جاباما
۲۰۷۹۵۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

حداقل و حداکثر شهریه مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده آموزش و پرورش، سقف و کف افزایش شهریه مدارس غیردولتی سراسر کشور را اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده آموزش و پرورش، سقف و کف افزایش شهریه مدارس غیردولتی سراسر کشور را اعلام کرد.

مرضیه گرد در نشست خبری امروز خود افزود: حداقل افزایش شهریه مدارس غیردولتی ۲.۵ و حداکثر آن ۱۷.۲۲ درصد است.

وی با بیان اینکه سال گذشته الگوی شهریه تعیین و اعلام شده است‌ و پارامترهایی چون فضا‌، معلم، مقطع تحصیلی‌ و کیفیت آموزش و پرورش در تعیین شهریه مدارس مدنظر قرار گرفته است‌، گفت: امسال نرم افزاری تهیه شده تا موسسان مدارس غیردولتی اطلاعات لازم را در این نرم افزار قرار دهند که پس از آن شهریه مدارس در شورای نظارت استان‌ها مطرح و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: امسال از افزایش‌های ۲۰ درصدی شهریه مطلقا خبری نیست. حداقل افزایش شهریه‌ها ۲/۵ و حداکثر ۱۷/۲۲ درصد خواهد بود.

آنچه که قانون موظف کرده کنترل شهریه این مدارس است و موارد اضافه بر شهریه اجباری نیست و نباید همزمان با شهریه اخذ شود که سوء تفاهم‌هایی را برای اولیا ایجاد کند. همچنین باید کلیه موارد در قرارداد با اولیا به طور کامل ذکر شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه مدارس موظف هستند شهریه مصوب شورای نظارت را در معرض دید قرار دهند گفت: ما تیم‌هایی را برای نظارت در عملکرد مدارس اعزام می‌کنیم و از اولیا درخواست داریم به ما اعتماد کنند و گزارشات کامل را در صورت عدم تطابق با موارد قانونی به ما اطلاع دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اخذ شهریه‌های بالای ۲۰ میلیون تومان توسط برخی مدارس غیر دولتی از اولیاء گفت: اطلاعات کافی در این خصوص به ما نمی‌رسد و هیچ مستندی بر آن نبوده؛ ما دفاتر و حساب‌ها را بررسی می‌کنیم و اگر شکایتی باشد به طور ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. در همین راستا چهار مدرسه به طور ویژه در سال گذشته شناسایی شدند که رای آنها صادر خواهد شد.

گرد ادامه داد: امسال تلاش کردیم در خرداد ماه شهریه‌ها را اعلام کنیم و خانواده‌ها با توجه به سبد مالی‌شان مدرسه را انتخاب کنند و از سوی دیگر مدیران هم بتوانند برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آغاز سال تحصیلی انجام دهند.

وی درباره صندلی‌های خالی مدارس غیردولتی اظهار کرد: چون هر سال مدارس جدیدی به این مجموعه اضافه می‌شود حدس ما این است که این رقم مشابه سال گذشته باشد اما آمار نهایی را بعد از ثبت‌نام‌ها اعلام‌ خواهیم کرد.

وی در ادامه این نشست خبری به مرور مهمترین اقدامات انجام شده در این سازمان پرداخت و گفت: در سال گذشته جلسات شوراهای آموزش و پرورش برگزار شد و مشارکت‌های خوبی در این جلسات داشتیم همچنین شورای مناطق مرزی تشکیل و هماهنگی‌های لازم برای دانش آموزان در این مناطق با حوزه‌های ذی ربط انجام شد.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدارس هیات امنایی و ساماندهی امور آنها از جمله دیگر اقدامات انجام شده بود. همچنین توانمند سازی حوزه‌های آموزش‌ از راه دور انجام شد و ۲۶۰ هزار نفر ساعت برای توانمند سازی معلمان آموزش از راه دور کار انجام شد.

گرد در ادامه به اجرای بسته حمایتی اشاره و عنوان کرد: فعالیت ویژه‌ای در این خصوص انجام دادیم، مدارس مختلفی اعم از مدارس معارف اسلامی مدارس خیریه‌، مدارس عام المنفعه داریم و خانواده‌هایی که مایل به سرمایه گذاری‌های خاص برای فرزندان خود هستند این امر را به موسسان مدارس غیر دولتی می‌سپارند؛ با توجه به افزایش درخواست مشارکت‌های مردمی فرایند صدور مجوز را در کلیه استان‌ها تسهیل کردیم که این مورد یکی از بندهای بسته حمایتی بود. هدف ما این است که کیفیت آموزشی ارتقا یابد و در چارچوب قوانین حاکمیتی آموزش و پرورش جلب مشارکت‌های عمومی را داشته باشیم. بنابراین در تلاش هستیم نقش حمایتی و نظارتی خود را تقویت کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون در حال ارزیابی عملکرد خود در شورای مرکزی نظارت هستیم گفت: از این پس هر مدرسه غیردولتی سه مرتبه در طول سال مورد بازرسی قرار می‌گیرد. سال گذشته ۴۷۴ بازدید در مدارس شمول بسته حمایتی در تهران انجام شد.

وی درباره اجرای بسته حمایتی توضیح داد که بنا به درخواست استان‌ها در روستاها و مناطق دور افتاده و صعب العبور برای حضور موسسان موفق فراخوان دادیم تا در صورت تمایل این مدارس را تحت پوشش قرار دهند.سال گذشته شاهد بودیم که با این اقدام فعالیت‌های آموزشی صورت گرفته باعث رضایت اولیاء مدارس و خانواده‌ها شد.

وی به امضای هشت تفاهمنامه با نهادهای مختلف اشاره و عنوان کرد: یکی از مهمترین این تفاهم‌نامه‌ها ارتقای توانمندی معلمان مدارس غیر دولتی بود که با دانشگاه فرهنگیان امضا شد و براین اساس موسساتی که مجوز دارند به طور ویژه آموزش‌های لازم را از تابستان امسال برای معلمان آغاز می‌کنند. یکی دیگر از این تفاهم‌نامه‌ها با دبیرخانه مناطق آزاد و شورای عالی استان‌ها منعقد شد که تشکیل شوراهای راهبردی ماحصل آن بوده است.

وی در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و درباره قانونی بودن تاسیس مدارس هیات امنایی گفت: مدارس هیات امنایی با مجوز قانون تاسیس شده است و قانون گذار اجازه داده با مشارکت هیات امنا فعالیت‌هایی انجام شود. مدارس هیات امنایی شهریه ندارند ولی از اولیاء هزینه فوق برنامه اخذ می‌شود.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی با بیان اینکه هدف از تاسیس مدارس هیات امنایی ارتقای کیفیت مدیریت این مدارس است گفت: هیات امنا از معلمان‌،اولیاء مدرسه ، اساتید دانشگاه و اعضایی از جامعه که در امور مدرسه ذی نفع هستند تشکیل شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اقدامات انجام شده پیرامون تاکید رئیس جمهور برای جلب مشارکت‌های بخش خصوصی در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از سال‌های گذشته تا کنون دچار مشکلات عدیده‌ای و حل آنها بدون کمک مردم و صاحب نظران میسر نیست.

مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید داشتند که آموزش و پرورش دستگاهی است که هرچقدر برای آن هزینه کنیم کم است.

گرد ادامه داد: سرمایه گذاری در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای آینده است و باید دستگاه‌ها برای مشارکت در امور آموزش و پرورش تشویق شوند البته بحث خصوصی سازی در آموزش و پرورش متفاوت با خصوصی سازی در صنعت و بخش‌های بازرگانی هستند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی همواره اثر گذار بوده است گفت: آموزش و پرورش یک بخش سیاست‌های حاکمیتی و یک بخش تصدی توسط مردم دارد تصویب قوانین،‌ مقررات‌، تدوین کتب درسی‌، سرفصل‌ها‌، گزینش معلم‌ و غیره همگی از جمله سیاست‌هایی هستند که توسط آموزش و پرورش تبیین و اعلام می‌شوند. از سوی دیگر کسانی هستند که مایل به همکاری با آموزش و پرورش هستند و در همین راستا مدارس غیردولتی در طول ۲۷ سال گذشته تاسیس و فعال شده است. در واقع تا جایی که مردم حاضر به مشارکت باشند حتما دولت هم حمایت می‌کند.

وی ادامه داد:هدف از تاسیس مدارس غیردولتی ایجاد بار مالی نیست بلکه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد خدمات با کیفیت است و امیدواریم هرچقدر مردم توان سرمایه گذاری دارند با ما مشارکت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام واگذاری مدارس که در سال گذشته با دستور مجلس متوقف شد گفت: حدود ۹۷۰ مدرسه را به بخش خصوصی سپردیم که تلقی شد تماما به بخش خصوصی سپرده شده است در حالی که از مالکیت و حضور دولت کاسته نشد و تماما در اختیار آموزش و پرورش بوده و هستند.

گرد ادامه داد: با نظارت بر فعالیت‌های مدارس توسط بخش غیردولتی کمبودهایمان را جبران کردیم اما در سال جاری تابع قانون هستیم و هرچه قانون مصوب کند به آن احترام می‌گذاریم. می‌توانیم امسال براساس مصوبه جدید مجلس در قالب خرید خدمات آموزشی از مشارکت مردم استفاده کنیم اما واگذاری مدارس به شکل سال گذشته ادامه پیدا نمی‌کند.

گرد ضمن تاکید بر اینکه حتی یک ریال از اولیای دانش آموزان در مدارس واگذار شده اخذ نکرده‌ایم گفت: تنها مدیریت و تامین معلم را به کمک بخش خصوصی انجام دادیم؛ بسیاری از مدارس به دلیل کمبود نیروی انسانی تا نیمه آبان ماه هم با مشکل مواجه بودند و حتی در برخی از مناطق دور دست معلم داوطلب نداشتیم؛ به عنوان مثال در تهران مدرسه‌ای در منطقه خاک سفید واگذار شد که دو هزار دانش آموز در دو شیفت با چهار معلم رسمی داشت و مابقی معلمان حق التدریس با مشکلات بسیار بودند. امیدواریم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارغ التصحیل شوند و به این مدارس بیایند و بتوانیم از ظرفیت مشارکت‌ها در بخش‌های دیگر استفاده کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج