جاباما
۲۱۲۷۴۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

در کنفرانس امسال WWDC چه گذشت؟

تازه‌های اپل

کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان جهانی اپل (WWDC) دوشنبه شب برگزار شد تا به همه شایعات پایان بدهد و جدیدترین محصولات و سرویس‌های محبوب‌ترین شرکت تکنولوژی را برای طرفدارانش به نمایش بگذارد.

روزنامه دنیای اقتصاد - ندا لهردی: کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان جهانی اپل (WWDC) دوشنبه شب برگزار شد تا به همه شایعات پایان بدهد و جدیدترین محصولات و سرویس‌های محبوب‌ترین شرکت تکنولوژی را برای طرفدارانش به نمایش بگذارد.

طرفداران و کاربران محصولات و سرویس‌های مختلف در سراسر دنیا هر سال به انتظار برگزاری این کنفرانس می‌نشینند تا در جریان جدیدترین تغییرات ایجاد شده در محصولات اپل قرار بگیرند و تا حد امکان با آنها همراه شوند. در کنفرانس امسال اپل در کنار سیستم‌عامل‌های جدیدش از سرویس موسیقی جدید، پلت‌فرمی برای سیستم‌های خانگی هوشمند، امکانات جدید سرویس پرداخت آنلاین Apple Pay و ساعت هوشمندش رونمایی کرده است.

تازه‌های اپل

سیستم‌عامل OS X ۱۰.۱۱ یا El Capitan: در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس کریگ فدریگی، معاون بخش مهندسی نرم‌افزار اپل اعلام کرد که بیش از ۵۵ درصد از کاربران فعال مک از سیستم‌عامل Yosemite استفاده می‌کنند. او همچنین اعلام کرد که جدیدترین نسخه سیستم‌عامل OS X با نام El Capitan شناخته می‌شود. این سیستم‌عامل جدید امکانات تازه‌ای مانند بعضی ژست‌های حرکتی جدید از قبیل تکان دادن برای بزرگ‌تر کردن نشانگر ماوس و روشی جدید برای پین کردن وب سایت‌ها روی مرورگر سافاری است. این مرورگر همچنین یک آیکون اسپیکر روی آدرس‌بار اضافه کرده است که امکان ساکت کردن صدای موسیقی‌های پخش شده از بعضی وب‌سایت‌ها را به کاربران می‌دهد.

تازه‌های اپل

سیستم‌عامل El Capitan همچنین به کاربران امکان قسمت کردن صفحه نمایش به پنجره‌های چندمنظوره (مانند ویندوز ۱۰) را با فشردن و نگه داشتن کلید Maximize و کشیدن آن به سمت چپ یا راست می‌دهد. این سیستم‌عامل از امکانات گرافیک سه‌بعدی جدیدی برای بهبود اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها بهره می‌برد و از حالا در دسترس توسعه دهندگان نرم‌افزار قرار دارد. نسخه بتا و عمومی این سیستم‌عامل در ماه جولای به‌طور کامل و البته رایگان تا پاییز امسال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

جدیدترین نسخه iOS : iOS ۹ بالاخره و بعد از شایعات و حدس و گمان‌های مختلف در این کنفرانس رونمایی شد. این سیستم‌عامل جدید که در سال جاری برای آی‌فون و آی‏پد عرضه خواهد شد، قابلیت‏های تازه‌ای را در اختیار کاربرانش قرار خواهد داد. با هوشمندتر شدن دستیار صوتی دیجیتال Siri، بهبودهای انجام شده در کارآیی باتری و افزایش میزان کارآیی و عملکرد گوشی و تبلت، انتظار می‏رود این نسخه جدید ساختار بهینه‌تری در مقایسه با iOS ۸ که در واقع بزرگ‌ترین تغییر این سیستم‌عامل به حساب می‏آید، داشته باشد. در واقع Siri حالا به قابلیتی به نام Proactive مجهز شده است که می‏تواند پیشنهادهای خود را بسته به شرایط مختلفی مانند زمان روز یا مکان در اختیار کاربر قرار بدهد. در نسخه جدید iOS همچنین می‌توان به محتوای برنامه‏ها در هنگام انجام جست‌وجو دسترسی داشته و از باز کردن صفحه اصلی برنامه بی‏نیاز شد. قابلیت Spotlight همچنین بدون باز کردن مرورگر و انجام جست‌وجوی تحت وب به شما امکان تبدیل واحدها را هم می‏دهد. برنامه نوت هم که از ابتدا در این سیستم‌عامل وجود داشته، قابلیت‏های جدیدی مانند امکان درج تصویر، چک لیست و بهره‏گیری از طرح‌ها را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

تازه‌های اپل

برنامه نقشه اپل هم که در سال‌های اخیر با انتقادات زیادی همراه بوده است، به ‌روزرسانی جدیدی را برای پشتیبانی از مسیرهای ترانزیت دریافت کرده است. این مسیرهای ترانزیت شامل راه‏های عبوری قطارها، اتوبوس‏ها، متروها و به‌طور کل وسایل نقلیه عمومی البته برای ۲۰ شهر جدید از جمله نیویورک، سان فرانسیسکو، پکن، لندن، برلین و دیگر شهرها است. iOS ۹ همچنین از قابلیت‏های ویژه و انحصاری برای آی‏پد بهره می‏برد. در واقع با بهره‏گیری از صفحه ‏کلید لمسی آی‏پد می‏توانید به میان‏برهایی مانند برش، کپی، الصاق و دیگر عملکردها دسترسی داشته باشید. قابلیت جدید حتی صفحه‏ کلید را به یک ترک‏پد تبدیل می‏کند.

شاید بزرگ‌ترین تغییر در این نسخه از این سیستم‌عامل نحوه عملکرد مالتی ‏تسکینگ در آی‏پد باشد. این نسخه جدید از سیستم‌عامل اپل به شما این امکان را خواهد داد تا دو برنامه را به ‏طور همزمان و به ‏صورت کنار هم شبیه آنچه در تبلت سرفیس مایکروسافت یا سری گلکسی تب سامسونگ وجود دارد، اجرا کنید. یک برنامه تسک سوئیچر هم هست که به شما امکان جابه‌جایی بین برنامه‌ها مانند آنچه در ویندوز ۸ مشاهده می‏کنید را خواهد داد تا برنامه‏ها بتوانند صفحه‏ نمایش را به ‏طور ۵۰-۵۰ یا ۷۰-۳۰ تقسیم کنند. ویدئوها هم می‏توانند در برنامه تصویر در تصویر مشاهده شوند. اپل اعلام کرده قابلیت تقسیم صفحه ‏نمایش تنها روی آی‏پد ایر ۲ قابل استفاده خواهد بود، اما دیگر قابلیت‏های یاد شده برای آی‏پدهای قدیمی‏تر هم قابل استفاده خواهند بود.

اپل اعلام کرده است که iOS ۹ روی تمام دستگاه‌هایی که از iOS ۸ پشتیبانی می‌کنند، قابل نصب و به روز رسانی است. این شرکت همچنین از امکان دسترسی کاربران به نسخه بتا یا پیش نمایش iOS ۹ از اواخر ماه ژوئن خبر داده است.

سرویس جدید Apple Music : اپل در این کنفرانس از سرویس جدید موسیقی خود رونمایی کرد. اپل اعلام کرد این سرویس تمام محتوای مورد نظر کاربران در حوزه موسیقی را در قالب یک برنامه ارائه می‏دهد. این برنامه در واقع یک سرویس پخش آنلاین، رادیو، مکانی برای خرید آلبوم و به‌طور کلی یک آچار همه‏ کاره در حوزه موسیقی است. شرکت اپل در قالب این برنامه به ارائه یک رادیوی ۲۴ ساعته خواهد پرداخت. از سوی دیگر ده‏ها میلیون آهنگ آیتونز برای پخش آنلاین و همچنین ذخیره برای گوش دادن به‌صورت آفلاین در اختیار کاربران قرار می‏گیرد.

تازه‌های اپل

بر اساس آنچه کاربر گوش می‏کند پیشنهادهایی به او ارائه می‏شوند، اما در نهایت تعجب به‏جای بهره‏گیری از الگوریتمی مشخص، متخصصان صاحب‌نظر در حوزه موسیقی این پیشنهادها را به شما ارائه می‏دهند. اپل موزیک برای هنرمندان هم قابلیت‏هایی مانند امکان انتشار ترک‏ها، عکس‏ها و تصاویر مسافرت‏های ویژه برای کنسرت‏ها و انتشار خبرها را فراهم کرده است. رابط کاربری این برنامه با تغییرات فراوان نسبت به برنامه موزیک در سیستم‌عامل فعلی روبه‌رو شده‏ و کنترلرها ساده‏‌سازی شده‏اند. این سرویس از آخر ماه ژوئن با هزینه ماهانه ۹۹/ ۹ دلار برای هر ماه در دسترس کاربران خواهد بود. براساس اعلام اپل، این سرویس روی کامپیوترهای شخصی و حتی دستگاه‏های اندرویدی البته از پاییز امسال قابل استفاده خواهد بود.

HomeKit برای خانه‌های هوشمند: پلت‌فرم خانه هوشمند اپل هم در این کنفرانس با نام HomeKit به‌زودی امکان کنترل بیشتر تجهیزات خانگی هوشمند را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. بدون‌شک یک خانه هوشمند بدون بهره بردن از تجهیزات خانگی هوشمند مبتنی بر پلت‌فرم یکپارچه معنایی نخواهد داشت، درست به همین دلیل هم اپل قصد دارد با پلت‌فرم جدیدش این کار را ساده‌تر کند. هرچند در حال حاضر این پلت‌فرم تنها قابلیت کنترل تجهیزات اساسی خانه مانند شدت نور چراغ‏ها و قفل درب‏ها را دارد، اما اپل می‌خواهد امکان کنترل دیگر تجهیزات هوشمند از جمله سیستم‏های امنیتی، مرکز کنترل مانیتورینگ و تهویه هوا را به آن بیفزاید.

این سیستم در حال حاضر برای انجام عملیات خود به Apple TV محتاج است، با این حال شرکت سازنده قصد دارد HomeKit را به‌زودی مانند اکثر برنامه‏های iOS ۹ بر بستر فضای ابری iCloud قرار دهد. پلت‌فرم خانه هوشمند هوم کیت اپل این امکان را به کاربران می‌دهد که از راه دور از طریق آی‌فون و یا دستیار صوتی سیری، به تجهیزات خانگی خود نظارت داشته باشند. این در حالی است که توسعه‏‌دهندگان در آینده می‌توانند براساس این پلت‌فرم برنامه‏های خود را گسترش دهند. با این حال انتظار می‏رود در ماه آینده میلادی حداقل سه محصول سازگار با این پلت‌فرم معرفی و راهی بازار شود.

سیستم‌عامل Watch OS ۲: اپل در کنفرانس دوشنبه شب خودش از نسخه‏ جدید سیستم‌عامل مخصوص اپل‏‌واچ با نام Watch OS ۲ رونمایی کرد. ساعت هوشمند اپل که با استقبال بسیار خوبی در بازار مواجه شده است، این شرکت را برای توسعه بیشتر ترغیب کرده است تا بستر لازم برای توسعه اپلیکیشن‏های تحت ساعت هوشمند خود را ارائه کند. به این ترتیب و با ارائه سیستم‌عامل Watch OS ۲ توسعه اپلیکیشن‏ها برای اپل‏واچ را ساده‏تر خواهد کرد. در این سیستم‌عامل، ساعت می‏تواند به‌صورت مستقیم با شبکه Wi-Fi ارتباط برقرار کرده و به این ترتیب از استفاده از Wi-Fi آی‌فون بی‌نیاز شود. اپلیکیشن‏های جدید تحت Watch OS ۲ می‏توانند از میکروفن و اسپیکر استفاده کنند و حتی می‏توانند ویدئو را روی ساعت پخش کنند. به کمک این سیستم‌عامل و از طریق اپلیکیشن HomeKit کاربر می‏تواند با دکمه‏ چرخنده‏ ساعت هوشمند اپل دمای خانه را کنترل کند.

تازه‌های اپل

تازه‌های Apple Pay و CarPlay: سرویس پرداخت اپل هم به‏‌روزرسانی ویژه‏ای در نسخه جدید سیستم‌عامل iOS دریافت کرده است. با این اوصاف این سرویس که ابتدا در بریتانیا عرضه می‏شود، با بانک‏ها و کارت‏های اعتباری بیشتری سازگار خواهد شد. همچنین پشتیبانی از کارت‏های اعتباری ویژه و مخصوص مشتریان وفادار بانک‏ها در این سرویس دستور کار قرارگرفته است. در واقع درحالی‌که هنوز فروشگاه‏های معتبر بسیاری در ایالات‏ متحده پشتیبانی از سرویس پرداخت Apple Pay را آغاز نکرده‏اند، اپل قصد دارد شانس خود را برای گسترش این سرویس در اروپا امتحان کند. بر اساس اعلام اپل در این کنفرانس، از ماه آینده میلادی بیش از ۲۵۰ هزار پایانه‏های پرداخت و کارتخوان در بریتانیا به پشتیبانی از Apple Pay خواهند پرداخت.

این در حالی است که احتمال حمایت سیستم حمل و نقل عمومی لندن از این سرویس هم وجود دارد. برنامه Passbook در سیستم‌عامل iOS هم جای خودش را به برنامه Wallet خواهد داد که در واقع می‌تواند کارت‏های اعتباری مختلف را تحت این نام ادغام کند. جنیفر‌بایلی مدیر بخش Apple Pay در این کنفرانس از همکاری اپل با شرکت Square برای ارائه یک دستگاه کارتخوان جدید غیر لمسی خبر داد. این سیستم از طریق فناوری بی‌سیم ان اف سی و استفاده از کارت‌های اعتباری عمل می‌کند و هر چند قادر به قرائت کارت‌های مغناطیسی است، اما نمی‌تواند برای کشیدن این نوع کارت‌ها روی دستگاه کارتخوان به‌طور سنتی مورد استفاده قرار بگیرد. Square به ازای هر بار استفاده از کارتخوانش برای خرید از طریق سرویس پرداخت Apple Pay برابر ۷۵/ ۲درصد از مبلغ دریافتی را به‌دست خواهد آورد. قیمت این کارت‌خوان ۴۹ دلار است و استفاده از آن به‌طور بی‌سیم صورت می‌گیرد.

کریگ فدریگی در این کنفرانس همچنین از چند قابلیت جدید سیستم هوشمند درون خودرویی CarPlay هم رونمایی کرد. در حال حاضر سیستم هوشمند CarPlay از صفحه نمایشگرهایی با ابعاد مختلف و وضوح بالا پشتیبانی خواهد کرد، این در حالی است که از این پس تولیدکنندگان خودرو هم می‏توانند اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را بر مبنای این سیستم توسعه دهند. به عبارت دیگر، کاربر ملزم نخواهد بود از برنامه پیش ‏فرض CarPlay برای تغییر شبکه رادیو استفاده کند چون اپلیکیشن‌های جایگزینی برای اجرای این فرمان تولید خواهند شد. فدریگی همچنین به این نکته اشاره کرد که در به ‏روز رسانی جدید CarPlay، احتیاجی به کابل برای اتصال آی‌فون به آن وجود ندارد و عملیات همگام‏سازی به‌صورت بی‌سیم انجام می‏شود. هرچند این قابلیت در نسخه پیش ‏نمایش iOS ۸.۳ هم گنجانده شده بود، اما تا به حال هیچ خودرویی با سیستم بی‌سیم داخلی تولید و روانه بازار نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج