۲۱۱۳۲
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

"رنو" یکه تاز بازار خودرو می شود

شطرنج دو رقیب فرانسوی در بازار خودرو ایران، تحت الشعاع فشار شریک آمریکایی پژو برای قطع رابطه با ایران قرار گرفته است.

"رنو" یکه تاز بازار خودرو می شود

هفت صبح: شطرنج دو رقیب فرانسوی در بازار خودرو ایران، تحت الشعاع فشار شریک آمریکایی پژو برای قطع رابطه با ایران قرار گرفته است.

خبر تصمیم پژو بر کاهش تدریجی مبادلات اقتصادی اش با ایران، مهم ترین خبر حوزه خودرو در دو روز گذشته بود که بلافاصله پیش فرض های جدیدی را در میان کارشناسان اقتصادی در مورد دورنمای تولید پژو در ایران و همین طور رقیب دیگرش رنو ایجاد کرده است.

اواخر دهه 60 بود که ایران خودرو برای اینکه بتواند در رقابت با سایر خودروسازان مشتریان بیشتری را جذب کند با یک نظرسنجی که در یکی از نمایشگاه های بین المللی، بین سه خودروساز اروپایی، ب.ام.و، فیات و پژو انجام داد. راه را برای ورود خودروساز فرانسوی پژو هموار کرد. پژو هم که در آن زمان به جهت خرید خط تولید پیکان از کارخانه کرایسلر و همچنین سرمایه گذاری در چند نوع خودرو مانند خوردوی 405 با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کرد و می رفت تا طعم تلخ ورشکستگی را بچشد، بازار بکر ایران را بهترین محل برای عبور از بحران دید و اولین سری از تولیدات خودرو را روانه بازار ایران کرد.

"رنو" یکه تاز بازار خودرو می شود

از سوی دیگر ایران خودرو که قریب به ۲۵ سال به صورت مداوم انواع پیکان را مونتاژ و تولید می کرد با روش های پژو دوران گذر از سنت را پشت سر گذاشت و وارد فاز جدیدی از تولیدات شد. پس از آن بود که شرکت های تامین قطعه ایجاد شد و قطعه سازان داخلی آموزش دیدند تا قطعات موردنیاز را با رعایت کیفیت موردقبول پژو تولید کنند. این سرمایه گذاری ها باعث شد تا بخش خصوصی به عنوان سردمدار قطعه سازی شناخته شده و آوازه آنها نیز در میان بسیاری از خودروسازان جهان بپیچد. به هر حال روش پژو قریب به ۲۰ سال در ایران دست نخورده باقی ماند و از این مقر هم خود از خطر ورشکستگی نجات یافت هم خودروساز ایرانی را به بزرگترین و پردرآمدترین بنگاه اقتصادی تبدیل کرد.

بسیاری از کارشناسان، بازار ایران را دومین بازار بزرگ پژو پس از کشور فرانسه می دانند. هرچند که خودرو پژو نظر دیگری دارد و معتقد است تنها یک درصد از درآمد این شرکت از بازار ایران است. شرکت رنوی فرانسه رقیب دیرینه پژو که در خلال این سال ها بازار پرسود و جذاب ایران را رصد می کرد در اوایل سال ۲۰۰۳ با قراردادی که با سازمان گسترش بست تصمیم گرفت به واسطه یکی از تولیداتشان به نام لوگان که در ایران به نام تندر ۹۰ شناخته می شود سهمی از این بازار را به دست آورد.

"رنو" یکه تاز بازار خودرو می شود

در قرارداد رنو که مقرر شده بود ۶۰ درصد از تولیدات در داخل کشور تولید شوند دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و پارس خودرو (زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا) عهده دار تولید تندر ۹۰ شدند. البته در ابتدای ورود لوگان بسیاری از مردم به دلیل ظاهر نه چندان دلچسب این خودرو تمایلی به خرید نشان نداندند اما رنوی فرانسه با اتکا بر کیفیت قطعات توانست تا بر مشکل ظاهر غلبه کند و حجم تولیدات را روز به روز افزایش دهد اما با این وجود هم به خاطر سابقه نسبتا طولانی پژو در ایران و هم به جهت تولید محصولاتی مانند ۲۰۶ که با وجود زیبایی و کیفیت محبوبیت زیادی را خصوصا در بین جوانان و اقشار متوسط جامعه به دست آورده بود همچنان گوی سبقت در اختیار پژو بود و رنو هنوز قطره ای از موفقیت پژو در ایران را نچشیده بود.

لازم به ذکر است در سال ۹۰ به رغم کاهش تولید در حدود ۱۲۳ هزار و ۶۵۳ دستگاه خودروی ۲۰۶ تولید شده و این درحالیست که با وجود افزایش تولید تندر ۹۰ تعداد کل خودروهای ساخته شده ۴۲ هزار و ۲۴۷ دستگاه است.


آینده بازار

در حال حاضر واقعیت این است که تولید 206 به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و در عوض تندر 90 هر ماه بر تولیدات خود می افزاید. شاعیات زیادی صورت گرفته؛ برخی از کارشناسان دلیل اصلی کاشه تولیدات پژو در ایران خودرو را نتیجه افزایش سطح همکاری پژو با جنرال موتورز آمریکا می دانند و اینکه رییس جمهور فرانسه در صدر مخالفان ایران است و در خط مقدم تحریم ها ایستاده. اما سوال اساسی این است که آیا پژو و شریک ایرانی آن که تاکنون با تکیه بر تعرفه بالای واردات بازار را در اختیار داشتند، حاضرند تا این بازار راحت را از دست بدهند تنها به خاطر سهم هفت درصدی جنرال موتورز در پژو؟

یکی از کارشناسان حوزه خودرو در خصوص امکان پیشی گرفتن رنو از پژو در بازار خودروی ایران به هفت صبح می گوید: رنو از اول با امید به دست آوردن سهم زیادی از بازار وارد ایران شد. وی گفت: هرچند در سال های ابتدای ورود نتوانست با پژو رقابت کند اما با تکیه بر کیفیت و استانداردهای سختگیرانه ای که برای قطعه سازان گذاشته بود خیلی زود سهم خود را از بازار به دست آورد.

وی گفت: درصورتی که شایعات مربوط به کاهش سطح روابط پژو با ایران خودرو درست باشد باید توجه داشت چون در حال حاضر نیز اکثر قطعات در ایران ساخته می شوند، ایران خودرو مشکلی از لحاظ تکنولوژی نخواهد داشت اما قطعا از لحاظ تعداد تولیدات با مشکل اساسی مواجه خواهد شد. وی ادامه داد: این زمان نقطه طلایی است که شرکت رنو در پی آن است و قطعا سعی خواهد کرد تا از موقعیت کنونی بیشترین سود را نصیب خود نماید به طوری که از هم اکنون به پیشواز رفته و پس از پایان تعطیلات و به رغم مخالفت دولت در افزایش هرگونه قیمت خودروها قیمت تندر 90 را از حدود 14 میلیون و 300 هزار تومان به حدود 17 میلیون و 80 هزار تومان افزایش داده است.

از سوی دیگر خبرها حکایت از آن دارد که فقط پژو نیست که تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار دارد، بلکه این فشارها به خودروسازان کره ای همچون هیوندا انتقال یافته و به نظر می رسد آنها نیز مجبور به کاهش سطح مبادلات خود با ایران هستند. در هر حال باید منتظر شد و دید آیا این فشارها به دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو هم انتقال پیدا خواهد کرد؟ آیا رنو هم همانند پژو باید سطح همکاری های خود را کاهش دهد؟ یا اینکه شرکت رنو مقاومت کرده و از خلا ایجادشده برای به دست آوردن سهم حداکثری بازار خودرویی ایران استفاده خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن71

      فقط مگان دنده اتوماتیک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج