۲۰۸۶۰۸
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

جوهر وجودتان را بيابيد!

آيا شما يك شخصيت سازنده و مذاكره‌گر داريد يا جزء افرادي هستيد كه شخصيت رهبر و مكتشف دارند؟ يا شايد جزو دسته‌اي ديگر از شخصيت‌ها قرار مي‌گيريد؟

جوهر وجودتان را بيابيد!
مجله سیب سبز : آيا شما يك شخصيت سازنده و مذاكره‌گر داريد يا جزء افرادي هستيد كه شخصيت رهبر و مكتشف دارند؟ يا شايد جزو دسته‌اي ديگر از شخصيت‌ها قرار مي‌گيريد؟

هلن فیشر، انسان شناس آمریکایی و محقق رفتارهای بشری است. او در کنار تدریس در یکی از دانشگاه‌های آمریکا تجربه بیش از ۳۰ سال مطالعه روی جاذبه‌های عاشقانه میان فردی و رموز آن داشته است. او را به عنوان کارشناس مسائل بیولوژیکی جاذبه عشق می‌شناسند. او در کتاب‌هایش « چرا عاشق می‌شویم» و « آناتومی عشق» موضوع دشواری را انتخاب کرده است. او حالا در کتاب « چرا زن؟ چرا مرد؟» درباره تئوری مشهور تیپ‌های شخصیتی چهارگانه توضیح می‌دهد. هلن فیشر با یک آزمون ساده به این ایده رسیده است که آن را در صفحات بعد می‌توانید ببینید. از این شماره کتاب «چرا زن؟ چرا مرد؟» را که برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه شده قسمت به قسمت در این مطلب می‌خوانید.

جوهر وجودتان را بيابيد!

هيچ شخصيتي نسبت به ديگري برتر نيست. درحقيقت ما همه خُلق‌ها را در وجودمان دارا هستيم، اما برخي خلق‌ها در افراد مختلف پررنگ‌تر است كه باعث تمايز فردي مي‌شود. من معتقدم همين خلق بارز شماست كه شخصيت‌تان را تحت تاثير خودش در مي‌آورد، البته منظورم اين نيست كه ما همانند حيوانات با يك سري ويژگي‌هاي زيستي خاص متولد شده‌ايم و اسير دست دي‌ان‌اي خود هستيم!

دوپامين ريسك‌پذير مي‌كند

قبل از آنكه اطلاعات بيشتري راجع به اين تست شخصيت به شما بدهم و بگويم كه چه شخصيتي داريد به تاثير تجربيات‌تان كه در طول زندگي شخصيت‌تان را شكل مي‌دهد تاكيد مي‌كنم. تاثير سرشت را شخصا از نزديك لمس كرده‌ام. من و خواهرم لورنا، دوقلوي همسان هستيم. ما صفات فيزيكي يكساني را به ارث برده‌ايم. هر دو تيپ شخصيتي مكتشف-مذاكره‌گر داريم، اما تجربيات شخصي‌مان از ما دو انسان كاملا متفاوت ساخته است كه البته شباهت‌هايي هم داريم مثلا هر دو ريسك‌پذير هستيم. لورنا هدايت‌كننده بالن است.

او با يك بالن كه تنها با يك چراغ بنزن حركت مي‌كند، بر فراز كوه‌هاي سوييس و كولورادو پرواز مي‌كند. به عنوان يك انسان‌شناس مسائل مربوط به روابط جنسي، طلاق و تفاوت در جنسيت‌ها را به‌طور دقيق بررسي مي‌كنم. احتمالا من و خواهرم هورمون دوپامين يكساني داريم. اين هورمون با افزايش ريسك‌پذيري شخصيت مكتشف را در ما پررنگ‌تر مي‌كند. لورنا با رنگ روغن نقاشي مي‌كشد كه البته من نويسنده از اين هنر بي‌بهره‌ام. او تابلويي با هزاران ضربه ظريف قلم مي‌كشد درحالي‌كه من كتابي از هزاران لغت خلق مي‌كنم. ما هر دو از قدرت تمركز بالا و خلاقيتي بي‌نظير برخورداريم كه اينها نشان از هورمون دوپامين يكسان در فيزيك ماست.

سروتونين مستقل مي‌كند

شغل هر دو ما به مهارت نياز دارد و بدون شك اين خود نشاني از وجود سطح يكسان هورمون استروژن است. استروژن اصلي‌ترين هورمون گروه شخصيتي مذاكره‌كننده است.

هر دو ما در شركت‌هاي بزرگ جهاني يا براي ارگان‌هاي نيروي مسلح كار مي‌كنيم، جايي كه اجراي قوانين بدون چون و چرا در آنجا حرف اول را مي‌زند. از طرفي ما براي خودمان به شكل آزاد كار مي‌كنيم و دنبال اهداف‌مان هستيم. برنامه كاري خودمان را داريم و كار گروهي نمي‌كنيم؛ اين ويژگي‌ها احتمالا حاكي از آن است كه فعاليت هورمون سروتونين ما كم است كه شاخصه اصلي افرادي با گروه شخصيتي سازنده است.

ما قدرت جنسي يكساني داريم كه اثبات مي‌كند ميزان يكساني از هورمون تستوسترون را كه نقش مهمي در ايجاد شخصيت یک رهبر دارد به ارث برده‌ايم. با همه اين شباهت‌ها زندگي من به عنوان انسان‌شناس و نويسنده با خواهرم كه هدايت‌كننده بالن است و نقاشي مي‌كند كاملا متفاوت است. نوع لباس پوشيدن ما، علایق‌مان به ورزش و كتاب‌هايي كه مي‌خوانيم همه و همه متفاوتند. ما حتي كشورهاي متفاوتي را براي زندگي انتخاب‌كرده‌ايم.

خودتان باشيد

همه انسان‌ها چه مكتشف، چه سازنده، چه رهبر يا مذاكره‌كننده، شيوه تفكر و فعاليت‌شان با يكديگر متفاوت است. اغلب ما دو ويژگي از شخصيت‌هاي مذكور را به‌طور شاخص دارا هستيم. استثنا هم دارد مثلا دوست من كيت ويژگي‌هاي سه شخصيت از چهار شخصيت فوق را داراست. او شخصيتي شاعرانه دارد و از قدرت توصيف كلامي فوق‌العاده‌اي برخوردار است كه اين ويژگي‌ها او را در گروه افراد مذاكره‌كننده قرار مي‌دهد، اما او يك متخصص مغز و اعصاب تراز اول است كه آزمايشات پيشرفته در آزمايشگاه انجام مي‌دهد و همانند افرادي با ويژگي رهبر كار مي‌كند. تئوري‌هاي علمي كه ارائه مي‌دهد، سخنراني‌هايش و شعرهاي او حاكي از كنجكاوي، خلاقيت بالا، استعداد و جسارتش است و همه‌وهمه شخصيت افراد مكتشف را تداعي مي‌كنند.

برخي هم اين چهار نوع شخصيت را به‌طور مساوي در وجود خود دارند. جنيفر، ويراستار در يكي از نشريات مهم در نيويورك است و نمرات او نشان مي‌داد كه هر چهار ويژگي را داراست. او بعد از انجام تست شخصيت از من پرسيد: «حتما نتيجه تست من خيلي افتضاح بوده!» و من پاسخ دادم: «نه، اصلا شما انسان متعادلي هستيد». اما نمرات او در تست خيلي به هم شبيه بودند. در مورد اينكه شخصيت اوليه و ثانويه‌اش چيست، ترديد داشتم. اغلب ما شخصيت خود را به‌گونه‌اي غير از خود واقعي‌مان نشان مي‌دهيم. ميشائل كروانتي در دون كيشوت بيان مي‌كند: «خود را مي‌شناسم اما باور دارم مي‌توانم خو را به‌گونه‌اي ديگر ابراز كنم حتي بر‌تر از پهلوانان افسانه‌اي.» همه ما توانايي داريم كه نقابي بر چهره خود بزنيم اما در‌‌نهايت نتيجه‌اي جز فرسودگی‌مان ندارد.

مكتشفان علاقه زيادي به موضوعات جديد دارند و براي آنان دشوار است كه در چارچوب و روزمرگي قرار بگيرند. سازنده محتاط، توانايي آن را ندارد كه بيش از چند هفته يا چند ماه زندگي خود را لبه پرتگاه ادامه دهد. به‌طور حتم، رهبران سخت‌كوش بيش از همه توانايي آن را دارند تا با صبر و بردباري افكار ديگران را تغيير دهند. مذاكره‌گر تربيت‌كننده و دلسوز نمي‌تواند در شغل‌هايي كه ظلمي در حق كسي مي‌شود دوام بياورد و انجام كارهايي مثل شكنجه افراد براي به دست آوردن اطلاعات يا تصميم‌گيري براي زنده ماندن يا مردن افراد در مواقع حساس براي او غير ممكن است.

شخصیت اولیه و ثانویه شما چیست؟

شبیه بودن‌تان به یک تیپ شخصیتی را به معنای نداشتن ویژگی تیپ‌های دیگر در نظر نگیرید. هر کدام از ما، ترکیبی منحصر به فرد از هر چهار نوع تیپ شخصیتی هستیم اما خصوصیات بعضی تیپ‌ها را بیشتر نشان می‌دهیم.

اگر کاشف هستید ...

جوهر وجودتان را بيابيد!

بسیار کنجکاو، پرانرژی و خودانگیخته هستید. هیجان‌دوستی جزئی از شخصیت شماست. خلاقید و دوست دارید از همه چیز سر در بیاورید. شما همراه خوبی برای شادی و تفریح دیگران هستید، در دنیای شما کم‌تحرکی و کسالت‌بار بودن جرم است و عاشق کسانی می‌شوید که دقیقا مثل خودتان هستند.

اگر سازنده هستید...

جوهر وجودتان را بيابيد!

آرام، اجتماعی و مردمی هستید. شما می‌توانید افراد، گروه‌ها، خانواده و اجتماع را به خوبی مدیریت کنید. از نظر دیگران قابل احترام هستید و با احتیاط و حساب شده قدم برمی‌دارید. شما به قوانین و برنامه‌ریزی مقیدید و قابل اعتماد، نکته‌سنج و ریزبین هستید. شما همسر و همدم خوبی خواهید بود اما به شرط آنکه با کسی مشابه خودتان ازدواج کنید.

اگر مدیر هستید...

جوهر وجودتان را بيابيد!

تحلیلگر و منطقی، رک، راستگو، سختگیر هستید و حواس‌تان حسابی جمع است. بسیار قاطع و مصمم هستید و توانایی انجام کارهایی که بر پایه ریاضی، مکانیک و موسیقی استوار هستند را دارید. بلندپرواز و اهل رقابت هستید و همفکر خوبی به شمار می‌آیید. یک مذاکره‌کننده می‌تواند همسر ایده‌آلی برای شما باشد.

اگر مذاکره کننده هستید...

جوهر وجودتان را بيابيد!

خیال‌پرداز، همدل، درونگرا و احساساتی هستید و در سخنوری توانایید. در همدردی و همدلی موفق هستید و احتمال اینکه با یک مدیر خوشبخت شوید، بسیار بالاست. مذاکره کننده‌ها عاشق آدم‌های مصمم و جدی می‌شوند. شاید شما هم مثل آنها ترجیح می‌دهید همسرتان را از بین مدیران انتخاب کنید و تا آخر عمر او را تحسین کنید.

برای اینکه بفهمید کدامیک از این ۴ نوع شخصیت را دارا هستید از آزمون شخصیت شناسی استفاده کنید.

شباهت‌ در عين تفاوت

مي‌خواهم به اين نكته برسم كه افرادي با نوع شخصيت يكسان، اعم از مكتشف، رهبر و مذاكره‌كننده در عين شباهت‌شان كاملا با يكديگر متفاوتند. برخي از مكتشفان از كوه‌ها بالا مي‌روند و برخي علاقه‌مند به تاريخ مي‌شوند، عده‌اي از آنان به جمع‌آوري عتيقه روي مي‌آورند و عده‌اي ديگر عاشق تئا‌تر يا ديوانه كتاب خواندن مي‌شوند. شخصيت‌هاي سازنده نيز با يكديگر متفاوتند و ممكن است دنبال تجارت باشند، سرباز يا حسابدار يا حتي كشيش باشند. بعضي از شخصيت‌هاي گروه رهبر نيز بدون وقفه در آزمايشگاه كار مي‌كنند تا علاج سرطان را پيدا كنند.

گروهي از آنان طراح قطعات كامپيوتري هستند، عده‌ای از آنان را ممكن است در گاراژ ماشين در حال تعمير ماشين ببينيد. برخي از شخصيت مذاكره‌گرها پشت ميز‌هاي كنفرانس نشسته‌اند و كشور‌ها را به صلح دعوت مي‌كنند یا ممكن است معلم مهد كودك باشند يا در جنبش‌هاي مردمي فعاليت كنند. تستي كه انجام داديد فقط سرشت خدادادي و استعداد ذاتي‌تان را مي‌سنجد. براساس اين ويژگي‌هاي ژنتيك و آنچه در زندگي تجربه مي‌كنيد و براي خود برمي‌گزينيد شخصيت شما شكل مي‌گيرد.

عاشق خودتان هستید

تاكيد مي‌كنم خودتان را دوست بداريد. طي انجام تست متوجه شدم تمامي افراد ويژگي‌هاي سرشتي دروني خود را دوست دارند. مكتشفان از اينكه كنجكاو و خودجوش هستند احساس رضايت دارند. سازنده‌ها هوشياري، وفاداري و سنت‌گرايي خود را نكته‌اي مثبت مي‌پندارند. رهبران قاطعيت، منطق و دقت‌شان را دوست دارند. مذاكره‌كنندگان از حس همدردي، بشردوستي و قدرت تخيل‌شان احساس غرور مي‌كنند.

النور روسولت مي‌گويد: «ابتدا باور مي‌كنيم كه چه هستيم، سپس بر مبناي آن زندگي مي‌كنيم.» ما بيش از ديدن واقعيات اسير چيزهايي هستيم كه دوست داريم ببينيم.

من متوجه شدم مردم ويژگي‌هاي خودشان را دوست دارند. خانم جواني كه دنبال كار پاره‌وقت بود با من تماس گرفت. او اخيرا تحصيلات دكترای خود را در دانشگاه محلي به اتمام رسانده بود و خواستار كار در بنگاه‌هاي دوست‌يابي بود. او يك غروب پاييز به دفترم آمد. خانمي لاغر اندام، آراسته و هوشيار بود و به نظرم مناسب كار آمد. روي مبل در دفترم نشست تا مصاحبه انجام دهيم. بعد از چند دقيقه از او پرسيدم:

-آيا تا به حال تست شخصيت مرا انجام داده‌ايد؟

- بله. من شخصيت رهبر دارم.

-جدا!!

ناگهان نظرم نسبت به او تغيير كرد. در نظر من افراد رهبر دوست دارند هميشه رهبري كنند و اغلب اوقات رك هستند. سعي كردم اين افكار را دور بريزم، با خود گفتم حتما او خيلي با ديگران صميمي و خودماني است.

اندكي در سكوت گذشت سپس ادامه داد:

-من خيلي با مردم خوب رفتار نمي‌كنم، خواهرم با همه خوب است، حتي افرادي كه دوست‌شان ندارد، اما از نظر من اين رفتارش ناشي از ضعف اوست.

از خودم متعجب بودم كه در ابتدا برداشتي غلط درباره اين خانم داشتم. درواقع من او را به‌گونه‌اي كه دوست داشتم باشد، مي‌ديدم. من او را همانند خودم يك مذاكره‌گر مي‌پنداشتم. در مورد اين خانم رهبر تندخو مرتكب خطا شده بودم.

ادامه دارد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج