۲۰۹۶۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

این ربات در بدن شما شنا می کند!

ابزارهای میکروالکترومکانیکی که همانند اتوبوس‌های مدرسه (!) بتوانند درون بدن انسان این سو و آن سو بروند، یکی از اهداف آزمایشگاهی نانو در سراسر جهان است.

خبرآنلاین: ابزارهای میکروالکترومکانیکی که همانند اتوبوس‌های مدرسه (!) بتوانند درون بدن انسان این سو و آن سو بروند، یکی از اهداف آزمایشگاهی نانو در سراسر جهان است.

اما یک گروه تحقیقاتی که از همکاری بنیاد ملی علوم آمریکا با انجمن تحقیقاتی علوم فیزیکی و مهندسی انگلستان شکل گرفته، هدفی فراتر از این دارد: آنها می‌خواهند ریزروبات مقلد زیستی بسازند که همانند یک مخلوق زنده کار می‌کند و با حسگرهای استخراج شده از سلول‌های حیوانی تجهیز شده است.

در این روبات که سایبرپلاسم نامیده می‌شود، اجزای روباتیک زیست‌مقلد با سلول‌های واقعی پستانداران ترکیب می‌شود تا سیستم‌ها و حسگرهای روباتیکی ساخته شود که به محرک‌های نوری و شیمیایی همانند اندام‌های زنده واکنش نشان می‌دهند.

حسگرهای «چشم» و «بینی» این روبات از سلول‌های حیوانی ساخته می‌شود؛ در حالی‌که یک سیستم عصبی الکترونیکی مصنوعی به ثبت داده‌های سایبرپلاسم از محیط اطرافش می‌پردازد و توسط ماهیچه‌های مصنوعی که از گلوکز نیرو می‌گیرند، به محرک‌های خارجی واکنش نشان می‌دهد.

سیستم کامل سایبرپلاسم بر روی لامپری دریایی مدل‌سازی خواهد شد؛ جانوری ساکن اقیانوس اطلس با یک ساختار عصبی ساده که تقلید آن باید کار نسبتا ساده‌ای باشد.

این ربات در بدن شما شنا می کند!

با استفاده از لامپری به عنوان یک مدل، محققان امیدوارند که بتوانند نمونه اولیه‌ای به طول یک سانتی‌متری بسازند که بتواند با اتکا به خود و به تنهایی، حس کند و به اطراف شنا کند. نمونه‌های بعدی را می‌توان در مقیاس نانو ساخت که برای شنا درون بدن انسان و شناسایی و احتمالا درمان بیماری‌ها عالی است.

ساخت چنین روباتی شبیه داستان‌های علمی-تخیلی می‌ماند، اما شاید دستیابی به آن چندان دور از دسترس نباشد.

در حال حاضر، محققان اجزای سایبرپلاسم را به طور مجزا تولید کرده‌اند، و در صورت عدم بروز عقب‌نشینی اجباری، آنها گمان می‌کنند که قادرند ظرف مدت پنج سال آینده روبات کوچک خود را آماده استفاده سازند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج