۲۱۳۵۹۱
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

صدا و سیما کی درست می شود؟!

شش ماه از عمر مدیریت جدید سازمان صدا و سیما می گذرد. در این مدت اتفاقات مختلفی در چارت اداری این سازمان رخ داده اما بیننده تلویزیون نمودش را روی آنتن ندیده.

صدا و سیما کی درست می شود؟!





روزنامه هفت صبح: شش ماه از عمر مدیریت جدید سازمان صداوسیما می گذرد. در این مدت اتفاقات مختلفی در چارت اداری این سازمان رخ داده اما بیننده تلویزیون نمودش را روی آنتن ندیده. اتفاقا چند مسئله باعث شده مخاطب تلویزیون دلخورتر هم بشود. در رأس همه اینها می توان به پخش پر از سانسور و با تاخیر مسابقات تیم ملی والیبال کشورمان اشاره کرد که نقد و نظر درباره آن همچنان ادامه دارد.

در این گزارش 10 مورد از اتفاقات مهم تلویزیون را آنالیز کرده ایم؛ اتفاقاتی که به جز دو مورد، مابقی پاشنه آشیل تلویزیون شده اند. مسئولان تلویزیون از «جاده قدیم» رفع توقیف کردند اما در 8 مورد دیگر نتوانسته اند برای حل مشکل به تصمیمی اصولی برسند.

تازه موردی مثل حق پخش فوتبال همچنان حکم آتش زیر خاکستر دارد و اگر حل نشود، صدای افکار عمومی به مراتب بلندتر از اعتراضات بحث پخش پر ایراد والیبال می شود.

حق پخش فوتبال

صدا و سیما کی درست می شود؟!

بحث دامنه دار حق پخش فوتبال در دوره مدیریت جدید هم ادامه دارد و حتی شائبه خداحافظی با پخش مستقیم با گوش می رسد. چندی پیش غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه در گفتگو با ایسنا بدون هیچ تعارفی گفته که رایت بازی های داخلی خیلی بالاست و با توجه به مشکلات مالی تلویزیون، پرداخت حق پخش با این قیمت های نجومی منتفی است.

با توجه به صحبت های او، یعنی اینکه تلویزیون نمی خواهد بابت فوتبال های داخلی پولی پرداخت کند. درخصوص فوتبال خارجی میرحسینی توضیح خاصی نداده که آیا به مانند سالیان اخیر حق پخش فوتبال های خارجی در فصل جدید خریداری خواهد شد یا خیر.

عدم حمایت از «در حاشیه»

صدا و سیما کی درست می شود؟!

مهران مدیری بالاخره در واپسین روزهای مدیریت قبل به تلویزیون بازگشت و قصد داشت «اتاق عمل» را برای شبکه پنج بسازد. طبق فعل و انفعالاتی کار به تعویق افتاد و به خاطر اعتراض بخشی از جامعه پزشکی روند قصه و اسم آن تغییر کرد و شد: «در حاشیه». وزارت بهداشت و پزشکان باز هم دست بردار نبودند و در آستانه پخش، نسبت به مضمون آن هشدار دادند. مسئولان تلویزیون در یک اقدام تحسین برانگیز پشت کار ایستادند و سریال را در نوروز پخش کردند.

در ادامه اما اتفاقات دیگری در پس پرده رخ داد و معلوم شد مدیران نتوانسته اند تمام قد پشت سریال بایستند و در نهایت با جرح و تعدیل فراوان و زودتر از موعد تمام شد.

رفع توقیف جاده قدیم

صدا و سیما کی درست می شود؟!

مهمترین و ارزشمندترین حرکت مدیران جدید تلویزیون حمایت از سریال «جاده قدیم» و رفع توقیف آن است. این سریال محصول مسئولان سابق تلویزیون است که در مرکز سیمافیلم و با مشارکتش رکت پخش فرآورده های نفتی به سرانجام رسید و قرار بود از ۲۵ مرداد سال ۱۳۹۳ روی آنتن شبکه دو برود.

در آخرین لحظه سریال بهرام بهرامیان از پخش باز ماند و هیچ توضیح خاصی درباره آن عنوان نشد. بعد از آن شایعاتی درباره دوبله سریال و تغییر لهجه آن به گوش رسید اما حالا سریال بدون تغییر در لهجه روی آنتن شبکه یک است. هر چند به گفته سازندگان در قسمت های ابتدایی سانسور به کیفیت «جاده قدیم» لطمه زد اما همین قدر حمایت، جای تحسین دارد.

تداوم امپراتوری تهیه کنندگان

صدا و سیما کی درست می شود؟!

الهام غفوری، ایرج محمدی، محمدرضا شفیعی، علی لدنی، جواد نوروزبیگی، محمدرضا تخت کشیان، مجید اوجی و داود هاشمی از جمله افرادی هستند که نه اینکه الزاما عملکرد این دسته تهیه کنندگان بد باشد اما نباید همه پروژه های مهم در چرخه ای محدود قرار گیرد. پس تکلیف دیگران و فکرهای تازه چه می شود؟ تنها اقدام ستوده مدیریت جدید این است که تصمیم گرفته همزمان دو یا چند پروژه را به یک تهیه کننده نسپارد.

گرافیک شبکه ها

صدا و سیما کی درست می شود؟!

با تغییر مدیریت تلویزیون، در گزارشی مفصل همراه با جزییات گرافیک شبکه های مختلف را تحلیل کردیم و نتیجه گرفتیم هیچ کدام از زیبایی شناسی پیروی نمی کنند. چند روز پیش هم نوشتیم وقتی محمد سرافراز معاونت برون مرزی برای ریاست صداوسیما انتخاب شد، این امیدواری به وجود آمد که او حداقل در اولین گام، معاونت سیما را مجبور کند که سر و شکلی به وضعیت آشفته گرافیک شبکه ها بدهد.

این امیدواری از آن جهت به وجود آمده بود که سرافراز در معاونت برون مرزی، سر و شکلی استاندارد به لحاظ گرافیکی و تصویری برای شبکه های زیرمجموعه اش ایجاد کرده بود اما از زمان آغاز ریاستش در سازمان، شبکه ها نه تنها به لحاظ گرافیکی پیشرفتی نکردند بلکه بی سلیقگی گرافیکی در شبکه ها همچنان بیداد می کند.

تداخل کنداکتور

صدا و سیما کی درست می شود؟!

یکی از ایرادهای مدیریت سابق تلویزیون عدم هماهنگی شبکه ها در پخش فیلم و سریال بود، به طوری که گاهی پیش می آمد یک فیلم در هفته از چند شبکه پخش می شد یا سریالی به فاصله کم روی آنتن دیگری می رفت. بی نظمی در چیدن کنداکتور و پخش همزمان دو فیلم در دو شبکه مختلف تلویزیونی حتی در دوره مدیریت جدید هم ادامه دارد. تازه ترین موردش که چند روز پیش به آن اشاره کردیم این است که شبکه آی فیلم ۱۳ خرداد ساعت ۲۲:۳۰ فیلم «قدمگاه» را روی آنتن برد و روز بعد ساعت ۷:۳۰ و ۱۵:۳۰ هم آن را تکرار کرد؛ درست زمانی که نیم ساعت از پخش تکرار دوم این فیلم می گذشت، شبکه یک هم آن را در باکس ساعت ۱۶ قرار داد.

دنباله سازی غیراصولی

صدا و سیما کی درست می شود؟!

سنت دنباله سازی سریال ها به مدیریت جدید هم رسیده؛ عیبی هم ندارد، منتهی قبلا برای ساختن فصل های بعدی سریال ها، اصول خاصی وجود داشت. فقط سریال هایی که در فصل اول با استقبال روبرو می شدند به فصل دوم یا بیشتر می رسیدند. سعیدس لطانی در شرایطی که فصل دوم «ستایش» با اعتراض های زیادی همراه شد و با استقبال خاصی روبرو نبود، حالا به فکر ساخت فصل سوم آن است.

اخیرا هم خبر فصل دوم سریال «خط» رسانه ای شده؛ سریالی به کارگردانی عباس رنجبر که زمان پخش، اصلا دیده نشد و کوچکترین واکنشی نسبت به آن وجود نداشت. «دردسرهای عظیم» دیگر سریالی است که فصل دومش ساخته می شود و حتی کر کنداکتور ماه رمضان شبکه سه قرار می گیرد. این سریال، ضعیف نبود اما از تولیدات ویژه و پرطرفدار تلویزیون هم نیست.

انتقال بی فایده

صدا و سیما کی درست می شود؟!

دیگر نیاز به تکرار نیست که شبکه های معتبر دنیا یکسری مجری ثابت دارند که شناسنامه و اعتبارشان محسوب می شوند. در ایران به خاطر شرایط خاص تلویزیون ما، این اتفاق رخ نمی دهد و مجری ها از این شبکه به آن یکی در حال کوچ هستند.

نمونه اش علی ضیا است که همراه با مدیر گروه اجتماعی شبکه سه به شبکه یک رفت، آن هم در شرایطی که برنامه اش (بعضیا) به رغم همه کاستی ها مخاطبان خود را پیدا کرده بود. ضیا پس از کوچ درون شبکه ای، ویژه برنامه سال تحویل شبکه یک را اجرا کرد و حالا «امشب» را روی آنتن دارد. شکست این برنامه یک بار دیگر انتقال های بی فایده را متذکر می شود.

مدیریت محمدرضا تختشید

صدا و سیما کی درست می شود؟!

یکی از اتفاقات مثبت مدیریت جدید صداوسیما، راه اندازی اداره کل تولیدات نمایشی سیما با مدیریت محمدرضا تختشید است. او در این مدت بارها اعلام کرده هر فیلمنامه ای را تصویب نمی کند و شرط اول سریال ها کیفیت شان است. برای همین چند سریال از جمله «آقا و خانم سنگی» و «آرام می گیریم» را متوقف و فیلمنامه شان را بازبینی کرد.

او چندی پیش هم اعلام کرد اجازه نمی دهد شبکه ها دیگر موازی کاری کنند، دستمزد نجومی به بازیگر داده نمی شود و هیچ بازیگر، کارگردان و تهیه کننده ای همزمان در دو یا چند سریال حضور نخواهند داشت. او همچنین مقدمات رفع مشکل سریال توقیفی کمال تبریزی یعنی «سرزمین کهن» را فراهم کرده و اگر مشکل خاصی پیش نیاید روی آنتن خواهد رفت.

پخش پر سانسور والیبال

صدا و سیما کی درست می شود؟!

این داغ ترین مسئله ای است که از هفته پیش میان مردم و رسانه ها تبدیل به حرف اصلی شده. آنها از سانسور، پخش با تاخیر و صحنه های آهسته بیشمار مسابقات تیم ملی والیبال کشورمان کلافه شده اند و به انحاء مختلف اعتراض شان را عمومی می کنند. انگشت اتهام شان هم به سوی بی تدبیری مسئولان تلویزیون است.

حتی صدای گزارشگر هم درآمده و جواد محتشمیان انتقاد تندی نسبت به این مسئله داشت است. این اتفاق در دوره مدیریت قبلی هم به وفور رخ داده بود و حالا در بر همان پاشنه می چرخد و مسئولان راهکاری برای حل این مشکل ندارند. بدتر از همه این است که یک توضیح ساده و خشک خالی هم به مردم نمی دهند و با آنها رو راست نیستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درست بشو نیست به نظرم.
      همین که مردم میرن سمت رسانه‌های خارجی بیشترین ضرر و تهدید برای کاراشونه

    • کسری

      شما هنوز 10قسمت هم از برنامه ی جدید ضیا پخش نشده به این نتیجه رسیدی که برنامه شکست خورده ؟؟؟؟؟!!!!!

    • بدون نام

      وقت گل نی!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج