۲۱۲۱۲۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

۶۰ هزار تن گوجه روی دست دزفول باد کرد

کشاورزان دزفول می گویند تمایلی برای برداشت ۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی در این شهرستان به علت قیمت پایین خرید و نیز دیگر مشکلات ندارند.

ایرنا: صف طویل وانت بارهای حامل گوجه فرنگی در بازار میوه و تره بار دزفول و عرضه گوجه فرنگی مرغوب تولید دزفول در معابر و خیابانها و حاشیه جاده های منطقه شمال خوزستان در روزهای اخیر توجه رهگذران را به خود جلب کرده است.

کشاورزان دزفول در سال زراعی جاری یک هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع خود را به کشت گوجه فرنگی اختصاص داده که با متوسط برداشت ۴۰ تن از سطح هر هکتار ۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی تنها از دزفول در حال عرضه با بازار مصرف کشور است.

افت قیمت محصول گوجه فرنگی در بازار موجب شده تا بسیاری از کشاورزان تمایلی به برداشت محصول از مزرعه نداشته باشند.

یکی از کشاورزان دزفول که در سال زراعی جاری ۲۳ هکتار گوجه فرنگی کشت کرده به ایرنا گفت:تاکنون ۱۲هکتار از محصول را برداشت کرده ولی به دلیل کاهش قیمت محصول در بازار، برداشت بقیه محصول از مزرعه مقرون به صرفه نیست.

علیرضا سلیمانپور که از کشاورزان نمونه خوزستان است هزینه کشت ،داشت ،برداشت و بارگیری هر هکتار گوجه فرنگی را برای کشاورزی که مالک زمین است ۲۴۲ میلیون ریال عنوان کرد و افزود:این رقم با احتساب اجاره زمین تا ۲۸۲ میلیون ریال نیز افزایش می یابد.

وی گفت:این در حالی است که بهترین محصول گوجه فرنگی در میدان تره بار دزفول با قیمت چهار هزار ریال از کشاورز خریداری می شود که با این قیمت در صورتی که محصول را برداشت کند هر کشاورز بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون ریال در هر هکتار ضرر می کند و اگر محصول را برداشت نکند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال ضرر خواهد کرد.

این کشاورز با اشاره به اینکه روزانه ۵۰ تن محصول گوجه فرنگی از مزارع منطقه برداشت و به بازار عرضه می شود اظهار کرد: محصول گوجه فرنگی بارگیری شده از دزفول به مقصد تهران و رشت به قیمت هر کیلوگرم پنج تا هفت هزار ریال بفروش می رسد.

سلیمانپور ضمن انتقاد از حمایت نشدن از کشاورزان افزود:بخش کشاورزی به حاشیه رانده شده در حالی که کشاورزی به عنوان محور استقلال کشور باید در اولویت حمایت قرار گیرد.

وی از وزارت جهاد کشاورزی خواست بخش کشاورزی را به سمت و سوی کشاورزی پایدار سوق دهد.

یکی دیگر از کشاورزان دزفولی گفت:سالانه ۴۰ میلیون ریال بابت کرایه هر هکتار زمین کشاورزی پرداخت می کنم در حالی که برای هر کیلوگرم گوجه فرنگی دو هزار ریال دریافت کرده ام که با این قیمت اجاره زمین کشاورزی نیز جبران نمی شود.

حمزه کوشکی که محصول گوجه فرنگی خود را برای فروش به یکی از سردخانه های دزفول تحویل داده گفت: این قیمت، مزد کارگر و خرید سبد را نیز جبران نمی کند.

عبدالعلی جرک مدیر یکی از کارخانه های تولید رب گوجه فرنگی در دزفول نیز گفت:گوجه فرنگی بر اساس کیفیت محصول قیمت گذاری و از کشاورزان خریداری می شود.

وی گفت:به دلیل اینکه محصول گوجه فرنگی به واسطه گرما سریع فاسد می شود و انتقال آن به بازار سایر مناطق کشور مقرون به صرفه نیست لذا با ازدحام کشاورزان برای فروش محصول گوجه فرنگی روبه رو شده ایم.

وی افزود:به دلیل اشباع بازار از محصول رب گوجه فرنگی شرکت ها و کارخانجات تولید کننده تمایلی به خرید محصول گوجه فرنگی ندارند.

معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول نیز در این خصوص گفت:با توجه به اینکه امسال سطح زیر کشت گوجه فرنگی در شهرهای شوشتر،شوش، گتوند و اندیمشک افزایش یافته این محصول مازاد روی دست کشاورزان مانده است.

علی کرمی افزود:کارخانجات تولید رب گوجه تمایلی به خرید محصول گوجه فرنگی از کشاورزان نداشته و در نهایت این محصول روی دست کشاورزان مانده است.

وی اظهار کرد:برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر کشاورزان نشستی توسط دست اندرکاران برگزار و در این خصوص راهکارهایی ارایه شد ضمن اینکه مسوولان مربوطه در حال پیگیری برای خرید توافقی محصول گوجه فرنگی از طریق تعاون روستایی هستند.

حبیب اله آصفی فرماندار شهرستان دزفول نیز با تایید ضرر و زیان سنگین کشاورزان منطقه شمال خوزستان در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی ، گرد و غبار و نیز نبود بازار مناسب گفت: پیگیری صورت گرفته برای حل مشکل کشاورزان گوجه کار تاکنون به نتیجه نرسیده است.

سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در منطقه شمال استان خوزستان تولید می شود.

کشاورزان این منطقه در سال زراعی جاری برای فروش محصول کاهو ، کلم ، پیاز ، سیب زمینی نیز با مشکل روبه رو شده و بخش زیادی از این محصولات در مزارع از بین رفت.

این درحالیست که در برخی فصول سال قیمت گوجه در شهرهای بزرگ کشور به بالای ۵۰هزار ریال می رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج