۲۰۹۶۵۸
۱۰ نظر
۵۴۷۳
۱۰ نظر
۵۴۷۳
پ

ستاره های دهه ۷۰ سینمای ایران را بشناسید

دهه ی "هفتاد" در سینمای فارسی دهه ی خیزش دوباره ی ستاره ها بود، برای اولین بار بعد از انقلاب مفهوم «ستاره» روی پرده زنده شد...

ستاره های دهه 70 سینمای ایران را بشناسید





برترین ها - ایمان عبدلی: دهه ی "هفتاد" در سینمای فارسی دهه ی خیزش دوباره ی ستاره ها بود، برای اولین بار بعد از انقلاب مفهوم «ستاره» روی پرده زنده شد، بازیگرانی که به صرف "چهره" آغاز به کار کردند و دیده شدند و فیلمهایی که مملو از دغدغه های جوان پسند بودند ، بازی علی قربانزاده در فیلم (نهنگ عنبر) جرقه ی این یادداشت شد، پرونده ای برای ستارگان دهه ی ۷۰ که حالا هر کدام سرنوشت متفاوتی پیدا کرده اند، قربانزاده از همان دسته بود، که در سالهای انتهایی این دهه در فیلمهایی نظیر سیاوش درخشید، اما عمر ستاره ها در سینمای فارسی هیچوقت طولانی نبوده است، به مناسبت روز «جوان» مروری بر جوان اول هایی که روزی بر گیشه سلطنت می کردند داشته ایم تمام آنهایی که در دهه ی ۷۰ روزگاری داشتند...

نیکی کریمی

شمایل: زن زیبای مورد ظلم واقع شده

ستاره های دهه 70 سینمای ایران را بشناسید

چگونه ستاره شد؟ فیلم "عروس" ساخته ی بهروز افخمی، در روزهایی که نیکی کریمی کمتر از ۲۵ سال سن داشت، در کاراکتر مهین که به نوعی نقش فرعی داستان بود با ارائه ی تصویری مبتنی بر چهره و فارغ از تکنیک های بازیگری، برای اولین بار یک زن جوان با چهره ای شبه مدل به سینمای پس از انقلاب عرضه کرد ، حضور شیک او مسیر سینمای او را به سمت ستاره گی هل داد.

ستاره یا بازیگر؟ کریمی پس از عروس ، دو تجربه ی موفق با مهرجویی داشت که هر دو اثر در تثبیت موقعیت او نقش عمده ای داشت. دیگر نمیشد او را صرفا یک چهره دانست او با نمایش توانایی هایش در فیلمهای سارا و پری خصوصا پری که حالتی انتزاعی و عرفانی داشت قدرت بازیگری اش را به رخ کشید، کاراکتر نگین در ردپای گرگ همکاری با کارگردانان بزرگ از کریمی چهره ای ویژه ساخت حضور در فیلم دوزن ساخته ی تهمینه میلانی کریمی را بیش از پیش مطرح کرد او با نسل سوخته و نیمه ی پنهان پایانی معمولی بر کارنامه ی بازیگری اش در این دهه داشت.

این روزها ... این روزها از بازیگری فاصله گرفته و بیشتر وقتش را صرف کارگردانی میکند ...

ابوالفضل پورعرب

شمایل: جوان اول جسور، قهرمان فیلمفارسی

ستاره های دهه 70 سینمای ایران را بشناسید

چگونه ستاره شد؟ «عروس»، پورعرب را معرفی کرد و در عین حال توامان موقعیت او را تثبیت کرد، نمایش دوگانگی ها و تضادهای شخصیت حمید خوشمرام در این فیلم او را در مرتبه ای خاص قرار داد؛هم منتقدین از نمایش او راضی بودند و هم مردم عادی، همو بود که از عناصر ستارگی چیزی کم نداشت؛صدای زیبا، چهره ی جذاب، تیپیکال قهرمان شرقی.

ستاره یا بازیگر؟ او بازیگر بالقوه ای بوده که به جز در مواردی خاص هیچوقت قدرت بازیگری اش به بالفعل تبدیل نشده ، پور عرب پس از «عروس» بیشتر تکرار تاسف باری ازحمید خوشمرام شد، شاید بتوان از (مردی از جنس باران) یا (دست های آلوده) به عنوان تجربه های متفاوتش در این دهه نام برد و بس. به نوعی پورعرب در دسته ی بازیگران تکنیکی جای نگرفت و ستارگی اش را هم از دست داد.

این روزها ... پس از یک دوره ی سخت بیماری و خانه نشینی ، خوشبختانه دوباره به سینما بازگشته ...

فریبرز عرب نیا

شمایل: تلخ با ظاهری آرام و عصبیت درونی

ستاره های دهه 70 سینمای ایران را بشناسید

چگونه ستاره شد؟ فریبرز عرب نیا خیلی خوب شروع نکرد، شاید تجربه ی کوتاه ایفای نقش در «مسافران» بیضایی جزیی از افتخارات کارنامه ی بازیگری اش باشد، اما حضور در آثاری معمولی موقعیتی خاصی برای او رقم نزد تا اینکه تجربه ی همکاری با کیمیایی در دوفیلم ضیافت و سلطان موقعیت بازیگری او را به کلی تغییر داد ،کاراکتر علی یزدانی مامور مخفی فیلم «ضیافت» شاید شروع ستاره گی عرب نیا بود.

ستاره یا بازیگر؟ اوج ادامه ی مسیر عرب نیا در «شوکران» رقم خورد، جایی که او در جان بخشیدن به کاراکتر به یاد ماندنی محمود بصیرت موفق شد شخصیتی چند لایه و متناقض را به نمایش بگذارد،اما خوب های کارنامه ی او در مقابل آثار ضعیفش خیلی پر تعداد نبوده و نیست او با بازی در آثاری مثل: رنگ شب و یا طوطیا به ورطه ی معمولی ها افتاد.

این روزها ... با همان ریتم پرنوسان و اندکی پرحاشیه تر و حضور در مجموعه های تلویزیونی به کار خودش ادامه می دهد ...

هدیه تهرانی

شمایل: زن مدرن و عقلانی ، سنت شکن

ستاره های دهه 70 سینمای ایران را بشناسید

چگونه ستاره شد؟ نگاه سرد، غرور زنانه، رفتار عقلانی ، شمایل یک زن مدرن اولین بار در «سلطان» ساخته ی کمیایی ظهور کرد و با انتخاب های سنجیده تا تثبیت موقعیت ویژه اش پیش رفت ،او در شوکران در نقش سیما تصویر جدیدی از زن ایرانی به نمایش گذاشت و با همین فیلم ستاره شد و ازآن به بعد تهرانی واجد یک جایگاه خاص در سینمای ایران شد.

ستاره یا بازیگر؟ تهرانی بد ادامه نداد، بازی در غریبانه ساخته ی احمد امینی طیف متنوع تری از مخاطبان را با ستاره ی زن سینمای ایران همراه کرد ،اما قرمز نقطه ی عطفی بود که عصیان چهره ی سرد تهرانی را در معرض نمایش گذاشت ،تجربیات موفق تهرانی بیشتر و بیشتر شد مثل: خانه ای روی آب و همکاری با کارگردانی چون ؛بهمن فرمان آرا، تا اینکه با بازی در آثاری چون سیاوش، دست ها ی آلوده و ... دوران افول او اغاز شد.

این روزها ... خیلی کمرنگ شده و سالی یک بار و حتی کمتر در فیلمی ایفای نقش می کند و تا سال بعدی ...

محمد رضا فروتن

شمایل: عاشق، مجنون و شیفته ...

ستاره های دهه 70 سینمای ایران را بشناسید

چگونه ستاره شد؟ فروتن با مجموعه ی تلویزیونی سرنخ شروع کرد، اما با نقش اسی در فیلم «مرسدس» ستاره شد، او در نقشی که به شدت به شمایلش می آمد به خوبی خودش را نشان داد؛ نقشی برونگرا، کلافه و پر از فریاد و پس از آن بازی در «قرمز» و آن کاراکتر عاشق دیوانه موقعیت فروتن را تثبیت کرد.

ستاره یا بازیگر؟ فروتن شاید ماندگارترین این لیست باشد ،او با صدایی ویژه و لحنی که تا پیش از آن در سینمای ایران وجود نداشت، توانست مدت ها فرمانروایی کند، بازی در فیلم ماندگار کیومرث پور احمد (شب یلدا ) توانایی های فروتن را نشان داد، حامد، «شب یلدا» کاراکتر ماندگاری شد، اما او هم با انتخاب های معمولی و استفاده ی کپی کاری ازشمایل عاشق پیشه اش رفته رفته نزول کرد و از جایگاه گذشته اش فاصله گرفت.

این روزها ... به فعالیت هایش ادامه می دهد؛ البته نه چندان تاثیر گذار ،حضوری معمولی و نه چندان درخشان.

سینمای دهه ی هفتاد خصوصا نیمه ی دوم آن باز هم از این ستاره های جوان داشت نظیر: پارسا پیروز فر ،بستر برای درخشش جوان ها در سینما مهیا بود و فیلم ها عمدتا حول موضوعات جوان پسند متمرکز بودند ، این روزها اما ستاره ی گیشه خیلی جوان نیست ،رضا عطاران با نزدیک به ۴۷ سال سن ،به هر حال مختصات سینما عوض شده است.نه سیل حضور جوانان مزیت است نه ستاره شدن یک ۴۷ ساله عیب است ، سینما به همه ی اینها در کنار هم احتیاج دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ardeshir

      با همین ستاره ها سینمامون نزول کرد

      پاسخ ها

      • sara

        حتما با نیوشا ضیغمی و الناز شاکردوست و گلزار صعود کرد !!!!

    • sara

      یادش بخیر هدیه تهرانی.

    • بدون نام

      بهترین بازیگرا همینا بودن نه بازیگرای تازه کار که فقط نون قیافه عمل کرده شونو میخورن و هیچ بویی از هنر بازیگری نبردن...

    • دریا

      به نظر من اینا هنوزم ستارن چون هر فیلمی که یکی از این دوستان بازی کنه قطعا حرفی برای گفتن داره

    • فرید

      چند سال است که ما سینمایی وفیلم مطرح وماندگار که مثل تعدادی از فیلمهای قبل از انقلاب تاریخ مصرف ندارد وهمیشه تازه است نداریم که با این صعود یا با ان نزول کند ......

    • بدون نام

      من همشون رو دوست دارم

    • بدون نام

      باید قدردان باشیم.لااقل هر کدوم از اینها چند تا فیلم خوب بازی کرد ک مردم رو ب سینماها کشوند. اما هنرپیشه های نسل جدید چطور؟؟؟

    • علی

      و الان شهاب حسینی از همه بهتره. هم از قدیمیا هم از جدیدا.
      هم بازیگر خوبیه، هم جذابترین چهره رو داره هم با اخلاقه

    • مانلی

      ولی من یه بازیگریو میشناسم که دهه هفتاد ظهور کرد .
      تو اولین فیلمش عالی بود،تو خوشگلی وخوش تیپی ، پورعرب وقربانزاده وتو خوش صدایی عرب نیا و فروتن به گرد پاشم نمی رسیدن.
      توجذابیتم نه تنها این آقایون که هیچ ستاره سینمایی ایران به گرد پاش نمیرسه.
      خوشبختانه تو همون سالا به دلایلی از سینما کناره گرفت وتو مسیر خودش باشتاب ستاره شد الانم تو موقعیت ، محبوبیت، وشهرت، شهاب حسینی،باتمام ارادتی که بهش دارم )بایدقهرمان دو صدمتر المپیک باشه تا بهش برسه ، از نظر ثروتم خدارو صدهزار مرتبه شکر موقعیتش رشک برانگیزه که البته بازم کمشه
      قایدتا حسودم خیلی داره ، خیلی سعی کردن یه جوری پایین بکشنش ولی امان ازاون وقتی که کسی عزیز خدا بشه!
      آقا،نجیب، فوق جذآب،خوش صدا، نابغه بی رقیب ،متواضع وفروتن فوق ستاره آسمون هنر ایران:
      مهران مدیری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج