۲۱۱۸۰۱
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان

کشور مجارستان نیز مانند لهستان، برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاه های اروپا، مقصد شناخته شده ای مانند کشورهای شمال یا غرب این قاره نیست.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد. با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان

برای آن دسته از متقاضیان تحصیل در اروپا که با سرمای کشورهای اسکاندیناوی میانه خوبی ندارند و حاضر به پرداخت شهریه های سنگین در انگلستان و سوییس و سوئد نیستند، مجارستان می تواند انتخاب خوبی باشد.

در سلسله مطالب مربوط به راهنمای فرصت های تحصیلی و زندگی در خارج از کشور که ویژه علاقمندان به تحصیلات عالیه در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی در پرتال برترین ها ارائه می شود، تا کنون بیش از پانصد نکته در عرصه های مختلف پذیرش و بورس تحصیلی معرفی گردید. در روزهای گذشته، فرصت های تحصیلی در کشورهای سوئد، فنلاند، نروژ، لهستان، اتریش و آلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان سایت نیز مواجه شد. امروز برای علاقمندان به کشور زیبا و آرام مجارستان در مرکز اروپا، سلسه نکاتی درباره فرصت های تحصیل و زندگی ارائه می کنیم.

کشور مجارستان نیز مانند لهستان، برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاه های اروپا، مقصد شناخته شده ای مانند کشورهای شمال یا غرب این قاره نیست. به نظر می رسد در یکی دو دهه اخیر، روند تحصیل دانشجویان ایران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های مجارستان افزایش یافته و این علاقمندی برای رشته های پزشکی و به خصوص دندان پزشکی روند صعودی به خود گرفته است.

اگر چه دانشگاه های مجارستان سیستم شهریه رایگان را برای دانشجویان خارجی (خارج از اتحادیه اروپا) ارائه نمی دهند، اما فرصت ها و ظرفیت های علمی و پژوهشی در مجارستان سبب شده است تا متقاضیان تحصیل با شهریه کم و حتی دریافت بورس تحصیلی در برخی رشته ها بتوانند به این کشور با دید مثبت نگاه کنند. سی امین گفتار این مطالب را به ارائه نکاتی درباره فرصت های تحصیلی در مجارستان اختصاص داده ایم تا رهیافتی باشد برای علاقمندان به تحصیل در کشور زیبای مجارها با تاریخی هزار ساله.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان

نکته ۵۸۶: اگر تنها برای اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه های مجارستان و تحصیل در آن جا قصد یادگیری زبان مجاری دارید و به اهدافی غیر از مجارستان برای زندگی و ادامه تحصیل فکر می کنید، یادگیری زبان بی کاربرد و سخت مجاری، گزینه خوبی در این فرآیند نیست. این موضوع برای کشور لهستان و حتی بلاروس و اکراین نیز صادق است. همواره تلاش کنید که یادگیری یک زبان خارجی، چه اروپایی و چه آسیایی، برای شما در بلند مدت دارای فواید علمی و مادی باشد.

نکته ۵۸۷: رشته‌های پزشکی‌ از پر طرفدارترین رشته‌ها در کشور مجارستان می‌باشد. سابقه‌ و سطح علمی‌ بالای دانشگاه‌های پزشکی‌ کشور مجارستان مهمترین نکته در این مورد است. رشته‌های پزشکی‌ و پیراپزشکی موجود در کشور مجارستان عبارتند از: پزشکی‌، دندانپزشکی‌، داروسازی، مامایی و فیزیوتراپی. معمولا رشته های پزشکی ۱۰ ترم به طول می انجامد که شهریه هر ترم بر اساس دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. برای متقاضیانی که برای تخصص قصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی مجارستان را دارند، امکان دریافت بورس تحصیلی فراهم است، اما برای مقاطع عمومی، این امکان برای دانشجویای غیر مجاری بسیار ضعیف است. شمار زیادی از علاقمندان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی، این کشور را به دلیل کیفیت خوب تحصیلی انتخاب می کنند. اما همواره، از مشورت های اساتید و ایرانیان شاغل به تحصیل در این کشور استفاده کنید. قبلا به شما یاد دادیم که چگونه با دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های هدف خود، ارتباط برقرار کنید.

نکته ۵۸۸: اگثر دانشگاه های پزشکی در مجارستان، از متقاضیان ورود به تحصیل در رشته های پزشکی آزمون ورودی شامل زیست شناسی و شیمی و دروس پایه می گیرند که اطلاعات تکمیلی در این رابطه را باید در پرتال دانشگاه ها جست و جو کنید. فهرست کاملی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی دولتی و خصوصی مجارستان در نشانی اینترنتی :

http://bit.ly/۱G۶۱r۴x قرار دارد که بیش از ۳۰ مرکز را شامل می شود و پاسخ گوی سلیقه ها و علاقمندان در رشته های مختلف علمی می باشد.

نکته ۵۸۹: امکان دریافت بورس تحصیلی برای رشته های فنی و مهندسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های مجارستان بسیار بیش تر از رشته های پزشکی می باشد. دانشگاه هایی مانند : دانشگاه اقتصاد و مهندسی بوداپست، یکی از مهم ترین دانشگاه های مهندسی این کشور است که بیش از ۲۵ هزار دانشجو دارد و قدمت آن بازمیگردد به اوایل قرن هفدهم میلادی. این دانشگاه تا کنون، ۴ برنده نوبل داشته است که نشان دهنده ارزش علمی آن در اروپا می باشد. این دانشگاه در نشانی http://www.bme.hu/?language=en در دسترس می باشد. علاقمندان به رشته های معماری، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، بیوفناوری، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی حمل و نقل، مهندسی علوم طبیعی و اقتصاد و علوم اجتماعی می توانند این دانشگاه معتبر را در واچینگ لیست خود قرار دهند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان

بخش بین المللی دانشگاه در نشانی http://www.kth.bme.hu/en/oie قراردارد که اطلاعات جامع و کافی برای متقاضیان تحصیل در این دانشگاه ارائه کرده است. به دلیل این که احتمال دارد ایرانیان زیادی این دانشگاه را در فهرست دانشگاه های مورد نظر در مجارستان برای رشته های فنی و مهندسی انتخاب کنند، پست الکترونیک بخش پذیرش دانشگاه را مد نظر داشته باشید که در نشانی admission@kth.bme.hu قرار دارد. علاوه بر این دانشگاه، دانشگاه ابودا نیز از جمله مراکز فنی و مهندسی بزرگ و مطرح این کشور است که در نشانی http://www.uni-obuda.hu قرار دارد و بیش از ۱۳ هزار دانشجو دارد و قدمت آن به قرن هجدهم میلادی باز می گردد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان

مدرسه تجارت بوداپست، محفلی خوبی برای آن دسته از متقاضیان تحصیل در رشته های جدید در عرصه مدیریت، اقتصاد و تجارت می باشد که در ادرس http://en.bgf.hu قابل دسترس می باشد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان

نکته ۵۹۰: اکثر رشته ها در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکترا در دانشگاه های محارستان به زبان انگلیسی تدریس می شود و فرصت های کارآموزی و بورس تحصیلی متنوعی برای دارندگان رزومه های قوی و پایان نامه های تحقیقاتی مبتنی بر موضوعات روز فراهم است.

نکته ۵۹۱: موسسه بالاسی ۱ ، مسئول مدیریت بورس های تحصیلی کشور مجارستان می باشد که توسط وزارت آموزش عالی این کشور تاسیس شده است. فهرست کاملی از فرصت های بورسیه خود را در زمینه ها گوناگون در پرتال ۲ موسسه منتشر کرده است که می تواند برای علاقمندان به تحصیل در این کشور مفید باشد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان

نکته ۵۹۲: تحصیل در کشورهایی که زبان تحصیل در آن ها عمدتا غیر انگلیسی هست، برای افرادی که میخواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند کمی مشکل است. در مجارستان هم با وجود سیستم آموزشی خوب و قابل قبول، منابع انگلیسی کتابخانه ها و مراکز آموزشی این کشور در قیاس با کشورهای اسکاندنیاوی، آلمان و فرانسه محدود تر است اما این نقیصه را می توانید با راه حل های مختلفی مرتفع کنید.

نکته ۵۹۳: یک مثل قدیمی می گوید که از مجارستان، در حد مجارستان انتظار داشته باشید نه بیشتر!

نکته ۵۹۴: پرتال فلوی ۳ ، یکی از منابع بسیار خوب درباره آشنایی با رشته های تحصیلی، دانشگاه ها و شیوه زندگی و مسائل عمومی در مجارستان است. در این پایگاه، امکان جست و جوی رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه های این کشور براساس زبان های مختلف، امکان پذیر است. در واقع دانشگاه های مجارستان را در یک کلیک ملاحظه کنید!

نکته ۵۹۵: دانشگاه اتووس لورناد ۴ از جمله دانشگاه های ممتاز مجارستان می باشد که کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی آن مورد تائید اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم ایران است. این دانشگاه بر اساس فهرست شانگهای، در میان ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. البته دانشگاه تکنولوژی بوداپست ۵ که در زمینه های فنی و مهندسی از برترین دانشگاه های این کشور است نیز می تواند به عنوان انتخاب نخست متقاضیان علاقمند به تحصیل در این رشته ها به خصوص در مقاطع پس از کارشناسی قرار بگیرد.

نکته ۵۹۶: تبلیغات بسیاری توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی بی صلاحیت و غیر مجاز در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و بورس از کشور مجارستان در سایت های اینترنتی و نشریات، امروزه قابل مشاهده است که متاسفانه شمار زیادی از داوطلبان ناآگاه نیز طعمه چنین دام هایی می شوند. در یکی از این تبلیغات که تصویرش را ملاحظه می کنید، تبلیغ کننده ادعا می کند که بدون مدرک زبان! می تواند برای افرادی که مدرک کارشناسی ارشد دارند، پذیرش و بورس دکترا از دانشگاه بوداپست دریافت کند ! این تبلیغ کننده مدعی است که فقط مجموعه او می توانند چنین کار خارق العاده ای! را انجام دهند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در مجارستان

از این تبلیغات بی اساس و دروغین در اینترنت بسیار است. هیچ دانشگاهی در مجارستان بدون در اختیار داشتن حداقل صلاحیت های علمی لازم ( که یکی از ان ها مدرک زبان معتبر است) به شما پذیرش تحصیلی حتی به صورت مشروط نمی دهد، چه برسد برای مقطع مهمی مانند مقطع دکترا، آن هم با بورس تحصیلی. مساله مهمی که درباره این آگهی های تبلیغاتی باید مورد توجه دانشجویان باشد آن است که همان طور که قبلا توضیح داده شد، دریافت پذیرش تحصیلی و بورس از یک دانشگاه اروپایی، تضمینی به دریافت روادید دانشجویی نیست.

چه بسا موسسات زیادی هستند که از داوطلبان به شیوه های مختلف، هزینه های گزافی برای اخذ پذیرش تحصیلی دریافت می کنند اما داوطلب نمی تواند از سفارت خانه مربوطه روادید دریافت کند و متضرر می شود. بر اساس اطلاعاتی که در این کتاب ارائه شده است، داوطلبان قادرند تا به راحتی با آگاهی از سایت ها و منابع معتبر دولتی، مراکز دانشگاهی را شناسایی و بر اساس شیوه های معرفی شده در این کتاب، نسبت به ارسال مدارک و تعامل با دانشگاه ها و بررسی امکان اخذ پذیرش و بورس تحصیلی اقدام کنند. بنابراین نیازی نیست تا با اتکا به تبلیغات دروغین و ظاهری، وقت و هزینه خود را هدر دهید.

نکته ۵۹۷: مجارستان کالج های زبان و دوره های کوتاه مدت بسیاری در زمینه های مختلف دارد. قبل از اخذ پذیرش از چنین موسساتی برای اهداف مختلف، نسبت به امکان دریافت روادید مجارستان بر اساس پذیرش در این مراکز، با سفارتخانه این کشور در تهران رایزنی مربوطه را انجام دهید. در صورتی که علاقمند به پیش ثبت نام در کالج ها و موسسات آموزشی غیر دانشگاهی این کشور هستید ،حتی الامکان از خدمات موسسات و کالج هایی استفاده کنید که در صورت عدم دریافت روادید، هزینه پیش ثبت نام شما را عودت دهند و یا شهریه پرداختی شما قابل بازگشت باشد ۶ و از بین نرود.

نکته ۵۹۸: دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور، بهترین و به روز ترین منبع اطلاعاتی و ارتباطی جهت آگاهی از آخرین شرایط و وضعیت تحصیلی در مجارستان می باشند. چنین کانال هایی را می توانید از طریق انجمن های دانشجویی، صفحات دانشگاه ها در شبکه های اجتماعی و جست وجو در اینترنت بدست بیاورید.

نکته ۵۹۹: دانشگاه های کشورهایی مانند لهستان، مجارستان، چک، اسلواکی یا پرتغال، حتی الامکان نباید برای متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، در سر لیست گزینه های انتخابی باشد. چرا که برای ایرانیان، فرصت های تحصیلی بهتر و بیش تری در کشورهای شنگن وجود دارد. گفتارهای قبلی را مجددا مطالعه کنید. اما این توصیه به آن معنا نیست که این ۵ کشور، از قابلیت های علمی و پژوهشی نامطلوبی برخوردارند و نباید مورد توجه داوطلبان عزیز قرار بگیرد. توصیه ما، همواره شناخت قابلیت های فردی و علمی خود، آگاهی صحیح از رشته ها و محیط های دانشگاهی و انتخاب بهترین فرصت های تحصیلی در قاره سبز بر اساس اولویت های شخصی است.

نکته ۶۰۰: دانشجویان زیادی هستند که به واسطه داشتن یک مدرک کارشناسی مثلا در رشته مهندسی پزشکی، علاقمند به تخصیل در رشته های پزشکی محارستان می شوند. اما به واسطه ظرفیت های علمی محدود و غیر مرتبط، پس از صرف هزینه های فراوان مجبور به تغییر رشته یا بازگشت به وطن می شوند. همواره با آگاهی و شناخت کامل از ظرفیت های فردی و علمی خود و هدف آینده، رشته های غیر مرتبط با تخصص اصلی خود را در این کشور انتخاب کنید.

اگر به دنبال فرصت های حوزه پزشکی می باشید، این دو دانشجو، نکات خوبی را به انگلیسی به شما یادآوری میکنند



نکته 601: تنها به واسطه این که تعداد پذیرفته شده در رشته های پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه های ایران محدود است، نباید متقاضیان به فکر ادامه تحصیل در این رشته ها در مجارستان باشد. متقاضی باید قبل از شروع فرآیند پذیرش، آمادگی لازم را از نظر روحی و روانی و جسمی و علمی، برای آغاز دوره تحصیلی در رشته های پزشکی در خارج از کشور با توجه به چالش های مختلفی که فرا روی وی می باشد، دارا باشد. به دلیل آن که متقاضیان چنین رشته هایی معمولا بعد از پایان دوره دبیرستان و به عنوان نخستین تجربه خارج از کشور خود، به شوق تحصیل پزشکی در دانشگاه های به نسبت ارزان مجارستان ترک وطن می کنند، می بایست ظرفیت این کار بزرگ را در خود ایجاد کنند. بی شک، در صورت عدم برنامه ریزی مدون و مشخص برای تحصیل در رشته هایی که 5 تا 7 سال به طول می انجامد و نیازمند حوصله، تلاش و مطالعه فراوان هستند، نه تنها مقصود حاصل نمی شود بلکه سرخوردگی بدی را برای داوطلبان جوان ایجاد می کند.

نکته 602: رشته دندان پزشکی در دانشگاه های پزشکی مجارستان با استقبال برخی از متقاضیان ایرانی مشتاق به تحصیل در این کشور رو به رو شده است. اما کیفیت سیستم آموزشی و دانشگاه های مورد تائید مجارها در این عرصه را باید با تعامل با مدیران گروه های آموزشی دانشکده های دندان پزشکی جویا شد و اطلاعات حاصله را با اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشورمان در صورت نیاز، بررسی و ارزیابی نمود تا بهترین انتخاب توسط متقاضی این رشته ها صورت بگیرد. همواره با اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم که در گفتار اول این سلسله مطالب به آن اشاره شد، در ارتباط باشید.

نکته 603: همانند کشورهای دیگر اروپایی، یکی از بهترین منابع برای دریافت اطلاعات تحصیلی، فرهنگی و اقتصادی درباره کشور مجارستان، سفارت مجارستان در تهران 7 و سفارت ایران در بوداپست 8 می باشد. تعامل با دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این کشور در کنار روش های ارتباط با اساتید که قبلا برای شما عنوان شد، راهکاری برای ارتقای سطح اطلاعات و شناخت شما درباره فرصت های تحصیلی در این کشور می باشد.

نکته 604: برای پیدا کردن مکان اقامت در این کشور به سایت های زیر مراجعه کنید. اما همواره در ارتباط با accommodation officer دانشگاه مورد نظر خود باشید تا با بودجه خوب، محل زندگی مطلوب و دانشجویی برای شما پیدا کند و در محیط آکادمیک زندگی کند.

پرتال های بین المللی مانند airbnb.com و حتی booking.com، فرصت خوبی است اما معمولا مکان هایی که مناسب دانشجو باشند را شاید نتوان به راحتی در آن ها جست و جو کرد. پرتال رسمی بوداپست، بخش خاصی را به موضوع محل اقامت اختصاص داده که راهنمای خوبی به شمار می رود و در نشانی http://bit.ly/1IoYNIe قرار دارد.

در آخر به متقاضیان تحصیل در این کشور توصیه میکنیم که سایت دولتی این کشور را https://www.gov.uk/living-in-hungary همواره مطالعه کرده و از لینکها و اطلاعات آن بهره مند شوند.

1- Balassi

2- http://www.scholarship.hu

3- http://bit.ly/1KPrbDx

4- http://www.elte.hu

5- http://www.bme.hu/en

6- Refundable payment

7- http://bit.ly/1KjU4d4

8- iranembassyhu.org
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج