۲۰۵۷۸۰
۵ نظر
۵۰۹۴
۵ نظر
۵۰۹۴
پ

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟

بسیاری از رسوم و تشریفات عروسی تاریخچه ای باستانی و شیرین دارند. برای آنکه با ریشه و علت بعضی از این رسومات جالب عروسی آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید..

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟
برترین ها - ترجمه از ساره محمدی: بسیاری از رسوم و تشریفات عروسی تاریخچه ای باستانی و شیرین دارند. برای آنکه با ریشه و علت بعضی از این رسومات جالب عروسی آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید...

1. دسته گل عروس

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟

عروس ها دست در دست داماد، دسته گل را نزدیک سینه می گیرند و قدم بر میدارند. این رسم به قرون وسطی باز می گردد. با این تفاوت که در آن زمان بجای دسته گل از دسته های گیاه شِوید و سیر استفاده می کردند. زیرا در آن دوران مرگ سیاه (طاعون) شایع بود و مردم به این گیاهان دارویی اهمیت زیادی می دادند و معتقد بودند بیماری را از آن ها دور می کند. اما با گذشت زمان و ریشه کن شدن این بیماری، بجای آن از دسته گل استفاده می کنند که ظاهری زیبا و بویی خوش دارد.
۲. لباس های همانند ساقدوش ها

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟
در بسیاری از کشورها همراه ماشین رییس جمهور دو یا سه ماشین کاملا مشابه در حرکت است و دلیل اصلی آن است که در صورت قصد حمله به سوی رییس جمهور، شناسایی ماشین اصلی دشوار شود.

رسم لباس های همانند ساقدوش ها نیز ریشه ای مشابه دارد. در گذشته مردم با انتخاب لباس هایی همانند لباس عروس برای ساقدوش ها، تلاش می کردند تا ارواح شیطانی را از عروس دور کنند. اما این سنت با گذشت زمان شکل دیگری بخود گرفت و امروزه لباس عروس در میان لباس ساقدوشان کاملا متمایز است.
3. برنج پاشی بر سر عروس و داماد

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟

رسم پاشیدن برنج بر سر عروس و داماد نیز یک رسم کاملا باستانی است و به انگیزه افزایش باروری تازه عروس و داماد انجام می شده است. امروزه در فرهنگ های مختلف بجای برنج از گلبرگ، پر، حباب و یا نقل استفاده می شود

4. کیک عروسی

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟

در گذشته در جشن عروسی بجای کیک، نان عروسی مرسوم بود. داماد یک نان بزرگ در دست می گرفت. یک تکه از آن را می خورد و بقیه را خرد خرد می کرد می کرد و بر سر عروس فرو می ریخت. مهمانان خرده های نان ریخته شده را جمع کرده و می خوردند با این نیت که برایشان خوشبختی بهمراه بیاورد. به مرور زمان در عروسی ها کیک جای نان را گرفت و رسم خرده نان ریختن به فراموشی سپرده شد.
۵. پرتاب بند جوراب

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟

زمانیکه اروپا چندان پیشرفته نبود، در صبح بعد از عروسی اعضای اصلی خانواده و فامیل به اتاق عروس و داماد می رفتند و برای اطمینان یافتن از به جا آوردن مراسم ازدواج بند جوراب عروس را چک می کردند. اما به مرور زمان این رسم منسوخ شد و بجای آن داماد در جشن عروسی بند جوراب را برداشته و به سوی مهمانان پرتاب می کند. البته این رسم نیز در حال کمرنگ شدن است.

6. ماه عسل

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟

در دورانی مردم نمی توانستند آزادانه با کسی ازدواج کنند، دامادها معمولا همسرشان را ربوده و همراه با او ناپدید می شدند. به مرور زمان و با پیدا کردن آزادی ازدواج، آدم ربایی در عروسی به عنوان شوخی به یک رسم تبدیل شد.درست بعد از جشن عروسی، عروس و داماد ناپدید می شوند، گویی داماد عروس را ربوده، سپس به جایی امن و دور از آشنایان می روند و تا یک ماه از دغدغه های زندگی دور می شوند.

7. حلقه ازدواج

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟

در همان دوره که آدم ربایی در عروسی مرسوم بود، (قرن دوازدهم میلادی) پاپ دستور داد که عروسی ها در کلیسا برگزار شوند و افراد تنها در صورت گذراندن دوره نامزدی به مدتی قابل قبول، اجازه داشتند با هم ازدواج کنند. از آنجا که مردم برای نامزدی خود به نشانه ای احتیاج داشتند، حلقه را انتخاب کردند. البته حلقه ها در آن زمان ساده بود و ارزش مادی چندانی نداشت. رسم خرید حلقه الماس از قرن بیستم آغاز شد.

8. بستن قوطی های حلبی، پشت ماشین عروس

مشهورترین رسم و رسومات عروسی از کجا آمده؟

در اوایل قرن بیستم میلادی، در پایان مراسم عروسی که زوج برای استراحت به منزل می روند، دوستان و اقوام همهمه کنان زوج را تا خانه راهی می کنند. داماد باید به دوباره به جمعیت غذا بدهد تا مردم راهی شوند. ریشه این رسم از فرانسه است. داماد باید به هر مردی باج دهد زیرا یکی از دخترها را کم کرده است. رسم قوطی های پشت ماشین عروس شکل مدرنی از آن رسم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پرتاب بند جوراب :)))))

    • sara

      از رسم 5 خیلی چیزی سر درنیاوردم ولی به نظر خیلی مسخره میاد

    • بدون نام

      پیشینه ساقدوش جالب بود.

    • عاشق ایران

      فکر کردم رسم و رسوم عروسی ایرانی رو نوشتید.

      اگر چه مردم ما انقدر بی هویت شدن که هر چی مربوط به رسم و رسوم ایرانی بشه بی کلاسی میدونن و فقط دنبال تقلید مراسم خارجی هان ...

    • بدون نام

      تا جایی که من میدانم حلقه یک رسم ایرانی می باشد که همان حلقه را در نشان فروهر نیز مشاهده می گردد.
      این رسم چند هزار ساله ایرانی را بنام کشورهای چند ساله ننویسید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج