۲۱۵۳۱۰
۵۰۶۲
۵۰۶۲
پ

برادران باواریایی دریک قــــاب

آزمایش رانندگی با بی ام‌ و سری ۵- Mpackage

انتخاب و خرید یک خودرو به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برخی قیمت برایشان مهم است. برخی هم زیبایی خودرو اهمیت بیشتری دارد.

آزمایش رانندگی با بی ام‌ و سری 5- Mpackage
مجله تخت گاز - محمدحسن رزاقی: انتخاب و خرید یک خودرو به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برخی قیمت برایشان مهم است. برخی هم زیبایی خودرو اهمیت بیشتری دارد. عده‌ قابل توجهی هم چندان نظری به قیمت و یا طراحی خودرو مورد نظرشان ندارند. برایشان اصلا مهم نیست که از حساب بانکی‌شان چقدر پول کم می‌شود. آنها دوست دارند از خودرو خود لذت ببرند. ترجیح می‌دهند آخرین و تکمیل‌ترین مدلی را که در کشورشان موجود است را خریداری کنند.

موضوعی که در ایران نیز کاملاً قابل احساس است. ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز از جمله برند‌های مطرحی هستند که بسیاری از مالکان ترجیح می‌دهند با خودرو بنز و ب‌ام‌و خود رانندگی کنند. آنها سواری با بنز و ب‌ام‌و را با هیچ خودرو دیگر عوض نمی‌کنند. به نوعی وفاداری مشتری به برند را در بازاریابی اثبات کرده‌اند. در این شماره به سراغ دودستگاه ب‌ام‌و سری5 باکیت Mپکیج رفته‌ایم. محصولی که در بازار ایران دارای طرفداران فراوانی است. بازار هدف آن جوانان و خانواده‌ها هستند. یک پله پایین‌تر سری3 جای دارد که بیشتر مناسب برای قشر جوان جامعه است. سری6 نیز در کلاس بالاتری قرار دارد قیمت بسیار بالای آن امکان خرید را به هر قشری نخواهد داد.

آزمایش رانندگی با بی ام‌ و سری 5- Mpackage

از ۱۹۷۲ تا ۲۰۱۵ با سری۵

درسال ۱۹۷۲ ب‌ام‌و سری جدید از محصولات خود را با کد E۱۲ روانه بازار کرد. اولین نسل سری۵ تا ۱۹۸۴ درنمایندگی‌های فروش قرار داشت. در این ۱۲سال ب‌ام‌و توانست تنها ۶۹۹هزار و ۹۴دستگاه از این سدان لوکس متوسط را به‌فروش رساند. خودرویی که در مدت زمان تولید خود دارای ۶پیشرانه مختلف ۴و۶سیلندر و دو جعبه دنده ۴و۵سرعته دستی بوده است. ضعیف‌ترین پیشرانه ۹۰ اسب‌بخار و قوی‌ترین پیشرانه ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت دارد. تولید‌E۱۲ و موفقیت آن در بازارهای جهانی باعث شد نسل دوم سری۵ با کدE۲۸ در سال ۱۹۸۱ روانه بازار شود. از E۲۸ طی ۷سالی که روی خط تولید قرار داشت ۷۲۲هزار و ۳۲۸ دستگاه ساخته شد. برای این مدل از ۷پیشرانه ۴و۶سیلندر بنزینی و دو پیشرانه ۶سیلندر دیزل استفاده شده است. ب‌ام‌و سری۵-E۲۸ تا سال ۱۹۸۸تولید شد.

بعد از آن نوبت به معرفی و تولید نسل سوم سری۵ رسید. نسلی که با کدE۳۴ معرفی و تا سال ۱۹۹۶ تولید شد. E۳۴‌رکورد آمار تولید بیش از یک میلیون دستگاه را برای سری۵ به نام خود کرد. درمدت زمان ۹سال ب‌ام‌و توانست ۱میلیون و ۳۳۳هزار و ۴۱۲ دستگاه از نسل سوم سری۵ را به‌فروش برساند. هم‌چنین در این مدل، نسخه استیشن‌واگن نیز تولید شد. E۳۴ دارای ۱۲ پیشرانه ۴، ۶ و ۸سیلندر بنزینی و دوپیشرانه ۶سیلندر دیزل است. برای این مدل نیز از دوجعبه دنده ۴و۵سرعته اتوماتیک ساختZF و ۵و۶سرعته دستی استفاده شده است.

چهارمین نسل سری۵ با کد E۳۹ در دسامبر سال ۱۹۹۵ روانه بازار شد. یک‌سال بعد نسخه استیشن‌واگن نیز عرضه شد. روسیه، مکزیک و آلمان کشورهایی بودند که در آن E۳۹ تولید و به دیگر کشورها صادر می‌شد. هفت پیشرانه ۶و۸سیلندر بنزینی و ۳پیشرانه ۴و۶سیلندر دیزلی برای E۳۹ درنظر گرفته شد. برای هردومدل سدان و استیشن واگن از جعبه دنده‌های ۵و۶سرعته دستی و ۴و۵سرعته اتوماتیک استفاده شد. نسخه سدان E۳۹ تا سال ۲۰۰۳ و نسخه استیشن واگن تا سال ۲۰۰۴ به تولید رسید.

آزمایش رانندگی با بی ام‌ و سری 5- Mpackage

E۶۰ درسال ۲۰۰۳ وارد بازار شد. می‌توان گفت ورود E۶۰ نشان از انقلاب جدید در محصولات ب‌ام‌و بود. خودرویی که پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از حضورش در بازارهای جهانی هم‌چنان طراحی ظاهری آن جذاب و جوان‌پسند است. نسل پنجم ب‌ام‌و سری۵ نیز در ۲ مدل سدان و استیشن با کدE۶۰ و E۶۱ عرضه شد. البته در بازار ایران نیز تنها مدل سدان (E۶۰) این اتاق وارد شد. ۹پیشرانه بنزینی و ۴پیشرانه دیزل برای این مدل درنظر گرفته شد. قدرتمند‌ترین پیشرانه E۶۰ ۱۰سیلندر ۵لیتری با ۵۰۷ اسب‌بخار قدرت است که تنها یک نمونه از آن در کشور وجود دارد.

تولید این مدل تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت که پس از ششمین نسل از سری۵ ب‌ام‌و با ظاهری لوکس در همان سال معرفی شد. سدان، استیشن‌واگن (تورینگ) و گرن‌توریسمو از جمله اتاق‌هایی بودند که روی این نسل قرار گرفت. نسخه سدان با کدF۱۰، نسخه تورینگ با کد F۱۱ و نسخه گرن‌توریسمو نیز با کد F۰۷ معرفی شدند. در بین این ۳ مدل تنها نسخه تورینگ نتوانسته در بازار ایران ورود پیدا کند. در سال ۲۰۱۴ نیز نسخه فیس‌لیفت سری۵ معرفی شد. خودروهایی که در این آزمایش به سراغ آنها رفته‌ایم از مدل‌های ۲۰۱۴ فیس‌لیفت هستند.

جذاب و جوان‌پسند

تفاوت M پیکج‌ها با مدل‌های استاندارد تنها در چند قطعه خلاصه شده است. از آنجایی که ثبت سفارش برای مدل‌های M واقعی امکان‌پذیر نیست به همین خاطر پیشرانه مورد استفاده در تمامی مدل‌های استاندارد و M پکیج یکسان است. اما استفاده از کیت بدنه M روی خودرو زیبایی و حس خاصی را به آن بخشیده است. سپرها، رکاب‌ها، پدال‌ها گاز و ترمز، رکاب‌های در، فرمان و رینگ‌ها در نسخه M پکیج عوض شده‌اند. خبری از سادگی در شکل ظاهری خودرو نیست. از همان ابتدا حس یک رانندگی اسپرت به شما دست می‌دهد. به‌خصوص آنکه صدای اگزوزها تاحد قابل توجهی تغییر کرده‌اند.

البته باید این موضوع را نیز بیان کرد که رانندگی با ۵۲۸i و حتی نسخه نه چندان قدرتمند ۵۲۰i حس رانندگی لوکس را نیز برایتان به همراه دارد. البته این حس لوکس بودن در رانندگی را باید مدیون تجهیزات و امکاناتی دانست که در این خودرو استفاده شده است. تجهیزاتی نظیر روکش چرم صندلی، صندلی‌های برقی، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک جداگانه برای سرنشینان جلو، سیستم صوتی و تصویری حرفه‌ای با ۹بلندگو، سیستم نمایشگر اطلاعات روی شیشه (HUD) در مدل ۵۲۸i و بسیاری دیگر از فاکتورها این موضوع را کاملاً تأیید می‌کند.

دارا بودن این امکانات در کنار دیگر تجهیزات رفاهی و ایمنی سری۵ ب‌ام‌و را گزینه مناسبی برای انتخاب خانواده و جوانان به حساب می‌آید. اما تمام داستان درون کابین خلاصه نخواهد شد. شما مبلغی بین ۳۱۲ میلیون تا۳۹۱ میلیون تومان برای هرکدام از مدل‌های سری۵ با کیت Mپکیج پرداخت می‌کنید. پس باید به همان میزانی که پول از حساب بانکی‌تان کم می‌شود از خودرویتان نیز لذت ببرید.

آزمایش رانندگی با بی ام‌ و سری 5- Mpackage

Mپکیج‌های دوست‌داشتنی

برای انجام آزمایش ابتدا قرار بود یک دستگاه ۵۲۸i استاندارد و ۵۲۸i-Mpackage را درکنار هم قرار دهیم. اما یکی از دوستان در خانواده خود یک دستگاه ۵۲۰i و ۵۲۸i با کیت M داشت. به همین خاطر تصمیم گرفتیم برای گزارش از هر دو خودرو استفاده کنیم.

اختلاف طبقاتی بین ۵۲۰ تا ۵۲۸

اول از همه سراغ ۵۲۰i رفتیم. فرق آنچنانی از نظر ظاهری و داخلی ندارد. بیشتر تفاوت در زیر کاپوت است. پیشرانه ۴سیلندر آن ۲لیتر حجم دارد. نسبت تراکم آن ۱۱:۱ است. ۴ سوپاپ دارد و در ۵۰۰۰ دوربردقیقه ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. هم‌چنین در بین ۱۲۵۰ تا ۴۵۰۰ دوربردقیقه نیز گشتاوری معادل ۲۷۰نیوتن‌متر تولید می‌کند. ۵۲۰i دارای شتاب صفرتاصد ۷.۹ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر درساعت است. اگر با ۵۲۰i یک رانندگی ایده‌آل را درشهر داشته باشید میانگین مصرف سوخت شما بین ۸.۴ تا۹ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است. این میزان مصرف سوخت در اتوبان نیز به ۵.۲تا۵.۵ لیتر کاهش می‌یابد. در حالت کلی نیز میانگین مصرف سوخت ۵۲۰i بین ۶.۴ تا ۶.۸لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر اعلام شده است. در داخل کابین هم فرق آنچنانی شاهد نخواهید بود.

تنها اهرم جوی‌استیک مانند دنده در این مدل فاقد روکش چرم است. ظاهری که شاید زیباتر از نسخه ۵۲۸i بنظر رسد. در حالی که در مدل ۵۲۸i بخش پایینی اهرم دنده با پوشش چرم مزین شده است. پشت فرمان قرار می‌گیریم و حرکت را آغاز می‌کنیم. طراحی کابین بیشتر به سمت لوکس بودن گرایش دارد. اما وجود فرمان سه شاخ با آرم M تاحد قابل توجهی حس و حال رانندگی اسپرت را برایتان به همراه دارد. در ب‌ام‌و سری۵ نباید به دنبال ایراد‌های جزئی گشت. شنیدن صدای پیشرانه آن هم در دورهای بالا قابل قبول است. اما نمی‌توان گفت شنیدن صدا دال بر این است که کیفیت کابین مناسب نیست.

با وجود جعبه دنده۸ سرعته اتوماتیک شاهد تأخیر در عملکرد تعویض دنده و نحوه شتاب‌گیری نسبت به مدل ۵۲۸i هستیم. یکی دیگر کمبودهای نسخه ۵۲۰i نبود پدال‌های تعویض پشت فرمان است. دیگر موارد نظیر میدان دید، فضای کابین، امکانات و تجهیزات کاملاً شما را راضی نگه خواهد داشت. تنها می‌توان گفت ضعف پیشرانه ۲لیتری ۱۴۸ اسب‌بخاری و وزن ۱۶۷۰کیلوگرمی به همراه یک سرنشین است که شما را برای شتاب‌گیری‌های ناگهانی و حتی رانندگی پرسرعت باز خواهد داشت.

نوبت به اصل داستان رسید. همانند نسخه ۵۲۰i زمانی که روی صندلی قرار می‌گیرید ناخودآگاه چشمانتان به صفحه کیلومتر شمار خیره می‌شود. از سال ۲۰۱۴ با عرضه نسخه فیس‌لیفت سری۵ تغییرات جزئی روی مدل‌های ۲۰۱۴ به بعد صورت گرفت. از جمله این تغییرات می‌توان به استفاده از صفحه کیلومتر دیجیتالی اشاره کرد. با این حال شما می‌توانید با تنظیم شرایط رانندگی نظیر ECO،SPORT و+ SPORT طراحی و نورپردازی صفحه کیلومترشمار را نیز تغییر دهید.

با روشن شدن پیشرانه صدای سیستم اگزوزM نیز به گوش می‌رسد. البته این صدا به سبب وجود وکیوم‌های موجود در سیستم اگزوز است. ضمن آنکه سیستم تعلیق نسخه‌های مجهز به Mpackage تغییراتی داشته و تا حدی خشک و اسپرت شده‌اند. در طول مسیر آزمایش شتاب‌گیری‌های ناگهانی و تخت کردن روی پدال ‌گاز تا حدی قدرت و عملکرد ۵۲۸i Mpackage‌را نشان داد. ‌۲۴۵ اسب‌بخار قدرت در ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دوربردقیقه تنها با کوچک‌ترین اشاره روی پدال گاز به چرخ‌ها منتقل می‌شود. حداکثر گشتاور این پیشرانه ۲لیتری توربو نیز ۳۵۰ نیوتن‌متر در ۱۲۵۰ الی ۴۸۰۰ دوربردقیقه بدست می‌آید.

آزمایش رانندگی با بی ام‌ و سری 5- Mpackage

نکته بسیار جالب توجهی که در سری۵‌های جدید به چشم می‌خورد وجود سیستم Brake Energy Regeneration است. این سیستم در زمان فشردن بیش از حد پدال گاز وارد عمل می‌شود و کلاچ برقی دینام را خلاص می‌کند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت بازده پیشرانه نیز افزایش یابد. هم‌چنین عملکرد دیگر آن شارژ باطری‌ها در هنگام ترمزگیری است. حتی شما می‌توانید در صفحه نمایش روی کنسول در زمان ترمزگیری نحوه شارژ باطری را مشاهده کنید. در کنار این موارد بهبود سیستم ECU عملکرد پدال گاز و جعبه دنده را افزایش داده، به‌طوری که در هربار شتاب‌گیری و یا اقدام برای افزایش سرعت تأخیر قابل احساسی، لمس نمی‌شد.

البته تایرهای ۱۹ اینچ در کنار سیستم تعلیق مخصوص Mpackage تاحدی سواری خشک اما اسپرت را برایتان به ارمغان می‌آورد. شتاب صفرتاصد این نسخه ۶.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۰کیلومتر درساعت اعلام شده است. هم‌اکنون در بازار ایران مدل‌های ۲۰۱۵ نسخه ۵۲۰i-Mpackage توسط نمایندگی با قیمت ۴۱۹ میلیون تومان و نسخه ۵۲۸i-Mpackage با قیمت ۴۶۵ میلیون و ۸۰۰هزار تومان (فول ترین مدل) به‌فروش می‌رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج