جاباما
۲۱۱۸۰۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

جدیدترین آمار از سن ازدواج در ایران

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت از وجود بیش از ۱۱ میلیون دختر و پسر جوان در آستانه ازدواج در کشور خبر داد که درحال پشت سر گذاشتن سن باروری هستند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت از وجود بیش از ۱۱ میلیون دختر و پسر جوان در آستانه ازدواج در کشور خبر داد که درحال پشت سر گذاشتن سن باروری هستند.

محمد اسماعیل مطلق روز یکشنبه درهمایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در گرگان، اظهار کرد: بخش قابل مهمی از این جمعیت که بین ۱۸ تا ۳۵ سال دارند، در حال پشت سر گذاشتن سن ازدواج و باروری سالم هستند که این امر زمینه ساز کاهش نرخ باروری در کشور است.

وی، میانگین نرخ باروری درکشور را ۱،۸ درصد اعلام کرد و گفت: نرخ مطلوب باروری ۲،۱ درصد است که همه دستگاه های کشوری و نیز مجموعه وزارت بهداشت، باید تلاش کنند نرخ باروری را در کشور در راستای سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری، افزایش دهند.

مطلق، افزایش سن ازدواج را یکی از عوامل اصلی در کاهش نرخ باروری دانست و اضافه کرد: هم اکنون میانگین سن ازدواج در مردها ۲۷ سال و خانم ها ۲۵ سال است که این میانگین در برخی استان ها از جمله تهران بالاتر بوده و روند صعودی نیز دارد.

وی تصریح کرد: براساس آمارهای کنونی، سن ازدواج در کشور پنج سال افزایش یافته است که باید تلاش شود حداقل ۲ سال آن را کاهش دهیم تا به نرخ مطلوب باروری یعنی ۲،۱ درصد برسیم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، یادآور شد: اگر کاهش سن ازدواج درکشور رخ ندهد، درسال ۱۴۳۰ نرخ باروری صفر و پس از آن نیز منفی خواهد شد که این امر مشکلات عدیده ای در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد خواهد کرد.

مطلق، افزایش آمار طلاق را از دیگر عوامل کاهش نرخ باروری در کشور برشمرد و گفت: روند صعودی طلاق ها نگران کننده است به گونه ای که تنها درسال گذشته ۱۶۳ هزار و ۵۷۲ واقعه طلاق ثبت شده که ۵،۳ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

وی افزود: نکته مهم و نگران کننده دربحث طلاق ها این است که ۸۰ درصد آن در سن زیر ۳۰ سال اتفاق می افتد که زمان مناسب باروری است، ضمن اینکه ۱۴،۲ درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی و ۵۰ درصد نیز در پنج سال اول زندگی حادث شده است.

به گفته وی، افزایش سن ازدواج و بالابودن آمار طلاق باعث شده که در کشور سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری از دست برود، ضمن اینکه هم اکنون ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار خانم ۱۵تا ۴۹ سال ازدواج نکرده درکشور وجود دارد.

مطلق، علاوه بر موارد فوق افزایش فاصله بین فرزندان، تک فرزندی، سقط جنین، اعتیاد و ناباروری را از دیگر عوامل در کاهش نرخ باروری درکشور برشمرد و از برنامه ریزی های متنوع آموزشی و درمانی وزارت بهداشت برای افزایش نرخ باروری در کشور و تحقق سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه جمعیت خبر داد.

این مسوول در وزارت بهداشت افزود: بسته های مختلف آموزشی توسط ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی تهیه و در حال اجرا است، ضمن اینکه همه ارگان ها و دستگاه های متولی بویژه علما و روحانیون باید درتحقق سیاست های کلی جمعیت مشارکت فعال داشته باشند.

وی همچنین از مرگ روزانه ۸ جوان بر اثر اعتیاد در کشور خبر داد و گفت: ۱۴ درصد معتادان در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال و ۵۸ درصد آنان زیر ۳۵ سال سن دارند ،ضمن اینکه نگرانی ۹۱ درصد والدین ایرانی اعتیاد فرزندان و علت ۵۰ درصد طلاق ها نیز بخاطر اعتیاد است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج