۲۱۳۶۳۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

دکتر غفاری: بلاتر بی تقصیر است!

انتخاب مجدد سپ بلاتر به عنوان رئیس فیفا واکنش های متفاوتی را همراه داشته است. در این باره با دکتر حسین غفاری همصحبت شده ایم.

دکتر غفاری: بلاتر بی تقصیر است!





هفته نامه مثلث: انتخاب مجدد سپ بلاتر به عنوان رئیس فیفا واکنش های متفاوتی را همراه داشته است. در این باره با دکتر حسین غفاری همصحبت شده ایم. گفت وگوی ما را با نایب رئیس اسبق کمیته مسابقات AFC را درباره چگونگی انتخاب بلاتر و رقابت او با پرنس علی اردنی می خوانید.

دکتر غفاری: بلاتر بی تقصیر است!

بلاتر چگونه رئیس فیفا شد؟

او با کاربلدی رئیس فیفا شد. دو رقیب در انتخابات ریاست فیفا حضور داشتند. بلاتر و پرنس علی، پسر پادشاه سابق اردن. بین این دو نفر فرق هایی وجود دارد. فوتبالی ها به خوبی متوجه این تفاوت می شوند. پرنس علی ۹ سال رئیس فوتبال غرب آسیا بود و من نایب رئیس او بودم. در طول این ۹ سال ما موفق شدیم که او را تنها دو بار ببینیم. یک بار روزی که فوتبال غرب آسیا تاسیس و راه اندازی شد و یک بار هم چون فینال مسابقات غرب آسیا در اردن برگزار می شد، پرنس علی جلسه هیات رئیسه را در آنجا برگزار کرد.

او در کشور خودش وظایف سنگینی به لحاظ سیاسی دارد. او وقتی ندارد که بخواهد صرف فوتبال کند، بنابراین باید بپذیریم که اگر پرنس علی جانشین بلاتر می شد فوتبال متضرر می شد. چون او فکر می کند که می تواند در اردن بنشیند و فوتبال دنیا را اداره کند. اتفاقی که امکان آن صفر درصد است. چون تاسیسات و سیستمی که در سوئیس برای فوتبال و فیفا به وجود آمده، هرگز در اردن وجود ندارد. همین طرز تفکر را شیخ سلمان هم دارد. می خواهد مقر AFC را تغییر دهد. می خواهد کنفدراسیون فوتبال آسیا را از مالزی به عمان منتقل کند.

در صورتی که تمامی تاسیات و هرچیزی که شما فکرش را بکنید در مالزی وجود دارد و مسقط نمی تواند مقر مناسبی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد. البته همه اینها وامدار طرف تفکر بن همام هستند؛ مردی که می خواست ۹۰درصد وقت خود را در کشور خودش بگذراند و با آن تفکر سنتی اش AFC را اداره کند اما من، صفایی فراهانی و دکتر خبیری به او گفتیم که اگر چنین رویه ای را در پیش بگیرد فساد سراسر فوتبال آسیا را در بر خواهد گرفت. به او گفتیم اگر ۲۴ ساعته هم در مالزی زندگی کنید باز هم وقت کم می آورید.

دکتر غفاری: بلاتر بی تقصیر است!

بلاتر از نظر اختصاص وقت فراوان به فوتبال در سراسر دنیا بهتر از رقیب اردنی اش بود. این طور نیست؟

بلاتر از این نظر بهترین گزینه بود. چون می داند که چقدر وقت کمی در اختیار دارد تا به مسائل فوتبال دنیا رسیدگی کند. او در حالی مجددا رئیس شد که سابقه ۱۶ ساله ریاست را در کارنامه اش دارد. بلاتر امروز در حالی رئیس فیفا شده که زمانی پادویی بیش نبود. او همه زیر و بم ها را دیده، او با پرنس علی فرق دارد.

آرایش چگونه به نفع بلاتر تغییر کرد؟

کنفدراسیون ها همواره یک روز قبل از برگزاری انتخابات میان خودشان در محل کنگره جلسه می گذارند، روسای فدراسیون ها در آن جلسه شرکت می کنند و بعد به جمع بندی می رسند که بین نامزدها به چه کسی رای بدهند. کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خود را به بلاتر داد. کنفدراسیون فوتبال آفریقا به بلاتر رای داد. کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی به بلاتر رای داد. ۹۰ درصد آرای کنفدراسیون فوتبال اروپا و البته بخشی از کونکاکاف مخالفان بلاتر بودند و به او رای ندادند. این آرایش نشان می دهد که سپ بلاتر در این انتخابات خیلی مقتدر عمل کرد.

دکتر غفاری: بلاتر بی تقصیر است!

دلیل عمده مخالفت ها علیه بلاتر چیست؟

انگلیسی ها میزبانی را از دست داده اند. ما با آنها زیاد برخورد داشته ایم. خودشان را مخترع فوتبال می دانند و البته صاحبان بی چون و چرای فوتبال، فکر می کنند اگر نامزد میزبانی جام جهانی شده اند حتی اگر ۲۰ نامزد دیگر هم وجود دارد حق آنهاست که میزبان باشند. اما دادن امتیاز میزبانی به این سادگی ها نیست. فیفا می گوید بد نیست اگر میزبانی در هر دوره ای به یک قاره برسد. در این صورت همه قاره ها میزبان می شوند و فوتبال در سراسر دنیا دیده می شود و دولت ها و ملت ها به این ورزش علاقه مند خواهندشد.

آیا برای دادن میزبانی جام جهانی کشورهای شایسته تری نسبت به روسیه و قطر وجود نداشت؟

بله، همان موقع که میزبانی را به آفریقای جنوبی دادند کشورهای اروپایی می توانستند بهتر میزبانی را برگزار کنند اما بپذیریم که فیفا سیاست های خاص خودش را دارد. هدف فیفا این نیست که میزبانی را به بهترین ها بدهد، بلکه هدف این است که ضمن درنظر گرفتن حداکثر استانداردها برای اعطای میزبانی فوتبال را در سراسر دنیا بگردانند.

چرا پرنس علی حریف بلاتر نشد؟

او پنجمین دوره ریاست خودش را پشت سر گذاشت. تجربه بلاتر با تجربه پرنس علی قابل مقایسه نیست. اگر فوتبال به پرنس علی می رسید مثل این بود که ما ساختمانی را از ساختن سقفش شروع کنیم. در صورتی که پایه ساختمان باید طراحی شود. بلاتر از پایه و پادویی شروع کرده تا به ریاست رسیده است. اگر کارمندش مرتکب اشتباهی شود او به خوبی متوجه می شود چون قبلا آن پست را تجربه کرده است.

دکتر غفاری: بلاتر بی تقصیر است!

چندی پیش دستگیری های گسترده ای شکل گرفت که حیثیت فیفا را دچار خدشه کرد. نظر شما چیست؟

آن هفت نفری که دستگیر شده اند حقوق بگیر فیفا نیستند. اگر تخلفی هم کرده اند پاسخگوی این تخلفات بلاتر نیست. آنها شرح وظایف روشنی داشته اند. هرکدام در یکی از کشورهای جهان هستند. یکی در فرانسه و دیگر در اسپانیا، یکی در السالوادور و دیگری در آرژانتین. مسافت های قابل توجهی میان اینها و مقرشان وجود دارد. آنها در استخدام فیفا نیستند. بنابراین اینها با کارمند فیفا که صبح وارد مقر فیفا می شود و عصر به خانه اش بر می گردد تفاوت دارند.

اگر کارمند فیفا رشوه بگیرد یا دست به تبانی بزند سپ بلاتر متهم خواهدشد. چون کارمند تحت نظر او دست به این جرم ها زده است. اما اعضای کمیته ای که در سراسر دنیا پراکنده شده اند و در سال شاید دو بار هم با بلاتر جلسه نداشته باشند چطور می توانند برای آقای رئیس دردسرساز شوند؟ تعداد این اعضا ۲۴ نفر است. حال آنکه کنترل این اعضا از سوی بلاتر امکان پذیر نیست. اگر من درایران به عنوان یکی از اعضای این کمیته از کشوری که به دنبال میزبانی است رشوه بگیرم بلاتر مقصر است؟ حال آنکه من در تهرانم و او در زوریخ. بنابراین در ماجراهای اخیری که برای فیفا رخ داده می توانیم بگوییم که بلاتر بی تقصیر است.

اف بی آی چگونه تخلف این افراد را ردیابی کرد؟

از طریق آقای چاد بلیزر.

بیشتر توضیح می دهید؟

چاد بلیزر یکی از این اعضاست. وقتی آقای همام در هر پاکتی ۲۰ هزار دلار گذاشت تا آرای کونکاکاف را بخرد این چاد بلیزر بود که در این برهه هم دست به افشاگری زد و پاکت را روی میز اف بی آی گذاشت. از آن به بعد اف بی آی میکروفون در اخیتار چاد قرار می داد تا بتواند جلسات کمیته را کنترل کند. سرنخ اصلی ماجرا را بلیزر به آمریکایی ها داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج