۲۱۲۹۵۹
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

سقوط آنتونوف همچنان در هاله ای از ابهام

در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی اوایل اردیبهشت امسال از اعلام آخرین اطلاعات سقوط آنتونوف طی "چند هفته آینده" خبر داده بود که با گذشت حدود ۲ ماه خبری همچنان از این اطلاعات نیست و معمای سقوط آنتونوف ۱۰ ماهه شد.

خبرگزاری تسنیم: مردادماه گذشته یک فروند هواپیمای انتونوف ۱۴۰ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و در جاده مخصوص سقوط کرد. سانحه مرگباری که جان ۴۰ نفر را گرفت.

دلایل بروز این سانحه از همان ابتدا به‌عنوان یکی از خواسته‌های عمومی بود که از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیر آن شدند. در همان روزهای اول فرضیه‌های گوناگونی در رابطه با سقوط آنتونوف مطرح شد که مهم‌ترین آنها اضافه بار و گرمای بیش از حد هوا و تاثیر منفی آن بر عملکرد موتورهای هواپیما بود. موتور هلی‌کوپتری نیز به‌عنوان یکی از دلایل احتمالی بروز سانحه برای هواپیمای آنتونوف از سوی کارشناسان اعلام شد.

بلافاصله پس از این اتفاق با دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری کمیته بررسی سانحه سقوط آنتونوف تشکیل و مامور رسیدگی به حادثه مذکور و اعلام دلایل دخیل در آن شدند.

این در حالی بود که با گذشت زمان کمتر خبری از کمیته مذکور به بیرون درز کرد تا شائبه طولانی شدن زمان اعلام دلایل قطعی سقوط آنتونوف مانند همان اتفاقی که برای توپولوف کاسپین افتاد،‌به‌وجود آید.

اوایل اردیبهشت ماه امسال علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حاشیه جلسه با مدیران شرکت‌های هواپیمایی در رابطه با دستورالعمل رعایت حقوق مسافر به تسنیم گفته بود: کمیته بررسی سانحه سقوط آنتونف ۱۴۰ تا چند هفته آینده جلسه‌ای برگزار می‌کند و آخرین اطلاعات در این خصوص را اعلام می‌کند.

وی با بیان این‌که این گزارش در حال جمع‌بندی است زمان برگزاری جلسه مذکور را "چند هفته آینده" اعلام کرد و در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص دلیل طولانی شدن بررسی سقوط آنتونوف ۱۴۰ افزود: "یک سری اطلاعات باید از خارج بیاید که منتظر آن هستیم، کشور طراح و سازنده اصلی باید اطلاعاتی را به ما می‌داد."

وی با بیان این‌که این اطلاعات فنی است در پاسخ به این که آیا اطلاعات مورد نظر درباره جعبه سیاه است یا هواپیما، بیان کرد:‌ اگر اشکالات فنی وجود داشته باشد یا این‌که احساس شود اشکالات فنی وجود دارد از کشور سازنده درباره آن سئوال می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قرار است هفته آینده کارشناسانی از روسیه به ایران بیایند.

اما در هفته وعده داده شده از سوی جهانگیریان، کارشناسان روسی به ایران نیامدند و تقریبا با ۱۵ روز تاخیر حمید حبیبی معاون استاندراد سازمان هواپیمایی از ورود این کارشناسان به کشور خبر داد.

وی با بیان این‌که این کارشناسان با تیم بررسی سانحه آنتونوف۱۴۰ به‌صورت مشترک موضوع سقوط این هواپیما را مورد بررسی قرار می‌دهند به تسنیم گفته بود:‌ کارهای تیم بررسی سانحه سقوط آنتونوف به سازمان هواپیمایی کشوری ربطی ندارد. تیم بررسی سانحه استقلالی دارد که در نهایت گزارش خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه می‌دهد.

معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد روند بررسی سقوط آنتونوف طولانی شده است، گفت: بحث طولانی شدن نیست، یک بحث دقیق است و باید اطلاعات کاملی به‌صورت ریز به دست آید و به همین راحتی نمی‌توان هر چیزی را اعلام کرد. در واقع ــ بررسی سانحه آنتونوف۱۴۰ ــ مانند دادگاه می‌ماند که باید ریز شواهد، قرائن و اطلاعات در آن بررسی و نتایج کارشناسی از آنها حاصل شود.

یکی از اتفاقات جالب توجه و تامل‌برانگیز در خصوص سقوط آنتونوف به خبری برمی‌گردد که سازمان هواپیمایی کشوری آنرا اعلام کرد. این سازمان ۱۸ فروردین امسال از ارسال گزارش مقدماتی و تکمیلی سقوط آنتونوف۱۴۰ به قوای سه‌گانه درماه‌های پایانی سال ۹۳ خبر داد.

خبری که در دو مرحله "کل" و "بخشی از آن" تکذیب شد. رئیس کمیسیون عمران مجلس همان زمان با اظهار بی‌اطلاعی در خصوص دریافت چنین گزارشی گفته بود:‌ سازمان هواپیمایی کشوری گزارش سقوط آنتونوف۱۴۰ را به مجلس نداده است.

وی تصریح کرد: زمانی که خبر ارسال گزارش سقوط آنتونوف۱۴۰ را شنیدیم از سازمان هواپیمایی کشوری خواستیم گزارش مربوطه را برای ما ارسال کند.

محمد فیروزی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این‌باره گفته بود: «سازمان هواپیمایی فقط گزارش مقدماتی سقوط آنتونوف را به مجلس ارسال کرده و هنوز گزارش تکمیلی ارائه نشده است. پیگیریم تا گزارش تکمیلی سقوط آنتونوف۱۴۰ (هواپیمایی سپاهان) که به‌صورت کامل و جامع در برگیرنده همه مسائل و یکی از انتظارات افکار عمومی به نمایندگان مجلس ارائه شود. فکر می‌کنم پیگیری کمیسیون عمران مجلس باعث شده تا این اتفاق بیفتد و امیدواریم آن چیزی که در افکار عمومی وجود دارد، روی دهد.»

۴فروردین امسال یک فروند هواپیمای شرکت آلمانی جرمن‌وینگز به کوه‌های آلپ برخورد کرده و تمام ۱۴۸ سرنشین آن کشته شدند. به فاصله ۱۰ روز پس از این سانحه مرگبار دو جعبه سیاه هواپیما بازخوانی و دلایل سقوط اعلام شد. این در حالی است که با گذشت ۱۰ ماه از سقوط آنتونوف ۱۴۰ هنوز معمای این حادثه حل نشده است و دست‌اندرکاران وعده‌های "چند هفته‌ای" برای این کار می‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لطفا هرچه زودتر قضیه رو مشخص کنید
      ماه عسل داره از راه می رسه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج