جاباما
۲۰۹۴۳
۱ نظر
۵۰۷۳
۱ نظر
۵۰۷۳
پ

چگونه دلیل گریه کودکمان را تشخیص بدهیم؟

وقتی نوزاد شما گریه می‌کند در واقع می‌گوید «مامان من چیزی لازم دارم، کمکم کن.» پی بردن به دلیل واقعی گریه نوزاد کار چندان آسانی نیست و این گریه ممکن است برای شما نگران‌کننده باشد و از خودتان بپرسید: «حالا از کجا بفهمم مشکلش چیه؟...

چگونه دلیل گریه کودکمان را تشخیص بدهیم؟

چگونه دلیل گریه کودکمان را تشخیص بدهیم؟

برترین ها: گریه تنها راهی است که نوزاد شما می‌تواند به شما بفهماند به چیزی نیاز دارد و به وسیله آن با شما ارتباط برقرار کند. اگر نوزاد گریه می‌کند نیاز به کمک والدین دارد. در اين حالت مطمئن باشید که پاسخ به او و در آغوش گرفتنش او را لوس نمی‌کند. تنها راه ارتباط نوزادان زبان گریه است، آنها نمی‌توانند حرف بزنند پس با گریه به ما می‌فهمانند که از چیزی ناراحت هستند یا نیاز خاصی دارند. وقتی نوزاد شما گریه می‌کند در واقع می‌گوید «مامان من چیزی لازم دارم، کمکم کن.» پی بردن به دلیل واقعی گریه نوزاد کار چندان آسانی نیست و این گریه ممکن است برای شما نگران‌کننده باشد و از خودتان بپرسید: «حالا از کجا بفهمم مشکلش چیه؟» شاید در ابتدا فهمیدن علت گریه نوزادتان کمی سخت باشد اما تجربه ثابت کرده به مرور شما زبان او را خواهید آموخت و به راحتی گریه‌هایش را رمزگشایی خواهید کرد. اما علت‌های زیر هم به شما کمک می‌کند تا زود‌تر تنها زبان ارتباطی با نوزادتان را درک کنید.


گرسنه‌ام

اولین دلیل فریاد‌ها و گریه‌های بیشتر نوزادان گرسنگی است. نوزادان کوچک هر یک یا 2 ساعت نیاز به شیر خوردن دارند و حتی گاهی بعد از شیر هنوز هم گرسنه‌اند، به خصوص نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دفعات بیشتری نیاز به خوردن شیر دارند. ممکن است نوزاد کوچولوی شما درست یک ساعت بعد از شیر خوردن ناآرامی کند، اول از هر چیز گرسنگی او را برطرف کنید. گریه‌هایی که به خاطر گرسنگی است معمولا ریتم آرام و مشخصی دارند و منقطع و کوتاه هستند. در این حالت نوزادان با صدای بم و با مکث گریه می‌کنند، این گریه‌ها از الگوی گریه، نفس و گریه پیروی می‌کنند. اگر نشانه‌های گرسنه بودن نوزادتان را یاد بگیرید می‌توانید قبل از اینکه ناآرام شود او را سیر کنید تا کمتر گریه کند.


ناراحتم

بعضی گریه‌های نوزادان به خاطر ناراحتی آنهاست. این ناراحتی می‌تواند به خاطر دمای اتاق یا حتی پوشک کثیف باشد. نوزادتان را مانند اسکیمو‌ها با لباس‌های گرم و پشمی خفه نکنید، درست است که نوزادان گرما را دوست دارند اما گرمای بیش از حد کلافه‌شان می‌کند. سرما هم همین‌طور است. تعویض پوشک را با سرعت هرچه تمام‌تر انجام دهید تا نوزادتان سردش نشود. پوشک کثیف نیز نوزادان را اذیت می‌کند و سرو صدای‌شان را در می‌آورد. برچسب لباس، زیر، دکمه یا حتی کمربند ایمنی کالسکه نیز ممکن است نوزادتان را ناراحت کرده و گریه‌اش را دربیاورد. این نوع گریه‌ها به بلندی گریه‌های درد نیست و نفسی که نوزاد بین گریه می‌گیرد معمولا از نفس‌گیری در گریه‌های دیگر کوتاه‌تر است. این گریه‌ها بیشتر حالت نق زدن دارد. به مرور زمان این گریه‌ها را به خوبی خواهید شناخت و دیگر مشکلی در بر طرف کردن نیاز کودک نخواهید داشت.


خوابم میاد

بیدار ماندن طولانی نوزاد، معمولا ناراحتی و گریه او را به دنبال دارد. شاید تمام روز نوزاد شما بیدار بماند و به نظر مشکلی هم نداشته باشد، اما ناگهان شروع به گریه کند، گریه‌ای بلند که آرام کردنش غیر ممکن به نظر می‌رسد. این‌‌ همان گریه خواب است. خستگی بیش از حد کودک را کلافه کرده و گریه‌های شدیدش شروع می‌شود، این گریه با جیغ و شیون همراه است و به تدريج شدت می‌گیرد. شاید در ابتدا فهمیدن علت این گریه سخت باشد ولی کم‌کم مادر قادر خواهد بود بین لحن گریه کودک و وضعیت او ارتباطی منطقی بر قرار کند.


مرا نوازش کن

نوزادان تشنه آغوش گرم و نوازش زیاد هستند و گاهی گریه آنها به دلیل عدم تماس لمسی کافی با مادر است. آنها دوست دارند شما را ببینند، صدای‌تان را بشنوند و در آغوش‌تان قرار بگیرند. نگران نباشید. با این تماس‌ها نوزاد شما لوس نمی‌شود. او در ماه‌های اول زندگی به این تماس‌های بدنی شما نیاز دارد. تنها گذاشتن نوزاد برای مدت طولانی احساس ناامنی به او می‌دهد و همین باعث می‌شود با گریه جلب توجه کند. گاهی تنها دیدن شما و حرف زدن با او و قرار گرفتن در آغوش شما او را تسکین می‌دهد. اگر او توجه شما را می‌خواهد، به بهانه لوس شدن آغوش‌تان را از او دریغ نکنید.


درد دارم، حالم خوب نیست

گاهی گریه‌های نوزاد به دلیل درد و ناراحتی‌های فیزیکی است. این گریه‌ها معمولا بلند و آزاردهنده هستند، ناگهان اوج می‌گیرند و بعد برای مدت کوتاهی آرام می‌شوند و سپس دوباره صدای گریه بالا می‌رود. برخی از این گریه‌ها به خاطر کولیک و درد معده است که در کودکان زیر سه ماه بسیار شایع است. در این حالت نوزاد بدنش را مدام جمع می‌کند و پیچ و تاب می‌خورد. با ماساژ دادن شکم و گرفتن آروغ می‌توانید تا حد زیادی نوزاد را از این دردهای موذی نجات دهید. حتی گاهی این گریه‌ها می‌تواند به دلیل ناراحتی‌های گوارشی یا رفلاکس معده باشد یا حتي به خاطر تب یا بیماری‌های مختلف. ابتدا دمای بدن او را اندازه بگیرید و علائم بیماری را چک کنید تا مطمئن شوید مسئله خاصی نیست و در صورت نگرانی و آرام نشدن نوزاد بهتر است با پزشکش مشورت کنید. تمام جوانب را در نظر بگیرید و اگر باز هم نوزاد آرام نشد او را به دکتر ببرید. گریه ناشی از بیماری با گریه گرسنگی و خواب فرق دارد و به راحتی قابل تشخیص است و شما خیلی زود این را می‌فهمید.


من چه کار باید بکنم؟

به مرور زمان خواهید توانست علت‌های احتمالی گریه‌های کودک را حدس بزنید و به نحوی بین لحن گریه‌ها و گرسنگی، خواب آلودگی و خستگی، بیماری یا نیاز به محبت ارتباطی منطقی برقرار کنید. نکته مهم این است که اول دلیل گریه را بیابید و بعد در جهت رفع نیاز نوزاد تلاش کنید؛ اما اگر گریه‌های نوزاد با سیر شدن، خوابیدن و در آغوش گرفتن آرام نشد می‌توانید راه‌هایی را که در صفحه بعد به شما پیشنهاد داده‌ایم را امتحان کنید.


تکان تکان دادن

نوزادان تکان‌های ملایم و آرام را دوست دارند. تکان‌هایی که مانند تکان‌های زندگی‌شان درون رحم است آنها را آرام می‌کند. تکان‌های آرام به سمت عقب و جلو و بالا و پایین زمانی‌که او را در آغوش گرفته‌اید و راه می‌روید، در ساکت کردن گریه کودک موثر است. گاهی می‌توانید او را در گهواره بگذارید یا روی پای‌تان آرام تکان دهید تا به خواب برود و استراحت کند. حرکت کالسکه نیز در آرام کردن گریه کودک موثر است. اما حواس‌تان باشد از ۶ ماه به بعد این حرکات برای نوزادتان عادت نشود.


استفاده از ریتم و صداهای آرام‌بخش

بهترین صدا برای نوزاد صدای مادرش است. معمولا نجوا کردن در گوش او و خواندن یک شعر ریتمیک یا لالایی توجه نوزاد را جلب کرده و او را به راحتی آرام می‌کند. صدای قلب مادر نیز برای او آرام‌بخش است، نوزاد ۹ ماه تمام با این صدا‌ها در رحم مادر زندگی کرده و شنیدن دوباره آنها می‌تواند برایش آرام‌بخش باشد. اما به جای این کار‌ها می‌توانید برایش موزیک ملایم هم بگذارید تا از شنیدن آن لذت ببرد. صداهای یکنواخت نیز توجه نوزاد را جلب می‌کنند و باعث می‌شوند نوزاد آرام شود، صداهایی مانند صدای هواکش، جاروبرقی یا سشوار برای بسیاری از کودکان آرام‌بخش است. در صورتی که مطمئن هستید نوزادتان از این صدا‌ها نمی‌ترسد می‌توانید به این وسیله او را آرام کنید.


او را به حال خود بگذارید

گاهی گریه‌های کودک بی‌دلیل است. اگر مطمئن هستید تمام نیازهای او را برآورده کرده‌اید، پوشکش تمیز است، به قدر کافی سیر شده و ناراحتی و بیماری خاصی ندارد او را به حال خود بگذارید تا کمی گریه کند. نترسید، هیچ کودکی تا به حال از گریه کردن نمرده است! نوزاد شما باید یاد بگیرد خودش را آرام کند. پس بهتر است در این شرایط که مطمئن هستید نوزاد نیاز جدی ندارد با وسوسه بلند کردن او کنار بیایید و اجازه دهید خودش خودش را آرام کند. این مهارتی است که نوزادان باید بیاموزند و در آینده به شما کمک بزرگی خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • hilda

      بسیار اموزنده و مفید بود.مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج