۲۰۵۹۹
۲۲ نظر
۵۰۷۲
۲۲ نظر
۵۰۷۲
پ

داستان موفقیت یک ایرانی

طراح BMW یک ایرانی است !

ماجراي BMW در خيابان‌هاي تهران ريشه در تاريخ اين شهر دارد. در سال‌هاي دهه ۶۰ و حتي اوايل دهه۷۰، BMW‌هاي قديمي هنوز در شهر اتومبيل قشر مرفه محسوب مي‌شدند.

طراح BMW یک ایرانی است !

طراح BMW یک ایرانی است !

ظهور جوانان

برترین ها: ماجراي BMW در خيابان‌هاي تهران ريشه در تاريخ اين شهر دارد. در سال‌هاي دهه ۶۰ و حتي اوايل دهه۷۰، BMW‌هاي قديمي هنوز در شهر اتومبيل قشر مرفه محسوب مي‌شدند. بعدها برندهاي ژاپني و كره‌اي شهر را زير چرخ‌هاي‌شان گرفتند اما ميان جوان‌ها گروهي ظهور كردند كه ۲۰۰۲ BMW را با ديزاين اسپرت زيباترين خودروي جهان مي‌دانستند. اين روزها كه جديدترين مدل‌هاي BMW در تهران نگاه‌ها را خيره مي‌كنند، از BMW تمام خاطرات گذشته هم تكرار مي‌شود؛ تنها پس از مرور اين همه خاطره با BMW در شهر است كه خبر «طراح BMW يك ايراني است» آدم را شگفت‌زده مي‌كند! با آقاي نادر فقيه‌زاده، طراح شركت معروف BMW آشنا شويد.


زندگي يك آدم موفق

نادر فقيه‌زاده، متولد 1977 يعني همان 1355 در تهران است. وقتي 9 ساله بود به‌دليل ماموريت پدرش در كنسولگري ايران در فرانكفورت و هامبورگ به همراه خانواده‌اش راهي كشور آلمان شد. بعد از گرفتن ديپلم به دانشگاه رفت و مدرك فوق ليسانس خود را در رشته طراحي خودرو از دانشگاه فورتزهايم Pforzheim آلمان دريافت كرد. او دوره طراحي صنعتي را در كمپاني مرسدس بنز گذراند و از همان‌جا همكاري خود را با شركت‌هاي بزرگي همچون مرسدس بنز و BMW آغاز كرد. در سال 2001 به گروه طراحان BMW پيوست و كريس بنگل معروف، بزرگ‌ترين طراح تاريخ BMW كسي بود كه نادر فقيه‌زاده را مستقيما به تيم طراحي آن شركت برد. نادر در سال 2001 درجه كارشناس ارشد را در طراحي خودرو از آن خود كرد و از آن پس در مسابقات طراحي خودرو در شركت BMW حضور فعال داشت. او امتياز طراحي چندسري از اتومبيل‌هاي اين كمپاني بزرگ را نيز از آن خود كرده است. طراحي داخلي سري 7 BMW و طراحي بدنه نسل جديد سري 6 همان كمپاني از جمله كارهاي او در اين زمينه است. فقيه‌زاده اكنون يكي از 20 طراح مشهور BMW به حساب مي‌آيد و در كنار طراحان بزرگي همچون Adrian von Hooydonk، Karim habib و... كار مي‌كند.


راه توانايي‌ها و علائق تا موفقيت

دوران مدرسه در رشته‌هاي هنري سرآمد سايرين بود و در زمان انتخاب رشته براي دانشگاه، آن رشته‌اي كه در آن تواناتر بود، يعني هنر را انتخاب كرد. نادر فقيه‌زاده همچون بسياري از مردان ديگر عاشق اتومبيل، سرعت و رانندگي است. حتما در كودكي خيلي ماشين‌بازي كرده است البته اين را خودم حدس مي‌زنم؛ مگر مي‌شود يك طراح خودرو هرگز در كودكي ماشين‌بازي نكرده باشد؟


او از خودمان است

نادر رابطه‌اش را با كشور زادگاهش قطع نكرده و تا‌كنون چندبار به ايران سفر كرده است. در سال 1385 شركت ساپكو از او دعوت كرد تا به ايران بيايد و در كنفرانسي مراحل توليد يك خودرو در شركت BMW را براي حضار توضيح دهد؛ نادر اين دعوت را پذيرفت و اين كنفرانس با استقبال بي‌نظير مسئولان شركت ايران‌خودرو، سايپا و عده زيادي از دانشجويان مهندسي و طراحي صنعتي مواجه شد. او معتقد است صنعت خودروسازي ايران بايد بيشتر از دانش روز دنيا استفاده كرده و با جهان در تماس باشد. فقيه‌زاده باور دارد جوانان ايراني پتانسيل بسيار بالايي در طراحي و هنر داشته و بايد وارد روند اقتصاد شوند. او به طراحان جوان ايراني توصيه مي‌كند دقت خود را در ديدن پيرامون خود بالا ببرند و در طراحي انعطاف‌پذيري داشته و با زمان پيش بروند.


رابطه بين صنعت و دانشگاه

راه يافتن نادر به شركت‌هايي همچون بنز و BMW خيلي دور از ذهن نبود. در پايان هر ترم تحصيلي، نمايشگاه‌هايي از كارها و پروژه‌هاي دانشجويان در دانشگاه محل تحصيل او برگزار مي‌شد و مهمانان شناخته شده و صاحبنامي از شركت‌هاي بزرگ خودروسازي آلمان از آن نمايشگاه‌ها ديدن مي‌كردند. دانشجوي ترم چهار فوق‌ليسانس طراحي خودرو بود كه در يكي از همين نمايشگاه‌ها از سوي ۲شركت بزرگ BMW و پورشه به همكاري دعوت شد. او به‌دليل علاقه بيشتري كه به طراحي‌هاي BMW داشت اين شركت را انتخاب كرد.

او هم‌اكنون ۲سري طراحي توليد شده در بازار دارد، سري۶ و ۷ BMW. اگرچه شركت BMW معتقد است طراحان داخلي خودرو نبايد به طراحي بدنه بپردازند و طراحان بايد در يك زمينه متمركز شوند اما نادر توانسته توانايي خود را در هر ۲ بخش طراحي داخلي و طراحي بدنه به نمايش بگذارد و اين امتيازي است كه هر طراحي از آن برخوردار نيست.


خصوصيت يك طراح BMW

طراحان BMW سرمايه‌هاي اين شركت هستند؛ آن‌ها بايد بسيار رازدار باشند و در مورد فعاليت‌هاي بخش طراحي شركت با كسي صحبت نكنند؛ نادر هم بسيار رازدار است و به همين دليل تا‌كنون كمتر از او چيزي خوانده يا شنيده‌ايد. يك دانشجوي طراحي صنعتي وقتي طرح‌هاي جديد BMW را با دقت مشاهده مي‌كرد امضاي شخصي به نام نادر توجه او را به‌خود جلب كرد و نادر فقيه‌زاده از آنجا شناسايي شد.


طراح BMW یک ایرانی است !

از او درمورد ماشين بپرس!

از مدل‌هاي BMW در طول تاريخ توليد خودروي اين شركت ۳.۰ CSL و مدل بسيار قديمي ۲۰۰۰tii، M۳ و X۶ را مي‌پسندد. غيراز BMW Lamborghini Reventon و Aston Martin DBS را دوست دارد و خودش يك بي‌ام سري ۳ مدل ۳۳۰ دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali s

      یلی خوشحال شدم که بازهم ایرانی ها در صحنه حضور دارند این برای ما ایرانی ها افتخار بزرگی است

    • محمد

      oki

    • مریم

      دمش گرم واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااو

    • saba

      اینکه فوق العاده ست.اما حیف که همه ایرانیها اینو نمیدونن.مرسییییییییییییییییییی ازت نادر فقیه زاده.چرا هرچی توش نادر داره موفقه؟مثل جدایی نادر از سیمین.منم پس اسممو بزارم نادر که موفقتر شم.;);)

    • hossin

      واقعا عالي هست متشكرم

    • oshin

      ehtemalan BAAD AZ SOKhanrani nader iran be fekre TIBA oftad

      پاسخ ها

      • بدون نام

        100%

    • sina

      مرسی پسر دایی عزیزم.....

    • reza

      همیشه پای یک ایرانی وسط هست!!!!
      البته تو....... .

    • محمد

      برای من که طراح خودرو شدن یه آرزوی دست نیافتنی شد .
      آقای نادر فقیه زاده هم اگر تو ایران بزرگ میشد الان صد در صد هر چی بود جز طراح خوذرو .
      آرزوی موفقیت بیشتر براش دارم .

    • hozan

      alam...mamnoon misham age betoonam ba aghaye faghihzade harf bezanam...lotfan

    • kamiyar

      لطفا ایمیل اقای نادر فقیه زاده رو برام ارسال کنید ممنون

    • میلاد

      دانش اگر در ثریا هم بشد مردانی هستند که ز پارس به ان دست یابند

    • امیر

      سلام مرسی از مطلبتون در صورت امکان برام ایمیل آقای فقیه زاده رو بفرستید متشکرم

    • امیر

      دمش گرم منم آرزو داشتم طراح خودرو بشم ولی تو ایران این آرزوها واقعا دست نیافتنی هستند!
      زنده باد ایران و ایرانی

    • رامین

      همه باید بدانند که نادرهای زیادی در دنیا مدیریت مکنند پس کمی ملی گرا باشیم

    • سیروس احمدی آذر

      کسی نیست منو کمک کنه از زندگیم نا اومیدشدم.طرح متور مغناطیس مو دوزدیدن.من کمی لازمه فکر کنم دوثانیه ایده میدم .حرفی چرت میزنم ولی من می تونم شرکت تولیدی بنز به آخر سطع بهترین ماشین ها برسانم بنز درسته تو همه کلاس خودرو تولید می کنه ولی بهترین نیست.طراحی بدنشم.چرت .شرمند

      جزییات بیشتر : نادر فقیه زاده ،طراح معروف شرکت خودروسازی BMW +مصاحبه

    • علی اصغر

      می خواستم بدونم از چه رشته ی می تونم وارد کار طراحی خودرو بشم ؟

    • reza seyyedi

      با عرض سلام وخسته نباشید . خواستم بگم آیا براتون مقدور هست که ایمیل اقای فقیه زاده رو برام ایمیل کنید ؟

    • عباس

      عالی. کاش که سایپا و ایران خودرو هم از این جور افراد همایت میکردند. و کسانی مثل ایشون رو جذب میکردن تا تولید ملی خودمون هم خوب بشه. و کسایی که فرار مغز ها هستن بتونن تو ایران، کشور خودشون خدمت کنن. نه این که یه مشت ماشین داوغون افتضاح رو تحویل مردم بدن مثل پراید

    • زیتا

      شک نکنید در هر گوشه ای از جهان موفقیتی رخ داد،قطعا پای یک ایرانی وسط بوده...

      عزیزانی که به طراحی خودرو و کلا به موضوعات توپ علاقه دارند و میخوان قدرت جوونای ایرانی رو ببینن، حتما برنامه نوآوران رو از شبکه افق یا از آپارات بگیرن و ببین و کیف کنن...

    • رضا

      با سلام آیا امکان هست با آقای فقیه زاده ارتباط بر قرار کرد چطور یا چگونه؟ چون چند سال هست هرجا رفتم به در بست خوردم: با تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج