۲۱۲۹۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

"فرج الله سلحشور" تبرئه شد

طبق سند اثبات شد که ایشان(طاهری) تمام سناریوی خود را از روی کتاب ژوزف توماس‌مان نوشته و تنها بخش‌هایی با منابع اسلامی همخوانی نداشته را عوض کرده‌است.

خبرگزاری مهر: کارگردان سریال "یوسف پیامبر(ع)" با اعلام خبر صدور حکم تبرئه‌ خود از اتهام کپی‌برداری از کتاب شهاب‌الدین طاهری گفت: طبق سند اثبات شد که ایشان(طاهری) تمام سناریوی خود را از روی کتاب ژوزف توماس‌مان نوشته و تنها بخش‌هایی با منابع اسلامی همخوانی نداشته را عوض کرده‌است.

نشست خبری با موضوع اعلام نتیجه دادگاه فرج‌الله سلحشور درباره شکایتی که از وی با عنوان سرقت فیلمنامه سریال "یوسف پیامبر(ص)" شده بود،‌ پیش از ظهر امروز با حضور اهالی رسانه در موسسه فرهنگی هنری تبیان برگزار شد.

نگاری وکیل سلحشور در ابتدای این نشست به ارایه توضیحاتی از سیر برگزاری دادگاه وی پرداخت و گفت: پرونده‌ای که در مراجع قضائی تحت رسیدگی بود و موجب صدور دادنامه‌ای شد که به برائت از اتهام برداشت غیرقانونی فیلمنامه ادعایی از دو جلد کتاب نوشته شهاب‌الدین طاهری حکم می‌دهد و با توجه به رسیدگی‌های دادسرای عمومی انقلاب ویژه کارکنان دولت فرج‌الله سلحشور منع تعقیب و این موضوع به طرفین اصحاب دعوی اعلام شد. اما شهاب‌الدین طاهری متعاقباً اعتراضی کرد و این اعتراض در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه جزایی تهران بررسی شد.

وی افزود: پیرو این کیفرخواست هیات سه نفره کارشناسی که از سوی خانه سینما، صداوسیما و وزارت ارشاد معرفی شده بودند، پیرو استدلال‌های ارایه شده سلحشور را بی‌گناه معرفی کردند. چرا که داستان یوسف قصه‌ای است که در همه ادیان مشهور و کار همزمان توسط چند نفر بر روی آن ممکن بوده و جنبه غیرقانونی ندارد.

همچنین با توجه به منابع مشترک چون قرآن، اسرائیلیات و تفاسیر، امکان شباهت فیلمنامه‌ها، داستان‌ها و رمان‌ها وجود دارد، اما باید تفاوت آنها معقول باشد و شیوه نگارش و نوع نگاه هر نویسنده به ایجاد شاخصه‌های تفاوت لحن و متن منجر می‌شود.

نگاری در ادامه با اشاره به دادنامه صادره از شعبه ۱۰۵۷ اظهار کرد: کارشناسان در بررسی خود پس از نیافتن نکته یا بخشی که سرقت ادبی محسوب شود برای اطمینان بیشتر از آقای طاهری خواستند فارغ از منابع و مباحث اگر سکانس، صحنه، گفتگو یا اسامی از متن ایشان سرقت شده اعلام کنند اما ایشان پیوسته تاکید می‌کنند که کل اثر ایشان سرقت شده‌است.

این وکیل تصریح کرد:‌ با استماع نظرات طاهری وی علیرغم منابع مشترک تحقیقی و نتایج تحقیقات همواره کارشناسان را به مواردی خارج از متن ارجاع می‌داد که این امر باعث شد حکم برائت از موضوع اتهام توسط قاضی صادر شود. با این حال این حکم دوباره مورد اعتراض آقای طاهری قرار گرفته و با برگزاری دادگاه تجدید نظر حکم قطعی برای ما قابل احترام است.

در ادامه نشست سلحشور در سخنانی به شرح ماوقع پرونده دادگاه پرداخت و تصریح کرد: تقریباً‌ سه سال پیش بود که از سوی شعبه ۲ کارکنان دولت میدان ارگ شکایتی از اینجانب صورت گرفت مبنی‌بر اینکه بنده سریال یوسف را از روی یک کتاب ساخته‌ام.

همان زمان من ۱۰ جلد فیلمنامه یوسف را روی میز بازپرس گذاشتم. آن هم در زمانی که سریال روی آنتن رفته بود و پس از مقایسه دو اثر منع تعقیب و تبرئه من اعلام شد.

وی افزود: اما با شکایت مجدد آقای طاهری کارشناسانی تعیین شدند که در شش‌هزار ساعت که شش ماه مزمان برد روی پرونده کار کردند. سوابق، قراردادها، تقدم و تاخر چاپ و قراردادها بررسی شد اما تنها کاری که کارشناسان انجام ندادند مقایسه دو کتاب بود.

پس از آن مشخص شد زمان تحویل اولین نسخه خطی سناریو و مجموعه تحقیقات ما به صدا و سیما با چاپ کتاب آقای طاهری همزمان بوده‌است.

کارگردان یوسف پیامبر(ص) تصریح کرد: دادگاه پس از سه ماه با پیشرفتی که در تحقیقات حاصل شده بود نتایج را به کارشناسان دیگری چون حسین مختاری، حبیب بهمنی، نادر طالب زاده، سید ناصر هاشم زاده و سعید شاپوری ارجاع دادند.

با وجود این که همه عالم و آدم از کلیات داستان حضرت یوسف(ع) مطلعند و این جزئیات و ابتکارات است که اثر متفاوتی خلق می‌‌کند، با این حال طاهری کماکان تاکید می‌کرد من کل کتاب او را سرقت کرده‌ام.

سلحشور افزود: کارشناسان با گذشت زمان حتی یک خط، یک بخش یا یک فصل ارایه نداند که مشابه متن فیلمنامه ما باشد. حتی یک اسم هم همچون آخناتون ارایه نشد که تنها در کتاب طاهری موجود باشد و من از آن تقلب کرده باشم.

وی از آخرین اعلام نظر دادگاه در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۱ خبر داد و گفت: ‌۲۸ اسفندماه به وکیل ما اعلام شد که من تبرئه هستم اما شهاب‌الدین طاهری مجدد در تاریخ ۸ فروردین امسال شکایت کرده‌است.

حال من به شما و تمام مملکت ایران می‌گویم که همه با هم به آقای طاهری کمک کنید و اگر سطری پیدا کردید که تنها متعلق به کتاب او بود و در تاریخ، تفاسیر و یا قرآن نیامده بود من از شما می پذیرم. این در حالی است که من تا زمان صدور اولین حکم والله قسم کتاب را ندیده بودم.

کارگردان یوسف(ع) تصریح کرد: ‌البته سال ۷۸ این فرد یک بخش از کتابش را به من داد و من به او گفتم شما اصلاً ‌نویسنده نیستید و باید کماکان برای نویسنده شدن تلاش کنید. بنابراین ادعای او مزاحی بیش نیست. علاوه‌بر این تاریخ چاپ کتاب وی زمستان ۸۰ است که من دو سه ماه قبل کل فیلمنامه و تمام قراردادها را به صداوسیما تحویل داده بودم و مهر و امضای تاریخ تحویل دبیرخانه موجود است.

وی ادامه داد: اما متاسفانه طاهری تنها با ارایه شکایت این موضوع را در تمام مطبوعات منتشر کرد که مورد استقبال رسانه‌هایی چون VOAو BBCقرار گرفت.

جالب اینکه بعدها طبق سند اثبات شد که او تمام سناریوی خود را از روی کتاب ژوزف توماس مان نوشته و تنها بخش‌هایی با منابع اسلامی همخوانی نداشته را عوض کرده‌است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن71

      ما بچه های سایت برترین ها هم به شما تبریک میگوییم که تبرئه شدی

    • marmar

      ایش.....................

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج