۲۱۲۷۷۲
۲ نظر
۵۶۰۹
۲ نظر
۵۶۰۹
پ

هارد آنلاین داشته باشید

وقتی حرف از اصطلاحی مثل «رایانش ابری» به میان می آید، خیلی ها فکر می کنند قرار است با مساله ای عجیب و غریب رو به رو شوند. واقعیت اما این است که با فراگیر شدن دسترسی به اینترنت، کم کم دوران دیسک های سخت و دردسرهایش دارد به پایان می رسد و حالا دیگر هرکسی باید بتواند زندگی اش را از آفلاین به آنلاین تغییر دهد.

هارد آنلاین داشته باشید





مجله همشهری دانستنیها - محمد کرباسی: وقتی حرف از اصطلاحی مثل «رایانش ابری» به میان می آید، خیلی ها فکر می کنند قرار است با مساله ای عجیب و غریب رو به رو شوند. واقعیت اما این است که با فراگیر شدن دسترسی به اینترنت، کم کم دوران دیسک های سخت و دردسرهایش دارد به پایان می رسد و حالا دیگر هرکسی باید بتواند زندگی اش را از آفلاین به آنلاین تغییر دهد. همه چیز از زمانی شروع شد که اینترنت پرسرعت خیلی کارها را ساده کرد. اگر روزگاری هرکسی مجبور بود همه چیز را آفلاین ذخیره کند، حالا دنیا به سمتی می رود که شاید روزی، بساط فروش ها هارددیسک ها برای همیشه جمع شود.

در عین حال، هنوز خیلی ها با اینکه هزار جور گجت هوشمند در اختیار دارند، باز نگران از دست رفتن اطلاعات تلفن یا رایانه شان هستند. یک مزیت مهم ذخیره سازی آنلاین (علاوه بر دسترسی به اطلاعات از هر نقطه جهان)، این است که نگرانی از بین رفتن اطلاعات (مثلا با دزدیده شدن موبایل تان) به صفر می سد. در «رایانش ابری» یا همان زندگی در میان ابرها، شما دیگر هیچ جا دغدغه از دست دادن اطلاعات یا دسترسی به آنها را ندارید.

رایانش ابری به زبان ساده، یعنی ذخیره سازی اطلاعات با نرم افزارهای آنلاین. به همین دلیل شرکت های مهم دیجیتالی جهان در همه سال های گذشته، بر سر این ماجرا با هم رقابتی جدی داشته اند و هرکدام تلاش کرده اند مدلی یک پارچه تر برای این منظور ارائه دهند. در این میان سه شرکت اپل، گوگل و مایکروسافت بیشترین تلاش ها را به خرج داده اند تا علاوه بر یک پارچه سازی اطلاعات، برای اجرای آنلاین برنامه ها بدون نیاز به نصب روی دیسک های سخت کامپیوترها رویاپردازی کنند. برای همین برنامه های آنلاین روز به روز گسترده تر می شود.

شاید زمانی این برنامه ها تنها به ویرایش گرهای آنلاین متن محدود می شدند، اما حالا با بهبود دسترسی به اینترنت پرسرعت، نرم افزارهای آنلاینی آمده اند که کار ادیت عکس و فیلم را هم انجام می دهند. درواقع با این برنامه های آنلاین، دیگر نیازی به پردازنده های قدرتمند ندارید و پردازنده های سرور شرکت ها بار این مساله را به دوش می کشد. بنابراین به عنوان کسی که در دنیا دیجیتال زندگی می کند، بهتر است فوت و فن استفاده از این امکانات را به خوبی بدانید.

Apple

اپل و ابر مشهورش

هارد آنلاین داشته باشید

اپل مدت هاست که دارد روی سرویس مشهورد iCloud خود کار می کند و به همین خاطر یکی از یکپارچه ترین اکوسیستم های دیجیتال را دارد وقتی از پل آی دی خودتان استفاده می کنید، همه چیز روی آی فون، آی پد، مک بوک و هر گجت دیگر اپلی هماهنگی یا به قول معرف «سینک» می شود. علاوه بر دفترچه تلفن، یادداشت ها، تقویم، پسوردها، فهرست کارها، اسناد و عکس های تان را می توانید در سرویس iCloud ذخیره کنید. به این ترتیب و در صورت فعال بودن گزینه های مرتبط، مثلا وقتی با گوشی تان عکسی می گیرید لازم نیست برای انتقالش دنبال کابل بگردید. عکس های تان از طریق سرویس آنلاین و برنامه photos در هر گجتی قابل دسترسی است.

برنامه های پکیج iWork (که مشابه آفیس مایکروسافت اند) هم امکان ذخیره و ویرایش آنلاین اسناد را به شما می دهند. مثلا وقتی مطلبی را روی تبلت تان تایپ می کنید، برای انتقالش به لپ تاپ و ادامه کار روی آن، نیازی به حافظه فلش ندارید. حتی از روی دستگاهی که هیچ نرم افزار ویرایشگر متنی ندارد، می توانید با استفاده از نرم افزار آنلاین Pages متن تان را ویرایش و ذخیره کنید تا بعدا بتوانید روی سیستم دیگری هم از آن استفاده کنید تا فضای پنج گیگابایت (که البته خیلی ناامیدکننده به حساب می آید)، استفاده از iCloud مجانی است. برای فضای بیشتر باید هزینه ماهانه پرداخت کنید. وقتی با دستگاهی از اپل به iCloud.com بروید، به همه این امکانات دسترسی دارید. در صورت اتصال به اینترنت، گجت های شما از طریق همین سایت ردیابی می شوند و در صورت سرقت، می توانید آنها را قفل یا اطلاعات شان را پاک کنید.

iCloud برای ویندوز

اگر آی فون یا آی پد دارید، اما با کامپیوتر شخصی مک کار می کنید، برنامه iCloud برای ویندوز را دانلود و نصب کنید. این برنامه با استفاده از اپل آی دی، امکان هماهنگ سازی و ذخیره فایل ها را به شما می دهد. طبعا روی کامپیوترهای مک، نیازی به نصب این برنامه نیست.

آی تیونز (برای ویندوز)

این برنامه، هسته اصلی هماهنگ سازی و دسترسی به بازار خرید اپل و گجت های این شرکت است. آی تیونز روی کامپیوترهای مک به صورت پیش فرض وجود دارد، اما اگر گجت اپلی دارید، نصبش روی ویندوز برای تان از ضروریات است.

Google

گوگل، همه چیز با یک حساب کاربری

هارد آنلاین داشته باشید

گوگل در این زمینه مثل همیشه در حال رقابت با اپل است. از چند سال قبل، استفاده از هرکدام از قابلیت های گوگل، منوط به داشتن یک شناسه کاربری شد. درواقع شما با یک شناسه کاربری (که همان آدرس جی میل تان باشد)، به همه چیز دسترسی دارید. در صورت استفاده از گجت های اندروید، این شناسه کاربری (مثل اپل آی دی گجت های اپل) همه چیز را برای شما ذخیره می کند. تقویم گوگل که اطلاعات تان را نگه می دارد، برای خیلی ها مشهور است. Google Docs برای ساخت، ویرایش و به اشتراک گذاری اسناد شما طراحی شده و Google Drive می تواند انواع و اقسام فایل ها را برای تان ذخیره کند.

دفترچه تماس تان هم از روی گوشی اندرویدی شما با دفترچه تماس جی میل هماهنگ می شود. برخلاف اپل، گوگل درایو در حجم فایل های ذخیره سازی شده، محدودیت برای شما قائل نیست و ۱۵ گیگا بایت فضای مجانی برای این کار در اختیار دارید. Google Docs هم در عمل برنامه موردنیاز مشابه آفیس را به صورت آنلاین در اختیارتان قرار می دهد.

به این ترتیب و با استفاده از این امکان، در جایی که به آفیس دسترسی ندارید، می توانید از روی موبایل یا تبلت فایل های تان را ویرایش کنید. کروم، مرورگر گوگل نیز حسابی مشهور شده. یکی از اولین کارها در آغاز استفاده از کروم، ورود به آن با استفاده از حساب کاربری گوگل تان است. با این کار اطلاعات شما در فضای مجازی ذخیره می شود و دیگر از روی هر دستگاه و گجتی، به بوک مارک ها و پسوردها و حتی تاریخچه وبگردی های تان دسترسی دارید.

انقلابی به نام کروم بوک

«لپ تاپ گوگل» یا «کروم بوک» درواقع یک رایانه شخصی است که سیستم عامل گوگل کروم را اجرا می کند و همه کارهایش را آنلاین، حول محور مرورگر گوگل پیش می برد. درواقع در کروم بوک، مساله ای به نام هارددیسک یا دیسک سخت به طور جدی کنار گذاشته شده و بیشتر کارها بر پایه استفاده از برنامه های آنلاین انجام می شود.

گوگل درایو

گوگل درایو روی رایانه های شخصی، فولدری مثل فولدرهای معمولی درست می کند و به شما امکان کپی و پیست راحت فایل ها را می دهد. گوگل درایو روی همه کامپیوترهای شخصی از جمله ویندوز مک قابل نصب است و دسترسی به فایل های تان روی گجت های اندروید و iOS، از طریق اپلیکیشن های آن فراهم می شود.

Microsoft

مایکروسافت؛ کهنه کار جویای نام

هارد آنلاین داشته باشید

مایکروسافت به عنوان یک غول دیجیتال، دهه هاست که درباره رایانش ابری تلاش می کند (نمونه اش Xbox Live، روی کنسول مشهور بازی این شرکت)، زمانی که Google Docs برای اولین بار ظاهر شد، شاید مایکروسافت تهدیدش را خیلی جدی نگرفت، اما حالا مقام های این شرکت به خودشان آمده اند. آنها در سال های اخیر تلاش کرده اند تا خدمات آنلاین خود را با استفاده از یک حساب مایکروسافت برای کاربران یکپارچه کنند. هرچند برای رسیدن به اپل و گوگل هنوز راه زیادی درپیش دارند. Office۳۶۵ و راه اندازی سرویس ایمیل Outlook قدمی در همین راه بوده است.

با ثبت نام، شما می توانید از اپلیکیشن های آنلاین مایکروسافت استفاده کنید. SkyDrive- که حالا به خاطر مسائل حقوقی، نامش به One Drive تغییر پیدا کرده- درواقع همان کارهای گوگل درایو را انجام می دهد و به وسیله آن، شما می توانید به ساخت و ویرایش اسناد بپردازید.

شما به صورت مجانی به ۱۵ گیگابایت فضا دسترسی دارید، اما اگر پول بدهید می توانید تا یک ترابایت فضای آنلاین در اختیار داشته باشید. نرم افزار One Drive مثل گوگل درایو برای همه سیستم عامل ها در دسترس است و با استفاده از اپلیکیشن های آن روی گجت های اندروید، iOS و ویندوزی تان می توانید به فایل های آنلاین خود دسترسی داشته باشید.

Office ۳۶۵ حتی روی گجت های اپلی هم بیشترین دانلود را برای ویرایش اسناد دارد، اما برای استفاده از همه امکانات آن باید پول پرداخت کنید. مایکروسافت قصد دارد به زودی Office ۳۶۵ را با سرویس جدید ایمیل خود Outlook یکپارچه کند تا شاید هرچه بیشتر در این عرصه به گوگل و جی میل نزدیک شود.

One drive

اگر قصد استفاده از خدمات آنلاین مایکروسافت را دارید، باید One Drive را روی دستگاه ها و گجت های تان نصب کنید. One Drive روی کامپیوترهایی با سیستم عامل ویندوز و مک و همچنین گجت های اندروید، ویندوزفون و iOS به هرماه Xbox نصب می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارش

      اخه با این اینترنت 3g با سرعت 60kb و این قیمت نجومی فضای ابری میخایم چیکار 0_o

    • بدون نام

      چه چی میگیا !
      سرعت دانلود من (شب) به 3 کیلوبایت میرسه.
      چه استفاده ای میخوام بکنم ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج