۲۱۳۵۱۱
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

سرافراز هم دردی را دوا نکرد! (۱)

۲۰ آبان سال گذشته تیم محمد سرافراز، ریاست را از ضرغامی تحویل گرفت و اعلام کرد که می خواهد تحول عظیمی در صداوسیما ایجاد کند. وعده و وعیدهای بسیاری داد و امید و انتظارها را میان مردم بدجوری بالا برد.

سرافراز هم دردی را دوا نکرد! (1)





روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی، احمد رنجبر: 20 آبان سال گذشته تیم محمد سرافراز، ریاست را از ضرغامی تحویل گرفت و اعلام کرد که می خواهد تحول عظیمی در صداوسیما ایجاد کند. وعده و وعیدهای بسیاری داد و امید و انتظارها را میان مردم بدجوری بالا برد.

امروز دقیقا شش ماه از شروع مدیریت جدید می گذرد. در واقع این تیم یک نیم سال وقت داشتند تا وضعیت این رسانه را سر و سامان دهند و قدم های موثر و قابل توجهی بردارند.

درست است که در مدت زمان شش ماه نمی شود انتظار داشت که تمام مشکلات برطرف شود و در تمام زمینه ها بهبود قابل توجهی به چشم بیاید اما به هر حال گذشت نیم سال، زمان خوبی است تا اولین ارزیابی ها را از عملکرد گروه جدید داشته باشیم. در این پرونده عملکرد تک تک شبکه ها را به تفکیک در این شش ماه بررسی می کنیم.

شبکه یک

* تعریف جدید شبکه: ملی و عمومی

* برنامه جذاب: ندارد. این هم از اتفاقات عجیب صداوسیما است که شبکه ملی آن برنامه جذاب نداشته باشد.

سرافراز هم دردی را دوا نکرد! (1)

* سریال: شبکه یک نوروز «فوق سری» که محصول مدیریت قبل بود را پخش کرد؛ موفق هم بود. بعد از آن دو سریال خارجی روی آنتن فرستاد. هیچ کدام دیده نشدند اما «میکائیل» که محصول مدیرت قبلی بود، نگاه ها را به سمت این شبکه جلب کرد.

بعد از آن بار دیگر نوبت سریال خارجی رسید و حالا هم «جاده قدیم» در حال پخش است که این هم متعلق به قبل است. سریال تکراری «تبریز در مه» هم در باکس جمعه های این شبکه قرار گرفته؛ باکسی که روزی مخصوص پخش سریال های الف ویژه بود.

* امشب: با آمدن علی ضیا به شبکه یک، تنها برنامه تولیدی این شبکه کلید خورد. «امشب» اما به خاطر عدم نوآوری هرگز خاطره تاک شوهای موفق این شبکه را تکرار نکرده تا همین مقدار تلاش مدیریت شبکه یک راه اندازی برنامه ای جدید به بار ننشیند.

* پایش: این برنامه طرفداران خاص خود را دارد که به مسائل اقتصادی می پردازد. کیفیت آن در دوره جدید هیچ تغییری نکرده.

* مناظره: بعد از انتخابات شبکه یک تصمیم گرفت جمعه مناظره را با موضوعات مختلف روی آنتن ببرد. هیچ گاه موفقیت دوره انتخابات تکرار نشد و در مدیریت جدید با همان بی حالی ادامه دارد.

* صبح بخیر ایران: از برنامه های قدیمی شبکه یک است که بعد از یک دوره اوج، فروکش کرد و مدت هاست که بود و نبودش فرقی نمی کند! در دوره جدید هم تفاوتی نکرده.

* ورزش و مردم: این برنامه پرسابقه تلویزیون به نام بهرام شفیع خورده و گویا کسی قصد ندارد به آن دست بزند. از مهمترین خواسته های مردم تغییر این مجری و تحول در برنامه بوده اما مدیریت جدید هم کاری نکرده.

* تعطیلات: عید نوروز علی ضیا از پس احسان علیخانی برنیامد. در ادامه هم برنامه های این شبکه گل نکرد. وضع شبکه یک در تعطیلات آخر هفته و اعیاد خوب نیست و تمرکزش بر پخش فیلم های تکراری قرار داده شده.

شبکه دو

* تعریف جدید شبکه: در مدیریت هویت اصلی شبکه دو از شبکه کودک و نوجوان به شبکه تخصصی در حوزه اجتماعی تغییر کرد.

* برنامه جذاب: مجموعه کلاه قرمزی شبکه دو همچنان تکیه اش را روی محبوبیت کلاه قرمزی گذاشته و توانسته خیلی ها را با خود همراه و راضی کند.

سرافراز هم دردی را دوا نکرد! (1)

* سریال: شبکه دو ابتدای سال و همزمان با ایام فاطمیه مینی سریال «بزم آخر» را روی آنتن فرستاد که دیده نشد و بعد از عید هم «شهر من شیراز» را پخش کرد. این سریال هم دیده نشد. شبکه دو مدتی است سریال خارجی «میخک» مرا روی آنتن دارد.

* مسابقه ستاره ها: پخش این مسابقه نوروز با اجرای علیرضا خمسه شروع شد و توانست مخاطبانی ثابت پیدا کند. این مسابقه یادآور مسابقه هفته زنده یاد نوذری است و آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت.

* زنده باد زندگی: این برنامه همچنان با اجرای محمد جعفری خسروی پخش می شود؛ بدون تغییر در اجرا و برنامه هنوز همان معایب سابق را دارد با این تفاوت که دیگر زنده نیست.

* خوبی از خودتونه: این برنامه به رغم دعوت از چهره های خاص نتوانسته جاتی خود را باز کند. بزرگترین ایرادش دکور است.

* دستپخت های خودمانی: این برنامه در راستای سیاست خانواده محور شبکه دو پخش می شود، طرفدارانی هم دارد اما موج ایجاد نکرده.

* کافه سوال: در دوره جدید تغییر خاصی در آن به وجود نیامده و نگاهی به موضوعات اجتماعی دارد.

* تعطیلات: شبکه دو در تعطیلات نتوانسته رضایت کامل مخاطبان را به دست بیاورد. این شبکه تمرکزش را روی پخش فیلم سینمایی می گذارد که عمدتا تکراری هستند. برگ برنده آن در تعطیلات نوروز بازگشت عموپورنگ بود که البته این برنامه موفق نبود و حالا فرضیاتی در ماه رمضان به فکر جبران است.

شبکه دو برای ویژه برنامه سال تحویل دچار اشتباه شد و اجرایش را به کامران نجف زاده سپرد، به همین دلیل از دیگر شبکه ها شکست خورد.

شبکه سه

* تعریف جدید شبکه: شبکه تخصصی برای ورزش، مسابقات و سرگرمی

* برنامه جذاب: نود و پخش مستقیم مسابقات. سال ها است مخاطبان شبکه سه به پخش زنده مسابقات مختلف و در رأس آن فوتبال داخلی و خارجی دلبسته اند و به همین خاطر آمار بیننده این شبکه به وضوح بیشتر از رقبا است. برنامه نود هم مخاطبان میلیونی دارد و از جذاب های تلویزیون است. در مدیریت جدید هم نود مورد حمایت بوده هم پخش زنده مسابقات.

سرافراز هم دردی را دوا نکرد! (1)

* سریال: شبکه سه ابتدای سال و به مناسبت ایام فاطمیه سریال «مهر طوبا» را پخش کرد که دیده نشد. بعد از آن سراغ «در حاشیه» رفت که خیلی زود دچار حاشیه شد و فرصت قضاوت در بستری منطقی را به دست نیاورد و زودتر از موعد از آنتن باز ماند. بعد از آن یکی از تولیدات مدیریت سابق را روی آنتن فرستاد: «شمعدونی». مخاطبان درباره این سریال دو دسته اند؛ برخی دوست ندارند و عده ای به شدت می پسندند.

* ویتامین ۳: این برنامه محصول مدیریت قبل است که با اجرای علی ضیا داشت سر و شکل می گرفت اما با تغییر مجری از تک و تا افتاد. این برنامه صبحگاهی در دوره جدید مدیریت شبکه سه به مراتب ضعیف تر از قبل هم شده.

* برنامه هفت: این برنامه با اجرای محمود گبرلو به منظور تحلیل سینمای ایران روی آنتن می رود. رویکرد ضعیف برنامه و نیز اجرای پر ایراد گبرلو باعث شده مورد انتقاد باشد تا جایی که مدیر شبکه سه چندی پیش خبر از احتمال جابجایی گبرلو داد.

* به اضافه فوتبال: برنامه جذابی است اما معلوم نیست چرا وقتی نسخه کامل آن در شبکه ورزش هست (فوتبال ۱۲۰)، این برنامه با همان آیتم ها پخش می شود.

* یادگاری: یک برنامه تقلیدی به منظور مرور خاطرات گذشته. یادگاری در مدیریت قبل شکل گرفت و همچنان ادامه دارد.

* تعطیلات: شبکه سه ابتدای سال با اجرای احسان علیخانی توانست بیشترین بیننده ها را به سمت خود بکشد. این شبکه هم برای تعطیلات آخر هفته و نیز چند عید مذهبی که تا الان پشت سر گذاشته ایم برنامه مشخصی ندارد.

شبکه چهار

* تعریف جدید شبکه: با سیاست قبلی ادامه فعالیت های شبکه چهار با برنامه های علمی، فرهنگی و هنری

* برنامه جذاب: ندارد. شبکه چهار قرار است شبکه فرهیختگان باشد اما الان چند سالی است با حذف برنامه های پرطرفدارش مثل «دو قدم مانده به صبح» و «آسمان شب» دچار رکود شده و با مدیریت جدید هم تفاوتی در برنامه هایش ایجاد نشده.

سرافراز هم دردی را دوا نکرد! (1)

* مجله تئاتر: این برنامه در دوره مدیریت قبل تلویزیون تولید شد و با آمدن تیم جدید برای مدتی به محاق رفت. سری جدید آن الان روی آنتن رفته و البته تفاوت فاحشی با قبل ندارد. کلا جای خالی پرداختن به تئاتر در تلویزیون احساس می شود و همین تک برنامه غنیمت است. با اینحال «مجله تئاتر» رسالت اصلی اش را که آشنا کردن مخاطب عام با تئاتر است، انجام نداده. عیب بزرگش نداشتن جذابیت است و همین باعث شده مخاطبانش معدود باشند.

* کاغذ رنگی: شبکه چهار درباره مبحث کتاب و کتابخوانی برنامه های زیادی تولید کرده که جدیدترین آن «کاغذ رنگی» است. این برنامه استاندارد لازم را دارد اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده.

* سینما چهار: از برنامه های قدیمی شبکه چهار است که در بدو راه اندازی مخاطبان زیادی داشت. پخش فیلم های معتبر به همراه تحلیل، خیلی ها را به تعقیب برنامه ترغیب کرده بود. با آمدن شبکه های رقیب و در رأس آن شبکه نمایش و نیز از تکراری شدن فیلم های سینما چهار، برنامه از رونق افتاد و به شدت نیازمند هوا و فکری تازه است.

* برنامه های مستند: شبکه چهار بخش عمده ای از کنداکتورش را در اختیار پخش مستند قرار داده. این مستندها عمدتا رویکرد علمی دارند اما با وجود شبکه تخصصی ضرورت چنین حرکتی دیده نمی شود.

* پویش: از معدود تلاش های شبکه چهار است که با هدف اطلاع رسانی از رویدادها و همایش های مختلف ساخته شده. برنامه هنوز شکل کامل نگرفته اما بعید است بتواند موج ایجاد کند.

شبکه پنج

* تعریف جدید شبکه: شبکه پنج تا قبل از ورود تیم جدید مدیریتی، تحت عنوان شبکه تهران فعالیت می کرد و برنامه هایش هم بیشتر رویکرد شهری داشتند. تیم جدید تصمیم گرفت رویکرد شبکه را تغییر دهد و مهر اقتصادی روی آن بزند. هنوز بعد از شش ماه غیر از پخش یکی دو برنامه مستند اقتصادی یا اقتصاد ایران، اتفاق خاصی در جهت رفتن شبکه به سمت شبکه ای اقتصادی شاهد نبوده ایم.

* برنامه جذاب: اگر کنداکتور شبکه پنج را از اول تا آخر هفته مرور کنیم به برنامه شاخص یا جذابی برنمی خوریم که ترغیب شویم کانال تلویزیون را روی آن تنظیم کنیم. لااقل قبلا «در شهر» به عنوان برنامه شاخص شبکه تهران، برای خیلی ها جذابیت داشت که آن را هم از دست داد.

سرافراز هم دردی را دوا نکرد! (1)

* سریال: درست است که شبکه پنج همیشه در زمینه پخش سریال ضعف هایی داشته اما به هر حال قبلا هر چند وقت یک بار سریالی روی آنتن داشت که حالا همان هم از آن گرفته شده. بعد از نوروز که سریال «سر به راه» سعید سلطانی به دلیل انتقال «در حاشیه» به شبکه سه ناچارا در شبکه پنج نمایش داده شد تا الان، هیچ سریال جدیدی در این شبکه به پخش نرسیده و این شب ها مشغول پخش «مار و پله» هشت سال قبل است.

* به خانه برمی گردیم: سالیان سال است که به همان شیوه قبلی پخش می شود و تغییری در آن رخ نداده. در واقع مدیران جدید حتی یک قدم هم برای تغییر و تحول آن برنداشته اند.

* رنگین کمان: قاب برنامه کودک شبکه پنج که بعد از انتظار نظر شورای نظارت بر تلویزیون مبنی بر اینکه بیشتر مروج بی تربیتی است تا تربیت و آموزش کودکان تغییر خاصی نکرده و همچنان با وجود تغییر رویکرد شبکه، به همان ترتیب روی آنتن می رود.

* تعطیلات: شبکه پنج در تعطیلات آخر هفته هم برنامه خاصی ندارد؛ غیر از سریال «هشدار برای کبرا ۱۱»، تماشاخانه و فیلم سینمایی که همیشه آنها را پخش می کرد اتفاق جدید دیگری در شبکه نیفتاده.

ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج