جاباما
۲۱۰۸۶۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

خانه تاریخی که «مهریه» است

یکی از زنان محلی که در خانه را باز کرد می‌گوید: حق آب این خانه تاریخی به عنوان مهریه در قباله‌اش ثبت شده است.

خبرگزاری ایسنا: یکی از زنان محلی که در خانه را باز کرد می‌گوید: حق آب این خانه تاریخی به عنوان مهریه در قباله‌اش ثبت شده است.

چهل دقیقه جلو در خانه تاریخی "خُراشا" منتظر می‌مانم تا کلیددار خانه بیایید و در را باز کند.وقتی وارد خانه می‌شوم تمام درها را از صندوق‌خانه گرفته تا جایی که مرغ و خروس‌ها را در آنجا نگه‌داری می‌کردند باز می‌کند و نشانم می‌دهد.

خانه شاه‌نشین خُراشا از آثار معماری اواخر دوره قاجار است که در روستای "خُراشا" در جلگه "سنخواست" خراسان شمالی قرار دارد. یکی از زنان محلی که در خانه را باز کرد می‌گوید: حق آب این خانه تاریخی به عنوان مهریه در قباله‌اش ثبت شده است.

خانه تاریخی که «مهریه» است
گچ‌بری و مرصع‌کاری‌های اطراف شومینه در قسمت شاه‌نشین خانه با آیه‌های قرآن‌،اسامی پنج تن، شیر و شمشیر تزیین شده است.

مردم محلی اظهار می‌کنند: صاحب اصلی خانه سفره‌دار بوده و از مهمانان پذیرایی می‌کرده است. این خانه شامل صندوق‌خانه، شاه‌نشین و مطبخ خانه است. از فضولات حیوانی که روی فرش‌ها ریخته شده می‌توان حدس زد که در حال حاضر هیچ استفاده‌ای از این خانه نمی‌شود.

متاسفانه طاعون آپارتمان‌سازی به روستاها هم سرایت کرده است و برخی روستاییان در حریم این خانه تاریخی در حال ساخت و ساز هستند که این ساخت‌وسازها را می‌توان از حیاط خانه دید.

خانه تاریخی یا شاه‌نشین" خُراشا" در اسفند سال ۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. براساس کتیبه‌های موجود در بنای شاه‌نشین، ساخت این بنا در ۱۳۱۰هجری قمری به پایان رسیده است.این خانه از شش نسل پیش به خاندان بنی‌هاشم به ارث رسیده و سازنده آن «سید حاج میرزا بابا» است و مرمت آن در سال 93 با اعتباری بالغ بر 280 میلیون ریال تمام شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج