۲۱۰۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

هر روز ازخود حمايت كنيد

تمرین روان شناسی: شخصيت منفي ذهن‌تان را بيرون كنيد

همه آدم ها در ذهن شان هم شخصيت منفي دارند وهم مثبت اماحالا وقت آن است كه شخصيت منفي ذهن‌تان را بيرون كنيد.

ممكن است شما هم مانند اغلب آدم‌ها گاهي با خودتان حرف بزنيد، بحث كنيد، نتيجه بگيريد و حتي مشاجره كنيد. صحبت‌هاي دروني موضوعي است كه اغلب آدم‌ها تجربه‌اش مي‌كنند. اغلب آدم‌ها در ذهن‌شان يك شخصيت مثبت و يك شخصيت منفي دارند كه گاهي براي ايجاد تعادل در تصميم‌هاي‌شان دست به دست هم مي‌دهند و گاهي هم عليه هم بسيج مي‌شوند و زندگي‌شان را به هم مي‌ريزند اما شما با انجام چند تمرين مي‌توانيد شخصيت منفي ذهن‌تان را رام كنيد و آن را براي گرفتن تصميمات منطقي به خدمت بگيريد. پس اگر فكر مي‌كنيد آماده جنگيدن با ديو درون‌تان هستيد با ما همراه شويد.


تمرين شماره يك

دفتر خاطرات‌تان را برداريد

يك روز را براي انجام اين تمرين انتخاب كنيد؛ روزي كه نه در آن قرار است كار خاص و مهمي انجام دهيد و نه موضوع غم انگيزي براي بررسي‌ در پيرامون‌تان وجود دارد. سعي كنيد آرام‌ترين روزتان را براي اين كار انتخاب كنيد و در شرايطي باشيد كه كسي مزاحم انجام تمرين‌تان نشود. دفترچه خاطرات يا حتي يك ورق كاغذ را مقابل‌تان بگذاريد و سعي كنيد تمام قرارهايي كه با خودتان گذاشته‌ايد را بنويسيد. هر چند ساعت يك‌بار دفتر را برداريد و به جملاتي كه نوشته‌ايد نگاه كنيد. در اين ساعت‌ها چقدر موفق بوده‌ايد و تا چه اندازه توانسته‌ايد مكالمات دروني و افكارتان را كنترل كنيد؟
بعد از اين‌كه مدتي اين تمرين را انجام داديد خواهيد توانست بدون مراجعه ساعت به ساعت به نوشته‌هاي‌تان ذهن‌تان را كنترل كنيد و هوشيارانه جملاتي كه به‌خودتان مي‌گوييد را بررسي كنيد.


تمرين شماره ۲

خودتان را در يك موقعيت مهم تصور كنيد

تصور كنيد فردا صبح قرار است در يك سمينار مهم شركت كنيد. تمام همكاران و روسا در آن جلسه حضور دارند و شما بايد آمادگي بالايي براي ارائه مطالب و پاسخگويي به آنها داشته باشيد. حالا شب قبل از اين نشست بزرگ است و در تاريكي شب روي تخت خواب‌تان دراز كشيده‌ايد. چه جملاتي را در مورد برنامه فردا به‌خود مي‌گوييد؟ چقدر زمان ببرد مهم نيست. شما بايد صادقانه و بادقت به اين مكالمات توجه كنيد. اگر احساس مي‌كنيد افكار منفي پياپي در ذهن‌تان چرخ مي‌زنند و شما را آشفته مي‌كنند، خوابيدن را فراموش كنيد و با خودتان گفت‌و‌گو كنيد. شما بايد براي آرام كردن ذهن‌تان و دور كردن اين افكار منفي به آن جملات پاسخ دهيد. مهم نيست ساعت چند است، يك قلم و كاغذ در دست‌تان بگيريد. تمامي پاسخ‌هاي‌تان را يادداشت كنيد اما هرگز در نوشتن‌شان خودسانسوري نكنيد. حالا كمي آرام‌تر شده‌ايد و توانسته‌ايد گوشه منفي ذهن‌تان را سرجايش بنشانيد و آرام بخوابيد.


تمرين شماره 3

نوشته‌هاي قبلي را مرور كنيد

در نخستين فرصتي كه براي‌تان پيش آمده نوشته‌هاي دو تمرين قبل را كنار هم بگذاريد و بررسي كنيد. سعي كنيد زماني را انتخاب كنيد كه هم تمركز كافي براي اين كار داشته باشيد و هم فرصت لازم. چه موضوعاتي در اين دو نوشته مشترك هستند؛ اين موضوعات مشترك مشكلاتي هستند كه هر روز در ذهن‌تان به آنها برمي‌خوريد پس بايد جدي‌تر از ديگر موارد با آنها برخورد كنيد و راهي براي جلو بردن‌شان پيدا كنيد. نوشتن را فراموش نكنيد. سعي نكنيد منطق‌تان را در ذهن‌تان نگه داريد بلكه آن را روي كاغذ بياوريد. حالا شما فهرستي از اين موضوعات مشترك داريد و وقت آن است كه راهي مناسب براي از ميان بردن‌شان هم پيدا كنيد.


نکته : در زماني كه به تمامي اين نوشته‌ها نگاه مي‌كنيد، سعي كنيد به اين سوال هم پاسخ دهيد: «در روز چطور دوستي براي خودتان هستيد؟»


تمرين شماره 4

خودتان را محك بزنيد

بعد از بررسي ۲ نوشته، بايد خودتان را محك بزنيد. موضوعاتي كه در كاغذ‌ها نوشته‌ايد را ارزيابي كنيد. چه حال و هوايي داشته‌اند؟ آيا مثبت بوده‌اند يا پر از نااميدي و حتي خشم؟ اگر مثبت بوده‌اند، آيا عقلاني هم بوده‌اند؟ آيا محدوده وسيعي از اين نوشته‌ها پر است از افكار خشن و كينه‌جويانه؟ يا سرشار است از تفكرات مثبت و‌گاه رويايي و غيرواقعي؟ مواردي كه در نوشته‌تان به طرز واضحي مثبت يا منفي رده‌بندي مي‌شوند را با علائم جداگانه مشخص كنيد. مي‌توانيد از ماژيك‌هايي با رنگ‌هاي متفاوت كمك بگيريد و اين موضوعات را دسته‌بندي كنيد. همين‌طور مي‌توانيد مواردي را كه در حال حاضر از نظرتان منطقي يا غيرمنطقي به‌نظر مي‌رسند، مشخص كنيد و چند دقيقه‌اي به آنها فكر كنيد. با اين تقسيم‌بندي تا حدودي بهتر مي‌توانيد خودتان و ذهن‌تان را بشناسيد و درك كنيد بيشتر چه گفت‌و‌گوهايي را در مغزتان مي‌گذرانيد. چقدر با روزهاي قبل تفاوت كرده‌ايد و چقدر بر نوشته‌هاي قبلي‌تان پافشاري مي‌كنيد؟


تمرين شماره ۵

چقدر موفق بوده‌ايد؟

بهتر است بار ديگر به تمرين‌هاي شماره يك و 2 برگرديد. متن‌هايي كه نوشته‌ايد را دوباره بررسي كنيد. چقدر بر مكالمات ذهني‌تان كنترل داشته‌ايد و چقدر اين گفت‌و‌گو‌ها خارج از كنترل شما به دنياي واقعي و بيروني زندگي‌تان راه پيدا كرده‌اند؟ آيا توانسته‌ايد يك كينه آني را در حد يك تفكر نگه داريد يا اينكه آن مكالمه ذهني واكنشي نادرست را در دنياي واقعي زندگي‌تان به همراه آورده است؟ شما تا چه اندازه توانسته‌ايد اين تفكرات را سركوب كنيد و آنها را با افكار بهتري جايگزين كنيد و تا چه اندازه در اين ماجرا هيجاني عمل كرده و خودتان را عليه خود تحريك كرده‌ايد؟ جواب‌هاي‌تان را بنويسيد. اين پنجمين كاغذي است كه براساس تفكرات ذهني‌تان روي آن يادداشت مي‌كنيد. خسته نشويد و اين كار را بي‌فايده ندانيد؛ تنها يك قدم ديگر براي رام‌‌كردن ذهن سركش‌تان باقي مانده است.


تمرين شماره 6

دوست خوبي براي خودتان بوده‌ايد؟

درست در زماني كه به تمامي اين نوشته‌ها نگاه مي‌كنيد، سعي كنيد به اين سوال هم پاسخ دهيد: «در طول روز چطور دوستي براي خودتان هستيد؟» اگر شما دوستي هستيد كه نكات منفي تمرين يك و ۲ را در گوشتان زمزمه مي‌كند، آيا زمان آن نيست كه كمي تغيير كنيد.
به اين فكر كنيد كه چطور دوستي بايد براي خودتان باشيد؟ شما كسي هستيد كه هر روز و هر لحظه با ذهن‌تان صحبت مي‌كند و اين‌كه دوست خوبي براي خود باشيد مي‌تواند بيشتر از هرچيز ديگري در زندگي شما تاثير‌گذار‌ باشد.
بار ديگر از خود بپرسيد. چطور دوستي بايد براي خودم باشم؟ آيا تمام مدت دنيا را براي خود مسموم و آلوده جلوه مي‌دهم يا اين‌كه نكاتي كه در ذهن‌تان به‌خود گوشزد مي‌كنيد، منطقي و آرامش‌بخش است؟ آيا دوستي هستيد كه زندگي را براي‌تان مثبت جلوه مي‌دهد يا مدام در ذهن‌تان زمزمه مي‌كند كه «تو نمي‌تواني؟!» سعي كنيد در زماني كه خود را قضاوت مي‌كنيد جانبداري نكنيد. شما مقابل خودتان و بي‌حضور فرد ديگر ارزيابي مي‌شويد و قاضي اين دادگاه هم كسي جز خودتان نيست. پس طفره نرويد و سعي كنيد تا آنجا كه ممكن است، صادق باشيد.


تمرين شماره ۷

حالا قضاوت كنيد

حالا وقت آن است كه خودتان را قضاوت كنيد.با خودتان صادق باشيد و به اين سوالات جواب دهيد.
۱.آيا شما با قدرت به صداي دروني‌تان گوش مي‌دهيد؟ سعي كنيد به ياد بياوريد كه چه زماني بوده و در چه موقعيتي قرار داشته‌ايد.
2. آيا زندگي واقعي شما و آنچه از خود بروز مي‌دهيد و همين‌طور شخصيت اجتماعي‌تان در تقابل با افكار، ارزش‌ها‌، اعتقادات و تعريف‌هايي قرار دارد كه براي زندگي خود
ساخته‌ايد؟
3. آيا امروز، درست در همين لحظه مي‌توانيد با جزئيات شرح دهيد كه چه كسي هستيد؟ به اين سوال با دقت فكر و سعي كنيد خودتان را آن‌طور كه مي‌شناسيد به‌خود معرفي كنيد. چه چيزهايي را در مورد خودتان هنوز نمي‌دانيد؟

باز نشر اختصاصی: B artarinha.ir

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج