۲۱۱۹۹۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

پدیده شاندیز پول سپرده گذاران را می دهد؟

تکلیف تسهیلاتی که موسسه میزان از سپرده های مردم به پروژه پدیده شاندیز و تسهیلات گیرندگان پرداخت کرده بود معلوم نیست.

خبرآنلاین: تکلیف تسهیلاتی که موسسه میزان از سپرده های مردم به پروژه پدیده شاندیز و تسهیلات گیرندگان پرداخت کرده بود معلوم نیست.

پروژه پدیده شاندیز که این روزها از آن به عنوان عامل اصلی انحلال موسسه میزان یاد می شود بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به سپرده گذاران میزان بدهکار است اما با توجه به نامعلوم بودن نتیجه رسیدگی به پرونده این شرکت مشخص نیست که بدهی این شرکت چه زمانی به سپرده گذاران میزان بازپرداخت می شود؟

سپرده قانونی ۱۰۰ میلیارد تومانی موسسه میزان نزد بانک مرکزی کفاف تسویه حساب با سپرده گذاران را نخواهد داشت و از طرفی شناسایی و فروش املاک و دارایی های این موسسه مستلزم طی پروسه ای چندساله می شود.

از طرفی اکبر کمیجانی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، تاکید کرده است « بانک مرکزی و دو لت هیچ تعهدی نسبت به موسسه میزان ندارد. لذا افرادی برای کسب سود بیشتر به اخطارهای بانک مرکزی توجهی نداشته و در موسسه غیرمجاز میزان سپرده‌گذاری کرده‌اند می توانند تنها با شکایت از مسئولین موسسه میزان و از راه قانونی به سرمایه های خود برسند.»
قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرده است: «از طریق نقدینگی و بازگشت اقساط مطالبات سپرده‌گذاران خرد این موسسه پرداخت خواهد شد و مابقی سپرده‌گذاران از طریق قانونی باید به دنبال حق و حقوق خود باشند.»

به این ترتیب طبق گفته مسئولان بانک مرکزی بانک صادرات تنها نقش عاملیت را بر عهده دارد و از منابع خود هیچ هزینه‌ای را صرف نخواهد کرد. این بانک تنها به عنوان نماینده بانک مرکزی موظف است که طبق مصوبات هیئت سه نفره مستقر در شعبه مرکزی موسسه میزان، با توزیع 100 میلیارد تومان سپرده قانونی که موسسه میزان نزد بانک مرکزی داشت پاسخگوی سپرده گذاران خرد باشد و کسانی که بدون توجه به اخطارهای مقامات و نهادهای حاکم بر بازار پولی کشور سرمایه گذاری های کلان در این موسسه داشتند تنها باید از طریق مراجع قضایی پیگیر دریافت مطالبات خود از این موسسه باشند.

اما موضوعی که در این بین مغفول مانده زمان و میزان بازگشت تسهیلاتی است که این موسسه از محل سپرده های مردم به وام گیرندگان پرداخت کرده بود.

طبق آخرین صورت های مالی منتهی به اسفند سال 92 که از موسسه میزان در دسترس است در سال 91 این موسسه تنها به مجموعه پدیده شاندیز مبلغی بیش از 325 میلیارد و 783 میلیون تومان تسهیلات داده که این تسهیلات با نرخ 30 درصد و سررسید یک ساله پرداخت شده بود .

در سال 92 شرکت ورشکسته پدیده شاندیز از موسسه اعتباری میزان که در بین سه موسسه دیگر بیشترین تسهیلات را به این پروژه داده بود توانست مبلغی بیش از 545 میلیارد و 790 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند. این تسهیلات نیز با نرخ سود 30 درصد و سررسید یک ساله پرداخت شده بود اما پیگیری های خبرنگار خبرآنلاین در مورد اینکه آیا مبلغ 325 میلیاردی تسهیلات سال 91 در پایان دوره سررسید بازپرداخت و تسویه شده است یا اینکه با تسهیلات سال 92 محاسبه شده و استمهال شده است بی نتیجه مانده است.

گفتنی است در بین سه موسسه ای که به این پروژه تسهیلات پرداخت کرده بودند موسسه عسکریه و موسسه منحل شده اعتماد ایرانیان هم بودند که موسسه عسکریه مبلغی بیش از 40 میلیارد تومان در سال 92 با نرخ سود 30 درصد و سررسید یک ساله پرداخت کرده بود.

از طرفی موسسه منحل شده اعتماد ایرانیان نیز در سال 91 مبلغی در حدود 21 میلیارد تومان به این شرکت پرداخت کرده بود که پس از انحلال موسسه اعتماد ایرانیان و واگذاری به بانک قوامین به ازای این مبلغ تعدادی از واحدهای تجاری و اقامتی پروژه شاندیز با تخفیف 40 درصد به بانک قوامین واگذار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج