۲۱۲۳۷۴
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

براي سرطان دعوتنامه نفرستيد!

سرطان سينه مي‌گيريد اگر...

چه خطراتی سلامت و زیبایی خانم‌های در آستانه یائسگی را تهدید می‌کند؟

سرطان سينه مي‌گيريد اگر...
مجله سیب سبز - الناز مظاهري: مقابل آينه مي‌ايستد، به دور لب‌هاي چروك شده‌اش نگاه مي‌كند و چين‌هاي دور چشم را مي‌شمارد؛ چين‌هايي كه هر ماه به تعداد‌شان اضافه مي‌شود. نگاهي به لباس‌هاي قديمي‌اش مي‌اندازد و به چربي‌هاي دور شكمش كه پوشيدن لباس‌هاي قبل را برايش به يك رويا تبديل كرده‌اند. براي زني كه بازنشستگي او را از ميز كارش جدا كرده و يائسگي، برچسب پيري را روي پيشاني‌اش چسبانده، كنار آمدن با اين تغييرات ريز و درشت آسان نيست.

حتي اگر جراحي‌هاي زيبايي به داد اين زن برسند، نگراني از پيدا شدن توده‌هاي سرطاني كه ‌مهمان بدن بسياري از زنان يائسه مي‌شود و خطر گرفتگي عروق يا شكستگي ترميم‌ناپذير استخوان، مي‌توانند يائسگي را به يكي از نگران كننده‌ترين دوره‌هاي زندگي يك زن تبديل كنند اما نگران نباشيد؛ يائسگي براي همه شروع روزهاي بيماري و ناتواني نيست. به لطف يافته‌هاي پژوهشگران و تجربه متخصصان، مي‌توانيد بفهميد كه در چه شرايطي بيماري‌هاي ناشي از يائسگي سلامت شما را بيشتر تهديد مي‌كنند و براي دور زدن اين خطر‌ها بايد چه مراقبت‌هايي را انجام دهيد.

سرطان سينه مي‌گيريد اگر...

سرطان رحم مي‌گيريد اگر...

سرطان رحم از كجا مي‌آيد؟ اين سوالي است كه متخصصان به راحتي نمي‌توانند به آن جواب دهند. عوامل خطري كه مي‌توانند اين سرطان را در زنان ايجاد كنند كم نيستند و هورمون‌هاي زنانه و به هم ريختن تعادل‌شان از اصلي‌ترين متهم‌هاي ابتلا به اين سرطان هستند. زماني كه تعادل سطح هورمون استروژن و پروژسترون به هم مي‌خورد، خطر ابتلا به اين بیماری هم بيشتر مي‌شود.

استروژن بدون پروژستروني كه ميزان آن را به تعادل برساند، مي‌تواند زمينه‌ساز ابتلا به سرطان رحم شود. بدن زنان بعد از يائسگي در ساختن هورمون پروژسترون هر روز تنبل‌تر مي‌شود اما هنوز ميزان كمي از هورمون استروژن را توليد مي‌كند و همين موضوع مي‌تواند گوياي اين باشد كه چرا زنان يائسه بيشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دارند.

عوامل خطر: اضافه وزن؛ نداشتن سابقه بارداري؛ يائسگي ديررس؛ مصرف استروژن بدون پروژسترون در دوره يائسگي.

قلب و مغز‌تان مي‌ايستد اگر...

يائسگي زودرس، مي‌تواند سلامت قلب و مغز را به خطر بيندازد وباعث مي‌شود كه زنان دو برابر بيشتر از قبل در معرض حملات قلبي و سكته مغزي قرار بگيرند. از نظر متخصصان كم شدن ميزان استروژني كه بدن خانم‌هاي يائسه توليد مي‌كند، آن هم در شرايطي كه يك زن در جواني يائسه شود، مي‌تواند باعث هجوم چنين تهديد‌هايي شود.

از آنجا كه هورمون استروژن مي‌تواند سلامت قلب را حفظ كند، با كم شدن ميزان ترشح اين هورمون در بدن زنان يائسه، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سكته قلبي هم بيشتر مي‌شود. البته محققان مي‌گويند پيشگيري از چنين اتفاقي دشوار نيست. از نظر آنها خانم‌هايي كه به اندازه كافي پتاسيم مصرف مي‌كنند ۱۲ درصد كمتر از خانم‌هاي ديگر، در معرض سكته مغزي قرار مي‌گيرند.

عوامل خطر: يائسگي قبل از ۴۰ سال؛ افزايش چربي‌هاي دور كمر در سال‌هاي يائسگي؛ كم تحركي در سن بازنشستگي كه معمولا با يائسگي همراه مي‌شود.

استخوان‌هاي‌تان پوك مي‌شود اگر...

۲۰ درصد پوكي استخوان كه سراغ زنان ميانسال مي‌رود، در پنج سال اول يائسگي آنها اتفاق مي‌افتد. متخصصان بر اين باورند كه هورمون استروژن، يكي از هورمون‌هايي است كه سلامت استخوان‌ها را حفظ مي‌كند و باعث مي‌شود زنان پيش از يائسگي دچار پوكي استخوان و مشكلاتي از اين دست نشوند. به همين دليل توصيه مي‌شود خانم‌هايي كه يائسه شده‌اند، سلامت استخوان‌هاي‌شان را با كمك متخصصان كنترل كنند و بيشتر از قبل براي سالم نگه‌داشتن استخوان‌هاي‌شان تلاش كنند.

مصرف روزانه ۱۲۰۰ ميلي‌گرم كلسيم مي‌تواند تاثير منفی يائسگي بر هورمون‌هاي خانم‌ها را کاهش دهد. ازطرفی قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و خوردن غذاهاي دريايي يا مصرف مكمل‌هاي دارويي همه مي‌توانند به دريافت اين ميزان كلسيم كمك كنند. گذشته از اين، ورزش كردن هر روزه، هم مي‌تواند روند پوك شدن استخوان‌ها را به تاخير بيندازند. سنجش مرتب تراكم استخوان هم از ديگر كارهايي است كه خانم‌ها براي كنترل سلامت استخوان‌هاي‌شان مي‌توانند انجام دهند.

عوامل خطر: استخوان‌بندي متوسط و ظريف؛ سابقه مصرف داروهايي از قبيل كورتون براي بيشتر از ۳ ماه؛ يائسگي زودتر از ۴۰سال؛ ابتلا به بيماري‌هاي خاص مانند سرطان.

سرطان سينه مي‌گيريد اگر. . .

يائسگي پايان زنانگي نيست و مي‌تواند گاهي به نفع خانم‌ها تمام شود و زندگي‌شان را هم نجات دهد. درحالي كه سرطان سينه اين روزها به يكي از شايع‌ترين سرطان‌هاي زنان تبديل شده، گفته مي‌شود يائسه شدن مي‌تواند خطر مبتلا شدن به اين سرطان را در خانم‌ها كمتر كند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد زناني كه پيش از ۵۵ سالگي يائسه شدن را تجربه مي‌كنند كمتر از آنهايي كه بعد از اين سن يائسه مي‌شوند، در خطر ابتلا به سرطان سينه قرار مي‌گيرند و به همين دليل يائسگي ديررس را مي‌توان به عنوان يكي از علائم خطر ابتلا به سرطان سينه معرفي كرد. البته اين درحالي است كه هورمون درماني‌هاي پس از يائسگي، خطر مبتلا شدن خانم‌ها به سرطان سينه را بالا مي‌برد.

عوامل خطر: هورمون درماني پس از يائسگي؛ بالا بودن سن در زمان زايمان اول؛ اضافه وزن يا چاقي مفرط پس از يائسگي.

پوست‌تان مي‌افتد اگر. . .

افتادگي پوست و چروك شدنش از ديگر عوارض يائسگي است. از نظر متخصصان از دست رفتن كلاژن كه همان بافت تشكيل‌دهنده پوست است، يكي از دلايل چروك شدن و از دست رفتن طراوت پوست در خانم‌هاي يائسه است.

كلاژن كه مسوول حفظ ضخامت پوست است و به آن قابليت ارتجاعى مي‌دهد، پس از رسيدن خانم‌ها به ۴۰سالگي هر روز كمتر توليد مي‌شود و از دست دادن كلاژن در پوست خانم‌ها، پس از شروع يائسگي شدت مي‌گيرد و در پنج سال اول يائسگي، ۲۰ درصد از ميزان آن كاسته مي‌شود. گذشته از اين، كاهش فعاليت غدد چربي‌ساز باعث خشكي بيش از حد و خارش پوست بدن خانم‌هاي يائسه مي‌شود و سرعت بيشتري به روند پيري پوست‌شان مي‌دهد.

عوامل خطر: مصرف نكردن ويتامين‌هاي A،E،C به ميزان كافي؛ قرار گرفتن مستمر در معرض نور خورشيد؛ مصرف نكردن آب، ميوه‌ها و سبزيجات تازه به ميزان كافي.

دردسرها را كم كنيد

وزن پايين باعث مي‌شود يائسگي آرام‌تري داشته باشيد و بسياري از بيماري‌هايي را كه در اين دوره مي‌توانند شما را گرفتار كنند دوربزنيد. محققان مي‌گويند لاغرهايي كه يائسه مي‌شوند، كمتر احتمال دارد به سرطان‌هاي ميانسالي مبتلا شوند.

اما گذشته از آن، براي كم كردن عوارض يائسگي مي‌توانيد اين راه‌ها را هم امتحان‌كنيد:

مادر شويد

زناني كه صاحب فرزند مي‌شوند يا حتي بارداري ناموفقي را در سال‌های قبل از یائسگی تجربه مي‌كنند، با احتمال كمتري نسبت‌به از زنان ديگر در دوره يائسگي دچار سرطان رحم مي‌شوند. گذشته از اين، محققان بر اين باورند كه هر چه يك مادر در سن پايين‌تري باردار شود، خطر سرطاني شدنش در سال‌هاي يائسگی كمتر مي‌شود.

لقمه كم چرب بگيريد

رژيم غذايي كه در آن جاي مواد غذايي پرچرب با سبزيجات تازه عوض شده‌است، مي‌تواند به كاهش عوارض يائسگي كمك كند. پيروي از اين سبك تغذيه نه تنها خطر سرطاني شدن‌تان در دوره يائسگي را كم مي‌كند، بلكه علائم آزار‌دهنده هر روزه از قبيل‌گر گرفتگي و تعريق شبانه را هم كمتر مي‌كند.

آفتاب بگيريد

آفتاب گرفتن بدون استفاده از كرم‌هاي ضدآفتاب مي‌تواند پوست زنان يائسه را بيشتر از قبل پير و شكسته كند. اما اين واقعيت به معناي فاصله گرفتن خانم‌ها در اين سن از نور طبيعي نيست. محققان مي‌گويند زنان يائسه اگر بيشتر از قبل ويتامين D بگيرند، كمتر به عوارض یائسگی مثل پوكي استخوان دچار مي‌شوند.

سرطان سينه مي‌گيريد اگر...

رژیم بالای پنجاه ساله‌ها

از زمانی که یائسگی سراغتان می‌آید، دیگر نمی‌توانید مثل روز‌های قبل هر غذایی را که خواستید به هر میزان امتحان کنید. شمایی که پا به دنیای یائسه‌ها گذاشته‌اید، حالا باید در غذا خوردن و انتخاب موادی که در پخت و پز به کار می‌برید محتاط‌تر باشید و با وسواس بیشتری از میان غذاهایی که در منوی رستوران گنجانده شده، یکی را انتخاب کنید.

چي بخورم؟

براي اينكه دوره يائسگي آرامي را بگذرانيد و كمتر ‌گر بگيريد، بايد رژيم غذايي‌‌تان را دستكاري كنيد. اضافه كردن خوراكي‌هاي زير به رژيم‌‌تان مي‌تواند شروع خوبي براي كمرنگ كردن علائم باشد:

۱-سويا

براي كاهش گرگرفتگي، هر روز يك مشت سويا بخوريد. مراقب باشيد سويايي كه از آجيل‌فروشي‌ها مي‌خريد زياد شور نباشد تا به جاي كمك كردن به سلامتي‌‌تان آن را تهديد كند.

۲-دانه كتان

اگر كيست سينه داريد، مي‌توانيد با مصرف بذر كتان به كوچك شدن و حتي از بين رفتنش اميدوار باشيد و گذشته از اين، با مصرف اين دانه در روزهاي يائسگي كمتر‌گر بگيريد.

۳- باديان

گياهان دارويي هم مي‌توانند در كم كردن‌گر گرفتگي يائسگي موثر باشند. باديان يكي از گياهاني است كه مي‌توانيد از عطاري‌ها تهيه كنيد و با خوردنش اين نشانه آزار‌دهنده را كمرنگ‌تر كنيد.

چي نخورم؟

برخي از مواد غذايي و عادت‌هايي را كه تمام عمر در زندگي‌‌تان وجود داشته‌اند بايد از اين به بعد كنار بگذاريد تا كمتر‌گر بگيريد. مصرف برخی مواد غذایی، می‌تواند علایم آزاردهنده ناشی از یائسگی را تشدید کند و باعث شود که این روز‌ها را سخت‌تر بگذرانید. پس برای آرامش خودتان این مواد را از رژیم روزانه خود حفظ کنید:

۱- قهوه

نوشيدني‌هاي محركي مثل قهوه مي‌توانند حرارت بدن‌تان را بالا ببرند و بعد از مصرف، يائسه شدن‌تان را به شما يادآوري كنند. چاي داغ هم مي‌تواند اثري مشابه داشته باشد و با تسريع گردش خون بدن‌تان كاردست‌شمادهد.

۲- سيگار

مصرف دخانياتي مثل سيگار در روزهاي يائسگي مي‌تواند ‌گرگرفتگي شما را بيشتر كند. پس چاره‌اي جز ترك وابستگي به آن را نداريد.

۳- فلفل

ادويه‌هاي محرك مثل فلفل مي‌توانند اين نشانه را تشديد كنند. اگر‌گرگرفتگي يائسگي را بيش از اندازه تجربه مي‌كنيد و به‌ خاطرش عذاب مي‌كشيد، اين ادويه‌ها و سس‌هاي ادويه‌دار را از برنامه غذايي‌‌تان حذف كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج