جاباما
۲۰۷۳۹۹
۵۰۳۳
۵۰۳۳
پ

کار آفرینی دیجیتالی

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی

در این گفتار به موضوع بازاریابی الکترونیکی به عنوان موتور محرک در توسعه کسب و کار های اینترنتی و کارآفرینی پرداخته شده و نکات کلیدی متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی




برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کار آفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کار آفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی

در 16 گفتار قبل ، به موضوعات مهم در فرآیند کارآفرینی دیجیتالی از ثبت دامنه و انتخاب میزبانی سایت گرفته تا تبلیغات و شبکه های اجتماعی و موتورهای جست و جو و مسائل مربوط به آن به طور کلی مباحثی ارائه شد. در این گفتار به موضوع بازاریابی الکترونیکی به عنوان موتور محرک در توسعه کسب و کار های اینترنتی و کارآفرینی پرداخته شده و نکات کلیدی متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی

همان طور که در سلسله مطالب پیشین عنوان شد، موضوع کارآفرینی دیجیتالی با کسب و کار از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباط، در واقع یک موضوع میان رشته ای می باشد و علوم و فنون مختلفی در پیش برد و اثربخشی آن نقش غیر قابل انکاری بازی می کنند. یکی از این علوم و فنون، علم بازاریابی یا MARKETING است که در توسعه کسب و کار چه اینترنتی و چه سنتی نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین در حوزه کسب و کار اینترنتی اگر قصد فعالیت دارید ، توصیه میکنیم لااقل چند کتاب در عرصه بازاریابی خوانده و با اساتید این فن مشورت کنید.

در ابتداي بايستي با مفهوم بازاريابي آشنا شويم. اگر شما دانشجوي يکي از رشته هاي مرتبط با مديريت فناوري اطلاعات باشيد، خواهيد ديد که کورس هاي مطرح شده در اين رشته هاي جديد آي تي مدار، تا حد زيادي وابسته به کورس هاي سنتي اما با رويکرد جديد رشته هاي اقتصاد، بازرگاني، انفروماتيک و غيره است. بنابراين در بحث بازاريابي الکترونيکي نيز نيازمند دانستن اطلاعاتي درباره مفهوم بازاريابي هستيم. يافتن يک بازار و شناسايي توان مندي هاي بالقوه و بالفعل آن به گونه اي که بتواند اثر بخشي کاري ما را در يک بازار با مصرف کننده هاي مختلف، افزايش دهد، در معناي کلي بازاريابي خلاصه مي شود. بازاريابي امروزه به عنوان يکي از شاخص هاي مهم در ارتقاي اثر بخشي شرکت ها و موسسات بازرگاني و صنعتي در بازارهاي داخلي و جهاني شناخته شده است. اصولا بازاريابي بر اساس آن چه فيليپ کاتلر استاد به نام بازاريابي معرفي مي کند از قبل از طراحي محصول تا مراحل بعد از فروش ادامه دارد.

بازاريابي را مديريت بازار مي دانند و نخستين وظيفه مدير بازاريابي يک مجموعه اقتصادي را " ارزيابي فرصت ها و تهديدهاي بازار (Market) " تلقي مي کنند. بر همين اساس در بازاريابي جديد که امروزه با نام بازاريابي الکترونيکي يا بازاريابي تحت وب ۱ شناخته شده است، اساس تفکر يا هدف واقعي دکترين بازاريابي سازمان، مبتني بر ارضاي نيازها و خواسته هاي مشتريان به عنوان مخاطبان اصلي سازمان به شمار مي آيد. يعني مديريت بازاريابي همان مديريت تقاضا مي باشد. ايجاد تقاضا و مديريت آن بحث گسترده محافل اقتصادي و صنعتي دنيا مي باشد که نمونه هاي موفق آن را مي توان در شرکتهاي چند مليتي کره و چين و ايالات متحده به وفور مشاهده کرد.

قطعا هر مجموعه اي که بتواند نياز سنجي صحيحي صورت بدهد و اين نياز سنجي را هدايت کند تاثيرات شگرف بازاريابي هوشمند را در درآمد سالانه مشاهده خواهد نمود. امروزه بهترين شکل بازاريابي را بازاريابي از طريق روشهاي غير کلامي تعريف مي کنند که بالطبع يکي از بهترين روش هاي چنين مارکتينگ خلاقي : بازاريابي مبتني بر وب مي باشد. اين مقاله بدنبال ارائه شيوه هاي علمي و کلاسيک و تئوري در مورد اصول بازاريابي الکترونيکي و تدوين بيانيه خاصي براي آن نيست. بلکه ذهن شما را به نکاتي توجه مي دهد که مي تواند سرفصلي براي گسترش بازاريابي از طريق وب باشد. بازاريابي تحت وب به عنوان يکي از زمينه هاي بستر ساز در رسيدن به تجارت الکترونيک است. اما عمل ساده معرفي کردن (پرزنت کردن) خود به فردي ديگر نيز نوعي بازاريابي محسوب مي شود. براي مثال به سايت هاي خدمات شخصي يا سايت هاي دوست يابي نگاه کنيد؛ اين افراد خود را براي همسران يا شرکاي احتمالي بازاريابي مي کنند. همين طور هر وقت شما براي موقعيت خاص يا حتي براي مصاحبه کاري يا جلسات مهم لباس هاي خوبي مي پوشيد، شما در حال بازاريابي کردن براي خودتان هستيد؛‌ شما تلاش خاصي بکار مي بريد تا خود را به بهترين نحو به ديگران نشان دهيد.

همان طور که مي بينيد بازاريابي در همه جاي زندگي وجود دارد. بازاريابي چيزي نيست که تنها تجارت هاي بزرگ انجام دهند. بازاريابي کاري است که تمام ما در بسياري از موقعيت ها انجام مي دهيم. و بازاريابي به رسانه هاي قديمي يا دنياي فيزيکي محدود نمي شود. اگر بازاريابي سنتي عمل پرزنت کردن چيزي به فرد ديگر باشد،‌ بازاريابي اينترنتي چيست؟ تنها کاري که لازم است اضافه کردن يک کلمه به تعريف اصلي است: بازاريابي ايميل عمل پرزنت کردن چيزي به فرد ديگر به صورت آنلاين است.

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی
استراتژی های بازاریابی دیجیتالی بر روی افزایش میزان موفقیت و اثربخشی کسب و کار تاکید دارد.

بله، بازاريابي اينترنتي همان بازاريابي سنتي است که به صورت آنلاين انجام مي شود. اين تعريف در عين سادگي مفهومي بسيار پيچيده دارد. پس چه چيزي در بازاريابي اينترنتي تغيير پيدا کرده است؟ مطمئنا اساس کار تغييري پيدا نکرده اند اما بعضي از مفاهيم و ابزارهاي خاص تغيير پيدا کرده اند. اولين مفهوم خاص که تغيير پيدا مي کند عمل پرزنت کردن است. در اينترنت روش هايي که ما چيزي را معرفي مي کنيم بسيار متفاوت تر و گوناگون تر از روش هاي قديمي هستند. ما مي توانم بوسيله ايميل پرزنت کرده يا از وب سايت استفاده کنيم. همين طور ما مي توانيم از طريق پادکست و فيلم نيز براي معرفي کردن استفاده کنيم. يا اينکه از شبکه هاي اجتماعي و بلاگ استفاده کنيم.

حتي اگر ما تعريف وسيعي از اينترنت داشته باشيم مي توانيم با استفاده از طريق موبايل هايي پرزنت خود را انجام دهيم که به اينترنت وصل مي شوند. به طور خلاصه روش هاي زيادي براي معرفي کردن چيزي در اينترنت وجود دارد و ما بايد به تمامي آن توجه داشته باشيم. مفهوم خاص بعدي که تغيير مي کند آن چيزي است که ما معرفي مي کنيم. مطمئنا ما هنوز خودمان، شرکتمان، برندمان و محصول خود را معرفي مي کنيم. اما ما مي توانيم وبسايت خود را نيز معرفي کنيم. بعضي افراد بيان مي کنند که وبسايت نماينده و بخشي از شما،‌ شرکتتان،‌ يا محصول شما محسوب مي شود اما اين مسئله درست نيست و وبسايت مسئله اي کاملا جدا است.

نکته: بازاريابي اينترنتي به نام بازاريابي آنلاين، بازاريابي وب و بازاريابي ديجيتال نيز شناخته مي شود. اين عبارات معناي يکساني داشته و هيچ تفاوتي در اساس آنها وجود ندارد. در آخر نيز بايد به کسي که به وي نکته اي معرفي مي شود را در نظر گرفت. با اينکه اکثر مخاطبين ما تفاوت زيادي با مخاطبين بازاريابي سنتي ندارند، بازاريابي اينترنتي به ما اجازه مي دهد مخاطبين خود را با استفاده از روشهاي جديد و اصلاح شده جذب کنيم. به عبارت ديگر وب به ما اجازه مي دهد فرآيند انتخاب مخاطب را با روش هايي انجام دهيم که در بازاريابي سنتي وجود نداد؛ در واقع اگر بخواهيم مي توانيم مشتريان خود را با جزئيات کاملي تعريف کنيم.

مهارت هاي بازاريابي اينترنتي

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی

اگر همان طور که گفتيم بازاريابي اينترنتي همان بازاريابي سنتي باشد که به صورت آنلاين انجام مي شود، چه مهارت هايي براي بازاريابي ديجيتال الزامي هستند؟ کتاب های زیادی در این باره نوشته شده است که میتوان به آن ها مراجعه کرد. اما مهم ترين مسئله اي که بايد از آن آگاه باشيد اين است که اساس و پايه هاي بازاريابي سنتي و اينترنتي يکي هستند. مهم نيست شما چه نوع بازاريابي انجام مي دهيد، بازاريابي چه به صورت آنلاين و چه به صورت سنتي همان بازاريابي است و شما براي موفقيت به مهارت هاي کليدي بازاريابي نياز داريد. البته در بازاريابي اينترنتي بعضي از مهارت ها مهم تر از سايرين هستند. همين طور مهارت هاي جديدي نيز وجود دارند که شما بايد در آنها مهارت پيدا کنيد زيرا فعاليت هاي آنلاين، ذاتي متفاوت با فعاليت هاي رسانه هاي سنتي دارند. پس بگذاريد نگاهي به مهارت هاي مهم در بازاريابي اينترنتي داشته باشيم.

مهارت هاي جست و جو

درک اينکه مشتريان شما چه کساني هستند،‌ چه کارهايي انجام مي دهند؛‌ و چرا اين کارها انجام مي دهند در هر دو نوع بازاريابي اهميت ويژه اي دارد. رفتار مصرف کننده و مخاطبين. همين طور دانستن اينکه مشتريان شما چه کارهايي انجام داده و درک ديناميک بازار خاص شما نيز از اهميت برخوردار است. کسب اطلاعات و دانش در اين موارد به مهارت هاي جست و جو نياز دارد. خوشبختانه تحقيقات آنلاين زيادي در دسترس وجود دارد. يعني شما به راحتي مي توانيد بررسي کنيد افراد در اينترنت چه کارهايي انجام مي دهند؛ آناليتيک هاي وبسايت به شما در بررسي فعاليت هاي بازديدکنندگان از سايت کمک مي کنند. تنها با استفاده از چند کليک موشواره مي توانيد بفهميد چه سايت هايي افراد را به وبسايت شما هدايت کرده اند،‌ اين افراد چه زماني در سايت شما باقي مانده، بعد از ديدن چه صفحه هايي سايت شما را ترک کرده،‌ و غيره. اين يعني داده هاي مفيد بسياري که در دنياي واقعي و خارج از اينترنت تقريبا غيرممکن است.

شما به اين تحقيقات نياز داريد تا بتوانيد تصميم گيري آگاهانه در مورد مسايلي مانند طراحي سايت يا ساختار برنامه هاي تبليغاتي آنلاين خود داشته باشيد. مطمئنا شما در روش هاي سنتي نيز به تحقيقات نياز داريد تا بتوانيد محصولات قابل فروش خود، نوع بسته بندي هاي پرفروش،‌ دامنه قيمت ها و غيره را مشخص کنيد.امروزه تحقيقات براي روش هاي سنتي نيز به صورت آنلاين با راحتي بيشتري انجام مي شوند. يعني شما مي توانيد از گوگل و ساير ابزار جست و جو براي پيدا کردن اطلاعاتي استفاده کنيد که خارج از اينترنت يافتن آنها کار ساده اي نيست. شما متعجب مي شوید وقتي ببينيد مقدار داده هاي خام در اينترنت وجود دارد. تنها چيزي که لازم است، دانستن مکان و نحوه گشتن به دنبال اين داده هاست.

اينترنت بهشت جست و جوگران محسوب مي شود. يک بازارياب موفق بايد مهارت هاي جست و جوي بالايي داشته باشد. البته با وجود اين مقدار داده هاي خام زياد، ‌گم شدن در خيل عظيم داده ها بسيار ساده است. و همين جاست که مهارت هاي جست و جو بکار مي آيد. شما بايد توانايي تشخيص داده هاي مفيد از اطلاعات بي استفاده و بي ربط را داشته باشيد. همين طور شما بايد بتوانيد بفهميد چه زماني داده کافي است و چه زمان خير - يعني وقتي شما بايد دلايل و علت هاي رفتارهاي مشتري خود را پيدا کنيد. حتي با وجود تمامي داده هاي موجود در اينترنت، هيچ جايگزيني براي وارد شدن به مغز مشتريان و خود را جاي آنها قرار دادن نيست. اين همان مهارت جست و جوي نهايي است که شما بايد به آن دست پيدا کنيد.

مهارت هاي برنامه ريزي

جست و جو به شما کمک مي کند چه کاري انجام دهيد. مهارت هاي برنامه ريزي به شما کمک مي کنند چطور آن کار را انجام دهيد. و مطمئن باشيد که در زمان بازاريابي برنامه ريزي سنگين و زيادي لازم است زيرا مطالب زيادي براي برنامه ريزي وجود دارد. اگر شما از روش هاي متفاوت بازاريابي اينترنتي ممکن استفاده کنيد، بايد براي کمپين هاي ايميلي، طراحي وب سايت جديد، بهينه کردن وبسايت مطابق با موتور هاي جست و جو، ايجاد تبليغات اينترنتي نمايشي و تبليغات وابسته به کليک کردن، ضبط پادکست، ‌ضبط فيلم، مديريت بلاگ شرکت، برقراري ارتباط با ساير بلاگ نويس ها و وب مسترها،‌ مديريت صفحات و پروفايل در شبکه هاي اجتماعي مانند فيس بوک و غيره، پاسخ گفتن به فعاليت هاي روزانه سايت هايي مانند تويتر،‌ تلاش براي تبديل بعضي يا تمامي اين فعاليت ها به شکل قابل استفاده در موبايل و بسياري موارد بي شمار ديگر برنامه ريزي کنيد.

به هر صورتي که به آن نگاه کنيد، نياز برنامه ريزي زياد و مداوم حتمي است. برنامه ريزي هيچ وقت متوقف نمي شود. مطمئنا برنامه ريزي براي يک تبليغ بعد از مدت زمان خاصي تمام مي شود اما سريعا بايد به دنبال برنامه ريزي براي تبليغ ديگر باشيد. همين طور بلاگ نويسي،،‌ پادکستينگ، و شبکه هاي اجتماعي نيز فرآيندهاي بدون توقف هستند و هميشه به برنامه ريزي نياز دارند. شما هر روز بايد به اين فعاليت ها رسيدگي کنيد. اگر شما توانايي برنامه ريزي خوبي نداشته باشيد، نمي توانيد به درستي فعاليت هاي بازاريابي اينترنتي خود را مديريت کنيد.

مهارت هاي تعيين بودجه

هم زمان با تمام برنامه ريزي هايي که گفته شد، شما بايد بودجه هر کدام را نيز مشخص کرده و تصميم بگيريد چه مقدار پول را براي کدام برنامه اختصاص مي دهيد. اگر فعاليت هاي بازاريابي بيشتري موجود است،،‌ بدين معنا نيست که شما بودجه بزرگتري نيز خواهيد داشت. براي بسياري از بازارياب ها بخش بزرگي از فرآيند تعيين بودجه به تعيين سهم هر قسمت از برنامه کلي اختصاص داده مي شود. شما چقدر هزينه صرف بهينه سازي موتور جست و جو کرده و چه مقدار هزينه صرف تبلغيات مبتني pay per click کرده و چه مقدار هزينه را صرف شبکه ها اجتماعي و ساير فعاليت ها مي کنيد؟ بودجه آنلاين شما عملکرد متفاوتي نسبت به بودجه بازاريابي سنتي شما دارد. در کل شما بايد به روش Pay Per Click عادت کنيد در حالي که در در بازاريابي سنتي يک جا هزينه تلاش هايتان را دريافت مي کرديد. اين روش بهتر و صادقانه تر به شما نشان مي دهد فعاليت هاي تبليغاتي شما چقدر موفق بوده است اما نتيجه کارتان را بعد از فعاليت دريافت کرده و پيش پرداختي نداريد. در روش Pay Per Click شما زماني پول تبليغات را پرداخت مي کنيد که افراد بر روي تبليغات شما کليک مي کنند و شما ديگر هيچ هزينه اي براي مقدار خاصي تبليغات صرف نمي کنيد. اين موضوع به معناي سخت تر شدن برنامه ريزي بودجه نيست، بلکه تنها شکل آن عوض شده است.

مهارت هاي کپي رايتينگ و توليد محتوا

وقتي صحبت از بازاريابي الکترونيک باشد، به مقدار زيادي کپي کردن نياز است. وبسايت، ‌بلاگ و تمامي تبليغات و ايميل هاي شما همراه با شبکه هاي اجتماعي تمامي به محتوا نياز دارند. اين يعني مقدار زيادي کپي رايتينگ که شما بايد به صورت مداوم انجام دهيد؛ اينترنت يک ماشين خودکار ارائه محتواست. و مسئله اينجاست - کپي کردن آنلاين بسيار با کپي کردن سنتي فرق دارد. کپي کردن آنلاين در مدت زمان کمتري انجام مي شود، ‌و براي مثال با ۱۴۰ کلمه حد مجاز کپي کردن در سايت فيس بوک شما مي توانيد مقدار زيادي محتوا را جابجا کنيد. اطلاعات در اينترنت به صورت مکتوب هستند. شما و همين طور موتور هاي جست و جو مي توانيد اين اطلاعات را بخوانيد؛ يعني شما بايد در زمان نوشتن يا کپي کردن هر نوع مطلبي سئو را نيز در گوشه ذهن خود داشته باشيد. اين مهارت جديد براي بسياري از افراد مشکل است. قابل جست و جو بودن و مختصر بودن کليد کپي رايتينگ در اينترنت است. حفظ حريم خصوصي افراد و رعايت کپي رايت را بايد همواره در نظر داشته باشيد.

مهارت هاي تحليلي

شما همين طور بايد عملکرد تمامي کانال هاي بازاريابيتان را نيز تحليل کنيد. چطور مي توانيد بفهميد کدام کانال به درستي عمل کرده و کداميک عملکرد مناسبي نداشته است؟ چطور پي مي بريد کدام فعاليت بيشترين بازده را دارد؟ وقتي بودجه شما کم باشد،‌ چطور مي دانيد بهتر است براي کدام فعاليت ها بيشتر سرمايه گذاري کنيد؟ کسب مهارت هاي تحليلي اهميت ويژه اي دارد. تحليل تنها بررسي کردن اعداد و داده هاي خاص نيست. شما بايد توانايي مقايسه کردن تعداد بازديدکنندگان بدست آمده از يک روش با روش ديگر را داشته باشيد. تحليل يعني که شما ارقام خام را به ارزش نسبي ترجمه کرده و ميزان بازده هر کدام را مشخص کنيد. اگر شما نتوانيد به درستي فعاليت هاي خود را تحليل کنيد، ‌بازاريابي اينترنتي شما اثربخشي مناسبي نداشت و احتمالا با شکست روبرو خواهيد شد. هيچ کدام از اين دو نتيجه مطلوب نيستند.

مهارت هاي ارتباطي

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی

اين مسئله کاملا مشخص است، ‌ مگر اينکه فکر کنيد هيچ کسي واقعا به صورت آنلاين رو در رو ارتباط برقرار نکند. مطمئنا تمام ارتباطات رو در رو هستند اما هر تويتي که انجام مي دهيد،‌ هر ايميلي که مي فرستيد،‌ هر کامنتي که در فروم هاي آنلاين قرار مي دهيد شکلي از ارتباطات است. قطعا اين مسئله بدين معناست که شما ارتباطات آنلاين زيادي را در پيش رو داريد. نه تنها شما با مسايل رسمي سر و کار داريد( که احتمالا در حيطه کپي رايتينگ قرار مي گيرد، ‌) بلکه شما در بسياري از ارتباطات غير رسمي نيز در گير هستيد. شما مجبوريد با بلاگرها يا وب مسترهاي مهم به صورت خصوصي صحبت کرده، پست هاي فيس بوک و تويت هاي خصوصي انجام داده، به کامنت هاي بلاگ ها پاسخ داده و همين طور به تمامي ايميل هايي که از مشتريان فعلي و احتمالي شما رسيده است نيز پاسخ دهيد. واقعيت اين است که اينترنت باعث شده است کاربران بسيار راحت تر از زمان هاي قديم و بوسيله نامه نويسي با شما ارتباط برقرار کنند. پس آماده باشيد زيرا مقدار عظيمي سوال، ايميل و کامنت منتظر پاسخ گفتن هستند.

مهارت هاي فني بازاريابي اينترنتي

اکثر مهارت هايي که تا الان بحث کرده ايم آنالوگ هايي در دنياي واقعي دارند. اما دسته اي جديد از مهارت ها در حيطه اينترنتي وجود دارند که دسته بندي "مهارت هاي فني" را تشکيل مي دهند. اين مهارت ها چه چيزهايي هستند؟

نوع اين مهارت ها به ميزان و نوع حمايتي بستگي دارد که از شما مي شود؛ هرچه تيم شما کوچکتر باشد،‌ احتمالا اينکه شما در حيطه فني وارد شويد بيشتر مي شود.

اين بدين معناست که شما بايد در مهارت هاي سئو استاد شويد. همين طور شما بايد اساس کد گذاري HTML را ياد بگيريد. يا اينکه ياد بگيريد چطور يک بلاگ درست کرده و در آن پست بگذاريد. و يا اينکه در فن آوريهاي توليد فيلم و فايل صوتي مهارت پيدا کنيد.

تمام اين مهارت هاي فني الزامي هستند زيرا تمام فعاليت هاي آنلاين شما از اين کانال ها ميسر مي شوند. مطمئنا شما بايد برنامه هاي بازاريابي خود را مشخص کرده، محتواي خود را نوشته و يا اينکه از مکان هاي ديگر کپي کنيد اما اگر نتوانيد اين کارها را در چهارچوب فن آوري مناسب در اينترنت قرار دهيد،‌ با مشکل روبرو خواهيد شد. اگر توانايي انجام فعاليت هاي فني نداشته باشيد، بايد کسي را استخدام کنيد که از پس اين کارها بر بيايد. البته بهتر است بعد از استخدام فردي ديگر نيز اطلاعاتي در مورد نحوه کار متخصص فني خود داشته باشيد تا بتوانيد از روند کارها ارزيابي داشته باشيد و يا اينکه يک شرکت پيمانکار پيدا کنيد.

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی، نقش driving force است. یعنی توسعه دهنده و شتاب دهنده کسب و کار. موضوع بازاریابی اینترنتی مساله مهمی است که باید همه اعضای یک کسب و کار فعال در عرصه اینترنت به آن آگاه و در فرآیند آن مشارکت کنند. تجربه نشان داده است که پرتال های موفق در کارآفرینی دیجیتالی، معمولا افرادی بودند که در عرصه بازاریابی توانسته اند تلفیقی از المان های سنتی و دیجیتال را در راستای توسعه کسب و کار خود پیوند دهند. در گفتار بعدی، به ارائه ۱۰ نکته مهم در توسعه بازاریابی اینترنتی به عنوان یک الزام در تقویت نهاده های کارآفرینی دیجیتالی پرداخته می شود.

پس همچنان با سرویس دیجیتال پرتال برترین ها همراه باشید....

۱- e -Marketing
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج