.

ایسنا: در حالی که صادرات سیب‌زمینی جزو کم ارزش‌ترین کالاهای صادراتی از نظر اقتصاد آب است، صادرات این محصول در نخستین ماه امسال با افزایش ۱۴۷۹ برابری نسبت به مدت مشابه پارسال به ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن رسید.

در فروردین‌ امسال ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن سیب‌زمینی به ارزش ۱۵ میلیون دلار به ۱۱ کشور همسایه ایران صادر شده است که این میزان ۱۴۷۹ برابر نسبت به فروردین‌ ماه سال گذشته که میزان صادرات این محصول صفر بود بیشتر شده است.

کشورهای مقصد سیب‌زمینی ایرانی ترکمنستان، ترکیه، عراق، روسیه، قزاقستان، کردستان، آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، امارات، تاجیکستان هستند که در این میان عراق با سهم حدود ۶۶ درصدی نخستین بازار سیب‌زمینی ایرانی به شمار می‌رود، چرا که در نخستین ماه امسال ۲۵ هزار و ۴۳۸ تن سیب‌زمینی به ارزش ۹ میلیون و ۲۸ هزار دلار سیب‌زمینی به عراق صادر شده است.

جالب‌تر این‌که سال گذشته علی‌رغم صادر‌ نشدن سیب‌زمینی در نخستین ماه سال، قیمت این محصول در بهار به دلیل دیر رسیدن سیب‌زمینی به بازار همواره رو به افزایش بود و بازار سیب‌زمینی تا تیرماه همچنان پرنوسان بود و امسال مشخص نیست با این جهش سریع صادرات این محصول آب‌بر، سرنوشت بازار آن در داخل چه خواهد شد.

قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی صادراتی به کشور‌های همسایه در فروردین‌ماه امسال حدود ۰.۴ دلار بوده که با احتساب نرخ ۳۳۰۰ تومانی برای هر دلار، سیب‌زمینی صادراتی کیلویی ۱۳۲۰ تومان به خارجی‌ها فروخته شده است.

این در شرایطی است که کشور با بحران آب مواجه است و برای تولید هر کیلوگرم سیب زمینی به طور متوسط حدود ۸۶۰ لیتر آب مصرف می شود که کارشناسان مرتبا بر کاهش کشت محصولات آب‌بر و صادرات آن در قالب "آب مجازی" تاکید دارند و می گویند" با توجه به نبود آمایش سرزمین و الگوی کشت مناسب و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای ایجاد کشاورزی پایدار، هم‌چنان در نقاط خشک و نیمه خشک کشور به تولید محصولات آب‌بر همچون هندوانه و سیب زمینی می‌پردازیم که در صورت ادامه‌ این روند، دشت‌های کشور در آینده‌ نزدیک به بیابان‌های برهوت تبدیل خواهند شد".
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیاوش

      یک زمانی یادم هست که کشورهای جدا شده از شوروی مثل ترکمنستان و تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه خاک حاصلخیز رو ایران را می بردند کامیون کامیون. خاکی که چند صد سال طول می کشه که حاصلخیز بشه. الان نمی دانم هنوز این کار رو می کنند یا نه؟

    • هاشم

      سلام نمیدانیم قسم حضرت عباس راباور کنیم یادم خروس را ! خبرنگارمحترم ایسنایاهرخبرنگاردیگرسری به مدیریت ابیاری درختان کنارخیابانهای تهران یاشهرستانهابزنندواسراف رامنعکس کننددربرخی مراکزعمومی مثل ادارات ومساجدوغیره هرزرفتن اب چیزی عادیست این یکطرف اگربه فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه واله که فرمودنداگرنهالی دردستم بودبرای کاشتن وان لحظه لحظه قیامت بودان نهال رامیکاشتم ایاما مدیریت بحران برای این مقوله تشکیل داده ایم؟یااصلآهم وغم مااینگونه کارهاهست؟فقط نبایدبگوییم صادرات ممنوع چراکه محصولی اب برهستپس واردات چه ؟برخی حرفهادراینده چالش برانگیزاست بایدراهکارارائه دادوعزم ملی رادرجهت حل مشکلات راسخ کردتامشکلات بیاری خداریشه کن شود.انشاالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج